Radiolänk, punkt till punkt och låg frekvens ?

Permalänk
Rekordmedlem

Radiolänk, punkt till punkt och låg frekvens ?

Vad finns det för utrusning ( om någon ?) som man som privatperson skulle kunna skaffa (ev tillståndspliktig men det ska gå att lösa) som arbetar på lägre frekvenser än 2,4GHz och som passar för att bygga ett radiolanlänk utomhus där det finns "skog" ?
Tex 433 MHz fungerar bra men finns det nån vettig utrustning för lan- länkar som inte kostar skjortan eller kräver att man specialbeställer ? Det behöver inte vara supersnabbt utan fart i stil med 802.11 g eller b skulle duga och en länk ska helst inte kosta över 5000 kr + monteringsdelarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kolla in denna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av uabrahamsson:

Nej, det där är "standardprylar" som jobbar på 2,4 GHz, jag vill om möjligt ha tag på prylar som jobbar på lägre frekvenser, definitivt under 1 GHz, 433 MHz bandet ger förbindelse men ännu lägre frekvens skulle troligenfungera ännu bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad tror du om LoRa? Jag är lite osäker på bandbredden men enligt Adafruit når de ett par kilometer på 433 MHz eller 900 MHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zarkov:

Vad tror du om LoRa? Jag är lite osäker på bandbredden men enligt Adafruit når de ett par kilometer på 433 MHz eller 900 MHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det passande delar att kolla på/köpa i Sverige ?
Förresten är det inte extremt långsamt, läste max 5000 bit/s

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om något laglig lösnings. Möjligt att du kan hitta någon olaglig pryl från alibaba eller liknande. All licensfria kanaler under 1G är kraftigt begränsade när det gäller tillåten signalstyrka och bandbredd eller kräver licens.

Jag har sett folk som använder ett vanlig 2,4GHz wifi kort kopplat till frequency converter. Då kan man använda vanlig wifi på vilken frekvens man vill men det är så klart inte lagligt. För några år sedan var det ett gäng "hackers" som försökte marknadsföra en produkt de kallade ProxyHam som funkade på det viset. De stoppades innan de kunde sälja några enheter. Ett smartare sätt är annars att använda en USRP eller bladeRF och sänd med spread spectrum modulering på låg frekvens. Då döljs signalen under noise floor så det är svårt att se signalen om man inte specifikt letar efter den. Men USRP och bladeRF är inte direkt billiga och det krävs mycket kunskap om signalbehandling så det är inte någon realistisk lösning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emaku:

Jag vet inte om något laglig lösnings. Möjligt att du kan hitta någon olaglig pryl från alibaba eller liknande. All licensfria kanaler under 1G är kraftigt begränsade när det gäller tillåten signalstyrka och bandbredd eller kräver licens.

Jag har sett folk som använder ett vanlig 2,4GHz wifi kort kopplat till frequency converter. Då kan man använda vanlig wifi på vilken frekvens man vill men det är så klart inte lagligt. För några år sedan var det ett gäng "hackers" som försökte marknadsföra en produkt de kallade ProxyHam som funkade på det viset. De stoppades innan de kunde sälja några enheter. Ett smartare sätt är annars att använda en USRP eller bladeRF och sänd med spread spectrum modulering på låg frekvens. Då döljs signalen under noise floor så det är svårt att se signalen om man inte specifikt letar efter den. Men USRP och bladeRF är inte direkt billiga och det krävs mycket kunskap om signalbehandling så det är inte någon realistisk lösning.

Det ska vara en lösning som är fri att använda eller möjlig att få tillstånd för, klarar den 802.11g liknade prestanda på max 2 km vore det bra men slöare kan duga det också men 5 kilobit / s är lite väl slött, smärtgränsen ligger nog kring nån Megabit/s.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns det passande delar att kolla på/köpa i Sverige ?
Förresten är det inte extremt långsamt, läste max 5000 bit/s

Har ingen aning om tillgängligheten i Sverige, när jag köper prylar av den här typen räknar jag kallt med att det antingen inte finns eller att de kostar flerdubbelt så mycket som i England/USA/Kina. Det skulle väl vara om M.nu, Lawicel eller någon liknande butik har dem.

5 kbit/s är visserligen snabbare än röksignaler men ändå långt under 802.11b som du nämnde som en måttstock.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.