Skulle vilja ha hjälp att fixa min acer laptop

Permalänk
Inaktiv

Skulle vilja ha hjälp att fixa min acer laptop

Jag gjorde något fel när jag installerade ubuntu och jag kände mig så självsäker att jag inte kan förstöra datorn så jag installerade inte ens ubuntu på en dual boot.. så nu har jag inte ens windows kvar och även om jag gick och köpte windows igen så kan jag inte boota ifrån cd skiva längre.. och jag har ändrat boot priority i bios settings.

Vad jag vill göra är att göra datorn så som den var när jag fick den... med några skillnader..
windows 10 istället för win8.
Och den installationen ska bara ta upp typ 50gb max av min 500gb hdd.
Sen vill jag ha ubuntu på main dual booten.. ubuntu desktop LTS 64bit 16.06.
Så startar man om datorn så startar den ubuntu istället för windows.

That's it.. Hur uppnår jag dessa mål bäst?
Min garanti har tagit slut för min acer aspire laptop.

Är det bäst att gå till acer och betala dom?
Om jag ändå måste betala kanske det finns någon annan expert man kan gå till som kan göra allt åt mig?
Nackdelen med att gå till acer är att jag får nog själv sköta partioneringen och installationen av ubuntu då.. hoppas jag lyckas denna gången.
Jag tror att anledningen det gick fel förra gången är för jag inte hadde den senaste bios uppdateringen innan jag installerade ubuntu.
och bios kan man bara uppgradera ifrån windows, kunde inte göra det ifrån ubuntu.

Permalänk
Medlem

På laptops brukar det finnas en lite återställningspartition med ursprungskonfigurationen som finns redan när man köper datorn. Är inte den kvar?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av anon270965:

Jag gjorde något fel när jag installerade ubuntu och jag kände mig så självsäker att jag inte kan förstöra datorn så jag installerade inte ens ubuntu på en dual boot.. så nu har jag inte ens windows kvar och även om jag gick och köpte windows igen så kan jag inte boota ifrån cd skiva längre.. och jag har ändrat boot priority i bios settings.

Vad jag vill göra är att göra datorn så som den var när jag fick den... med några skillnader..
windows 10 istället för win8.
Och den installationen ska bara ta upp typ 50gb max av min 500gb hdd.
Sen vill jag ha ubuntu på main dual booten.. ubuntu desktop LTS 64bit 16.06.
Så startar man om datorn så startar den ubuntu istället för windows.

That's it.. Hur uppnår jag dessa mål bäst?
Min garanti har tagit slut för min acer aspire laptop.

Är det bäst att gå till acer och betala dom?
Om jag ändå måste betala kanske det finns någon annan expert man kan gå till som kan göra allt åt mig?
Nackdelen med att gå till acer är att jag får nog själv sköta partioneringen och installationen av ubuntu då.. hoppas jag lyckas denna gången.
Jag tror att anledningen det gick fel förra gången är för jag inte hadde den senaste bios uppdateringen innan jag installerade ubuntu.
och bios kan man bara uppgradera ifrån windows, kunde inte göra det ifrån ubuntu.

windows 10 kan du ju ladda ner från microsofts hemsida du bränner den på en DVD eller på usb minne och installerar den på datorn..?
är det win8 eller 8.1 som du har för du kan behöva göra en installation av 8:an först för att få ut windowsnyckeln för att sen använda den för att uppgradera till 10.an

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har du inte en Recovery partion?
Typ nått sånt här?
https://www.youtube.com/watch?v=pmVT0Z9r6_Q

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv

Bra tipps om recovery partition, hadde ingen aning om den.. skall ta göra en backup och sedan starta om datorn och se efter

Permalänk
Inaktiv

Det verkar som att min externa hdd som jag brukar föra över min backup till gick sönder när jag tappa greppet om den när jag skulle lyfta den, den föll ca 5-10 cm med kanten mot bordet innan jag fånga den igen.. lampan lyser fortf på den men kan inte komma åt den på datorn.

Tror ni den är förstörd eller?
Hadde jäkla massa grejjs på den faktist.. :S
Detta visar att cloud storages är rätta lösningen igentligen.. slipper man släpa omkring på en extern hdd också

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange75:

Har du inte en Recovery partion?
Typ nått sånt här?
https://www.youtube.com/watch?v=pmVT0Z9r6_Q

Hej igen, det var några dagar sen sisst.. Tog tid att göra en backup utan min externa HDD.. Denna ubuntu installationen jag har har blivit helt knasig så det tog ca 16 timmar att göra en backup, fick göra den 2 gånger för jag gjorde ett mistag första gången plus letat efter en bra server att ladda upp den till osv.

Testade nu att använda recovery partition som du länkade fast det verkar inte hända något när jag klickar alt+f10.
Jag tas bara fram till GNU GRUB 2 menyn som vanligt.

Så det verkar inte som jag kan använda recovery partition?

Vad råder du isåfall att jag gör?