Vattenkylning i ett fractal design define R4

Permalänk
Medlem

Vattenkylning i ett fractal design define R4

Hallå sweclockers!

Har försökt söka runt efter lite info om att köra vattenkylning i chassit Fractal Design Define R4 men jag har inte kunnat lyckats hitta något i forumet.

Jag är då ute efter att vattenkyla min burk och undrar om det är någon som har någon erfarenhet av detta i just det här chassit?

Dem komponenter som jag har i burken är:

MOBO: gigabyte ga-990fxa-ud3
CPU: AMD FX-8350 Black Edition, Socket-AM3+
GPU: 2x ASUS GeForce GTX 970 4GB TURBO OC
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
PSU: Cooler Master Silent Pro M2 850W PSU
HDD: 1x Seagate Barracuda 7200.11 500GB och 1x Hitachi Deskstar™ 7K1000.C 1TB
SSD: 1x SSD 120GB OCZ Agility 3 och 1x Samsung SSD 840 EVO 500GB BK OEM

Dem komponenter jag då vill kyla med vatten är processorn och dem båda grafikkorten.

Vad finns det för möjligheter till plats för radiator, pump och reservoarer i datorn?
Vill helst inte byta ut några av komponenterna jag har just nu och vill inte köra med något annat chassi.

Alla tips uppskattas på hur man kan lösa detta på bästa sätt.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Panril: Här kan du se lite vad för storlekar på radiatorer du kan ha https://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joole:

@Panril: Här kan du se lite vad för storlekar på radiatorer du kan ha https://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-...

Är tyvärr sällan så enkelt. T'ex mitt chassi (core 1500) skulle klara att ta 240 radiator i toppen stod det, men för att använda en 240 kylare i verkligheten måste du hacka ur en bit ur metallen på övre 5.25" platsen, som du samtidigt inte kan använda. För att få plats med 140mm fläktar i toppen så kan du inte samtidigt ha ett moderkort monterat. Står dessutom att man kan ha 240 radiator fram vilket kräver ordentligt med köttande 120-radiator ska få plats bak står det, men fungerar inte om man samtidigt har radiator/fläktar i toppen

Så lita inte blint på vad som står i data-bladet.

Dessutom får det ibland plats vattenradiatorer utan problem på andra ställen där det inte står nåt alls

Rättning
Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Verkar som att det handlar om att man får göra lite moddning på chassit då eventuellt för att allt ska passa

Permalänk
Medlem

jag hade en 240mm rad i top men lessnade på oljudet och kör med den externt nu då jag tycker den presterar bättre då. Pumpen har jag i botten bakom psu på en bit dämpull för högtalare för att få bort vibrationer och reservoaren sitter där den stora löstagbara hdd buren är. Hoppas du förstår! Hur gör jag för att lägga till en bild?