Vilka här byter till polaris/pascal i sommar?

Permalänk
Medlem

Väntar sannolikt tills det kommer prestandamonster med HBM2, dvs inte i sommar. Borde inte köpa något nytt förrän det kommer singelkort med bättre prestanda än mina två 980 Ti, men jag tänker inte vänta hur länge som helst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur imponerande kortena är. Kunde kanske tänka mig 970 ersättaren om det blir tillräckligt stort kliv och priset inte är huvudlöst.

Kan tänka mig att de två första Pascal kortena dvs GTX X70/1070 och X80/1080 eller hur de nu sen heter kommer att vara:

X70: 6 eller 8GB GDDR5X med 256bit busbredd, lite lägre klockfrekvenser än X80, ca 30~50% prestandakliv från GTX 970 (ca GTX 980 Ti prestanda eller väldigt nära), 4000 kr.
X80: 8GB GDDR5X med 256bit busbredd, lite högre frekvenser, ca 6000 kr, ca nuvarande Titan prestanda eller väldigt nära (typ 5% give or take).

Får nog vänta tills Ti och Titan kommer om man vill ha märkbar prestandakliv från denna generationen. Skrämmande är att att det tycks ha blivit acceptabelt nu med 10000 kr i ett grafikkort om man vill ha det bästa. 6000 kr var ju länge den summan man fick det snabbaste för. Jag skulle nog ha råd utan vidare men jag bara har ingen lust att betala så mycket i ett grafikkort, 3500 - 4000 kr är smärtgränsen för mig vad jag tycker jag mentalt kan spendera. ^^

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Sitter ju på ett 390x, så med dx12 inträde tror jag inte att jag kommer att behöva byta på ett ganska bra tag. Köper nog ett nytt grafikkort när HBM2 blir standard, istället för GDDR5X.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog byta min HTPC's grafikkort inom årets gång. Om det blir Nvidia eller AMD återstår att se. Det gamla Gtx 580't som sitter i den får kämpa rätt rejält och dess 1.5GiB VRAM är problematiskt. Är däremot väldigt skeptisk till Nvidia efter de senaste åren. Min huvuddator står sig fortfarande rätt så bra även om dess 4GiB (2*4) VRAM börjar strypa ibland. Sedan funderar jag lite på en polaris laptop, möjligen med ZEN. Helst vill jag däremot ha något i stil med I7 6870HQ utan dedikerat grafikkort. En kraftfull men strömsnål APU låter inte helt fel heller. ZEN baserad APU med HBM2. Lär dröja tyvärr.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Lär behöva byta hela burkfan nästa gång så jag sitter nog och suger på min nuvarande konfiguration tills nästa generation!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

610 mm² alltså, helt sjukt imponerande egentligen att de lyckas (peppar, peppar) få ut en så stor krets så här tidigt i 16nm-"generationen". Frågan bara hur tidsplanen för tesla/titan/Ti kommer se ut, känns som att detta inte lär vara en direkt billig krets så de lär hålla rätt hårt i den innan den letar sig ner i prissegmenten.

Minns du första Titan? Det hade 2 trasiga segment, och var top-kort ändå. 780Ti fick sen 1-segment trasiga chip och Titan Black var komplett kort.

Skulle inte förvåna mig om de tvingas göra något liknande om yielden är dåliga. Alla high-end har ju sina hela (Titan X/FuryX) och trasiga chip (980Ti/Fury).

Ang TS fråga så vill jag komplettera haswell systemet med ett nytt GPU, men det är HBM2 eller inget för mig. Vilken det blir (AMD/NVidia) eller när, det avgörs först när jag får se vad de klarar och hur bra de blir. Att bestämma sig för ena eller andra, nu, när vi vet typ inget om vad som ska komma eller deras verkliga prestanda är bara dumt imho.
DX12/Vulkan kommer vara stor viktighet för nästa generation, och då dessa kort måste vara gjorda för det, och vi vet inget till 100% om detta än.

Tills dess får 290X korten jobba på ett tag till antar jag. Känns lite meningslöst att handla ett nytt kort nu iaf. 390X är typ som mitt, Fury imponerade inte på mig, 980Ti och DX12 känns inte lockande, så bättre valet för mig är att stanna med det som fungerar än.

Permalänk
Avstängd

Kommer nog vänta ett bra tag till inser jag nu, tidigast det blir kortbyte lär nog bli ett tag efter HBM2 lanseras på både Polaris och Pascal, (2017). Men är riktigt taggad att se kortens prestation m.m. även de tidiga med GDDR5X. Förhoppningsvis så visas de upp 31 maj - juni på Computex 2016.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det blir nog ett extra GTX 780 för SLI för mig då jag spelar i 1080p. Både Polaris och Pascal är väldigt intressanta, men jag brukar ändå vänta en tid tills alla barnsjukdomar har lösts samt att ordentliga drivrutiner kommit ut. Speciellt med Pascal så väntar jag nog och ser om det blir en skandal med något av dessa kort likt skandalen med GTX 970 och dess 3.5/4 GB VRAM lurendrejet!

EDIT: Glöm sedan inte priset, det lär nog sjunka efter en månad eller två under t.ex. en av Kompletts framtida helgreor!

Jag tror inte SLI/CF är något att satsa på framöver. Jag tror att antalet spel som supportar denna feature kommer att avta i och med DX12. Speltillverkarna måste hålla ner kostnaderna och lägga pengarna på sånt som ger mest och då är nog inte ett fåtal entusiaster med flera grafikkort något som kommer att prioriteras. I och med att mycket av optimeringarna som tidigare låg i drivers nu istället måste in i spel motorn så tror jag att spelutvecklarna inte kommer att orka med att hantera CF/SLI. Jag tror istället att det singel cpu och 4-core plattformar som ligger bäst till när det gäller spelutveckling.

Skrivet av sKRUVARN:

610 mm² alltså, helt sjukt imponerande egentligen att de lyckas (peppar, peppar) få ut en så stor krets så här tidigt i 16nm-"generationen". Frågan bara hur tidsplanen för tesla/titan/Ti kommer se ut, känns som att detta inte lär vara en direkt billig krets så de lär hålla rätt hårt i den innan den letar sig ner i prissegmenten.

Instämmer. att dom lyckas tillverka en helt fungerande krets med alla 15 miljarder transistorer hela är minst sagt en otrolig prestation.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Jag tror inte SLI/CF är något att satsa på framöver. Jag tror att antalet spel som supportar denna feature kommer att avta i och med DX12. Speltillverkarna måste hålla ner kostnaderna och lägga pengarna på sånt som ger mest och då är nog inte ett fåtal entusiaster med flera grafikkort något som kommer att prioriteras. I och med att mycket av optimeringarna som tidigare låg i drivers nu istället måste in i spel motorn så tror jag att spelutvecklarna inte kommer att orka med att hantera CF/SLI. Jag tror istället att det singel cpu och 4-core plattformar som ligger bäst till när det gäller spelutveckling.

Instämmer. att dom lyckas tillverka en helt fungerande krets med alla 15 miljarder transistorer hela är minst sagt en otrolig prestation.

Troligen ingen vidare yield, därför detta inte är släppt till konsumenter utan företag än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Räknar med att det kostar som ett toppklasskort innan GP100 och Vega släpps.

3000-4000 räknar jag med och gissar på bra deals på 980 ti kort som kommer gå för 3000+

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Både polaris och pascal låter riktigt häftiga, jag har inte varit så *hype* sen kepler kom, eller man började höra talas om zen kanske.
Nu skaffade jag ju ett 290X nyligen, mest för att priset var skapligt och jag gick från 1GB->4GB (VRAM)
Hade jag fortfarande suttit på 560 Ti hade jag definitivt skaffat ett polariskort, eller pascal om det blev prisvärt men jag tvivlar på det. AMD kommer sannolikt norpa prisvärdhetspokalen med både polaris och zen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

3000-4000 räknar jag med och gissar på bra deals på 980 ti kort som kommer gå för 3000+

Då behöver du läsa på hur marknadskrafter fungerar.
Samma prestanda som 980Ti till lägre strömförbrukning med en ny tillverkningsprocess och initialt låg tillgång så kommer efterfrågan vara högre och tillgång lägre än 980Ti. Det kommer ta över samma marknadssegment om 980Ti har om inte AMDs motsvarande ligger en klass eller mer högre i prestanda. Det snabbaste kortet på marknaden kommer kosta som det snabbaste kortet på marknaden helt enkelt.

Permalänk

@Zpnk: Har ingen dator alls för tillfället (skoldator men den räknas inte). Tänkte köpa en dator med ett gtx 980ti kort men jag väntar på att pascal kommer istället

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk

Om det inte är något typ fel på korten så blir det definitiv ett nytt. Mitt 670 är gammalt men hänger på ok ändå i typ Fallout 4 och xcom2 än så länge men får se hur det blir i DS3.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Då behöver du läsa på hur marknadskrafter fungerar.
Samma prestanda som 980Ti till lägre strömförbrukning med en ny tillverkningsprocess och initialt låg tillgång så kommer efterfrågan vara högre och tillgång lägre än 980Ti. Det kommer ta över samma marknadssegment om 980Ti har om inte AMDs motsvarande ligger en klass eller mer högre i prestanda. Det snabbaste kortet på marknaden kommer kosta som det snabbaste kortet på marknaden helt enkelt.

Priserna på 980 ti kommer sjuka som en sten.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

blir nog ett till titan X när mitt börjar klaga.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Priserna på 980 ti kommer sjuka som en sten.

Säg inte det. Vet äldre gen av kort från nivida har legat kvar dyrt långt efter släpp av nya kort.

Men få se vad dom gör denna gången, titan x för konsumenter är inget att köpa i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om jag vill byta ut min skärm på 1080p mot en med 1440p behöver jag uppgradera, annars inte.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Kommer byta ut mitt 760 mot ett 1070, blir inge 1080 för ör sugen på att köpa kort med hbm minnen också

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Ja jag är väldigt sugen på och byta mitt GTX960 2Gb som redan från början var en tillfällig nödlösning men just nu kör jag bara 1080P@60hz så det är ingen omedelbar panik även om det vore gott med lite mer ögongodis i spelen.

Om jag byter vill jag ha ett som klarar 4k@60hz på hyggliga inställningar så det handlar om ifall GTX1080 klarar av det.
Finns tecken på att det kan gå bra med ett överklockat GTX 1080 men vill se test på det Innan köp. Också att det klarar VR bra om det blir aktuellt framöver.

Annars blir det att försöka stå ut ett tag till med GTX960 tills fullstora Pascal och Vega släppts, troligen det klokaste valet .
För om jag ska lägga runt 10k på ett värstingkort vill jag att det håller två år och gärna lite till. Dvs inte sämre då än minst motsvarande vad mitt GTX960 presterar idag på 1080P fast då på 4k@60hz istället.

Det är inte okej med bara 4k@30hz för det är väl ungefär vad ett GTX980ti klarar idag.
Drömmen vore 4k@120hz men det är väl tyvärr bara en önskedröm även med fullstora Pascal eller Vega, får väl vara glad om det går bra i 4k@60hz. Och än så länge är det inga 4k skärmar som går mycket mer än 60 hz ändå.

Beror också på om jag hittar vettig stor 4k skärm, var intresserad av Philips bdm4350uc men verkar vara lite för mycket problem med den skärmen. Får avvakta riktigt test av den och om det kommer motsvarande skärmar från andra tillverkare som är bättre.

Permalänk
Medlem

Än så länge håller mitt 7870XT ut bra i 1080p, så jag ser inga akuta skäl att uppgradera egentligen. Däremot sitter det fortfarande ett 7850 i sambons PC och ett 4870 i gästspeldatorn och det senare vore ju trevligt att byta ut p.g.a. högljudd fläkt.

I så fall ser det ut att bli ett Polaris, eftersom NVidia släpper så satans dyra kort nu i början bara. Har inte tänkt att lägga mer än 2500kr på ett grafikkort ungefär, så vi får se. Kanske 3000kr om det känns motiverat med något särskilt nytt spel som lockar.

Kanske blir helt ny dator senare när Zen släppts så man vet om det är Intel eller AMD som funkar bäst. Som det är nu kommer ju Vulkan och DX12 ge goda förutsättningar för min gamla PII X6 att hänga med ett tag till, så inget akut där heller.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ne det blir nog gtx980/ti om de kan dyka ner i pris till runt 2-3tusen

Permalänk
Medlem

då damen ska få mitt gtx 670 så kommer jag shoppa 1070 eller motsvarande från AMD under sommaren!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Kör på UHD-skärm nu, så kommer vilja ha uppgraderat grafikkort känner jag.

Jag spelar inte så mycket tungt egentligen, annat än någon AAA titel varje år (typ Batman, Tomb Raider) så är det WoW som gäller, och där hänger GTX 980 på 4K fortfarande med i svängarna, men bara knappt. Hört att de släpper grovt mycket längre view distance och knasiga effekter i kommande expansion, så tippar på att jag kommer vilja ha något med mer krut i sig.

Men då har jag iofs till hösten på mig med mitt beslut. Hoppas att få testa runt lite på betan, men inte fått någon invite ännu =o)

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980