Permalänk

Hur gör man för att modda?

Hej jag kommer under sommarlovet att modda ett gammalt sacelo x tror jag det är ...Bild på chassi
bild på insidan av chassit?
bak/framsida

Kommer jag ta vatten över huvudet? har tänkt modda om hela insidan så nätagget sitter i botten och ändå ha fri plats högst upp i chassit för att sätta en tex denna...
Så vad jag undrar är har jag redan tagit vatten över huvudet bara i mina tankar änn eller är det genomförbart?

vill även ha tips på vad man kan göra för olika mods på chassin osv.

min lista änn så länge:
Fönster i sidan
Nätagg i botten
Radiator
fler platser för eventuella fläktar

vet att detta kanske är en dum tråd då jag inte ens har börjat med chassit men som jag sa så till sommarn kommer jag åtminstone försöka. Men om ni har några ideer/tips på första mod så berätta gärna

Mvh

Fler bilder :D
Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Fönster i sidan är väl relativt enkelt, allt man behöver för att göra ett någorlunda dugligt jobb är väl en dremel eller en elektrisk såg, en fil som funkar på metall samt själva fönstret i sig, vare sig det är plexiglas, akryl, whatever liksom. Finns en hel del videos på Youtube som går igenom processen att modda in fönster på datorchassin.

Nätagg i botten är jag osäker på, beror väl på vart dina PCI-platser är någonstans på chassit, känns ju dumt att såga bort dom för att få ett hål till nätagget liksom. Men om det finns tillräckligt med plats för ett nätagg under expansionsplatserna så kan man ju helt enkelt bara mäta upp hur stor hålet där uppe är, skära ett likadant där nere, placera nätagget där och sedan sätta ett fläktgaller över det gamla nätaggshålet för att sätta en utblåsfläkt där. Kommer nog inte bli så snyggt, men det kanske funkar.

Radiator i toppen blir också svårt att säga utan fler bilder på chassits alla sidor. Men man kan ju helt enkelt skära ut ett hål stort nog för en radiator och sedan täcka det hålet med metall-mesh eller någon form av galler där med. Eller så kan man göra så att man helt enkelt borrar upp ventilationshål i ett mönster lika stort som radiatorn i fråga, samma sak gäller för fläktplatser.

Det är mycket saker som måste mätas upp och så innan du börjar, och det kommer förmodligen inte se så värst supersnyggt ut. Men det kan nog vara ett roligt sommarprojekt så att säga. Och se till att ha ett backup-chassi om det är detta chassi din dator sitter i

Permalänk

@TheYardbird: tackar för svar inte mitt chassi så detta är för att öva sig på om det blir bra så kommer eventuell dator att byggas i chassit. chassit kommer att komma med i ett lass av datorer från en god vän som ska flytta till Usa och inte orkar släpa med alla datorer men har verkligen iden uppmålad i huvudet så frågan är bara hur jag går till väga med det hela

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Jag slängde så sent som förra veckan precis ett sånt chassi. Tröttnade efter många år av krabb och köpte ett nytt:-P det svåra är att få något vidare luftflöde i det, med tanke på stora otympliga hdd burar och hel plåt på framsidan. Chassit i sig är även rätt smalt och kort invändigt pga burarna vilket försvårar möjligtern till en ordentlig cpu kylare och större grafikkort ( bågfilen kom fram vid flera tillfällen). Själv gillar jag idén om att dölja en "ny" dator i ett gammalt chassi, lite udda och roligt att visa upp när folk undrar hur man står ut med en sån gammal skitdator!! Men som sagt tröttnade tillslut på det eviga klabbet och investerade i ett begagnat predator x.. Det bästa jag någonsin gjort!! Men lyckatill

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk

Ang hdd buren är det enkelt att få bort den. Det som behövs är ett 3-4 mm borr och en skruvdragare. Sedan borrar du ir alla små silvriga poppnitar. Därefter är det enkelt att bara lirka ut hela paketet.

Har själv gjort det på ett gamalt chassi hemma då jag tyckte den förhindrade luftflödet.

Ang att flytta ner elen tror jag också kan bli svårt. Inte omöjlig* mem inte utan komplikationer.

Lycka till iaf!

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OpWildChild:

Ang hdd buren är det enkelt att få bort den. Det som behövs är ett 3-4 mm borr och en skruvdragare

Min satt skruvadt och ihakade i vartannat. Ingen borrning vad jag kan minnas.. Dock vill man ju ha nån kvar å sätta hdd i

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Skrivet av pysen92:

Min satt skruvadt och ihakade i vartannat. Ingen borrning vad jag kan minnas.. Dock vill man ju ha nån kvar å sätta hdd i

Okej. Jo det kan ju variera lite, men vanligast på d äldre cassin är väl att dom har pluggat fast burarna med alu pluggar i chassit.

Ang jdd:n/s så skar jag ut en gammal ca 4mm tjock musmatta som jag täckte botten av chassot med så la jag hdd på den.

Har mycket bättre luftflöde nu.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pysen92:

Min satt skruvadt och ihakade i vartannat. Ingen borrning vad jag kan minnas.. Dock vill man ju ha nån kvar å sätta hdd i

SSD och dubbelhäftande tejp is the answer

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av CynXen:

SSD och dubbelhäftande tejp is the answer

Hahaha! Nej verkligen inte. Jäkla skit att få loss sen. Å klister som vägrar lossna.

Då är det bättre att borra hål i moderkorts plåten så man kan skruva fast hdd på baksidan. Om chassit rymmer d vill säga.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av OpWildChild:

Hahaha! Nej verkligen inte. Jäkla skit att få loss sen. Å klister som vägrar lossna.

Då är det bättre att borra hål i moderkorts plåten så man kan skruva fast hdd på baksidan. Om chassit rymmer d vill säga.

Tips på det, kyl ner tapen ordentligt, tex genom att spruta tryckluft på burk upp och ner så du får ut det i vätsekform. När tapen är hård får du lätt loss den. Exempel (för vid 12:28 här https://www.youtube.com/watch?v=rZ6QeVQvP18 ).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Tips på det, kyl ner tapen ordentligt, tex genom att spruta tryckluft på burk upp och ner så du får ut det i vätsekform. När tapen är hård får du lätt loss den. Exempel (för vid 12:28 här https://www.youtube.com/watch?v=rZ6QeVQvP18 ).

Okej. Smart, men hur mår hårddisken av det?

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av OpWildChild:

Okej. Smart, men hur mår hårddisken av det?

Oklart hur extrem kyla påverkar den, men om du kyler plåten bakifrån borde disken aldrig bli nämnvärt sval.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

tack för alla svar kommer bli kul att försöka till sommaren iaf och hoppas att de kommer fungerar

felstavning
Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av OpWildChild:

Hahaha! Nej verkligen inte. Jäkla skit att få loss sen. Å klister som vägrar lossna.

Då är det bättre att borra hål i moderkorts plåten så man kan skruva fast hdd på baksidan. Om chassit rymmer d vill säga.

Man måste ju inte dundrapå med 3Ms värstigtejp, alternativt sätta några tummar på tejpen så den inte fäster riktigt lika bra men tillräckligt för att hålla en SSD. Men Elefantbajs verkar vara lösningen för dig isof

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB