Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med Asus RT-AC66U

Hejsan,

jag har idag fått fiber installerat till min villa och hade för avsikt att använda min Asus RT-AC66U (orginal programvara).
Dock så verkar det som routern stryper hastigheten på min fiber (250/100mbit).

Allt är trådat!
När jag kör: vägguttag --> router --> dator får jag 40/1 mbit
vägguttag --> dator 317/117 mbit

Testade även 5GHz trådlöst och även där kommer jag upp i samma som trådat 317/117 mbit.

Så det måste alltså vara någon inställning i routern som stryper det trådade till min dator?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du på QoS?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Nej, det är avstängt. Har även testat med DD-WRT och Tomato då lyckades jag få upp det till 94/94 mbit.. men vet i fasiken vad som är fel..

Permalänk
Medlem

provat fabriksåterställning?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Använder du samma kabel när du provar? Skulle kunna vara kabeln. Kanske långsökt, men..

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Använder du samma kabel när du provar? Skulle kunna vara kabeln. Kanske långsökt, men..

this! eller fel på porten på routern?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

cat6 kabel mellan dator och router?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Garanterat undermålig kabel

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Har du satt på full duplex?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Har du ett Intel NIC i datorn? Hade stora problem med disconnects när jag bytte till RT-AC66U. Fick till slut stänga av det inbyggda nätverkskortet Intel® I217V (Asus GRYPHON Z87) och sätta i ett TP-link kort. Därefter fungerade det perfekt.

Testa med en annan dator.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Kablarna är det inget fel då jag mätt upp till rätt hastighet direkt från uttaget, både med kabeln mellan router -> dator och vägguttag -> router (det är cat6 kabel)

Det skumma är som sagt när jag bytte till DD-WRT hoppade den trådade hastigheten upp från 40/1 mbit till 94/94 mbit.

Full dublex är aktiverad i datorn, frågan är om det finns någon sådan inställning i routern? Letade igår efter något liknande dock kunde jag inte hitta något.
Ska idag testa med en annan router för att se om det är någon begränsning där, för att verkligen lokalisera att det är routern som är problemet.

Permalänk
Medlem

Även testat med en annan router, och även där blev min hastighet begränsad.. mycket konstigt. Aldrig varit med om något liknande.
Som sagt, inget fel på varken kablar eller nätverkskort då allt fungerar när jag kör trådat direkt mellan vägguttag -> dator..

Permalänk
Skrivet av bdea:

Hejsan,

jag har idag fått fiber installerat till min villa och hade för avsikt att använda min Asus RT-AC66U (orginal programvara).
Dock så verkar det som routern stryper hastigheten på min fiber (250/100mbit).

Allt är trådat!
När jag kör: vägguttag --> router --> dator får jag 40/1 mbit
vägguttag --> dator 317/117 mbit

Testade även 5GHz trådlöst och även där kommer jag upp i samma som trådat 317/117 mbit.

Så det måste alltså vara någon inställning i routern som stryper det trådade till min dator?

Tacksam för all hjälp!

Hade samma bekymmer när vi fick fiber i vintras, men då att internetet droppade och att vi aldrig kom upp i den riktiga hastigheten.
Vid städning av nätverks rummet så bytte vi kabeln till routern, och vips blev internetet 50mbit snabbare åt båda hållen.
(rt n66u)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

@bdea: mystiskt problem du har, tips: ha autonegotiate på ditt nätverkskort på datorn. Mina switchar på jobbet får panik och sätter man 100/100 FD och Autonegotiate i andra änden har jag fått riktigt skumma fenomen... kortet med auto vill ställa sig i exempelvis 10/10 halv duplex och liknande. Värt att testa att sätta auto på datorn med.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Är alltid värt ett försök. Ska kolla när jag kommer hem om det gör någon skillnad. Som sagt, alla tips mottages varmt.

Permalänk
Medlem

Har du packet loss? Då är det problem med full duplex.

http://www.techfleece.com/2011/03/10/how-to-check-for-packet-...

Permalänk
Avstängd

Jag har upplevt att det kan bli mysko fenomen om man skiftar firmware, även om man bara kör ASUS eget.

Eftersom du kört dd-wrt så borde du stött på Putty och då kan man rensa nvram med det här kommandot

mtd-erase -d

(mtd-erase2 om det är AC68 eller över)

Alternativt går man in i GUIet och administration och väljer fabriksåterstållning.

Ref:
http://www.snbforums.com/threads/rt-ac66u-reset-clear-nvram.1...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag har inga packet loss, har även testat med att rensa nvram. Dock utan resultat..
Jag har nu även testat med ett annat nätverkskort. Dock samma resultat även där.
Dock när jag testade med en annan router RT-AC68U så funkar allt helt perfekt.

Så motvilligt gav jag nu upp och köpte en RT-AC68U istället...

Men tack för alla tips!

Permalänk
Skrivet av bdea:

Jag har inga packet loss, har även testat med att rensa nvram. Dock utan resultat..
Jag har nu även testat med ett annat nätverkskort. Dock samma resultat även där.
Dock när jag testade med en annan router RT-AC68U så funkar allt helt perfekt.

Så motvilligt gav jag nu upp och köpte en RT-AC68U istället...

Men tack för alla tips!

Bra att du löste det i alla fall. Tycker själv att RT-AC66U är en bra stabil router men tyvärr så tycks den inte vara kompatibel med alla typer av hårdvara.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W