VR-panelen – redaktionens intryck av Oculus Rift och HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Lär ju inte köpa VR förrän de blir utan kablar. (Trådlöst).

Då lär du få vänta länge om du inte nöjer dig med att ha beräkningsdelen på huvudet också (lite som Gear VR).
Man behöver 5,63 Gbit/s bandbredd för 2560x1440 (24 bit färgrymd) med bara 60 fps, att klara det trådlöst är inte helt trivialt.
(Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Technical_specifica...
Visst kanske man kan hålla på och komprimera bilden osv, men då lär man bli åksjuk av fördröjningen som då uppstår.

Permalänk

Nice video men hade föredragit en vanlig fredagspanel har ju kommit många nyheter sedan den förra...

Jag tror många finner det svårt att få upp intresset för VR innan man testat det. Men jag tror har man väl testat det finns det nog ingen återvändo. Detta kommer bli en gigantisk marknad framöver, när det kommer lite billigare produkter och som man kan prova på elgiganten och andra affärer.

Jag är dock väldigt orolig för min mentala hälsa och dess inverkan VR kommer ha på mitt liv, jag kan tänka mig att det får en ännu längre ifrån verkligheten vilket kan vara både positivit och negativt.
Tror det handlar om att hitta rätt balans, men ja sitter man i VR 15 timmar om dagen så kan det nog ha stor inverkan på psyket,

Permalänk
Medlem

@JonasT @Kenneth

Intressant panel, men var en sak jag undrar över. Ni säger bägge att ni föredrar Viven, men är detta endast om det finns ett rum stort nog till godo? Ponera att man endast kommer kunna använda sitt VR vid datorn antingen sittandes eller ståendes precis bredvid. Vilken bör man då kolla på?

Dessutom har Vivens fyrar fortfarande problem med att de låter en del? Isf kan detta i sig vara en "deal breaker" för många om man skall ha dem uppsatta i tex sitt sovrum eller kontor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Har redaktionen testat att köra VR-programvaran med SLI/Crossfire? Jag har läst en hel del om hur DX12 tack vare förmågan att dela upp arbetsmängden på olika enheter ska göra det lättare att få ut mer kräm ur multi-GPU. NVidia arbetar ju även på VR SLI som ska kunna dela upp arbetet för exempelvis två grafikkort för att rendera en skärm vardera i ett VR headset. Samt någon annan teknologi som ska kunna göra så att exempelvis spel i multi-GPU byggen bara "ser" ett grafikkort och därmed kan använda det precis lika bra som ett. Har det funnits tillgång till att testa detta ännu?

Tror inte att det finns spel som stödjer VR Sli ute än

Permalänk
Medlem

Sitter och hovrar med musen över köpknappen på HTC vive just nu... Somebody stop me.

Gillar verkligen Kenneth! tycker ni ska ta in honom till fredagspanelen också. Han kanske inte har lika bred kunskap (?) men han fungerar mycket bättre med Jonas, och framför kameran. Good job Kenneth.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

Sitter och hovrar med musen över köpknappen på HTC vive just nu... Somebody stop me.

Gillar verkligen Kenneth! tycker ni ska ta in honom till fredagspanelen också. Han kanske inte har lika bred kunskap (?) men han fungerar mycket bättre med Jonas, och framför kameran. Good job Kenneth.

Känner mig lite elak men jag håller med dig helt och hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Sitter och hovrar med musen över köpknappen på HTC vive just nu... Somebody stop me.

Gillar verkligen Kenneth! tycker ni ska ta in honom till fredagspanelen också. Han kanske inte har lika bred kunskap (?) men han fungerar mycket bättre med Jonas, och framför kameran. Good job Kenneth.

Jag tycker det var tämligen uppenbart i slutet av videon att panelen inte förespråkade köp före test och dessutom var de allmänt tveksamma till köp pga av avsaknaden på riktigt bra titlar. Tycker gott du kan vänta. Finns ju mer bra titlar till Wii U än det finns till VR just nu Vilket inte ska uppfattas som något beröm av Wii U...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

[...] Tycker gott du kan vänta. [...]

I'm sorry master.... I've failed you....

10k fattigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har själv en CV1.

Jag uppfattar det som att många recensenter sitter med Vives på sina kontor med dedikerade VR-studios. Vem kan göra så hemma? (OK, själv har jag faktiskt ett LAN-rum som hade funkat...). Jag tror mer på Oculus lösning...fast kanske inte just nu.

Det som helt klart KRÄVS för Oculus Rift är Touchkontrollerna. Bland dom trevligaste upplevelserna jag haft med min CV1 är tillsammans med Leap Motion jag fick i dagarna från Ebay, spelande Blocks. Det funkar inte att tramsa runt med en gamepad!

En iakttagelse: spel- och demoutbudet nu är helt klart sämre nu än när jag använde min DK1! Knappt några av spelen som fanns på numera avvecklade (?) Oculus Share fungerar längre, vilket visserligen är upp till respektive utvecklare. Nu känns det dock som att det bara finns en handfull halvdåliga $50-spel. Jag har tänkt ta med min Rift till jobbet och demo:a (och kommer inte behöva skruva ner Lighthouses ), men faktiskt inte hittat de enkla och häftiga Riftcoasterliknande upplevelserna som fanns i mängder till DK1/DK2. Tråkigt. Har utvecklarna tröttnat på att uppdatera sina gamla gratisdemos och gått vidare till att klå folk på pengar?

När väl Touch kommer tror jag Rift blir likvärdig eller bättre än Vive. Annars blir jag grinig. Tills dess får jag ta och 3D-printa fästet till Leap Motion - otroligt kul att utvecklaren lagt ut färdig fil på Thingverse, cred för detta!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har själv en CV1.

Jag uppfattar det som att många recensenter sitter med Vives på sina kontor med dedikerade VR-studios. Vem kan göra så hemma? (OK, själv har jag faktiskt ett LAN-rum som hade funkat...). Jag tror mer på Oculus lösning...fast kanske inte just nu.

Det som helt klart KRÄVS för Oculus Rift är Touchkontrollerna. Bland dom trevligaste upplevelserna jag haft med min CV1 är tillsammans med Leap Motion jag fick i dagarna från Ebay, spelande Blocks. Det funkar inte att tramsa runt med en gamepad!

En iakttagelse: spel- och demoutbudet nu är helt klart sämre nu än när jag använde min DK1! Knappt några av spelen som fanns på numera avvecklade (?) Oculus Share fungerar längre, vilket visserligen är upp till respektive utvecklare. Nu känns det dock som att det bara finns en handfull halvdåliga $50-spel. Jag har tänkt ta med min Rift till jobbet och demo:a (och kommer inte behöva skruva ner Lighthouses ), men faktiskt inte hittat de enkla och häftiga Riftcoasterliknande upplevelserna som fanns i mängder till DK1/DK2. Tråkigt. Har utvecklarna tröttnat på att uppdatera sina gamla gratisdemos och gått vidare till att klå folk på pengar?

När väl Touch kommer tror jag Rift blir likvärdig eller bättre än Vive. Annars blir jag grinig. Tills dess får jag ta och 3D-printa fästet till Leap Motion - otroligt kul att utvecklaren lagt ut färdig fil på Thingverse, cred för detta!

Det var därför jag valde Viven, känner att jag inte kan vänta på Touch, ska jag ha VR i dag ska det vara med kontrollers.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@superapan:

Håller helt och hållet med, hade samma intryck av min Rift. Det med Leap Motion visar dess potentiella styrka framöver (har det själv). Sen är jag lite skeptisk till recensionens intryck av Vive, tror inte de haft den tillräckligt länge/ofta för att riktigt införstå sig med dess svagheter och "gimmickspel", är säkert en underbar leksak i en månad och blir sen som ett Wii. Där tror jag Oculus har mer potential att vara kontinuerligt användbar och smidig. Får dock hålla med att ett krav då är att Touch också ska komma, utan Touch skulle Oculus vara en sämre och tråkigare produkt i helhet, med touch så är det en produkt som kan bli mycket mer än en gimmick utan en produkt man kan använda länge dagligen. Således, om man måste ha en JUST nu är Vive trots allt en roligare produkt om man har platsen och inte ska spela racing/simulatorer.

Sedan är det ett starkt feltänk när de säger att riften har hårda kanter runt ansiktet, den ska inte sitta runt hela ansiktet utan vila på pannan. Det tar ca 2 dagars kontinuerligt användande för att hitta rätt setting, sen är den gudomlig, ingen jag sett har haft samma intryck av Vive.

Det sista jag är skeptisk till är deras slutsats om headphonesen, 90% av de personer med headsets som kostar 3000kr tycker ljudet är i princip likvärdigt och nästintill alla föredrar att använda det inbyggda headsetet mot att använda ett eget även om det kostar 5000kr+, samma slutsats har folk som har både Vive och Rift kommit fram till. En möjlig förklaring att slutsatsen här skiljer sig är antagligen att folk inte använt viven kontinuerligt och också att Oculusen befinner sig i en kontorsmiljö och inte hemma i en lugn miljö utan ljud och störningsmoment. Detta är också ett feltänk när man recencerar den som en konsumentprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi fick tyvärr hjärnsläpp förra panelen och glömde helt bort vår kontorsflytt som skulle gå av stapeln två veckor senare.

Kontorsflytt?
Får vi lyxen att se en liten rundtur på gamla stället precis som tidigare?

Permalänk
Medlem

Härligt med en VR-special!

Skrivet av ggalaxyy:

Sitter och hovrar med musen över köpknappen på HTC vive just nu... Somebody stop me.

Nope. KÖP! (förutsatt att du har testat VR någon gång de senaste åren)

Skrivet av superapan:

När väl Touch kommer tror jag Rift blir likvärdig eller bättre än Vive. Annars blir jag grinig.

Hoppas Touch blir bra!! Men vi får se - oroväckande är att Oculus rekommenderade utvecklare att göra Touch-spelen i 180-grader, istället för 360 som till Vive. Känns ju inte riktigt bra.

Skrivet av Lolle:

Sen är jag lite skeptisk till recensionens intryck av Vive, tror inte de haft den tillräckligt länge/ofta för att riktigt införstå sig med dess svagheter och "gimmickspel", är säkert en underbar leksak i en månad och blir sen som ett Wii. Där tror jag Oculus har mer potential att vara kontinuerligt användbar och smidig.

Tror Vives room-scale håller betydligt längre än så.
Och givetvis kan Vive också användas till seated experiences, precis som Oculus.

Permalänk
Medlem

För att köra "vanliga" spel (med både Vive och Rift), finns ju VorpX.

Och för att undvika åksjuka i dessa ser ju Virtuix Omni (www.virtuix.com) intressant ut. Kanske också Samsungs Entrim 4D.

Vill spela Half-Life 2 och Alien: Isolation!

Permalänk
Medlem

@duked:

Den kommer absolut att hålla längre än så, men är likt ett wii på många punkter. Men just i dagsläget är utbudet av spel som stödjer Vive controllers extremt litet och det mesta är gimmickspel med lite djup som tillsammans inte kommer hålla mycket längre än en månad i dagsläget (speciellt inte om man är ensam och har den hemma), det kommer fler på sikt men inte snart som har lång spelbarhet. Således är reviewn byggd på detta och inte lite längre sikt i sig, sittandes funkar givetvis perfekt också men är inte bekvämt i längden.

Problemet är då om man vill sitta flertalet timmar dagligen med spel som har större djup så kan man inte det då den enkelt nog för många inte kommer vara tillräckligt bekväm eller smidig att ha på sig/använda under en längre tid. Därav kommer Oculus ha en större fördel för gamers som tänkt använda headsetet dagligen och mycket. Ändock finns i nuläget väldigt få sådana spel även för oculus för stunden och också ingen touch. Därav är Vive bättre och roligare nu, då spelen om än lite gimmickaktiga är extremt mycket roligare.

Hoppas du förstår vart jag vill komma med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

För att köra "vanliga" spel (med både Vive och Rift), finns ju VorpX.

Och för att undvika åksjuka i dessa ser ju Virtuix Omni (www.virtuix.com) intressant ut. Kanske också Samsungs Entrim 4D.

Vill spela Half-Life 2 och Alien: Isolation!

Häftigt, känns nästan som ett måste om man vill spela FPS att ha en sådan. Frakten kommer nog vara dyr dock
*edit*
$699 plus $150-$250 i frakt och sen moms på allt hehe. Får hoppas det tycker upp svenska återförsäljare så man kan prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Häftigt, känns nästan som ett måste om man vill spela FPS att ha en sådan. Frakten kommer nog vara dyr dock
*edit*
$699 plus $150-$250 i frakt och sen moms på allt hehe. Får hoppas det tycker upp svenska återförsäljare så man kan prova.

Ja, hoppas man kan testa själv. Annars räcker det med recensioner för mig. Räknar med ett pris, inkl. frakt, som ligger runt det jag betalade för Vive med frakt, dvs. 9000-10000 kr. Vill använda VR både till seated, standing, room scale och Omni. Åksimulatorn/motion-platform Feel Three (www.feelthree.com) verkar också häftig, men känns som utvecklingen av den stannat av.

Virtuix Omni GTA V:
https://youtu.be/MLgm6vC9i1k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Men vi får se - oroväckande är att Oculus rekommenderade utvecklare att göra Touch-spelen i 180-grader, istället för 360 som till Vive. Känns ju inte riktigt bra.

Jag är inte så säker på det. Jag tycker det är rätt härligt att slappna av i min sköna fåtölj och slukas av VR. De gånger jag måste vända mig om (typ the Chair), tycker jag det känns mest besvärligt. Att köra en demo på VR ståendes i roomscale är klart häftigt, men det känns tröttsamt och gimmickartat i längden, vilket jag tror Oculus verkar förstått när de rekommenderar att utvecklare fokuserar på spännande innehåll "rakt fram".

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ja, ibland, typ när man kommer hem från jobbet, orkar man nog inte med room-scale (å andra sidan har jag inte sett någon som tröttnat på det än).
Men jag vill ha möjlighet till denna "gimmick", eftersom det är det som är mest inlevelsefullt. Med marginal. Det är *så* grymt. (testa Budget Cuts i 180...)

Hade det inte varit för denna rekommendation skulle jag fortfarande tro på Touch.

Jag vill kunna köra seated, standing, room scale och Omni.

Permalänk
Medlem

Om man har en gnutta personlig integritet som tycks vara en bristvara hos många nu för tiden, vilka produkter är då ok?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Om man har en gnutta personlig integritet som tycks vara en bristvara hos många nu för tiden, vilka produkter är då ok?

Personlig integritet? Antar du syftar på Facebook/Oculus. Tycker själv inte det är något problem, men jag brukar heller inte vara så rädd för vad företagen ser (även om jag inte gillar utvecklingen). Oculus säger att de/Facebook inte samlar in några uppgifter om användarna än (men kan göra det senare).
Anser att Facebook tillfört mer (i form av pengar) än de förstört.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lite förvånad att Elite: Dangerous inte nämndes. Testades det ens? Från vad jag hört så är det bland de absolut bästa upplevelserna bland både Vive och Oculus Rift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Personlig integritet? Antar du syftar på Facebook/Oculus. Tycker själv inte det är något problem, men jag brukar heller inte vara så rädd för vad företagen ser (även om jag inte gillar utvecklingen). Oculus säger att de/Facebook inte samlar in några uppgifter om användarna än (men kan göra det senare).
Anser att Facebook tillfört mer (i form av pengar) än de förstört.

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar inte om att vara rädd för var andra ser.
Det handlar om att andra spionerar på dig och tar din data gratis medan de spottar på dig som kund.
Känns som att 90taliserna inte sätter nnågot värde alls på personlig integritet och stolthet och ignorerar hela mänsklighetens historia samtidigt, vem bryr sig... Ren galenskap med andra ord.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det handlar inte om att vara rädd för var andra ser.
Det handlar om att andra spionerar på dig och tar din data gratis medan de spottar på dig som kund.
Känns som att 90taliserna inte sätter nnågot värde alls på personlig integritet och stolthet och ignorerar hela mänsklighetens historia samtidigt, vem bryr sig... Ren galenskap med andra ord.

OK. Nu har jag iofs. köpt Vive, men Facebook skulle inte hindrat mig från att köpa Rift.

Visst är det otrevligt med allt insamlande av data (beror ju också på vilken typ av data). Men så är jag heller inte 90-talist utan (sen) 60-talist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Luciphear:

Lite förvånad att Elite: Dangerous inte nämndes. Testades det ens? Från vad jag hört så är det bland de absolut bästa upplevelserna bland både Vive och Oculus Rift?

Håller med fullständigt.. Elite Dangerous är i nuläget outstanding i vr ( kör med dk2) plus att det är ett riktigt fullspel med hundratals om inte tusentals speltimmar att slå ihjäl!
Tycker som många andra att elite har den bästa upplevelsen i vr och andledningen till mitt kommande köp av cv1!

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Skrivet av adzer:

@JonasT @Kenneth

Dessutom har Vivens fyrar fortfarande problem med att de låter en del? Isf kan detta i sig vara en "deal breaker" för många om man skall ha dem uppsatta i tex sitt sovrum eller kontor.

Fyrarna låter bara när de används. Då låter de mycket svagt och det krävs inte mycket för att de ska drunkna i ljudet från andra ljudkällor. Om någonting strular så är det mycket lättare att gå fram och titta på fyrarnas lampor för att ta reda på om de är aktiva eller ej. Man kan helt enkelt inte lita på att man kommer att höra dem ens när man letar efter ljudet.

Jag tänker över huvud taget aldrig på fyrarna och ingen annan som har testat hos mig har någonsin påpekat "något underligt ljud" ens när vi tar paus och stänger av spelljuden samtidigt som fyrarna fortfarande får stå på. Då är det bara fyrarna och samtalet som kan låta och ändå så är det ingen som funderar på fyrarnas ljud, åtminstone inte hittills.

När man går ur VR så går fyrarna in i viloläge och blir helt tysta.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av adzer:

@JonasT @Kenneth

Intressant panel, men var en sak jag undrar över. Ni säger bägge att ni föredrar Viven, men är detta endast om det finns ett rum stort nog till godo? Ponera att man endast kommer kunna använda sitt VR vid datorn antingen sittandes eller ståendes precis bredvid. Vilken bör man då kolla på?

Dessutom har Vivens fyrar fortfarande problem med att de låter en del? Isf kan detta i sig vara en "deal breaker" för många om man skall ha dem uppsatta i tex sitt sovrum eller kontor.

Om du enbart ska använda den sittandes så är Oculus mer intressant, utan tvekan. Mest för att spelen för Vive är gjorda för att gå runt i rummet och blir inte alls lika bra om du inte rör dig runt i rummet. Sen går det (med lite fulhack) att spela Oculus-spel med Vive, men eftersom att Riften är lättare och något trevligare att ha på sig under en längre tid så känns även det lite onödigt.

Skrivet av Lolle:

@superapan:

Håller helt och hållet med, hade samma intryck av min Rift. Det med Leap Motion visar dess potentiella styrka framöver (har det själv). Sen är jag lite skeptisk till recensionens intryck av Vive, tror inte de haft den tillräckligt länge/ofta för att riktigt införstå sig med dess svagheter och "gimmickspel", är säkert en underbar leksak i en månad och blir sen som ett Wii. Där tror jag Oculus har mer potential att vara kontinuerligt användbar och smidig. Får dock hålla med att ett krav då är att Touch också ska komma, utan Touch skulle Oculus vara en sämre och tråkigare produkt i helhet, med touch så är det en produkt som kan bli mycket mer än en gimmick utan en produkt man kan använda länge dagligen. Således, om man måste ha en JUST nu är Vive trots allt en roligare produkt om man har platsen och inte ska spela racing/simulatorer.

Vive är den som har använts längst av dom två, där Riften fick en eller två dagar i rampljuset innan vi blev utmattade på dess utbud. Självklart så kräver det mer energi att både få igång och använda Vive. Men som en upplevelse så är det bra mycket roligare än Rift.

Skrivet av Lolle:

Sedan är det ett starkt feltänk när de säger att riften har hårda kanter runt ansiktet, den ska inte sitta runt hela ansiktet utan vila på pannan. Det tar ca 2 dagars kontinuerligt användande för att hitta rätt setting, sen är den gudomlig, ingen jag sett har haft samma intryck av Vive.

Nja, den ska ha ett jämnt tryck runt ögonen för att inte irritera ett specifikt område. Om du bara vilar den mot pannan kommer du snabbt få huvudvärk och ont i pannan. Och att behöva använda den kontinuerligt i två dagar för att det ska bli bra är inte heller rätt väg att gå. Även efter flera dagars användning tycker jag att kanterna fortfarande är obekväma och kräver en hel del justering för att inte vara ett irritationsmoment, något som aldrig har varit ett problem hos Vive.

Skrivet av Lolle:

Det sista jag är skeptisk till är deras slutsats om headphonesen, 90% av de personer med headsets som kostar 3000kr tycker ljudet är i princip likvärdigt och nästintill alla föredrar att använda det inbyggda headsetet mot att använda ett eget även om det kostar 5000kr+, samma slutsats har folk som har både Vive och Rift kommit fram till. En möjlig förklaring att slutsatsen här skiljer sig är antagligen att folk inte använt viven kontinuerligt och också att Oculusen befinner sig i en kontorsmiljö och inte hemma i en lugn miljö utan ljud och störningsmoment. Detta är också ett feltänk när man recencerar den som en konsumentprodukt.

Ljudkvaliteten är inte direkt den bästa, men i brist på annat så går dom att använda... om dom nu vill sitta kvar på öronen. Minsta rörelse så ramlar dom nästan av öronen och måste då sätta dom på plats igen...och igen... och igen.

Skrivet av Luciphear:

Lite förvånad att Elite: Dangerous inte nämndes. Testades det ens? Från vad jag hört så är det bland de absolut bästa upplevelserna bland både Vive och Oculus Rift?

Skrivet av blackbush:

Håller med fullständigt.. Elite Dangerous är i nuläget outstanding i vr ( kör med dk2) plus att det är ett riktigt fullspel med hundratals om inte tusentals speltimmar att slå ihjäl!
Tycker som många andra att elite har den bästa upplevelsen i vr och andledningen till mitt kommande köp av cv1!

Vi har testat Elite Dangerous, men var ingen världsomvälvande upplevelse. Det var absolut inte dåligt, men otroligt komplicerat och då väldigt svårt att använda alla funktioner med en enkel handkontroll. Inlärningskurvan var helt enkelt för brant för att vi skulle kunna få ut allt på spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utgardaloki:

Fyrarna låter bara när de används. Då låter de mycket svagt och det krävs inte mycket för att de ska drunkna i ljudet från andra ljudkällor. Om någonting strular så är det mycket lättare att gå fram och titta på fyrarnas lampor för att ta reda på om de är aktiva eller ej. Man kan helt enkelt inte lita på att man kommer att höra dem ens när man letar efter ljudet.

Jag tänker över huvud taget aldrig på fyrarna och ingen annan som har testat hos mig har någonsin påpekat "något underligt ljud" ens när vi tar paus och stänger av spelljuden samtidigt som fyrarna fortfarande får stå på. Då är det bara fyrarna och samtalet som kan låta och ändå så är det ingen som funderar på fyrarnas ljud, åtminstone inte hittills.

När man går ur VR så går fyrarna in i viloläge och blir helt tysta.

Ah då är det ingen fara. Jag fick för mig att de alltid var aktiva. Tackar

Permalänk
Medlem

@Kenneth:

Intressanta tankar i sig men det som är extremt konstigt enligt mig är att era åsikter skiljer sig markant mot i princip alla andra recensioner av produkten på extremt många faktorer. Såsom objektiva bedömningar av ljudet och bedömningar av hur headsetet ska sitta generellt enligt er och hur det ska sitta kvar (skiljer sig mot alla instruktioner folk gett, allas tester plus mina egna med min CV1, era huvuden kan inte skilja sig så markant?). Den ska ligga på pannen och vara korrekt påsatt bakifrån, då ligger den i princip som en keps och sitter faktum med ännu mindre tight än när den stramas åt runt ögonen. Det tar som sagt lite tid att komma dit och hitta rätt MEN INGEN har någonsin sagt att den ska sitta åt runt ögonen som du säger att den ska. Det är helt fel.

Således är min slutsats att ni kanske inte gett den tillräckligt med tid i en korrekt miljö för att göra en korrekt bedömning. En till två dagar, (för hela redaktionen?) känns inte direkt djupgående. Uppskattar att du bemöter kritiken dock men svaren på den känns inte direkt betryggande i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tror ni delar samma uppfattning mig - VR kräver nästan "roomscale" idag för att bli riktigt intressant med dagens teknik.

Har förstått att en del är trötta på att läsa om VR, som inte är intresserade medans vi som testat och använt det är sålda på det, helt enkelt inte kan hitta tillräckligt med information.

Bra att båda headsetsen klarar det utan problem då

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....