Vad händer med Windows 10 om jag byter ut mobo och cpu?

Permalänk
Medlem

Vad händer med Windows 10 om jag byter ut mobo och cpu?

Tjena!

Jag är inte den mest erfarna personen när det kommer till detta så jag tänkte fråga folk som vet mer kring ämnet. Jag vill inom en viss framtid byta ut min mobo och cpu och jag bara undrar om jag måste köpa W10 återigen? Jag skulle helst inte vilja hosta upp extra tusen spänn då självaste mobo och cpu:n kommer att kosta en hel del.

Tack i förhand.

Ronny

Permalänk
Medlem

Beror på vad du har för typ av licens: OEM eller Retail. OEM är bundet till moderkortet, Retail är inte det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Vad händer om det är OEM då när det installeras?
Kommer det en ruta som säger "haha sucker" eller kommer det några användarvänliga alternativ?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om du vill slippa hosta upp 1000 spänn men ändå åker på att skaffa en ny licens så kan du veta att licensnycklar kostar typ 230-240kr på G2play och G2a, jag har köpt ett tiotal nycklar därifrån när jag byggt datorer åt vänner och bekanta. Smidigt som fan, så ha det som plan B.

Installationsmedie på USB eller skiva om du vill vara gammaldags kan du göra gratis själv på microsofts hemsida, de har en liten mjukvara som sköter processen åt dig efter ett par enkla steg.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad händer om det är OEM då när det installeras?
Kommer det en ruta som säger "haha sucker" eller kommer det några användarvänliga alternativ?

Det BÖR komma upp att Windows inte längre är aktiverat och att man har 30 dagar på sig att aktivera innan OS blir oanvändbart, detta förutsatt att det ens går att komma in i Windows utan ominstallation efter byte av moderkort.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Om du vill slippa hosta upp 1000 spänn men ändå åker på att skaffa en ny licens så kan du veta att licensnycklar kostar typ 230-240kr på G2play och G2a, jag har köpt ett tiotal nycklar därifrån när jag byggt datorer åt vänner och bekanta. Smidigt som fan, så ha det som plan B.

Installationsmedie på USB eller skiva om du vill vara gammaldags kan du göra gratis själv på microsofts hemsida, de har en liten mjukvara som sköter processen åt dig efter ett par enkla steg.

Låter skitbra. Kan du länka till den sidan på pyttemjuk?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det BÖR komma upp att Windows inte längre är aktiverat och att man har 30 dagar på sig att aktivera innan OS blir oanvändbart, detta förutsatt att det ens går att komma in i Windows utan ominstallation efter byte av moderkort.

Ej säker hur det funkar med Windows 10, men med en OEM-licens av Windows 7 kan man ringa Microsofts automatiska licensservice och få OSet återaktiverat kostnadsfritt. Har själv använt mig utav det ett dussintal gånger

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

@lambdan: Jag kollade nyss på Product ID:n och det stod inte "OEM" nånstans, så det borde väl betyda att jag har retail versionen, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronny972:

@lambdan: Jag kollade nyss på Product ID:n och det stod inte "OEM" nånstans, så det borde väl betyda att jag har retail versionen, eller?

Såhär står det för mig, produktnyckeln avslutas med OEM. Har du inte så är det nog retail.

Skrivet av SCORPIUS:

Låter skitbra. Kan du länka till den sidan på pyttemjuk?

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Där! "Ladda ner verktyget" osv. sen är det rätt glasklart när man väl är inne i processen.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Entusiast

@Masyve:
Jag har OEM licens men det står inte med i produktnyckeln, så det du säger verkar inte gälla alla användare.

@Ronny972:
När jag uppgraderade till 6700k så ringde jag bara Microsoft och bad dem att resetta min Windows 8 nyckel så det skulle fungera med det nya sedan uppgraderade jag som vanligt till Windows 10.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

https://i.gyazo.com/df5dae27a785bc1969bd67db3b94ea0a.png

Såhär står det för mig, produktnyckeln avslutas med OEM. Har du inte så är det nog retail.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Där! "Ladda ner verktyget" osv. sen är det rätt glasklart när man väl är inne i processen.

Okej, låt mig förklara lite varför du inte kan titta på det så.
Alla som har uppgraderat har "samma" OEM nyckel, som sen blir detta ID. Det finns 6 st olika tror jag, som varierar beroende på vilken nyckel du hade innan (den du uppgraderar från). Så alla med Win 7/8 OEM Home tex, får en nyckel. Alla med OEM Professional får en nyckel, alla med Retail Home får en osv.

Du måste mao titta på din ursprungliga nyckel, för att se om den är OEM.
Du får nämligen inte en Windows 10 nyckel, utan du registrerar, med din gamla Windows nyckel, moderkortet i din dator till en generisk Windows 10 nyckel med moderkortets unika ID.

Mao, byter du moderkort, försvinner Windows 10 registreringen (uppgraderingen), oavsett vad andra säger här. (läs klart dock).
Eftersom dock uppgraderings erbjudandet finns kvar, så kan du uppgradera på nytt. Mao, om du kan installera Windows 7/8 med din gamla nyckel, lagligt, på det nya moderkortet, så kan du också uppgradera igen, lagligt.

Här kommer "OEM biten" in... då om du hade Win 7/8 OEM, kan du inte automatiskt flytta den. Har du dock retail version av dessa OS kan du installera dem på nya moderkortet och uppgradera på nytt. Detta fungerar fram till 29 juli 2016 (om jag minns rätt), efter det... måste du köpa Windows 10 om du byter moderkortet.

Skrivet av Firkraag:

@Masyve:
Jag har OEM licens men det står inte med i produktnyckeln, så det du säger verkar inte gälla alla användare.

@Ronny972:
När jag uppgraderade till 6700k så ringde jag bara Microsoft och bad dem att resetta min Windows 8 nyckel så det skulle fungera med det nya sedan uppgraderade jag som vanligt till Windows 10.

Som sagt... om du kan få dem att resetta din gamla Win 7/8 OEM nyckel, så kan det gå. MS vill gärna ha in alla på Windows 10, så nämner man det så brukar de vara lite givmilda om de kan. Är värt ett försök iaf.

Får du den nollställd så kan du installera "tidigare Windows på nytt" och då också köra en Windows 10 installation med denna nyckel direkt (eftersom man nu kan installera med tidigare nyckel).

Permalänk
Medlem

@Firkraag: Vilken tidpunkt ringde du Microsoft om jag får fråga? Var det innan eller efter du hade installerat de nya komponenterna?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ronny972:

@Firkraag: Vilken tidpunkt ringde du Microsoft om jag får fråga? Var det innan eller efter du hade installerat de nya komponenterna?

Efter när jag fastställt att det inte gick att installera Windows 8 OEM på mitt nya moderkort. När du installerar och den klagar på produktnyckeln så kan du göra en aktivering via telefon, följ bara instruktionerna så ska det lösa sig.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

@Firkraag: Sjyst, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Hmm jag har kört på oaktiverad Windows 10 (den rök när jag bytte mobo, det var en OEM) i säkert 4 månader nu, händer ingenting förutom att det kommer upp en vattenstämpel i min bakrundsbild som "påminner" om att aktivera Windows :/

Visa signatur

4770k still going strong.