Byta köpare vid ett högre bud?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange75:

Hur hade du själv mått? Om det va du som blev lovad saken först , för att sen få ett sms/mail där det står att någon annan gav ett bättre bud trots att jag lovat dig den först.

Kan tänka mig något i stil med:

Hej, det är ingen fara. Du behöver nog dom 200 KR och då ska du givetvis välja det istället. TACK för att du hörde av dig och ursäktade trots det istället för att skita i att svara. Då vet jag att jag kan leta vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Vad har åldern för relevans? TS är uppenbarligen mentalt mogen nog att sätta upp en annons, förstå pengars värde och komma överens med andra människor. Det är inte fråga om en treåring som byter bort sin lillebror mot en leksakstraktor utan att förstå innebörden.
Vill TS bryta överenskommelsen tar han rimligtvis kontakt med den ursprungligt tilltänkta köparen och förklarar situationen. Möjligheten finns att denna person inte är så värst sugen på köpet och inte tycker det är något problem att TS byter köpare, men om den ursprungligt tilltänkta köparen inte tycker det vore ok skall TS givetvis hålla sin del.

Skrivet av Silcan:

Ja moral, ska vi lära 17 åringar vad det ens innebär? Dags att äldre lär barnen (för mig är 17 vuxen i princip). Sluta dalta.

Det värsta här är att ni försöker spela samma roll som era föräldrar gjorde med er.

S-E-R ni inte att han försöker göra RÄTT för sig genom att fråga samt ursäkta sig? Kommer han göra såhär igen? Troligtvis inte! Så släpp det och låt han vara nu.

Hoppas dina 200 KR kommer väl till hands.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det där tycker jag inte är shysst, men du gör ju som du vill.

Håller med, sagt är sagt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Han har gång på gång blivit uppmanad att göra rätt för sig genom att sälja till den han först lovade, men fortsätter försöka hitta kryphål. Som ansvarstagande vuxen ska man skarpt markera att detta inte är ett okej beteende.

§1
Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det värsta här är att ni försöker spela samma roll som era föräldrar gjorde med er.

S-E-R ni inte att han försöker göra RÄTT för sig genom att fråga samt ursäkta sig? Kommer han göra såhär igen? Troligtvis inte! Så släpp det och låt han vara nu.

Hoppas dina 200 KR kommer väl till hands.

***bort/mod*** Tråden handlar uteslutande om att han försöker ta reda på om han kan råka illa ut om han bryter sitt löfte med den första budgivaren.

§1
Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Han har gång på gång blivit uppmanad att göra rätt för sig genom att sälja till den han först lovade, men fortsätter försöka hitta kryphål. Som ansvarstagande vuxen ska man skarpt markera att detta inte är ett okej beteende.

Han har gjort 5 inlägg i denna tråd. Så nej.

Är det så alltså om man sagt okej via mejl? Ursäkta min okunskap men är inte så insatt i det här.

Är det fel att fråga, på ett forum om man är osäker? Eller tror du att skälla på någon ger bättre respons?

§1
Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen håll en trevlig ton annars kommer tråden att låsas. Häxjakt och personangrepp undanbedes.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det värsta här är att ni försöker spela samma roll som era föräldrar gjorde med er.

S-E-R ni inte att han försöker göra RÄTT för sig genom att fråga samt ursäkta sig? Kommer han göra såhär igen? Troligtvis inte! Så släpp det och låt han vara nu.

Hoppas dina 200 KR kommer väl till hands.

Ja, det är klart att jag försöker agera på samma sätt som mina föräldrar agerade mot mig vid liknande situationer när jag växte upp eftersom de lärde mig att handla rätt.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetakniven:

Ja, det är klart att jag försöker agera på samma sätt som mina föräldrar agerade mot mig vid liknande situationer när jag växte upp eftersom de lärde mig att handla rätt.

Att handla rätt idag är inte som att handla rätt för 50 år sedan. Mina föräldrar lärde sig en sak, nu lär det ut en annan eftersom dom efterhan har utvecklats, precis som mänskligheten gör.

Utökad förståelse. Ser lösningar. Empati. Annorlunda ekonomisk situation i dagens samhälle dessutom. Han behöver dessa 200 kr MER idag än vad dina föräldrar och du behövde motsvarande belopp i hans ålder.

Svaret är...

Nej, det är inte rätt.
Men det kanske är bättre så.

Off topic/urspårning /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Han får väl sälja till vem han vill, visst den första killen kanske blir lite "nere" men han kommer troligen förstå att han kanske behöver pengarna och därför vill ta ett högre bud, Sälj till den du vill TS!

Visa signatur

Moderkort: ROG STRIX Z390-F GAMING | CPU: i7 8700k 4.5GHZ | RAM-minnen: 32GB DDR4 | GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11GB | Nätagg: Corsair 650w | HDD: 4.4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Att handla rätt idag är inte som att handla rätt för 50 år sedan. Mina föräldrar lärde sig en sak, nu lär det ut en annan eftersom dom efterhan har utvecklats, precis som mänskligheten gör.

Utökad förståelse. Ser lösningar. Empati. Annorlunda ekonomisk situation i dagens samhälle dessutom. Han behöver dessa 200 kr MER idag än vad dina föräldrar och du behövde motsvarande belopp i hans ålder.

Svaret är...

Nej, det är inte rätt.
Men det kanske är bättre så.

Jag förstår inte varför du försöker nyansera frågan när den är så enkel att det finns rätt, och det finns fel. Rätt är att fullfölja det man har kommit överens om. Fel är att göra något annat än det.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetakniven:

Jag förstår inte varför du försöker nyansera frågan när den är så enkel att det finns rätt, och det finns fel. Rätt är att fullfölja det man har kommit överens om. Fel är att göra något annat än det.

Vi vänder på det. Vad är rätt i köparens ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Kan tänka mig något i stil med:

Hej, det är ingen fara. Du behöver nog dom 200 KR och då ska du givetvis välja det istället. TACK för att du hörde av dig och ursäktade trots det istället för att skita i att svara. Då vet jag att jag kan leta vidare.

Jag tycker det är helt okej att du tycker så , men det är inte alla som gör det.
Personligen tycker jag att man ska hålla ett avtal oavsett om det är muntligt eller skriftligt.
Att hävda att man är underårig eller att 200kr är mycket pengar , tycker jag bara är ett enkelt sätt att inte ta sitt ansvar.
TS gör som han vill , men hade det varit mitt barn skulle hon fått dom 200 kronorna av mig och sålt till den hon lovade först.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange75:

Jag tycker det är helt okej att du tycker så , men det är inte alla som gör det.
Personligen tycker jag att man ska hålla ett avtal oavsett om det är muntligt eller skriftligt.
Att hävda att man är underårig eller att 200kr är mycket pengar , tycker jag bara är ett enkelt sätt att inte ta sitt ansvar.
TS gör som han vill , men hade det varit mitt barn skulle hon fått dom 200 kronorna av mig och sålt till den hon lovade först.

Absolut det håller jag med om! Hade gjort likadant. Nu antar jag att den personen är förstående, men har han några invändningar, då får dom lösa det på mitt sätt och jag lägger mig inte i. Men jag tycker det är okej sålänge det finns en grund till varför man gör, ATT man förstår varför det kanske går att göra som man gör denna gång.

Jag tror att TS förstår vad allihopa menar och han vill göra så rätt som möjligt för sig. 200 KR är mycket och han väljer mellan 2 svåra val.

Jag tycker att oavsett vad så gör han rätt och det ska inte bli så mycket liv över det hela.

Permalänk
Medlem

@oouhdawg: Tror jag skriver till honom och beskriver situationen så får jag se hur han känner kring det hela. Som du tidigare sagt kommer inte detta hända igen och jag ska tänka mig för innan jag accepterar ett bud igen. Tack till alla som svarat och till dig dessutom som verkligen försöker sätta dig in i min situation Försöker definitivt inte framstå som en girig person och ångrar mycket att jag accepterade budet, men får se vad jag väljer att göra. Tack ännu en gång till alla som tagit sig tid att svara, det betyder mycket.

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem

@ConnyxD: Han tog hela situationen galant och skrev att det var lugnt! Tänkte bara säga det.

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Inaktiv

Bara säga att produkten gick sönder till den första köparen och sälj högre till den andra. Big deal liksom herregud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Han gav dig ett anbud, du gav din accept. Avtal ingicks därmed. Det skulle antagligen inte få några civilrättsliga konsekvenser för dig att frångå det avtalet. Däremot är det intressant att titta på är hur man beter sig mot andra människor, och om man vill framstå som girig. Har du kommit överens med någon är det självklart att du fullföljer även om ett bättre bud dyker upp.

Det e väl därför nästan "alla" skriver typ "jag väljer själv vem jag säljer till" i sina annonser...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Jisses vilken moralpanik. Att försöka skuldbelägga en minderårig som försöker göra en så bra affär som möjligt är inget annat än hyckleri. TS är i ett moralisk dilemma och söker råd men får skit och brandtal om att göra rätt för sig.

Innan pengar har bytt ägare så gör säljaren vad han vill med sin egendom. De som inte fattar att vid affärer mellan privatpersoner så är det först till kvarn eller högstbjudande som gäller behöver nog växa upp - sådan ÄR den allmänna moralen. Är det en affär av dignitet (betydligt mer än kaffepengar) så skriver man avtal eller så ska man inte räkna med att det blir affär.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ConnyxD:

Hej! Har en produkt som jag nu tänkte sälja, och det var en som bjöd 800kr vilket jag då sade var okej. En annan skriv dock några timmar senare och kunde ge 1000kr, kan jag välja att sälja till denne istället? Vet inte om jag bryter mot avtalsrätten eller något sådant.

MVH Conny

Jag hade iaf gett den ursprungliga köparen information att en annan har bjudit över och sagt att den går till denne, om inte han bjuder över. Inte så lätt att formulera men är 200:- mycket pengar så är det ju.

Permalänk
Medlem

Kör hårt! Du har ju fått 25% mer pengar gentemot första budet.

Skrivet av fetakniven:

Han gav dig ett anbud, du gav din accept. Avtal ingicks därmed. Det skulle antagligen inte få några civilrättsliga konsekvenser för dig att frångå det avtalet. Däremot är det intressant att titta på är hur man beter sig mot andra människor, och om man vill framstå som girig. Har du kommit överens med någon är det självklart att du fullföljer även om ett bättre bud dyker upp.

Skrivet av Jonny Myran:

Han har gång på gång blivit uppmanad att göra rätt för sig genom att sälja till den han först lovade, men fortsätter försöka hitta kryphål. Som ansvarstagande vuxen ska man skarpt markera att detta inte är ett okej beteende.

Fast det där är ett allmänt accepterat beteende som till och med används på bostadsrättsmarknaden.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jisses vilken moralpanik. Att försöka skuldbelägga en minderårig som försöker göra en så bra affär som möjligt är inget annat än hyckleri. TS är i ett moralisk dilemma och söker råd men får skit och brandtal om att göra rätt för sig.

Innan pengar har bytt ägare så gör säljaren vad han vill med sin egendom. De som inte fattar att vid affärer mellan privatpersoner så är det först till kvarn eller högstbjudande som gäller behöver nog växa upp - sådan ÄR den allmänna moralen. Är det en affär av dignitet (betydligt mer än kaffepengar) så skriver man avtal eller så ska man inte räkna med att det blir affär.

Nej, har man kommit överens om ett pris så ska det hållas. Endast om båda parter skulle tycka att det är OK att omförhandla priset så kan man göra det. Att försöka rättfärdiga någonting annat är brist på moral och hyckleri om något. Du har bevisligen ingen uppfattning om den allmänna moralen heller, då så många säger tvärt emot dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Kör hårt! Du har ju fått 25% mer pengar gentemot första budet.

Fast det där är ett allmänt accepterat beteende som till och med används på bostadsrättsmarknaden.

Nej. Du använder dig av ett uselt exempel. Det är just på fastighetsmarknaden, och endast där, det här beteendet kan anses vara mindre fel. Här kommer en förklaring: För att överlåtelse av bostadsrätt enligt lag ska vara giltig ställs formkrav på avtalet. Det måste exempelvis vara skriftligt, och undertecknat av båda parter. Innan dess existerar inget avtal.

På de flesta andra marknader saknas formkrav. Ett avtal blir giltigt efter anbud och accept. Sedan är det förstås lättare att bevisa ett skriftligt avtals existens men principen gäller alla avtal här: Avtal ska hållas.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Jag brukar dra gränsen vid när jag får betalt/skickar kontouppgifter när varan ska fraktas. Vid avhämtning så drar jag gränsen vid tillfället då jag lämnar ut adressen och har bestämt en tidpunkt.

Att vara schysst polare med sina köpare funkar inte i verkligheten. Är inte du girig så är dom giriga. På annonser har folk en vana att pruta före dom sett varan, och då är det shälvklart att välja en som vill betala fullpris istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Nej. Du använder dig av ett uselt exempel. Det är just på fastighetsmarknaden, och endast där, det här beteendet kan anses vara mindre fel. Här kommer en förklaring: För att överlåtelse av bostadsrätt enligt lag ska vara giltig ställs formkrav på avtalet. Det måste exempelvis vara skriftligt, och undertecknat av båda parter. Innan dess existerar inget avtal.

På de flesta andra marknader saknas formkrav. Ett avtal blir giltigt efter anbud och accept. Sedan är det förstås lättare att bevisa ett skriftligt avtals existens men principen gäller alla avtal här: Avtal ska hållas.

Fast det du skriver nu motstrider ju dina egna principer. Du skriver att det är moraliskt riktigt att stå för sina handlingar till punkt och pricka för att sedan skriva att det kvittar så länge det finns ett lagstiftat krav på skriftligt avtal. Ett avtal är ett avtal skriver du och varför är då bostadsrättsmarknaden ett super-duper-undantag om det inte är allmänt accepterat?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jisses vilken moralpanik. Att försöka skuldbelägga en minderårig som försöker göra en så bra affär som möjligt är inget annat än hyckleri. TS är i ett moralisk dilemma och söker råd men får skit och brandtal om att göra rätt för sig.

Innan pengar har bytt ägare så gör säljaren vad han vill med sin egendom. De som inte fattar att vid affärer mellan privatpersoner så är det först till kvarn eller högstbjudande som gäller behöver nog växa upp - sådan ÄR den allmänna moralen. Är det en affär av dignitet (betydligt mer än kaffepengar) så skriver man avtal eller så ska man inte räkna med att det blir affär.

Du får nog ta och kolla upp vad ordet hyckleri betyder.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Han har gång på gång blivit uppmanad att göra rätt för sig genom att sälja till den han först lovade, men fortsätter försöka hitta kryphål. Som ansvarstagande vuxen ska man skarpt markera att detta inte är ett okej beteende.

Alltså, klart att en affär kan avbrytas. Så är det alltid. Det är egna moralen som spelar roll, när det kommer till privata affärer så här. Det är skillnad om du avtala något med en butik eller firma. Då kan de bli skyldiga att eventuellt ge dig ersättning.

Låt säga att du säljer ett moderkort och att före köparen hämtar det så råkar du förstöra det.
Då får man ringa och säga. Tyvärr det gick söder, affären kan inte genomföras.

Så är det när man köper något privat, du kan inte kräva något av någon. Sedan skulle säljaren här kunna ta kontakt med första köparen och erbjuda denna att köpa, men för 200 kr mera. Så skulle jag gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Han har gjort 5 inlägg i denna tråd. Så nej.

Är det så alltså om man sagt okej via mejl? Ursäkta min okunskap men är inte så insatt i det här.

Är det fel att fråga, på ett forum om man är osäker? Eller tror du att skälla på någon ger bättre respons?

Det är ju precis som Jonny Myran säger. Det här är primärt en moralisk fråga och TS verkar förstå detta. Hen verkar dels söka stöd hos personer med bristande moral och säkerställa att det inte är någon fara utöver det rent moraliska.

Därav behovet att markera att det fan inte är ok att lova saker som man sedan inte håller, utan en jävligt bra anledning.

Permalänk
Medlem

I TS fall hade nog jag skrivit ett mail till den som skulle betala 800:- och förklarat situationen, säg det som det är att någon har erbjudit dig 200:- mera, och att du tyvärr er i stortbehov av pengar, men att om den som fick 800:- godkänd kan fortfarande få varan om han matchar budet på 1000:-. Gör han inte det återkommer du till honom(om han vill) ifall det andra köpet inte blir av. Eller något.

Om jag var den som bjöd 800:- hade jag no säkert blivit lite småsur, men vad fan kan man göra.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Fast det du skriver nu motstrider ju dina egna principer. Du skriver att det är moraliskt riktigt att stå för sina handlingar till punkt och pricka för att sedan skriva att det kvittar så länge det finns ett lagstiftat krav på skriftligt avtal. Ett avtal är ett avtal skriver du och varför är då bostadsrättsmarknaden ett super-duper-undantag om det inte är allmänt accepterat?

Ja, mina principer har jag vid det här laget delat med mig av tämligen oblygt. Om du läser mitt inlägg en gång till (det är inte så långt) kanske det går upp för dig, någonstans kring "kan anses vara mindre fel", att beteendet inte är önskvärt på någon marknad överhuvudtaget. Däremot är beteendet enligt lag okej på fastighetsmarknaden. Där är förmodligen både köpare och säljare medvetna om rådande lagstiftning, d.v.s. att ett avtal inte existerar förrän det är upprättat skriftligen och undertecknat av båda parter. Varken säljare eller köpare riskerar sväva i någon villfarelse om att avtal har ingåtts - förrän det finns på pränt.

Jämfört med andra marknader där det inte finns något formkrav: Anbud+accept=avtal. Väldigt enkelt. Det finns inget utrymme för missförstånd. Sedan använder sig de flesta av förbehåll i form av uttryck för viljan att ta emot högsta bud och liknande, vilket är helt okej. Ända tills man efter ett anbud ger sin accept. Därefter gäller inte förbehållet. Avtal har ingåtts. Både enligt lag och enligt, vad jag hoppas, rådande moral.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.