Köpa windows 7 till egen dator?

Permalänk

Köpa windows 7 till egen dator?

Hej! Jag bygger en egen dator och vill ha windows 7. Går det fortfarande att köpa eller måste man skaffa oäkta?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Windows 7 har extended suppport tills January 14, 2020, men Microsoft säljer inte längre nya licenser. Går dock att få tagi på en del ställen mer eller mindre lagligt.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att köra ett outdated OS. Ingen support och inga uppdateringar längre. Köp w10.
Ok, supporten finns tydligen kvar...men det är dags att lära sig nytt som dessutom funkar mycket bättre.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan säkert få köpa en billig licens av nån användare.

Nya är dock W10. Get used to it.

Permalänk
Medlem

Microsoft slutade sälja Windows 7 31 oktober 2013, när det gäller licenser som får användas på hemmabyggen. Fullversion/retail får säljas vidare begagnat, men du kommer inte hitta någon äkta version med all sannolikhet, det räcker liksom inte att folk skickar dig en OEM-nyckel eller en MSDN/Dreamspark-nyckel för att det ska vara lagligt. De kommer påstå att det är fullversion när det i själva verket inte är det. Folk släpper inte äkta Windows 7 billigt heller. Företag får faktiskt nedgradera W10 Pro till W7 om de har software assurance eller tillverkaren gör det åt dem, men för den skull behöver vi inte diskutera saker som hamnar på § 7 när det gäller privatpersoner.

Enklast är att köpa W10 fullversion. W10 Home på USB eller som e-licens kostar ca 1200 kronor. Då får du installera den på ditt hemmabygga och du får också flytta med licensen till en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Jag bygger en egen dator och vill ha windows 7.

Det är en viss inlärningskurva från Windows 7 till Windows 10, men den går över efter ett par dagar. För mig tog det en vecka ungefär innan jag kände att jag absolut inte ville gå tillbaka till Windows 7, men det krävde som sagt lite intresse för att lära sig hur jag fick Windows som jag ville att det skulle se ut.

Att köpa begagnade Windows 7-nycklar är nästan dömt att misslyckas, risken att få en som inte funkar är stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Finns ingen anledning att köra ett outdated OS. Ingen support och inga uppdateringar längre. Köp w10.
Ok, supporten finns tydligen kvar...men det är dags att lära sig nytt som dessutom funkar mycket bättre.

Då får du väl gå över till OSX som jag gjort.. För inte menar du att Win10 är bättre än Win7..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Då får du väl gå över till OSX som jag gjort.. För inte menar du att Win10 är bättre än Win7..?

skulle säga att det till 90% är samma operativ om man bortser att de ändrat lite på utseendet när man lagt till något program som ger tillgång till den klassiska startmenyn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Finns på amazon.de. Såg för 2-300 bagis för 5-7 v sedan.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Finns ingen anledning att köra ett outdated OS. Ingen support och inga uppdateringar längre. Köp w10.
Ok, supporten finns tydligen kvar...men det är dags att lära sig nytt som dessutom funkar mycket bättre.

Men han får ju Win 10 gratis om han köper Win 7. Win 7 koden ska funka till Win 10 också när man installerar från DVD/USB så det känns ju mer värt att köpa koden som ger mer.

Han behöver bara komma ihåg att installera Win 10 en gång. Senast 29 Juli om MS inte förlänger tiden. Efter det kan han välja själv om han vill köra 7 eller 10.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Längre ned på sidan finns verktyget som laddar ned Win 10 från MS och som låter en välja om att mellan DVD/USB eller uppdatera.

Permalänk

@Sveklockarn: Jag har windows 10 på min nuvarande laptop som funkar bra, men jag tycker ändå att windows 7 är bättre.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

den ständiga debatten om att uppgradera oavsätt vad OP säger att han vill göra. vad sägs som att lyssna istället?

OP, har du ens kollat på tex prisjakt eller googlat?
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=windows%207
https://www.google.se/search?q=windows+7+produktnyckel&ie=utf...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

den ständiga debatten om att uppgradera oavsätt vad OP säger att han vill göra. vad sägs som att lyssna istället?

OP, har du ens kollat på tex prisjakt eller googlat?
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=windows%207
https://www.google.se/search?q=windows+7+produktnyckel&ie=utf...

Hrm, är inte det där gamla prisuppgifter? Tror inte Windows 7 kan köpas i butik av privatpersoner längre. Håller för övrigt med dom som rekommenderar Windows 10. Inte haft ett enda problem, sedan man hittade lösningen på att hindra Windows att själv välja vilka drivrutiner som behövs.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Christley:

den ständiga debatten om att uppgradera oavsätt vad OP säger att han vill göra. vad sägs som att lyssna istället?

OP, har du ens kollat på tex prisjakt eller googlat?
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=windows%207
https://www.google.se/search?q=windows+7+produktnyckel&ie=utf...

Vi förstår dig och (!) TS. Men det är lite dömt att köpa ett halvgammalt OS och tro att det skall få stöd ens egen livstid ut.
W10 är heller inte så farligt eller konstigare.

Permalänk
Medlem

@Christley,

Windows 7 FPP/retail (fullversion) slutade säljas 31 oktober 2013 och du hittar det inte på prisjakt. Det är mer än 2.5 år sedan det fanns i lager. Det går att köpa begagnat när vi talar fullversionen det är bara att folk kommer försöka sälja MSDN/Dreamspark/MAK-nycklar, uppgraderingslicenser, OEM-licenser och diverse annat som inte är fullversionen till dig och hävda att de säljer retail. Alla dessa får inte säljas begagnat eller installeras på hemmabyggen utan tidigare licens, för att fullversionen ska vara laglig begagnat måste hela kartongen med media, CoA/äkthetsbevis osv följa med. Du kommer misslyckats hur många gånger som helst om du är ute efter retail. Enda listningen som finns på prisjakt är http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=736#rparams=m=s26974781... och det är en felmärkt OEM-licens.

OEM går förvisso att installera, men på en hemmabyggd dator gäller inte licensen så varför inte köpa en licens (av 10) som gäller och är billigare istället? Att köpa "nycklar" från handlare på marknadsplatser stoppar bara pengar i skrupelfria fickor, och du får ingen äkta licens och leverantören i det här fallet får inga pengar. Microsoft har aldrig sålt någon retail-licens i grunden när folk säljer Dreamspark/MSDN-nycklar som om det vore retail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Christley,

Windows 7 FPP/retail (fullversion) slutade säljas 31 oktober 2013 och du hittar det inte på prisjakt. Det är mer än 2.5 år sedan det fanns i lager. Det går att köpa begagnat när vi talar fullversionen det är bara att folk kommer försöka sälja MSDN/Dreamspark/MAK-nycklar, uppgraderingslicenser, OEM-licenser och diverse annat som inte är fullversionen till dig och hävda att de säljer retail. Alla dessa får inte säljas begagnat eller installeras på hemmabyggen utan tidigare licens, för att fullversionen ska vara laglig begagnat måste hela kartongen med media, CoA/äkthetsbevis osv följa med. Du kommer misslyckats hur många gånger som helst om du är ute efter retail. Enda listningen som finns på prisjakt är http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=736#rparams=m=s26974781... och det är en felmärkt OEM-licens.

OEM går förvisso att installera, men på en hemmabyggd dator gäller inte licensen så varför inte köpa en licens (av 10) som gäller och är billigare istället? Att köpa "nycklar" från handlare på marknadsplatser stoppar bara pengar i skrupelfria fickor, och du får ingen äkta licens och leverantören i det här fallet får inga pengar. Microsoft har aldrig sålt någon retail-licens i grunden när folk säljer Dreamspark/MSDN-nycklar som om det vore retail.

Svar på det 'fetade'. Jo.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då får du väl gå över till OSX som jag gjort.. För inte menar du att Win10 är bättre än Win7..?

Det är precis vad jag menar. Säkrare och mindre problem MEN man är ovan vid gränssnittet i början.
Lär man sig använda sökfunktionen hittar man faktiskt saker snabbare än att klicka sig fram i menyer på w7.
Jag är nyfiken på MAC men det är för mycket av det jag använder som inte funkar på en MAC för att jag skulle byta.
Dessutom har jag inga pro lem med w10 överhuvudtaget så det finns ingen anledning 😊

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv

De säljer Windows XP än på bla tradera, utvidgar man till ebay kan man få Windows 3.11 och liknande.
Sedan håller jag med att övergången till Windows 10 är enkel, det tar inte mer tid och är lika problemfritt som att bygga om ens frysbox till en tvättmaskin och så är det klart.
-Att utseende för användaren är detsamma betyder ej att innehållet är det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon159643:

De säljer Windows XP än på bla tradera
*samma betyder ej att innehållet är det.

Exakt.
Vad säger att det som säljs på tradera är genuint? Det säljs väl gjorda kopior, inslagna och allt men med MSDN/Dreamspark-nycklar.

Permalänk
Medlem

Win7 är lite som WinXP var, det kommer bara en JÄVLAR massa skit operativsystem efter varandra och en så länge håller jag mig helt klart till win7

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

@MrToxic:

Home 172kr
http://www.kinguin.net/category/15083/windows-7-home-premium-...

Jag hade dock klipp w10, jag var skeptiskt jag med.. men när du ryckt ut all bloat och blockerat vissa hosts så är det lika fint som w7.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Intoleranta småpluttar

Förstår inte hur Ni kan plåga frågeställaren med frågor om varför han inte vill ha W10 eller försöka övertala honom till det. Han vet vad han vill och är Ni så hjärndöda att ni inte kan respektera honom och svara på hans fråga borde Moderator utesluta Er från detta forum. Läs hans fråga och håll er till den. Detta forum börjar likna förskolan och inte ett forum för dataintresserade. Om ni inte är vuxna i era tankar föreslår jag att ni ägnar Er åt Kalle Anka ett tag till. Kom inte och säg att han slutade med ett frågetecken för det gällde ju hur man hittar W7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Exakt.
Vad säger att det som säljs på tradera är genuint? Det säljs väl gjorda kopior, inslagna och allt men med MSDN/Dreamspark-nycklar.

Det brukar medfölja cdskiva och fodral där de har vattenstämplar på tradera och liknande. Men visst, inget man använder i seriösa system då man vet att skivan har varit ute på vift även om den är äkta.

Permalänk
Medlem

Kan ju kolla med amazon.co.uk om du verkligen vill köpa Win7 så här sent i matchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickel:

Svar på det 'fetade'. Jo.

Nej, OEM är till för sk "System Builders" dvs för datorbyggare som sedan skall sälja, exempelvis köpt dator från Inet och vill ha OS med då skall Inet enligt licensen installera OS på datorn och ha nyckeln påklistrad på produkten.
Sedan att den används av privatpersoner ändrar inte dess licens.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickel:

Svar på det 'fetade'. Jo.

Nej, licensavtalet gäller inte hemmabyggda datorer utan bara när en tillverkare/byggare förinstallerar operativsystemet för att sen sälja vidare maskinen till kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Säkrare och mindre problem MEN man är ovan vid gränssnittet i början.

OSX är najs, men tyvärr är det rätt kört med att spela stora PC-titlar.

Skrivet av Tapi0:

Win7 är lite som WinXP var,

Ja, gammalt, ersatt med något bättre och hög tid att byta ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Nej, OEM är till för sk "System Builders" dvs för datorbyggare som sedan skall sälja, exempelvis köpt dator från Inet och vill ha OS med då skall Inet enligt licensen installera OS på datorn och ha nyckeln påklistrad på produkten.
Sedan att den används av privatpersoner ändrar inte dess licens.

Skrivet av Petterk:

Nej, licensavtalet gäller inte hemmabyggda datorer utan bara när en tillverkare/byggare förinstallerar operativsystemet för att sen sälja vidare maskinen till kund.

Jepp. Jag har fel. Det GÅR men det är ju inte detsamma som att man FÅR.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

Windows 7

@Aene:

Jag var tvungen att köpa Windows 7 för att bli av med Windows 8 i min laptop. På något sätt kanske du kan låna min skiva. Var bor du? Hälsn. Olle

Permalänk
Avstängd