Vilken typ-1 hypervisor för privat experimenterande?

Permalänk
Medlem

Vilken typ-1 hypervisor för privat experimenterande?

God morgon!

Jag har börjat intressera mig för virtualisering men vet inte riktigt vilken type-1 hypervisor man ska köra på. Tanken är att jag ska laborera för att det verkar kul och jag vill lära mig. Men det verkar lite oklart hur det är med licenser osv. Eftersom jag bara ska experimentera privat så är jag inte intresserad av att lägga allt för stora summor på det.

Jag har kikat lite på ESXi och Microsoft hyperV server, men jag är inte helt säker. ESXi verkar vara gratis men vSphere kostar en bra slant. När det gäller Microsoft så är det inte lika tydligt.

Helt gratis behöver det inte vara, så har ni några tips så tar jag gärna emot dessa.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

God morgon!

Jag har börjat intressera mig för virtualisering men vet inte riktigt vilken type-1 hypervisor man ska köra på. Tanken är att jag ska laborera för att det verkar kul och jag vill lära mig. Men det verkar lite oklart hur det är med licenser osv. Eftersom jag bara ska experimentera privat så är jag inte intresserad av att lägga allt för stora summor på det.

Jag har kikat lite på ESXi och Microsoft hyperV server, men jag är inte helt säker. ESXi verkar vara gratis men vSphere kostar en bra slant. När det gäller Microsoft så är det inte lika tydligt.

Helt gratis behöver det inte vara, så har ni några tips så tar jag gärna emot dessa.

Ubuntu + KVM

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrusE:

Ubuntu + KVM

Bu.

Jag säger Hyper-V, det verkar vara uppkommaren inom branschen (små system). Dessutom gratis och funkar i ditt vanliga OS.

Permalänk
Sötast

ESXi (gratis) fungerar ypperligt i labbmiljö ^^

Permalänk

Båda är väldigt lätt att komma igång med (ESXi och Hyper-v) Nästan en "next-->next-->finish" installation på båda. Kör själv esxi, men labbar med Hyper-V på jobbet jämsides med Citrix Xen.
Gillar ESXi mest.

Men om du ska labba, testa båda för en utvärdering, och esxi managerar du via vSphere Client (gratis).

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Inaktiv

ESXi alla tider om det ej vore för det dåliga hårdvarustödet och att Vcenter kostar pengar, nu har det dock kommit något nytt gratis webbinterface.

Annars så finns det en preview att ladda hem för windows server 2016, där jag tror att deras hyper kommer att fortsätta växa rejält. Nu är denna ej gratis i korrekt benämningen men ok för labb.

Permalänk

Har testat webbinterfacet på esxi och funkar riktigt bra.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Eftersom du skriver att det är för experimenterande så utgår jag ifrån att du har ett öppet sinne för att prova flera kandidater och inte lyssnar på somliga här som förespråkar en viss mjukvara och säger "bu" åt en annan alternativ mjukvara.

Några av de större och lite mer populära är väl:
ESXi
Hyper-V
Proxmox VE
XenServer

Vilken som passar just dig bäst är det nog ingen här som kan säga rakt ut och självklart har alla för- och nackdelar som du kanske behöver upptäcka själv för att se hur du trivs med dem.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Oj, massa bra svar, tack så mycket alla!
Är det bara ESXi som har web interface? verkar ju riktigt bra.

Skrivet av backspace:

Eftersom du skriver att det är för experimenterande så utgår jag ifrån att du har ett öppet sinne för att prova flera kandidater och inte lyssnar på somliga här som förespråkar en viss mjukvara och säger "bu" åt en annan alternativ mjukvara.

Några av de större och lite mer populära är väl:
ESXi
Hyper-V
Proxmox VE
XenServer

Vilken som passar just dig bäst är det nog ingen här som kan säga rakt ut och självklart har alla för- och nackdelar som du kanske behöver upptäcka själv för att se hur du trivs med dem.

Precis så är det, jag är inte direkt låst till någon, det som poppade först upp i mitt huvud och när jag googlade var ESXi och Hyper-V, men nu fick jag två alternativ till, tack så mycket.

Jag vill ju så klart att själva hypervisorn ska "dra" så lite resurser i form av CPU belastning som möjligt, och då blir man lite skeptisk över Microsoft, men jag kanske bara är fördomsfull.

tack åter igen, nu blir det dags att inhandla hårdvara med.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk

En fördel om du äger licens för Windows Server 2012 Standard, är att du har rätt till en installation WS2012R2 (dvs, 1st installation på hårdvaran med endast Hyper-V-rollen) och 2st WS2012R2 VM på den, på samma licens. Detta har blivit för många småföretag en kostnadseffektiv lösning. Kanske passar det dig

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Om du vill labba och lära dig, då väljer du inte programvara där allt du behöver göra är trycka på next tre gånger! Du lär dig självklart grunderna ordentligt. Sedan kan du välja mjukvara som
underlättar ditt arbete.

Proxmox VE bygger på KVM och har ett webbgränssnitt, men jag skulle ändå råda dig att börja med
Ubuntu server med KVM och virt-manager. Med Ubuntu slipper du dessutom läsa massor med trådar om "Passar dessa komponenter ESXi", utan du installerar mjukvaran och kommer igång och labbar.

Efter ett tag vet du vad du vill och då kan du fördjupa dig i det.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

En fördel om du äger licens för Windows Server 2012 Standard, är att du har rätt till en installation WS2012R2 (dvs, 1st installation på hårdvaran med endast Hyper-V-rollen) och 2st WS2012R2 VM på den, på samma licens. Detta har blivit för många småföretagen en kostnadseffektiv lösning. Kanske passar det dig

Det där tåls att fundera på. Lite overkill kanske att köpa en server licens, men skulle ju helt klart varit grymt bra.
Synd att MS inte längre har server OS för hemma användare.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

@BrusE:

Tack för tipset, ska ladda ner Ubuntu Server nu direkt och testa i en VM.

Jag har ingen dedikerad hårdvara just nu att köra VM på, håller på att grubbla på hur mycket pengar jag ska plöja ner i det

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Hyper-V Server är gratis, men ska man köra en virtuell Windows-installation så kommer man ju ändå att behöva en Windows Server-licens. Men det gäller givetvis oavsett hypervisor.

Dock finns Windows Server i 180-dagars trial och ska man bara labba gör det ju inte så mycket att installera om efter 180 dagar.

Bästa sättet att lära sig är att testa lite olika, riva ner och börja om igen. Det går också mer eller mindre bra att virtualisera en hypervisor i en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

@BrusE:

Tack för tipset, ska ladda ner Ubuntu Server nu direkt och testa i en VM.

Jag har ingen dedikerad hårdvara just nu att köra VM på, håller på att grubbla på hur mycket pengar jag ska plöja ner i det

Gå inte nu och skaffa dyr server för det behövs inte. Du kan labba på riktigt gamla häckar och det fingerar fint.
Min server som jag har hemma är en Q6600 med 8 GB RAM och 3 stycken 500 GB i RAID 5. Den har nu rullat i 8 år utan problem.
Den är inte den coolaste eller den snabbaste, men den gör jobbet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@miklon:

Jag har några Win 7/10 Home och Pro licenser som jag kan leka med så länge. 180 dagars test känner jag till, den kommer jag också testa.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Gå inte nu och skaffa dyr server för det behövs inte. Du kan labba på riktigt gamla häckar och det fingerar fint.
Min server som jag har hemma är en Q6600 med 8 GB RAM och 3 stycken 500 GB i RAID 5. Den har nu rullat i 8 år utan problem.
Den är inte den coolaste eller den snabbaste, men den gör jobbet.

Hehe nä då, men jag känner att om detta verkligen är något som jag ska hålla på med så är det kanske lika bra att satsa på någorlunda bra saker. Det jag överväger är ett färdigt system för 4-5000:- eller 7000+

Jag tänker att en Core i3 borde räcka (kanske overkill?), och 8GB ram. SSD har jag liggandes, hårddisk behöver jag köpa, får bli en 1TB 7200rpm.

Men frågan är om i3an är onödigt med kraft, kanske räcker med en Pentium?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk

Det som stört mig mest med web-gui:t till ESXi är detta...

https://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?langua...

Dessutom finns det ju en del saker som inte fungerar helt optimalt med gratisversionen av ESXi. SCP-kopiering av filer mellan olika ESXi-servrar (och "datastores") går riktigt långsamt. Det finns rätt mycket skrivet om detta. Verkar inte ha med nätverket att göra utan snarare hur filer hanteras på en "datastore" (/vmfs/volumes/...)

Jag kör på ett par servar som har några år på nacken 5 & 8 år ungefär) och det fungerar alldeles utmärkt. Riktigt bra maskiner är det. Men det är en annan historia

Permalänk
Medlem

För ungefär 2 år sedan satt jag i samma sits som dig och det slutade med att jag bestämde mig för Proxmox. Jag är mycket nöjd med programvaran i sig, men det är mycket simpelt att använda så jag kan inte säga att jag har lärt mig jätte mycket av just programvaran i sig som @BrusE säger. Det vettigaste om man vill lära sig är att börja med grundligare mjukvara även om det kanske inte är den man kommer använda i en lösning i drift senare.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Skrivet av Thorleiph:

Det som stört mig mest med web-gui:t till ESXi är detta...

https://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?langua...

Dessutom finns det ju en del saker som inte fungerar helt optimalt med gratisversionen av ESXi. SCP-kopiering av filer mellan olika ESXi-servrar (och "datastores") går riktigt långsamt. Det finns rätt mycket skrivet om detta. Verkar inte ha med nätverket att göra utan snarare hur filer hanteras på en "datastore" (/vmfs/volumes/...)

Jag kör på ett par servar som har några år på nacken 5 & 8 år ungefär) och det fungerar alldeles utmärkt. Riktigt bra maskiner är det. Men det är en annan historia

Har kört med web-gui i 6 månader nu och trycker att det fungerar mycket bättre än den gamla windows klienten.
Lite buggar här och där men annars inga större problem.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem

Om syftet med att lära dig virtualisering är för att köra saker hemma så duger alla smaker. Är syftet att labba och lära dig för att jobba med det så är det i huvudsak ESX och Hyper-V som gäller.

Alla våra kunder, utom en, jobbar med VMWare (ESX) eller Hyper-V. Den som sticker ut kör Citrix Xen.
Du bör också försöka lära dig mer om diskhanteringen i den virtuella miljön (SAN/datastore/volymes, osv). Även hur nätverkskorten hanteras och VLAN. Backup kan också vara nyttigt att titta på, hanteras inte på samma sätt som en fysisk maskin.

Permalänk
Medlem

@Celebmir:

Tack för infot, mycket att lära sig. Detta blir grymt kul.
Åker nog och köper en enkel burk idag, skulle det i framtiden visa sig att den inte räcker till så får jag väl helt enkelt uppgradera

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Skrivet av smkr:

Det där tåls att fundera på. Lite overkill kanske att köpa en server licens, men skulle ju helt klart varit grymt bra.
Synd att MS inte längre har server OS för hemma användare.

Klart det är lite pengar för en licens. Det går dock utmärkt att köra utvärderingsversionen för att lära sig mer om WS, Hyper-V mm.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

@Celebmir:

Tack för infot, mycket att lära sig. Detta blir grymt kul.
Åker nog och köper en enkel burk idag, skulle det i framtiden visa sig att den inte räcker till så får jag väl helt enkelt uppgradera

Denna är ok
https://www.dustinhome.se/product/5010883253/poweredge-t20-pe...

alternativt en hp gen 8

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Nu är det bara att grotta ned sig!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE:

Ja, började bra med att mitt NIC inte stöds av esxi 6.0, efter en snabb googling så så fan jag en lösning, dock så funkar inte denna i Windows 10, så jag måste installera en tillfällig Windows 7 för att det ska funka. Kul... aja det ordnar sig nog

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

@BrusE:

Ja, började bra med att mitt NIC inte stöds av esxi 6.0, efter en snabb googling så så fan jag en lösning, dock så funkar inte denna i Windows 10, så jag måste installera en tillfällig Windows 7 för att det ska funka. Kul... aja det ordnar sig nog

Lägg in Ubuntu server och komplettera med KVM och virt-manager. Sedan är det bara att skapa VM och labba.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Denna datorn får åka tillbaka till butiken.
Går inte att boota ESXi på den. Installationen kommer igång och jag kan genomföra den, men efter det så vägrar den boota på den enhet jag installerat ESXi på. Jag har testat att installera både på en SSD och på ett USB minne, men får Error Code 1962-No Operating System Found. hela tiden trots massa olika settings i BIOS/EFI, secure boot osv.

Hyper-V fick jag inte heller igång, Server 2012 hittade inga enheter att installera på. Testade med SATA drivers för Windows 8 och 8.1 då det inte fanns några för server 2012 men det funkade ej.

Har suttit och trixat ett antal timmar nu och landat i att lämna tillbaka datorn, får helt enkelt bygga en själv.

Åter igen, tack alla för alla svar

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

@smkr: Du var lite för ivrig att komma igång, tror jag.
Inget fel i det, absolut inte. Men när man ska trixa med VMWares produkter så kan det som du upptäckt ställa till det.
Om du tar dig en kopp kaffe, eller tre och surfar igenom det här forumet så kommer du hitta flera trådar som tar upp vilken hårdvara som ESXi fungerar på, och fungerar ESXi så kan jag nästan garantera att övriga mjukvaror jag nämde i mitt tidigare inlägg kommer att fungera helt utan problem.

Du har nu upptäckt en av orsakerna till varför jag valde bort VMWare här hemma hos mig, men då är jag ju bara en vanlig och enkel hobbyanvändare.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX