Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

tips/hjälp vad som funkar bäst till psu sleeving

Permalänk
Medlem

tips/hjälp vad som funkar bäst till psu sleeving

Hej

Jag är helt ny med att sleeva psu kablar men har kollat hur man gör och förstår det ganska bra.
Det jag skulle behöva ha hjälp med är vilken typ av sleevving som skulle funka bäst för mig. Jag har sett kollat på pet sleeving(eller vad det heter) sedan har jag kollat på paracord. Vilket är bäst?
Sedan har jag sett att det finns olika diametrar på sleevingen och jag undrar vilket man ska till mitt enda mål.
Jag har ett evga supernova g2 750w helt modulärt och jag skulle vilja sleeva en 24 pin och 2 8 pin.

Har kollat på det här undrar om det är något att ha?
http://www.ebay.com/itm/100-FT-550-Paracord-Parachute-Cord-La...

mvh/
Hamgamer

Visa signatur

Ryzen 5 3600x | RTX 3070ti TUF | M.2 Seagate FireCuda 510 2TB| M.2 2 TB Intel 660P | T force 2*16GB 3200MHz | Asus ROG strix X570-I |Evga SuperNova G2 750 | NZXT kraken x62 | 1440p ultrawide 120hz

Permalänk

@Hamgamer:

Halloj! det du länkade är så kallade paracord rep, används för fallskärmar och bergsklättrning exempelvis, dvs de är inte ihåliga och går därför inte att trä igenom sladdarna. Finns andra återförsäljare har själv använt e22.biz (baserat i England) (e22 har ett bra prov-paket där du får de olika färgerna och kan få känna och klämma lite innan man beställer ett större parti sleev) men vi har ju fler (som jag inte provat): mdpc-x.com(baserat i Tyskland), Inet.se , stylingwebben.se, coolerkit.se mm, kan väl be läsare av tråden att länka fler och beskriva deras upplevelse vad för typ av sleeving dom upplever är bäst.

Vill dock påpeka att det kan sitta en kondensator (för att jämna ut spänning något) innanför sleevingen på 24p-sladden, skillnaden med att ta bort den kommer vara nästintill obefintlig (kommer inte påverka dina komponenter men ripple-värdet kan öka) vilket kan försvåra alt-1 nedanför.

Finns olika åsikter på hur man ska/kan göra så jag skriver två sätt:

1. hyfsat enkelt:
Man köper sleeving och trär över på de sladdar du redan har, så länge du du köper datorsleeving så borde de vara okej då inner-diametern går ju att ändra lite genom att trycka ihop alternativt dra i sleeving. Fördelen är att det tar inte alltför lång tid att gör, men nackdelen är att du lär få ta bort/flytta kondensatorn och beroende på hur sladdarna ser ut inuti (om det är flatkabel etc) så kan det vara svårt att få till ett bra resultat (= mer frustation).

2. Mer tidskrävande
Man köper nya sladdar, sleeving samt kontakter och gör nya sladdar från scratch, man får då "enkelt" till en perfekt längd och exakt så många kontakter du behöver för just ditt bygge, men det kostar då mer och tar längre tid. Fördelen är att det då är (nästintill) garanterat ett riktigt bra resultat, nackdelen är att det tar längre tid och är lite mer avancerat. Det är då rekommenderat att man köper en krimptång även om man kan klämma ihop det med en vanlig tång (och om man vill sätta en liten lödklump). Men med rätt verktyg så går det hyfsat smidigt (= mindre frustation)

Man måste inte köpa nya kontakter även om man kör på alternativ 2 (ta kontakterna från original-sladdarna), men det kan ju vara bra att ha kvar original-sladdarna vid reklamation eller försäljning.

Som sammanfattning så kan man säga att det kan vara enklare med alternativt 2 även om det är fler moment att göra, dock så är det både dyrare och mer tidskrävande och kan därför vara svårt att rättfärdiga ett sådant köp, Alternativ 1 däremot ser enklare ut men kan komma en del frustation när du fått hem grejorna och det ska sättas ihop (alt-2 gör man efterforskning innan beställning och alt-1 gör man efterforskning undertiden man jobbar).

OOOPS. Efter skrivande inser jag att jag inte riktigt svarade på frågan vad som är bäst, skillnaden är hur hårda/styva sladdarna blir, har som jag skrivit ovan bara beställt från e22 och har ingen erfarenhet av några andra.

Permalänk
Medlem

@DanielTech: men är det inte så att man kan dra ut några snörren från paracorden verkar som det iallfall enligt den här. Vet inte om det är rätt men. var lite sugen på att slevva själv och vill inte spendera allt för mycket.
http://www.stylingwebben.se/pc-modding-kylning/pc-modding/kab...

Ska iallafall skaffa verktyg som behövs. Tänkte köpa verktygen från inet har ett kit där.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x | RTX 3070ti TUF | M.2 Seagate FireCuda 510 2TB| M.2 2 TB Intel 660P | T force 2*16GB 3200MHz | Asus ROG strix X570-I |Evga SuperNova G2 750 | NZXT kraken x62 | 1440p ultrawide 120hz

Permalänk
Medlem

@DanielTech:
http://www.stylingwebben.se/pc-modding-kylning/pc-modding/kab...
På den här sidan hur många meter får man när man beställer. Jag fattar inte hur många meter man får som det står "antal".

Visa signatur

Ryzen 5 3600x | RTX 3070ti TUF | M.2 Seagate FireCuda 510 2TB| M.2 2 TB Intel 660P | T force 2*16GB 3200MHz | Asus ROG strix X570-I |Evga SuperNova G2 750 | NZXT kraken x62 | 1440p ultrawide 120hz

Permalänk

@Hamgamer: Angående att dra ut snörena inuti är mycket väl en möjlighet (tänkte aldrig på det) men kan inte besvara hur passformen blir då, men diametern verkar ju bra (antar du tänkt till där ), angående stylingwebben så ska antalet vara antal meter, dvs 1st = 1m (minst 10 i antal så gissar minst 10 meter, samt 5 kronor per meter verkar stämma) om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem

@DanielTech: Okej då vet jag. Men är e22 en ärlighar du ett
Annars nåt tips på att färg kombination min pc har färg kombon röd och svart. Tänkte köpa 10 m röd, 10 m mörk rött och 10 m svart hur skulle du sätta kablarna?(ordning)

tänkte mig | svart | mörk rött | rött | rött | mörkrött | svart | Hur tror du skulle bli snyggt. du verkar ha ganska mycket erfarenhet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x | RTX 3070ti TUF | M.2 Seagate FireCuda 510 2TB| M.2 2 TB Intel 660P | T force 2*16GB 3200MHz | Asus ROG strix X570-I |Evga SuperNova G2 750 | NZXT kraken x62 | 1440p ultrawide 120hz

Permalänk

@Hamgamer: Som jag skrev ovan så har jag själv beställt från e22 (du får en liten påse gummibjörnar) och tycker själv de var bra (behövde aldrig reklamera så vet inte hur deras kundsupport är). Lite efterforsking ger följande resultat:

e22 ska ha vart de första att göra så kallade cable combs (finns säkert folk som säger det motsatta).
e22 sammarbetar med lutroo custom (från amerika) och det är därifrån de får teleios sleeveingen
e22 drivs av Nate George - youtube
ovanstående var med och utvecklade hex gear r40 (chassi) som det finns fina gallerier här på sweclockers

skulle även säga att ett sample kit med de olika färgerna är ett bra köp om man är osäker, tror det ska finnas fler återförsäljare/butiker som säljer sådana kit. Själv tycker jag att det är snyggt när man har en färg och sedan olika mängder svart (som du skrev) likt "mjuka" stripes.

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag snor den här tråden lite istället för att göra en ny i ämnet! Det jag undrar över är huruvida Stylingwebbens http://www.stylingwebben.se/pc-modding-kylning/pc-modding/kab... är PET eller Paracord? Får inget riktigt svar på det i specifikationerna, men gissar på att det är PET då de även säljer Paracord separat. Min andra fråga är då vilka ni skulle valt? E22's teleios-kablar eller dessa från stylingwebben? Lutar definitivt åt PET för min del då jag tycker de ser både snyggare ut och verkar lättare att arbeta med.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk

till att börja med evga g2 aggen är svåra att sleeva jag har sleevat mitt, det är mycket pill och många korsande kablar samt splittande kablar. de går men de är inte lätt. använde mig av inet´s slleving de blev rätt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av alow3homw:

till att börja med evga g2 aggen är svåra att sleeva jag har sleevat mitt, det är mycket pill och många korsande kablar samt splittande kablar. de går men de är inte lätt. använde mig av inet´s slleving de blev rätt bra

Det går väl att göra egna kablar istället för att sleeva om de existerande? Så länge jag kopplar dem identiskt såklart? Vill gärna ha kvar original-kablarna :). Hade ju enbart tänkt sleeva 24-pin och grafikkortskablarna till att börja med.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Skrivet av Simonnice:

Tänkte att jag snor den här tråden lite istället för att göra en ny i ämnet! Det jag undrar över är huruvida Stylingwebbens http://www.stylingwebben.se/pc-modding-kylning/pc-modding/kab... är PET eller Paracord? Får inget riktigt svar på det i specifikationerna, men gissar på att det är PET då de även säljer Paracord separat. Min andra fråga är då vilka ni skulle valt? E22's teleios-kablar eller dessa från stylingwebben? Lutar definitivt åt PET för min del då jag tycker de ser både snyggare ut och verkar lättare att arbeta med.

Ser definitivt ut att vara PET, om man tittar på bilderna. Personligen föredrar jag den tygkänslan man får med Paracord, men det är ju en smaksak. En nackdel med PET är att den fransar sig väldigt lätt, men antar att det är en fråga om teknik också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alow3homw:

till att börja med evga g2 aggen är svåra att sleeva jag har sleevat mitt, det är mycket pill och många korsande kablar samt splittande kablar. de går men de är inte lätt. använde mig av inet´s sleeving de blev rätt bra

Jo, det verkar inte vara några som rekommenderar att sleeva dessa nätagg, och om man ska göra det så rekommenderar de att man gör förlängningar som man sedan sleevar :/. Det skulle ju funka då mitt Enthoo Evolv ATX har mycket plats att gömma de resterande kablarna på. Alternativet är ju att försöka få mitt 850 sålt och köpa ett agg ur Corsairs RM, HXi och AXi-serier, då verkar vara mycket enklare att sleeva eftersom de saknar kondensatorer och dubbla kablar. Skulle förmodligen köpa ett RM850 då eftersom det är Corsairs motsvarighet till G2 850-agget.

Det är lockande att köpa ett bättre agg att sleeva då jag vill slippa att gömma undan för mycket kablar.

P.S: Någon som har några tankar kring Stylingwebben vs E22 gällande kvalitet på kontakter och stift. Samma skrot och korn eller? Betydligt billigare att köpa dessa delar plus verktyg hos Stylingwebben. Tänkte nog fortfarande köpa sleeves, kabel och kabelstrumpor från E22 då det verkar vara bättre där.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Alternativ 3 är ju att köpa färdigsleavade kablar från t.ex http://www.icemodz.eu/store/#!/Custom-Psu-24pin-Cables-w-MDPC... - Du kan göra egna patterns i egna färger och välja längd osv själv Tycker själv de hade bra grejjer när jag beställde 24 pin och 8 pin EATX kablar

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk

Jag sleevade mitt fractal design newton r3 1000w med både sleeve och paracord från stylingwebben. Den vita paracorden släpper igenom lite av färgerna men inte så att det stör nämnvärt. Tyckte ändå priserna var bra, snabb frakt osv så jag är nöjd. Dröjer nog innan jag sleevar ett nätagg igen och i så fall ska det vara 100% modulärt, inte som nu semi modulärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Neophyte_:

Jag sleevade mitt fractal design newton r3 1000w med både sleeve och paracord från stylingwebben. Den vita paracorden släpper igenom lite av färgerna men inte så att det stör nämnvärt. Tyckte ändå priserna var bra, snabb frakt osv så jag är nöjd. Dröjer nog innan jag sleevar ett nätagg igen och i så fall ska det vara 100% modulärt, inte som nu semi modulärt.

Såg detta, såg mycket trevligt ut! Jag är nog fortfarande inne på extensions till att börja med. Har faktiskt beställt hem ett sample pack och lite kammar från E22.biz, men det var väldigt oklart hur de skulle frakta detta. Blir nog att beställa det mesta från Stylingwebben förutom PET-sleeven som jag tar från E22. De hade fler färger att välja bland, samt den bästa sleeven av att döma av vad jag hört.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera http://www.mdpc-x.com/ har beställt där många gånger. Alltid snabb leverans och oerhört bra kvalitet på grejerna.

Permalänk
Medlem

Hej grabbar! Jag har nu påbörjat arbetet med mina egna extensions, och har kommit så långt som crimpningen. Det jag tänkte var att jag kunde lägga upp lite bilder på mina första crimps, så kan ju någon som har crimpat förut säga vad de tycker. Vad jag kan känna sitter den stenhårt, och biter ner i både isoleringen samt ledningarna. Bara att fortsätta eller?

Känns som om crimpsen blir plattare på baksidan än de jag sett på nätet. Är detta ett stort problem? Utöver detta har jag haft större problem med att crimpa han-kontakterna då de inte riktigt vill bita fast. Förstår inte riktigt varför vid detta nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX