Få 3D-djup i alla spel & filmer med vanlig skärm samt avsågade biobrillor! *otrolig upptäckt*

Permalänk
Medlem

@ehallq:

Att "riktig 3d" är att bilderna kommer vid samma tidpunkt stämmer väl inte riktigt heller, då de vanliga teknikerna för att generera bilder för vardera öga alternerar. Är både bilderna genererade från samma tid? Borde väl vara rimligare att de genereras allt eftersom?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@ehallq:

Att "riktig 3d" är att bilderna kommer vid samma tidpunkt stämmer väl inte riktigt heller, då de vanliga teknikerna för att generera bilder för vardera öga alternerar. Är både bilderna genererade från samma tid? Borde väl vara rimligare att de genereras allt eftersom?

med riktigt 3d menar jag 3d som ska representera verkligheten.

Du tänker på fel "tid". Bilderna genereras utanfrån samma tidpunkt i spelet vid riktig 3d. Dvs bild för vänster öga och höger öga genereras från scenariot vid tidpunkt t = 0, men de genereras från olika vinklar. Vid denna "fejk 3d" så är bilderna tagna från 2 olika scenarion t.ex är bilden som når vänster öga från t = 0 och bilden vid höger öga från t = -1.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

@Xaves Tycker du själv nu när du haft "tekniken" ett tag att det fortfarande är en bättre upplevelse att sitta med trasiga brillor på ena ögat? Låter kanske som att jag är sarkastisk, men det är en ärlig fråga.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@ehallq:

Det var det jag menade med "genererade från samma tid". Jag kan tänka mig att exempelvis avfyrningarna från ett automatvapen i spelet ser udda ut om det inte lyser och släcks för både ögonen i följd, och detta är anledningen att man inte genererar bild för öga 1 först vid ett gamestate, och när den är klar, börjar man vid nuvarande (senare) gamestate generera för öga två osv.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@ehallq:

Att "riktig 3d" är att bilderna kommer vid samma tidpunkt stämmer väl inte riktigt heller, då de vanliga teknikerna för att generera bilder för vardera öga alternerar. Är både bilderna genererade från samma tid? Borde väl vara rimligare att de genereras allt eftersom?

Skrivet av e1m1:

@ehallq:

Det var det jag menade med "genererade från samma tid". Jag kan tänka mig att exempelvis avfyrningarna från ett automatvapen i spelet ser udda ut om det inte lyser och släcks för både ögonen i följd, och detta är anledningen att man inte genererar bild för öga 1 först vid ett gamestate, och när den är klar, börjar man vid nuvarande (senare) gamestate generera för öga två osv.

Jag har svårt att hänga med i ditt resonemang. Första inlägget säger du emot mig och i andra håller du med mig? Vad är din poäng?

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

@ehallq:

Jag sade aldrig emot dig, jag ställde en fråga

I vilket fall, detta var ju i vr-forumet, och jag utgick av någon anledning från hur det fungerar med e.g. polariserade eller active shutter-glasögon. Så jo, givetvis, för vr har man en skärm som generar både samtidgt, finns ingen anledning att splitta upp det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@ehallq:

Jag sade aldrig emot dig, jag ställde en fråga

I vilket fall, detta var ju i vr-forumet, och jag utgick av någon anledning från hur det fungerar med e.g. polariserade eller active shutter-glasögon. Så jo, givetvis, för vr har man en skärm som generar både samtidgt, finns ingen anledning att splitta upp det.

Okej då förstår jag Vid active shutter är ju båda bilderna genererade från samma scenario, men de visas vid olika tillfällen, dock så pass snabbt så att vi inte uppfattar tidskillnanden såklart I TS fall är det just tidsskillnaden som utnyttjas.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CTH:

Nu har jag inte testat det men det verkar ju vara en dokumenterad effekt och jag tvivlar inte på att det blir den effekten du beskriver.

Jag förstår dock de som säger att du inte får riktigt 3D, men det har mer att göra med att "3D bild" är väldigt odefinerat. Back in the days, så var ju Wolfenstein 3D eftersom man kunde röra sig i 3 dimensioner. (Spelet heter ju även Wolfenstein 3D). Sen så har begreppet utvecklats till att ge en känsla av att en platt bild egentligen är i tre dimensioner. (vi ska inte glömma att samtliga 3d biografer etc består utav en platt duk, eller möjligtvis lite böjd). Det du upplever är känslan av att en platt bild är trediminsionell vilket jag tycker är helt ok att kalla 3D. Det du INTE får är den extra informationen av två stycken förskjutna bilder som du får i en 3D biograf. Den informationen kan du aldrig få med din teknik, och du borde få en något "plattare" och mindre realistisk 3D effekt än på bio.

Till sist så tycker jag att det är roligt att du presenterar din upptäckt här och jag tycker också att det är tråkigt att du får främst kritik än att folk försöker förstå vad för effekt du upplever och om det är något som de själva skulle vilja testa. För det spelar väl ingen roll om det är "riktigt" 3D eller vad man vill kalla det, om det förstärker en upplevelse till det bättre?

Tack för ditt inlägg. Äntligen någon som faktiskt tillför något bra till tråden i stället för all sågning. Håller med dig, det är självfallet inte riktig 3D, men effekten är densamma, även om den är mindre i omfattning och inte fungerar på stillastående bilder och efter Z axeln.

Skrivet av ehallq:

@Xaves:
Du har delvis rätt. Iom att något rör sig i sidled och man (som jag förstått det av denna tråd) "Fördröjer" ena bilden till ena ögat genom att göra den mörkare så nås hjärnan av 2 olika bilder i vardera öga. Låt oss säga en bild från x(t) och en bild från x(t-1). Därav skapas en 3D effekt. Om kameran sedan står still så blir det ingen större skillnad mellan x(t) och x(t-1), därför blir det inget 3D-djup.
Detta är riktig 3d för informationen finns där, men 3d effekten är en manipulation av verkligheten eftersom du ser 2 bilder från 2 olika tillfällen. I "riktig" stereo 3d som ska representera verkligheten så har du 2 bilder från samma tidpunkt.

btw angående VR frågan, VR är mycket:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Virtuell_verklighet

Däremot kan man diskutera om vad VR-forumet här bör handla om, i min mening är 3D inte VR. (däremot säger jag inte att VR är VR utan 3D)

@Xaves: Du nämner att folk bör tänka lite på hur dom skriver bla med "tråkigt att du inte klarar av att hantera en diskussion utan att sjunka till den nivån". Men du har vid flera tillfällen använt härskar teknik och skriver på ett sätt som provoserar folk. Du har heller inte skött diskussionen vidare snyggt. Ett exempel du skrev "Konstig hjärna du har."

Precis så har jag också uppfattat det, det blir en förskjutning i bilden och ögonen snappar upp bilden olika vilket genererar stereodjupet.
Jag tycker hela diskussionen om att min tråd ligger i fel forumdel fantastiskt onödig, visst den kanske hade kunnat passa lite bättre i "Modifikationer och egna konstruktioner" avdelningen, men eftersom ingen moderator har flyttat tråden uppfattar jag det som okej. Folk verkar dock ha ett behov av att klaga för klagandets skull, eller att det finns ett form av behov att leka forumpolis vad vet jag.

Jo jag ser det nu. Onödigt av mig, försökte främst vara lite lustig med den kommentaren då det är ett citat från Svullo när han hälsar på hemma hos Alice Timander. Despicable me!

Skrivet av Aiwzor:

Jag undrar hur glasögonen "avgör" vad som ska ligga närmst dig och vad som ska vara längre bort. Det är väl det som förknippas med 3d? I en vanlig spelfilm kan jag förstå att man fabricerar ett djup på egen hand men om du kollar på ett mönster så bör det uppstå ett djup också trots att det inte ska vara något?
(Ingen sågning).

Bra fråga, jag undrar detta också. Ja det är så 3D skapas, ena ögat ser bilden ur ett lite annat förskjutet perspektiv. Jag har sett optiska illusioner av stereodjup i gif bilder som snabbt hoppar fram och tillbaka och ger en effekt av djup, så kallad jiggle stereoscopy. Exempel: http://fuzzywobble.com/images/stereo.gif

Skrivet av Devil May Cry:

@Xaves Tycker du själv nu när du haft "tekniken" ett tag att det fortfarande är en bättre upplevelse att sitta med trasiga brillor på ena ögat? Låter kanske som att jag är sarkastisk, men det är en ärlig fråga.

Jag tycker att det är en bättre upplevelse än att köra utan ja. Visserligen så faller lite ljusstyrka bort men i det flesta fall rör man sig ju framåt i spel så stereoeffekten finns där för det mesta. I väntan på en Rift eller en Vive (eller kanske t.o.m StarVR) så är det värt det enligt mig om man vill ha det där lilla extra för immersiveness

Förresten, har slipat till brillorna nu med en fil så de är lena och fina och sitter perfekt, jag kilar bara fast dem mellan skallen och mitt headset så sitter de snällt där de ska ^^

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Jag förstår dock de som säger att du inte får riktigt 3D, men det har mer att göra med att "3D bild" är väldigt odefinerat. Back in the days, så var ju Wolfenstein 3D eftersom man kunde röra sig i 3 dimensioner. (Spelet heter ju även Wolfenstein 3D).

En liten rättelse. I Wolfenstein 3D kunde du enbart röra dig i 2 dimensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

@flexm
Tänker inte ens kommentera era inlägg då de inte tillför något till tråden och mest består av trams som överträder forumregler.

Men skulle ni vara beredda på att tillföra något sakligt och konstruktivt till tråden som för diskussionen framåt, så ni är välkomna att delta i diskussionen

Min kommentar om att spela med enbart ett öga öppet var helt seriös. Jag trodde att i en tråd som handlar om hur man kan lura hjärnan att få stereoskopisk effekt från en enskild 2D bild att det var både intressant och relevant.Var även intresserad av hur du själv skulle jämföra den upplevelsen med effekten av ditt polariserade sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

En liten rättelse. I Wolfenstein 3D kunde du enbart röra dig i 2 dimensioner.

Men man kan ju både strafa och röra sig framåt/bakåt, blir inte det tre dimensioner?

Skrivet av flexm:

Min kommentar om att spela med enbart ett öga öppet var helt seriös. Jag trodde att i en tråd som handlar om hur man kan lura hjärnan att få stereoskopisk effekt från en enskild 2D bild att det var både intressant och relevant.Var även intresserad av hur du själv skulle jämföra den upplevelsen med effekten av ditt polariserade sätt.

Jag hoppas du driver, för det där funkar verkligen inte, man behöver två ögon för att få stereo öht.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Men man kan ju både strafa och röra sig framåt/bakåt, blir inte det tre dimensioner?

Det blir två dimensioner - du rör dig enbart längs med två axlar. Hade du kunnat förflytta dig uppåt och nedåt hade du kunnat röra dig i tre dimensioner. Tänk koordinatsystem: https://sv.wikipedia.org/wiki/Koordinatsystem#Tredimensionell...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jag hoppas du driver, för det där funkar verkligen inte, man behöver två ögon för att få stereo öht.

Jag gillar humorn i hur irriterad du blivit när andra förklarat för dig att dina avsågade glasögon inte ger "riktig 3D", för att sedan själv göra reagera på samma sätt när jag tar upp en annan vedertagen hjärnbugg som exempel på fejkad 3d-känsla

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

En liten rättelse. I Wolfenstein 3D kunde du enbart röra dig i 2 dimensioner.

Nu minns jag inte så noga, men visst kunde man röra sig längs Z & X axlarna. Och genom tiden rör man sig automatiskt, så det är absolut minst 3D. Kunde man hoppa / gå upp och ned för ramper, så är det ju 4D rent av.

Skrivet av flexm:

Jag gillar humorn i hur irriterad du blivit när andra förklarat för dig att dina avsågade glasögon inte ger "riktig 3D", för att sedan själv göra reagera på samma sätt när jag tar upp en annan vedertagen hjärnbugg som exempel på fejkad 3d-känsla

Hjärnan är sjukt bra på att fylla i information som saknas.vilket ju är orsaken till varför man får "3D-ish" känsla av båda de här metoderna.
Jag får dock ansluta mig till de som hävdar att det här inte är 3D. 3D är när man visar faktisk information, som hjärnan tolkar, och användaren ser en sant stereoskopisk bild. Alla de här tricken för att lura hjärnan att tolka en 2D källa som om den hade djup, är just det, trick. Man får en felaktig uppfattning om vilket "djup" det handlar om, vilket gör avståndsbedömningar värdelösa, och det är hela vitsen med 3D. Hjärnan orienterar sig automatiskt eftersom den är van vid att göra den här typen av avståndsbedömningar. När den själv "hittar på", blir avståndsbedömningen helt enkelt felaktig. Det är vad man upplever som ett mindre djup.

Gillar man upplevelsen, ska man så klart köra på för fullt. Det är trots allt den egna upplevelsen som är viktigast, inte om det är äkta 3D eller inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu minns jag inte så noga, men visst kunde man röra sig längs Z & X axlarna. Och genom tiden rör man sig automatiskt, så det är absolut minst 3D. Kunde man hoppa / gå upp och ned för ramper, så är det ju 4D rent av.

Du tänker på ett nyare Wolfenstein inte "Wolfenstein 3D" som det hette.
Spelet var i 3D men man kunde inte röra sig i tre dimensioner.

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst den här flummiga tråden och jag förstår fortfarande inte hur trådskaparen tänkt att man får en 3D-bild bara för att ena ögat får mindre ljus.
I en 3D-bio har man en projektor (eller två) som skickar ut ljus med olika polarisation. Ena ögat får t.ex ljus vars vågor rör sig vertikalt och andra ögat får ljus vars vågor går horisontellt (alltså vridet 90 grader), detta kallas för linjär polarisation. Det finns även projektorer där man polariserar ljuset beroende på spin istället, dvs ljuset ser ut som en korkskruv med höger- och vänstersnurr, då blir det inte knas med polarisationen när man lutar huvudet åt sidorna, detta kallas för cirkulär polarisation.
(Läs mer: https://en.wikipedia.org/wiki/Polarized_3D_system)
Sen finns det ju shutter-teknik där man har LCD-paneler på brillor som synkar med datorn/skärmen och då alternerar med att göra höger/vänster glas ogenomskinligt (svart) i samma takt som datorn/skärmen.

Alla dessa tekniker bygger på en gemensam sak, två bilder där objekt är förskjutna olika mycket beroende på vilket avstånd dom ska se ut att ha. Hur får trådskaparen ut två bilder med förskjutning genom att polarisera ljuset för ena ögat på en helt vanlig skärm? Vad är det jag missar här?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FL3JM:

Nu har jag läst den här flummiga tråden och jag förstår fortfarande inte hur trådskaparen tänkt att man får en 3D-bild bara för att ena ögat får mindre ljus.
I en 3D-bio har man en projektor (eller två) som skickar ut ljus med olika polarisation. Ena ögat får t.ex ljus vars vågor rör sig vertikalt och andra ögat får ljus vars vågor går horisontellt (alltså vridet 90 grader), detta kallas för linjär polarisation. Det finns även projektorer där man polariserar ljuset beroende på spin istället, dvs ljuset ser ut som en korkskruv med höger- och vänstersnurr, då blir det inte knas med polarisationen när man lutar huvudet åt sidorna, detta kallas för cirkulär polarisation.
(Läs mer: https://en.wikipedia.org/wiki/Polarized_3D_system)
Sen finns det ju shutter-teknik där man har LCD-paneler på brillor som synkar med datorn/skärmen och då alternerar med att göra höger/vänster glas ogenomskinligt (svart) i samma takt som datorn/skärmen.

Alla dessa tekniker bygger på en gemensam sak, två bilder där objekt är förskjutna olika mycket beroende på vilket avstånd dom ska se ut att ha. Hur får trådskaparen ut två bilder med förskjutning genom att polarisera ljuset för ena ögat på en helt vanlig skärm? Vad är det jag missar här?

Det har @Fiddelius givit en länk till i början av tråden.
The Pulfrich effect vilken tydlligen kan lura hjärnan att det finns 3Ddjup bilden även när det egentligen saknas information om detta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pulfrich_effect
Jäkla intressant fenomen verkar det som. För ska man hårddra det så lurar vi ju hjärnan att det finns djup i en vad vissa här kallar "riktig" 3Dfilm som trots allt inte har något tredimensionellt djup även när två olika bilder visas för olika ögon. Skärmen eller bioduken är ju egentligen lika platt så där handlar det också om att lura hjärnan att det finns djup i bilden.
Så kan man med lätthet uppnå upplevelsen att det finns djup i bilden på alla skärmar med den här enklare tekniken så är det väl bara en win ;).

Sedan kan jag väl tänka mig att det finns en del nackdelar med det här enklare sättet att lura hjärnan. Varierande resultat, individuell skillnad i upplevelse och olika färg på skärmen för varje öga exempelvis... Men kan vara värt att själv testa och se hur det upplevs.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det har @Fiddelius givit en länk till i början av tråden.
The Pulfrich effect vilken tydlligen kan lura hjärnan att det finns 3Ddjup bilden även när det egentligen saknas information om detta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pulfrich_effect
Jäkla intressant fenomen verkar det som. För ska man hårddra det så lurar vi ju hjärnan att det finns djup i en vad vissa här kallar "riktig" 3Dfilm som trots allt inte har något tredimensionellt djup även när två olika bilder visas för olika ögon. Skärmen eller bioduken är ju egentligen lika platt så där handlar det också om att lura hjärnan att det finns djup i bilden.
Så kan man med lätthet uppnå upplevelsen att det finns djup i bilden på alla skärmar med den här enklare tekniken så är det väl bara en win ;).

Sedan kan jag väl tänka mig att det finns en del nackdelar med det här enklare sättet att lura hjärnan. Varierande resultat, individuell skillnad i upplevelse och olika färg på skärmen för varje öga exempelvis... Men kan vara värt att själv testa och se hur det upplevs.

Tack för svaret, då är det här alltså inte "äkta" 3D utan i princip bara en optisk illusion som endast funkar så länge saker rör sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FL3JM:

Tack för svaret, då är det här alltså inte "äkta" 3D utan i princip bara en optisk illusion som endast funkar så länge saker rör sig.

Yes. Så verkar det vara. Kan tänka mig att hjärnan fyller i lite extra åt en så att inlevelsen är kvar om man står still också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Choffe:

Det blir två dimensioner - du rör dig enbart längs med två axlar. Hade du kunnat förflytta dig uppåt och nedåt hade du kunnat röra dig i tre dimensioner. Tänk koordinatsystem: https://sv.wikipedia.org/wiki/Koordinatsystem#Tredimensionell...

Just ja det stämmer, det var inga trappor eller hissar, bara enplan alltsammans, sedan kunde man inte hoppa

Skrivet av flexm:

Jag gillar humorn i hur irriterad du blivit när andra förklarat för dig att dina avsågade glasögon inte ger "riktig 3D", för att sedan själv göra reagera på samma sätt när jag tar upp en annan vedertagen hjärnbugg som exempel på fejkad 3d-känsla

Kul att du är road gubben. Men skillnaden var att du drev, medan personen som ogiltigförklarade min lösning var helt seriös och behövde bearbetas lite

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag får dock ansluta mig till de som hävdar att det här inte är 3D. 3D är när man visar faktisk information, som hjärnan tolkar, och användaren ser en sant stereoskopisk bild. Alla de här tricken för att lura hjärnan att tolka en 2D källa som om den hade djup, är just det, trick. Man får en felaktig uppfattning om vilket "djup" det handlar om, vilket gör avståndsbedömningar värdelösa

Du har tyvärr fel här. Först och främst ska vi sluta kalla det för 3D, det är bara ett dumt samlingsnamn som hängt med sedan förr. Det vi pratar om här är stereodjup. Och tekniken ger ett riktigt stereodjup, precis som man får med stereodjup som genererats via två separata bilder. Skillnaden är hur dessa bilder når varje öga/hjärnan. Med Pulfricht effekten så når bilden som renderas på skärmen ena ögat en bråkdel senare än det andra, i och med denna fördröjning så uppstår en stereoeffekt eftersom bilden på sätt och vis blir att visas i två lite olika perspektiv samtidigt även om bildkällan bara renderats i ett perspektiv från början, det är också därför fenomenet bara funkar i sidled och framåt/bakåt. I praktiken borde man kunna få stereo om man sätter en kamera framför en liten bildskärm och sedan sätter en fresnel-lins framför skärmen sedan tittar man på skärmen genom linsen med ena ögat samtidigt som kameran filmar skärmen, sedan konfigurerar man kameran att släpa efter lite lite (latency) då borde en stereoeffekt uppstå.

Skrivet av FL3JM:

Nu har jag läst den här flummiga tråden och jag förstår fortfarande inte hur trådskaparen tänkt att man får en 3D-bild bara för att ena ögat får mindre ljus.
I en 3D-bio har man en projektor (eller två) som skickar ut ljus med olika polarisation. Ena ögat får t.ex ljus vars vågor rör sig vertikalt och andra ögat får ljus vars vågor går horisontellt (alltså vridet 90 grader), detta kallas för linjär polarisation. Det finns även projektorer där man polariserar ljuset beroende på spin istället, dvs ljuset ser ut som en korkskruv med höger- och vänstersnurr, då blir det inte knas med polarisationen när man lutar huvudet åt sidorna, detta kallas för cirkulär polarisation.
(Läs mer: https://en.wikipedia.org/wiki/Polarized_3D_system)
Sen finns det ju shutter-teknik där man har LCD-paneler på brillor som synkar med datorn/skärmen och då alternerar med att göra höger/vänster glas ogenomskinligt (svart) i samma takt som datorn/skärmen.

Alla dessa tekniker bygger på en gemensam sak, två bilder där objekt är förskjutna olika mycket beroende på vilket avstånd dom ska se ut att ha. Hur får trådskaparen ut två bilder med förskjutning genom att polarisera ljuset för ena ögat på en helt vanlig skärm? Vad är det jag missar här?

Till att börja med tvivlar jag på att du verkligen läst hela tråden, hade du gjort det borde du förstått hur tekniken fungerar vid det här laget. Redan tidigt i tråden presenterades fenomenet med länk och allt. Du kan även läsa inlägget ovan, där jag förklarar mer ingående hur det funkar och varför. Faktum kvarstår att det alltså inte från början behövs två separata renderade bilder med förskjutet perspektiv, då detta händer automatiskt i hjärnan/av ögonen om man sätter ett mörkare filter över ena ögat. Som trådtiteln också beskriver så är detta fenomen *otroligt* ja, och det är mycket därför diskussionerna gått varma här och, förmodligen anledningen till att du tycker att tråden är "flummig"

Skrivet av Söderbäck:

Sedan kan jag väl tänka mig att det finns en del nackdelar med det här enklare sättet att lura hjärnan. Varierande resultat, individuell skillnad i upplevelse och olika färg på skärmen för varje öga exempelvis... Men kan vara värt att själv testa och se hur det upplevs

Där högg du i sten min vän. Resultaten varierar beroende på hur du rör dig ja, resultatet varierar även beroende på hur mycket ljus som blockeras till ena ögat, dock så är det ingen skillnad på färgerna, unlike anaglyphisk teknik där enfärgade filter används för båda ögonen. Med röd-grön så blir bilden till en brun sörja Det man dock går miste om är en del ljusgenomsläpp till ena ögat och bilden upplevs något mörkare än vanligt, men absolut inget i hästvägar

Skrivet av FL3JM:

Tack för svaret, då är det här alltså inte "äkta" 3D utan i princip bara en optisk illusion som endast funkar så länge saker rör sig.

Japp, det är inte "3D" på samma sätt som traditionell "3D" då stereodjupet tas fram på olika sätt samt att effekten skiljer sig beroende på förutsättningar i bildrenderingen. Men en optisk illusion är det fortfarande inte, hjärnan luras inte på det sätt som optiska illusioner gör, dock så behandlar hjärnan den inkommande bilden lite olika för respektive öga vilket genererar ett äkta stereodjup.

Skrivet av Söderbäck:

Yes. Så verkar det vara. Kan tänka mig att hjärnan fyller i lite extra åt en så att inlevelsen är kvar om man står still också.

Även här biter du i gräset min blåtandade vän. "Inlevelsen" som du kallar det försvinner helt så fort bilden stannar upp, eller så fort man rör sig efter Z axeln.

Förvånansvärt få som inte äger ett par enkla solbrillor hemma och kan testa detta själv... De flesta här inne inleder eller avsluta sina inlägg med "har själv inte testat detta"

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

@evil_penguin
@anon81912
@Caesar
@aniron

Gav ni upp pojkar? När ni insåg att jag hade rätt och inte hade något mer att komma med? Ni har ju iofs redan ogiltighetsförklarat stereodjupet trots fakta och levande bevis, kallat det illusioner och placebo om vart annat? Jag saknar er

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Gav ni upp pojkar? När ni insåg att jag hade rätt och inte hade något mer att komma med? Ni har ju iofs redan ogiltighetsförklarat stereodjupet trots fakta och levande bevis, kallat det illusioner och placebo om vart annat? Jag saknar er

Näe, jag bara tröttnade på att bli kallad "lille vän", "känslig" mm. och bli tillsagd av att sluta läsa forum av någon som sedan kallar det för personangrepp när jag påpekar att det är ett otrevligt sätt att konversera.

I grunden tror jag att vi har ett par olika begreppsförvirringar här.
1) Vad "3D" innebär.
2) Vad "VR" innebär.
3) Vad "*otrolig upptäckt*" innebär.

Eftersom du verkar ha helt andra tolkningar av dessa koncept än vad jag är van att läsa om, och vad jag tycker är intressant att diskutera så ser jag ingen som helst anledning att fortsätta diskussionen.

Vi har helt enkelt för olika uppfattning om dessa tre uttryck för att det ska vara ett meningsfullt utbyte så jag ser inget värde i att fortsätta diskutera.

Anledningen till att jag överhuvudtaget svarar här är för att jag ändå vill tro att du gör detta i med en god vilja och jag gärna ser att du förstår varför jag lämnar diskussionen.

Permalänk
Medlem

@Xaves: Bildlänkarna funkar inte.

Lägg upp dom på tex imgur ist.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Men en optisk illusion är det fortfarande inte, hjärnan luras inte på det sätt som optiska illusioner gör, dock så behandlar hjärnan den inkommande bilden lite olika för respektive öga vilket genererar ett äkta stereodjup.

Det är så nära definitionen utav en kognitiv optisk illusion man kan komma. Ögonen får bilden nästan lika snabbt rent fysiskt, men hjärnan/retinan bearbetar dem annorlunda. (Skillnaden det tar för en utav dem att åka igenom glas är försumbar.) Fenomenet kategoriseras som en optisk illusion och det ursprungliga experimentet hette till och med Pulfrich pendulum illusionen...

Hur du inte kan tycka att detta är en illusion är bortom min förståelse.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Du tänker på ett nyare Wolfenstein inte "Wolfenstein 3D" som det hette.
Spelet var i 3D men man kunde inte röra sig i tre dimensioner.

Som jag skrev i inlägget du så vackert citerade, så kunde man röra sig minst i 3D. Fram (och bak) är en dimension. Sida till sida är en andra, och tiden, är den tredje. Eftersom jag inte minns om man kunde röra sig upp och ned, men det föreföll osannolikt, så skulle det kunna vara 4D, men troligen "bara" 3D.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Som jag skrev i inlägget du så vackert citerade, så kunde man röra sig minst i 3D. Fram (och bak) är en dimension. Sida till sida är en andra, och tiden, är den tredje. Eftersom jag inte minns om man kunde röra sig upp och ned, men det föreföll osannolikt, så skulle det kunna vara 4D, men troligen "bara" 3D.

Hur ofta snackar man om 4D (tiden) i spel?
Kan ju dra till med femtioelva andra dimensioner som vi inte märker av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Kul att du är road gubben. Men skillnaden var att du drev, medan personen som ogiltigförklarade min lösning var helt seriös och behövde bearbetas lite

Jag är fortfarande allvarlig, på samma sätt som om du stänger ett öga och tittar på verkligheten samtidigt som du rör huvudet så du får parallax, fungerar den effekten i spel. En fejkad djupkänsla som hjärnan gör. Jag har inte ifrågasatt "din" metod, satt själv för tio år sedan och skrev avisynth scripts som skapade dålig anaglyph 3d mha frame delaya videokällan för ena färgtinten. Kändes inte helt osannolikt att få en liknande effekt men delayen händer i hjärnan istället.
Sedan faktiska kvaliteten vet jag inget om och säger inget om, och diskussionen om vad saker heter känns irrelevant, alla fattar att djupet inte blir "korrekt" som med två bildkällor från två kameror (om nu rörelsen inte är helt horisontell och rör sig ca 65mm/frame, och det som visas är statiskt).
Testa en-ögat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Japp, det är inte "3D" på samma sätt som traditionell "3D" då stereodjupet tas fram på olika sätt samt att effekten skiljer sig beroende på förutsättningar i bildrenderingen. Men en optisk illusion är det fortfarande inte, hjärnan luras inte på det sätt som optiska illusioner gör, dock så behandlar hjärnan den inkommande bilden lite olika för respektive öga vilket genererar ett äkta stereodjup.

Det här är ju precis det en optisk illusion gör, den lurar hjärnan för det är en platt bild, båda ögonen ser precis samma sak bara att det ena ögat blir långsammare vilket lurar hjärnan. Den här har ju dessutom den väldigt stora nackdelen att man bara uppfattar djup så länge allt rör sig.
"Äkta 3D" är iofs en optisk illusion också, men den härmar hjärnans sett att se djup på mycket bättre (separat bild för höger/vänster öga).

Är lite som fattigmans-3D det här, inte helt klockrent men en kul grej att prova.

Permalänk
Medlem

Effekten du får har mer likhet med att man kan få viss djupeffekt av att titta på vissa tapeter med särskilda mönster än vad en 3d-skärm gör. Fast att en tapet då faktiskt kan ge en bättre bild ur det avseendet med

Människans djupseende bygger på att dina ögon ser på ett föremål med olika vinklar och därigenom kan beräkna avståndet till det. En riktig 3d bild använder sig av två olika bilder till varje öga vilket gör athjärnan uppfattar det som att du ser scenen från två olika vinklar och därför ger en djupeffekt genom avståndsberäknandet.

Din variant gör att man får en hittepåeffekt där saker hamnar lite hipp som happ alltefter vad hjärnan råkar hitta på just den stunden, det har ingenting med 3d-skärmar, 3d-bio eller liknande att göra överhuvudtaget.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu minns jag inte så noga, men visst kunde man röra sig längs Z & X axlarna. Och genom tiden rör man sig automatiskt, så det är absolut minst 3D. Kunde man hoppa / gå upp och ned för ramper, så är det ju 4D rent av.

Fast de angivna dimensionerna i de här inläggen är ju överlag väldigt tydliga med att det handlar om rumsdimensioner så att räkna med tid blir lite knas. Då kan man lika gärna lägga till ljud som en femte dimension och så vidare.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Caesar:

Näe, jag bara tröttnade på att bli kallad "lille vän", "känslig" mm. och bli tillsagd av att sluta läsa forum av någon som sedan kallar det för personangrepp när jag påpekar att det är ett otrevligt sätt att konversera.

I grunden tror jag att vi har ett par olika begreppsförvirringar här.
1) Vad "3D" innebär.
2) Vad "VR" innebär.
3) Vad "*otrolig upptäckt*" innebär.

Eftersom du verkar ha helt andra tolkningar av dessa koncept än vad jag är van att läsa om, och vad jag tycker är intressant att diskutera så ser jag ingen som helst anledning att fortsätta diskussionen.

Vi har helt enkelt för olika uppfattning om dessa tre uttryck för att det ska vara ett meningsfullt utbyte så jag ser inget värde i att fortsätta diskutera.

Anledningen till att jag överhuvudtaget svarar här är för att jag ändå vill tro att du gör detta i med en god vilja och jag gärna ser att du förstår varför jag lämnar diskussionen.

Okej, vad bra att du är tillbaka då Ja, det var personangrepp när du påstår att jag behöver jobba med mig själv, och att du kallar mig otrevlig, arrogant osv. Det är bara hur du upplever mig utifrån din egen upplevelse. För att det inte skulle klassas som personangrepp kunde du sagt att du upplever att du blir bemött på ett otrevligt, arrogant, etc sätt, då är det inte ett påstående om mig, utan ett uttryck hur du upplever. Det kan jämföras med att säga att Queen gör skitmusik och är värdelösa mot att i stället säga att Queens musik låter skit i mina öron och är musikmässigt värdelöst för mig. Förstår du skillnaden?

Okej du resonerar alltså att bara för att min tråd strider mot vad du är van vid att läsa om och vad dina intressen handlar om, så förstår jag inte varför du klickar in dig på tråden, läser och svarar, men även kommer med påståenden som ogiltigförklarar det jag skriver om. Jag får inte ihop den ekvationen alls.

Du påstår först att mitt sätt att se på saker är felaktiga och det jag säger inte stämmer, och när vi börjar diskutera om detta vilket av våra synsätt som är riktiga, så drar du dig ur i grevens tid. Sedan säger du att vi har olika sätt att se på saker, ja det är väl uppenbart att vi har men:

1) Vad "3D" innebär.
2) Vad "VR" innebär.
3) Vad "*otrolig upptäckt*" innebär.

Oavsett om man har olika syn på saker, olika uppfattningar och olika tyck och smak så finns det i vissa sammanhang bara en sanning som stämmer. Denna sanning försökte jag bena ur och komma fram till om det var du, eller jag, som hade fel. Innan vi nådde detta så ska du dra dig ur?

Även om du inte vill delta längre så ska jag dra dina påståenden/sätt att se på saken nedanför, för att sedan svara i ett försök att bevisa att ditt sätt att se på saken inte stämmer överens med hur det egentligen är:

1. För dig innebär 3D att ett stereodjup måste vara kontrollerad för att klassas som stereodjup. För dig är bara stereodjup giltigt om det framställs på ett sätt, nämligen det klassiska sättet med två olika bilder renderade med lite olika avstånd/perspektiv. Du ignorerar alltså andra sätt att att skapa stereodjup. Detta är alltså inte begreppsförvirringar eller tolkningar, utan handlar om din ignorans gentemot fler sätt att få fram stereodjup.

2. Enligt dig: Ett samlingsforum för allt som har med VR att göra kan inte acceptera trådar som handlar om en enstaka aspekt av VR. Sedan medger du att stereodjup mot förmodan är en del av VR. När jag nämner att stereodjup har med VR att göra så håller du först med, för att sedan börja överdriva och påstå att enligt mitt resonemang så skulle även ljud, bild, osv ingå i forumdelen bara för att det används i samband med VR. Men det intressanta i sammanhanget är att i stället för att hålla dig till ämnet så måste du börja såga mitt val av forumdel, detta bidrar inget till diskussionen och ämnet och för inte tråden framåt, detta görs för klagandets skull. Jag tyckte då att detta inte var okej, vilket jag också uttryckte.

3. Faktum är att ordet "otrolig" kan betyda två saker. Antingen ser man det som ett kraftuttryck, vilket det oftast gör i modern form. Eller så betyder det ordagrant "otroligt" alltså icketroligt, vilket då var min mening med ordvalet, att fenomenet i sig var svårtroligt eftersom det är ett udda sätt att uppnå stereodjup och som strider mot det logiska och vanliga sättet att uppnå stereodjup, som du också märker så var det många som kom in och påstod att jag hittade på det hela, att det endast var placebo, att det var ett skämt från min sida samt att det var helt orimligt att detta verkligen fungerade då det "behövs två separata renderade bilder" för att stereodjup ska uppnås. Här pratar vi faktiskt olika sätt att "tolka" ordet på, du tolkade det på ett sätt, medans jag menade ett annat, vilket är helt okej. Jag förklarade även senare för dig vad jag menade med ordvalet, ändå så tar du upp det igen senare.

Om du redan beslutat dig för att lämna diskussionen så är det så, tråkigt, men det är väl det som är en av diskussionsforums styggelser, att folk kan vräka ur sig saker för att, när tillfället känns rätt för personen, bara dra sig ur när andra börjar motbevisa påståenden som personen tidigare sagt.

Ett annat fenomen jag upptäckt på senare tid i olika diskussioner i olika sammanhang är att folk har en tendens att utelämna de delar av diskussionen/punkter som personen i fråga blivit motbevisad på, i stället för att medge att personen faktiskt själv hade fel. I många fall så drar personen även in andra saker som inte har något med diskussionen från början att göra, eller rent av lägga kortet "vi har olika syn på saken och det är ingen ide att fortsätta" vilket du Caesar gjorde i detta fallet. Jag tycker dock att om man ger sig in i en diskussion och slänger ur sig påståenden så får man vara beredd på att kunna backa upp dessa påståenden på ett konkret och giltigt sätt, och skulle det visa sig att man hade fel på någon av påståendena så tycker jag också att man borde vara ödmjuk nog att erkänna detta i stället för att bara dra sig ur eller påstå att det bara handlar om tolkningsfrågor och olika sätt att se på saken.

God dag!

Skrivet av SCORPIUS:

@Xaves: Bildlänkarna funkar inte.

Lägg upp dom på tex imgur ist.

Konstigt, bilderna funkar för mig. Prova en annan browser?

Skrivet av philipborg:

Det är så nära definitionen utav en kognitiv optisk illusion man kan komma. Ögonen får bilden nästan lika snabbt rent fysiskt, men hjärnan/retinan bearbetar dem annorlunda. (Skillnaden det tar för en utav dem att åka igenom glas är försumbar.) Fenomenet kategoriseras som en optisk illusion och det ursprungliga experimentet hette till och med Pulfrich pendulum illusionen...

Hur du inte kan tycka att detta är en illusion är bortom min förståelse.

Okej, jag medger att det räknas in som en optisk illusion. Dock påstår jag att effekten hos en optiskt "3D" illusion inte ger ett äkta stereodjup, vilket tekniken med ett mörkt filter för ena ögat gör. Här följer tre exempel på optiska 3D illusioner, alltså illusioner om stereodjup:
http://upload2.weddbook.com/blogs2/354/3d-handprint-323-int.j...
http://cdnstatic.visualizeus.com/thumbs/2e/1a/2e1ade393361b38...
http://www.newopticalillusions.com/wp-content/uploads/2015/10...

I samtliga fall så luras hjärnan till att det faktiskt finns ett djup, när det inte gör det. Men faktum kvarstår att det förblir en platt bild och inget riktigt stereodjup uppnås på det sätt som riktigt stereodjup gör. Men min teknik så ser man stereodjup på samma sätt som med riktig stereo 3D, dock med vissa begränsningar. Så summa summarum är att även om både kan klassas som optiska illusioner då det är hjärnan som "luras" så är skillnaden det faktiska upplevda djupet i bilden. Man måste själv prova tekniken för att förstå skillnaden.

Skrivet av flexm:

Jag är fortfarande allvarlig, på samma sätt som om du stänger ett öga och tittar på verkligheten samtidigt som du rör huvudet så du får parallax, fungerar den effekten i spel. En fejkad djupkänsla som hjärnan gör. Jag har inte ifrågasatt "din" metod, satt själv för tio år sedan och skrev avisynth scripts som skapade dålig anaglyph 3d mha frame delaya videokällan för ena färgtinten. Kändes inte helt osannolikt att få en liknande effekt men delayen händer i hjärnan istället.
Sedan faktiska kvaliteten vet jag inget om och säger inget om, och diskussionen om vad saker heter känns irrelevant, alla fattar att djupet inte blir "korrekt" som med två bildkällor från två kameror (om nu rörelsen inte är helt horisontell och rör sig ca 65mm/frame, och det som visas är statiskt).
Testa en-ögat

Okej, först får jag be om ursäkt till dig för att jag trodde att du drev med mig. Men eftersom det kom en våg av personer runt samma tillfälle som drev så trodde jag du också drev med mig. Jag har nu testat din teori och tro fan du har rätt, jag upplever en viss form av stereodjup när jag stänger ena ögat, även om den är väldigt liten som verkar den finnas där på ett sätt som den inte gör med två ögon. Fascinerande! Tack för detta, väldigt intressant.

Skrivet av FL3JM:

Det här är ju precis det en optisk illusion gör, den lurar hjärnan för det är en platt bild, båda ögonen ser precis samma sak bara att det ena ögat blir långsammare vilket lurar hjärnan. Den här har ju dessutom den väldigt stora nackdelen att man bara uppfattar djup så länge allt rör sig.
"Äkta 3D" är iofs en optisk illusion också, men den härmar hjärnans sett att se djup på mycket bättre (separat bild för höger/vänster öga).

Är lite som fattigmans-3D det här, inte helt klockrent men en kul grej att prova.

Jag får även här medge att det visst kan räknas som optisk illusion ja, och ja det är en nackdel att effekten försvinner när man inte längre rör på sig. Men de spel som jag mest spelar, vilket är i förstaperson där man använder WASD, så finns effekten för det mesta där.
Fattigmans-3D, det var ett bra sätt att beskriva det på haha

Skrivet av HugSeal:

Effekten du får har mer likhet med att man kan få viss djupeffekt av att titta på vissa tapeter med särskilda mönster än vad en 3d-skärm gör. Fast att en tapet då faktiskt kan ge en bättre bild ur det avseendet med

Människans djupseende bygger på att dina ögon ser på ett föremål med olika vinklar och därigenom kan beräkna avståndet till det. En riktig 3d bild använder sig av två olika bilder till varje öga vilket gör athjärnan uppfattar det som att du ser scenen från två olika vinklar och därför ger en djupeffekt genom avståndsberäknandet.

Din variant gör att man får en hittepåeffekt där saker hamnar lite hipp som happ alltefter vad hjärnan råkar hitta på just den stunden, det har ingenting med 3d-skärmar, 3d-bio eller liknande att göra överhuvudtaget.

Fast de angivna dimensionerna i de här inläggen är ju överlag väldigt tydliga med att det handlar om rumsdimensioner så att räkna med tid blir lite knas. Då kan man lika gärna lägga till ljud som en femte dimension och så vidare.

Förstår inte hur tapeter med specifika mönster kan ge upphov till stereodjup men okej, du får gärna utveckla detta. Så länge det inte är tapeter med ett "3d mönster" där man sedan korsar ögonen, så ser jag inte hur ett djup skulle uppstå om man står och kollar med ett öga. Dock så ger iofs "ett öga grejjen" tydligen ett stereodjup på något skumt sätt, så det är väl inte omöjligt.

"Din variant gör att man får en hittepåeffekt där saker hamnar lite hipp som happ alltefter vad hjärnan råkar hitta på just den stunden"

Det är inte "hipp som happ" det är samma stereodjup som återkommer om man återskapar samma rörelsevinkel och rörelsehastighet, den hippar och happar inte i djup så länge vinkeln och hastigheten på rörelsen är den samma.

"det har ingenting med 3d-skärmar, 3d-bio eller liknande att göra överhuvudtaget"

Jaså, så stereodjup har inget med 3d-skärmar eller 3d-bio att göra då menar du?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jaså, så stereodjup har inget med 3d-skärmar eller 3d-bio att göra då menar du?

Visst har det. Fast där förser man varje öga med olika information, den man hade fått om ögonen befann sig på platsen. Det är alltså en verklig återgivning av en konstgjord miljö. Din metod återger inte verkligheten, utan hjärnan fyller i tomrummet, och det är därför en optisk illusion. Precis som bilderna du länkade.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.