Permalänk
Medlem

Ny kompakt PC 8k max

Hej, jag har tittat på två datorer på Webhallen. Den ena är nedsatt 30% (från 10000) och tar bort ytterligare 1400 som medlemspris. Detta gör att båda datorerna kostar lika mycket, men den ena är 3000 kr dyrare vanligtvis.

Jag har kravet på datorn att den ska vara enkel att transportera mellan skilda föräldrar, så om datorn är mindre så är det ett stort plus. Jag har inte jättemycket erfarenhet av datorer och grafikkort, men det känns som att den "dyrare" datorn är extremt prisvärd och passar mina behov perfekt.

Det mina kompisar säger är att datorerna har "laptop-grafikkort" och är riktigt dåliga, men 750Ti och 960M låter inte som dålig kort.

Jag är inte säker på hur länge datorn är nedsatt, så jag skulle gärna vilja ha ett svar ifall den är köpvärd.

Den "billigare" datorn

Den "dyrare" datorn

Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Ingen av dem är ett bra köp, tyvärr.

Vad har du för budget?

Edit: 8000 kr i rubriken, isåfall är det lämpligare att låta Inet bygga en till dig. Just nu har dom en kampanj med gratis montering.

Sätter ihop ett förslag.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ingen av dem är ett bra köp, tyvärr.

Vad har du för budget?

Edit: 8000 kr i rubriken, isåfall är det lämpligare att låta Inet bygga en till dig. Just nu har dom en kampanj med gratis montering.

Sätter ihop ett förslag.

MVH

Jag förstår att ett vanligt chassi skulle göra hela datorbygget billigare, men kravet att jag ska kunna lägga datorn i en sportsväska och flytta den mellan föräldrar är lite av det viktigaste kravet. Jag antar att jag kan kräva det som en "lan-dator", men jag vill inte ha ett gigantiskt chassi som bara har ett fint litet handtag på.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Mitt förslag, dyrare än budget med 600-700 kr, men en dator som fungerar bra i jämförelse.

Här nedan kan du se hur litet chassit är.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9430065/

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mitt förslag, dyrare än budget med 600-700 kr, men en dator som fungerar bra i jämförelse.

Här nedan kan du se hur litet chassit är.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9430065/

00fux_ePBwg

MVH

Men vad är det som gör den datorn bättre än ASUS-datorn? Den saknar ju SSD, har samma grafikkort, kostar mer och har ett större chassi. Jag förstår att det är positivt att man kan bygga ut och byta ut komponenterna, men om den redan kostar mer så spelar det ingen roll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mitt förslag, dyrare än budget med 600-700 kr, men en dator som fungerar bra i jämförelse.

Här nedan kan du se hur litet chassit är.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9430065/

00fux_ePBwg

MVH

Moderkortet stöder DDR4.
Max längd grafikkort 170mm.
Inet bygger bara med OEM-licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mitt förslag, dyrare än budget med 600-700 kr, men en dator som fungerar bra i jämförelse.

Här nedan kan du se hur litet chassit är.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9430065/

00fux_ePBwg

MVH

Jag provade att bygga den här (notera att jag aldrig någonsin har samlat ihop komponenter till en dator tidigare). Skulle den funka? Är den bra?

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Stämmer bra, hade för bråttom med att svara.

Tack för hjälpen!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Fjeddeh: Processorn passar inte i moderkortet, måste ha Skylake i det moderkortet (ex. i5 6600). Satte ihop denna istället, valde större ssd framför ssd+hårddisk, men det är en smaksak: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9430196/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zephead:

@Fjeddeh: Processorn passar inte i moderkortet, måste ha Skylake i det moderkortet (ex. i5 6600). Satte ihop denna istället, valde större ssd framför ssd+hårddisk, men det är en smaksak: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9430196/

Som tidigare, notera att jag verkligen inte kan datorer så bra, så säg till om jag säger något korkat eller ologiskt

Ser ju ut som ett bra bygge, men behövs verkligen kylare? I chassit ska det ingå 3 fläktar, så det kanske räcker

Grafikkortet säger att det kräver ett nätaggregat på 750W, men du har bara lagt in ett för 450W

Större SSD var någor som jag funderade på, men mitt bygge var mest ett test. Får se hur jag gör i mitt slutgiltiga bygge

Om jag endast bytte ut moderkortet, skulle bygget funka då?

Nytt bygge

Permalänk

Du ska vara medveten om att du just nu är inne på ett forum för hårdvaruentutiaster, ingen här kommer rekommendera de datorerna du länkade då de innehåller "laptopkomponenter" och det finns "desktopkomponenter" som presterar bättre för samma pris.
Men eftersom du inte är ute efter prestanda/krona utan vill ha en dator i smidigt format tycker jag att i varje fall dator 2 verkar vettig. Den är bra mycket kraftfullare än ett PS4/xbox men kommer INTE klara av nyare spel på höga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibbetobbe:

Du ska vara medveten om att du just nu är inne på ett forum för hårdvaruentutiaster, ingen här kommer rekommendera de datorerna du länkade då de innehåller "laptopkomponenter" och det finns "desktopkomponenter" som presterar bättre för samma pris.
Men eftersom du inte är ute efter prestanda/krona utan vill ha en dator i smidigt format tycker jag att i varje fall dator 2 verkar vettig. Den är bra mycket kraftfullare än ett PS4/xbox men kommer INTE klara av nyare spel på höga inställningar.

Jo det är det jag har uppfattat på SC, men jag tänker mig att jag vill veta lite information innan jag spenderar hela lönen på något som kanske inte blir som jag tänkt mig. Jag förstår att eget bygge är bättre då jag kan uppgradera komponenterna under en lång tid, men jag vill ändå hålla mig till en smidig form. Nu har många rekommenderat m-ITX chassin och de verkar lovande ^^

Permalänk
Medlem

@Fjeddeh: Som Tibbetobbe säger så kommer inget du bygger själv vara lika smidigt då komponenterna i de färdigbyggda systemen du länkat är gjorda främst för små specialbyggda chassin. Även om en mitxdator är mycket mindre än ett atx-bygge så är det fortfarande inte det smidigaste man kan få tag på. Med det sagt så kommer en egenbyggd dator utklassa de färdigbyggda prestandamässigt, så det handlar om vad du prioriterar.

Angående kylaren så tycker jag själv att det alltid är värt att ersätta den som följer med processorn, främst för att hålla nere ljudnivån på datorn. Grafikkortet kommer funka utmärkt med 450W, rekommendationerna är alltid i överkant. Då du inte har en processor som kan överklockas kommer 450W räcka och bli över till hela systemet. Men kör på det nätagget du hittat så har du ytterligare 50W i spelrum. Om du bara byter moderkortet i det du själv plockat ihop kommer allt att funka, men jag tror du kommer bli mer nöjd om du utgår från det jag plockat ihop åt dig. Den har något starkare grafikkort (GTX 960 är å andra sidan mer energieffektivt), och överlag tystare dator med bättre kylare till processorn och ingen mekanisk hårddisk.