Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Processor & kylning

Första bygget här. Ska byta ut i stort sett allt i gamla datorn med målet att kunna spela bl.a. Witcher 3.
Har införskaffat det mesta, men behöver råd kring processor och kylning.

grafik: Msi radeon r9 380 4G
mobo: Asus z77-A
Nätagg : FD Tesla 550W
ram: 3×4GB Adata DDR3
SDD Kingston 120 gb
HDD 1 tb WD
Kan inte för mitt liv hitta namnet på mitt chassi, men det är en fullstor Fractal design-låda med två Silent series-fläktar

Jag är snål och fattig, men har inte bråttom. Så ge mig gärna olika förslag på vad som skulle funka så får jag hålla utkik.
Andra tips och råd mottages också tacksamt. Är bl.a. lite osäker på om mitt nätagg kommer hålla måttet, då det är precis på gränsen.

Permalänk

@eelzmcthunder: Jag kommer köra denna på min i5 6600k när jag köper min dator. Antar att den är ganska bra. Den har inte fått så mycket kritik av mina kompisar som har ägt den.

https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

@eelzmcthunder: Jag kommer köra denna på min i5 6600k när jag köper min dator. Antar att den är ganska bra. Den har inte fått så mycket kritik av mina kompisar som har ägt den.

https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Den CPUn passar inte moderkortet TS har.

Begagnad i5 2XXXk elller i5 3XXXk serier. Sedan klocka upp CPUn.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eelzmcthunder:

Första bygget här. Ska byta ut i stort sett allt i gamla datorn med målet att kunna spela bl.a. Witcher 3.
Har införskaffat det mesta, men behöver råd kring processor och kylning.

grafik: Msi radeon r9 380 4G
mobo: Asus z77-A
Nätagg : FD Tesla 550W
ram: 3×4GB Adata DDR3
SDD Kingston 120 gb
HDD 1 tb WD
Kan inte för mitt liv hitta namnet på mitt chassi, men det är en fullstor Fractal design-låda med två Silent series-fläktar

Jag är snål och fattig, men har inte bråttom. Så ge mig gärna olika förslag på vad som skulle funka så får jag hålla utkik.
Andra tips och råd mottages också tacksamt. Är bl.a. lite osäker på om mitt nätagg kommer hålla måttet, då det är precis på gränsen.

Vad har du för cpu?

Permalänk
Skrivet av xfade:

Den CPUn passar inte moderkortet TS har.

Begagnad i5 2XXXk elller i5 3XXXk serier. Sedan klocka upp CPUn.

Jag är lite rädd för att överklocka, för jag har ärligt talat ingen aning om vad jag håller på med. Är det något jag verkligen borde sätta mig in i?

Skrivet av AxelF89:

Vad har du för cpu?

Just nu har datorn ett annat moderkort med sockel 1151, men till riggen jag ska använda har jag ingen cpu alls än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eelzmcthunder:

Jag är lite rädd för att överklocka, för jag har ärligt talat ingen aning om vad jag håller på med. Är det något jag verkligen borde sätta mig in i?

Just nu har datorn ett annat moderkort med sockel 1151, men till riggen jag ska använda har jag ingen cpu alls än.

Jag har en cpu till 1155 sockel till salu ifall du vill ha den. En i5 3570k, skicka ett PM ifall du känner nåt intresse!

Permalänk

@xfade: Ah juste. trodde han menade att han skull köpa en ny dator men ja. du har helt rätt

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk

@gustavwester Hemskt ledsen, vet att det är irrelevant. Men, *hon

Permalänk
Medlem
Skrivet av eelzmcthunder:

Jag är snål och fattig, men har inte bråttom. Så ge mig gärna olika förslag på vad som skulle funka så får jag hålla utkik.
Andra tips och råd mottages också tacksamt. Är bl.a. lite osäker på om mitt nätagg kommer hålla måttet, då det är precis på gränsen.

Z77 (1155) är redan ganska gammal så ta den bästa processor du har råd med som finns till sockel 1155. Som sagts tidigare 2xxxK (Sandy bridge) eller 3xxxK (Ivy bridge) processor.

Ditt nätagg funkar utan problem effektmässigt.

Kylare kan du köra på någon av dessa: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3103188&view=c Förutsatt att chassit du har har plats för 155 respektive 159 mm höga kylare

Skrivet av eelzmcthunder:

Jag är lite rädd för att överklocka, för jag har ärligt talat ingen aning om vad jag håller på med. Är det något jag verkligen borde sätta mig in i?

Tycker jag absolut du ska försöka sätta dig in i. Det är inte speciellt avancerat. Kolla lite guider eller youtubeklipp så ska det gå fint.

Speciellt med tanke på att du bygger dator på en gammal plattform och du säger att du är snål och fattig. Överklockning är då ett bra sätt att få ut lite mer kraft ur en gammal processor utan att det kostar så mycket.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4