Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny gaming dator, ca 10k budget

Hej!

Jag känner att det är dags för mig att uppgradera min dator nu då min gamla har några år på nacken.
Det här blir min första hembyggda dator och jag måste erkänna att jag inte har 100% koll på allt så jag är lite nojig.

Min plan var att återanvända chassit ifrån min gamla burk (Fractal Design R3) och stoppa in lite nya grejer i den.
Jag har valt att inte köpa ett grafikkort än då 1080/1070 är runt hörnet och jag tänkte köpa en 1070 senare när den kommer ut (får leva med mitt gamla 6870 ett tag till).
Det jag vill med datorn är att kunna spela de nyare spelen i ett tag framöver men speciellt så vill jag kunna spela Witcher 3 med hyfsade inställningar samt Dark Souls 3.

Här är min varukorg på webhallen (de har rea på diverse komponenter varav att jag tänkte att jag skulle slå till innan 1070 faktiskt kommer ut): http://www.webhallen.com/varukorgen/154644/
Om det är något strul med att visa listan så är det det här i den:

ASUS Z170 Pro Gaming - ATX / Z170
Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo
Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4
Intel Core i7-6700K
Corsair PowerSupply (PSU) CX 600M 600W

Jag har gjort lite research själv och jag är typ rätt så säker på att de delarna skulle passa i mitt nuvarande chassi. Då 1070 har samma proportioner som 970 så borde det passa också.

De delar jag har lagt ihop just nu kostar ca 6.2k och jag räknar med att 1070 kommer ligga runt 4k vilket tar mig up i ca 10k.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Köp inte Corsairs budget nätdel till så bra prylar.
EVGA G2 eller Corsairs RMx är bättre val.

Watt beroende på om du kommer köra SLI eller inte.
Dock är det bara någon hundrings prisskillnad.

Z170 Pro Gaming kostar 1690:- nu.

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=224502q1,224709q...

Permalänk
Medlem

Finns väldigt minimal chans att jag kommer köra SLI men jag kan kosta på mig ett något bättre nätagg när jag ändå köper hyfsat bra andra prylar.
Moderkortet kostar 1449 för mig (vilket är varför jag valde det, måste vara medlemsbonus).
Lite förvirrad varför din länkade varukorg kostar 7.7k när jag får det till 6.6k när jag lägger till manuellt, men ska inte klaga över prissänkningar!

Enda osäkerheten som kvarstår för mig är typ chassit, men jag är typ 99% säker på att det funkar.

Permalänk

R3 kommer fungera utmärkt.

Permalänk
Medlem

En sista fråga som jag är osäker på (och tyvärr inte hittar så mycket info om).
Med CPUn / Kylaren så står det inte om kylpasta ingår eller ej. Jag utgår halvt ifrån att kylpasta ingår och det är inte direkt hela världen om det inte gör det, men det skulle bli en tripp till varuhuset för att köpa en grej på 50 spänn eller nått.

Permalänk
Medlem

@NFRS: Pasta är förapplicerad på kylaren.