Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nybörjaruppgift i Java, koden är klar men något är fel.

Permalänk
Medlem

Nybörjaruppgift i Java, koden är klar men något är fel.

Hej på er!

Har skrivit klart min kod i Eclipse men behöver lite hjälp nu för den krånglar.

Den ska skriva ut en triangel som är uppbyggd av siffror men om jag skriver in att den ska skriva ut en triangel med hjälp av 1-4 så så skriver den ut såhär:
1
22
333
4444
Det är ju korrekt men problemet är att den skriver ut triangeln fyra gånger vilket blir fel.

Min kod: http://pastebin.com/FFpcg0eS

Skulle vara jättesnällt om någon kan hjälpa mig

Trevlig fredag på er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marypary:

Hej på er!

Har skrivit klart min kod i Eclipse men behöver lite hjälp nu för den krånglar.

Den ska skriva ut en triangel som är uppbyggd av siffror men om jag skriver in att den ska skriva ut en triangel med hjälp av 1-4 så så skriver den ut såhär:
1
22
333
4444
Det är ju korrekt men problemet är att den skriver ut triangeln fyra gånger vilket blir fel.

Min kod: http://pastebin.com/FFpcg0eS

Skulle vara jättesnällt om någon kan hjälpa mig

Trevlig fredag på er!

Goddagens!

Den här biten av koden ser konstig ut:

for(i = 1; i <=langd && langd < 10; i++) for(i = 1; i <=langd; i++)

Den andra loopen kommer skriva över den första loopens värde; förmodldigen vill du bara ha en av dem?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Hej

Det fungerade inte, den skriver fortfarande ut två stycken. Har du något mer tips?

Permalänk
Medlem

Få rätt på indentering och var konsekvent med måsvingar och blanksteg. Jag orkar inte läsa din kod som den ser ut nu.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Någon som har någon idé?
Har testat att göra det mesta nu men ändå så skriver den ut den två gånger.

All hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marypary:

Hej

Det fungerade inte, den skriver fortfarande ut två stycken. Har du något mer tips?

Du har fler konstiga loopar än den jag anmärkte på. Du behöver bara två stycken för att skriva ut en pyramid: en yttre som går från 1 till talet du valt, och en inre som går från 1 till talet som den yttre är på för stunden. Något i stil med

for (int yttre = 1; yttre < inmatatTal; yttre++) { for (int inre = 0; inre < yttre; inre++) { // skriv ut värdet av "yttre" } // skriv ut en ny rad }

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Du har fler konstiga loopar än den jag anmärkte på. Du behöver bara två stycken för att skriva ut en pyramid: en yttre som går från 1 till talet du valt, och en inre som går från 1 till talet som den yttre är på för stunden. Något i stil med

for (int yttre = 1; yttre < inmatatTal; yttre++) { for (int inre = 0; inre < yttre; inre++) { // skriv ut värdet av "yttre" } // skriv ut en ny rad }

Tack för hjälpen, glömde skriva att pyramiden får ej gå över siffran nio.
Samt så ska programmet avslutas när användaren knappar in -1

Såg att när jag inte använder

for(i = 1; i <=langd && langd < 10; i++)

på det sista alternativet , alltså när användaren skriver in ett så fungerar allt men då kan
koden gå över nio och det ska den inte.
Vet du hur man kan skriva koden så att det går att begränsa under nio?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marypary:

Vet du hur man kan skriva koden så att det går att begränsa under nio?

Korrigera talet efter du läst in det?

inmatatTal = Math.min(inmatatTal, 9);