Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan ett CPU-integrerat Intel HD Graphics 530 driva två skärmar (utökat läge) i 1920x1080?

Permalänk

Kan ett CPU-integrerat Intel HD Graphics 530 driva två skärmar (utökat läge) i 1920x1080?

Hej!

Jag är i färd med att sätta ihop en ny burk åt min far, men jag är osäker på huruvida det är nödvändigt med ett dedikerat grafikkort. Han arbetar bara med textbehandlingsprogram som inte kräver någon grafisk prestanda, men han har två skärmar (1920x1080) som måste kunna användas i utökat skrivbordsläge. I hans nuvarande dator sitter ett Radeon HD 5450 som vi köpte för något år sedan för att det skulle gå att koppla in den andra skärmen, men inför det nya bygget sitter jag och funderar på om man kanske kunde skippa det dedikerade grafikkortet helt eftersom jag ser att många moderna processorer har integrerade grafikkretsar. Mina frågor är följande:

1. Kan ett Intel HD Graphics 530 (som sitter i t.ex. Intel Core i5 6600K 3,5GHz Socket 1151) driva två full HD-skärmar i utökat skrivbordsläge?
2. Om ja, vad krävs i så fall av moderkortet? Måste det ha två likadana portar (t.ex. 2 DVI eller 2 HDMI), eller fungerar det med en av varje? Jag ser nämligen att de flesta moderkort bara har en av varje.
3. Är det kanske klokare att försöka hitta ett moderkort med integrerad GPU för detta ändamål?

I annat fall får jag helt enkelt sätta in ett dedikerat grafikkort, men saken är den att hans nuvarande grafikkort inte längre förses med nya drivrutiner från AMD, och det känns lite visset att sätta ihop en ny burk med ett grafikkort som inte längre stöds. I så fall köper jag hellre ett nytt kort.

Tack på förhand!

/Pelle

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

1. Kan ett Intel HD Graphics 530 (som sitter i t.ex. Intel Core i5 6600K 3,5GHz Socket 1151) driva två full HD-skärmar i utökat skrivbordsläge?

Ja, lätt.

Skrivet av Hybinette:

2. Om ja, vad krävs i så fall av moderkortet? Måste det ha två likadana portar (t.ex. 2 DVI eller 2 HDMI), eller fungerar det med en av varje? Jag ser nämligen att de flesta moderkort bara har en av varje.

Du kan använda olika portar.

Skrivet av Hybinette:

3. Är det kanske klokare att försöka hitta ett moderkort med integrerad GPU för detta ändamål?

Nej, moderkort med integrerad grafik är väldigt sällsynta nu för tiden, eftersom grafiken sitter i CPUerna istället.

Permalänk
Medlem

Ja det funkar.
Portarna behöver inte vara likadana så HDMI plus DVI fungerar.

Edit:
Från Intels sida för 6600K:

Grafikutmatning eDP/DP/HDMI/DVI
4K-support Yes, at 60Hz
Maximal upplösning (Intel® WiDi)‡ 1080p
Maximal upplösning (HDMI 1.4)‡ 4096x2304@24Hz
Maximal upplösning (DP)‡ 4096x2304@60Hz
Maximal upplösning (eDP - integrerad platt bildskärm)‡ 4096x2304@60Hz
Maximal upplösning (VGA)‡ N/A
Antal bildskärmar som stöds ‡ 3