Ingen internetanslutning efter uppgradering till Windows 10

Permalänk
Medlem

Ingen internetanslutning efter uppgradering till Windows 10

Har varit väldigt motsträvig gällande uppdatering till Windows 10. Har därför valt att behålla Windows 7, men har nu köpt en ny maskin och tänkte att jag kan väl ge det en chans där då, så jag uppgraderade till Windows 10.

Efter uppdateringen så har jag tappat internetanslutningen. Något krångel med drivrutiner:

"Det gick inte att identifiera något korrekt installerat nätverskort i Windows. Om du har
ett nätverkskort måste du installera om drivrutinen."

Vad göra?

Ska man köra skivan med moderkortets drivrutiner igen?

Permalänk
Medlem

Att installera drivrutinerna från skivan är ju ett alternativ, men vanligtvis är drivrutinerna på skivan gamla, så det är bättre att gå in på moderkortets officiella hemsida och ladda ner de senaste drivrutinerna. Om din dator är ny borde det finnas officiella Win10-drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Måste haft otur då, när jag installerade w10 när det släpptes så undrade jag om allt stod rätt till, hade för första gången någonsin inte ett enda gult utropstecken i enhetshanteraren när jag loggade in för första gången

Men om de gamla drivrutinerna fungerar från skivan så är det ju bara att köra in dessa och sedan gå in på moderkortstillverkarens hemsida och ladda ner w10-drivare. Om de inte fungerar får du väl köra med usb-sticka.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Provade först att installera om drivrutinerna direkt från skivan men ingen förändring.

Har nu hämtat hem senaste drivrutinerna från:
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk_Download/

När jag försöker installera dessa står det:

"En annan version av det här programmet är redan installerad. Installationen av den här versionen kan inte fortsätta. Om du vill konfigurera eller ta bort den befintliga versionen av produkten kan du använda Lägg till/ta bort program på kontrollpanelen."

Så då är det senaste installerat i och med skivans installation då förmodar jag. Skulle man kanske avinstallera och installera om? Om det nu är någon poäng med det. Det som var på skivan verkar ju vara det senaste, dessutom står det ju Windows 10 Ready på DVD-skivan.

Har även testat detta:
http://appuals.com/best-fix-losing-internet-connection-after-installing-windows-10/

Det står fortfarande "Inga nätverk är tillgängliga".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ptoolemy:

Har varit väldigt motsträvig gällande uppdatering till Windows 10. Har därför valt att behålla Windows 7, men har nu köpt en ny maskin och tänkte att jag kan väl ge det en chans där då, så jag uppgraderade till Windows 10.

Efter uppdateringen så har jag tappat internetanslutningen. Något krångel med drivrutiner:

"Det gick inte att identifiera något korrekt installerat nätverskort i Windows. Om du har
ett nätverkskort måste du installera om drivrutinen."

Vad göra?

Ska man köra skivan med moderkortets drivrutiner igen?

Sitter det ett integrerat killer nätverkschip på moderkortet? Det är ju ökänt för att krångla mycket oavsett windowsversion.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Jag råkade ut för exakt samma sak för någon dag sedan med Asus pro gaming! Fick installera drivrutinerna via USB.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade själv till samma moderkort. Inga problem efter att använt skivan. Som nån sa tidigare så ska man inte använda cd'n utan ladda ner de senaste drivrutinerna. Det har ingen betydelse eftersom Asus AI går direkt ut och letar efter de senaste.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av f@boy:

Uppgraderade själv till samma moderkort. Inga problem efter att använt skivan. Som nån sa tidigare så ska man inte använda cd'n utan ladda ner de senaste drivrutinerna. Det har ingen betydelse eftersom Asus AI går direkt ut och letar efter de senaste.

Och hur gör det det om nätverket inte fungerar ?
Att ladda hem nyaste nätverksdrivern manuellt och ha den på ett usbminne är inte fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Sitter det ett integrerat killer nätverkschip på moderkortet? Det är ju ökänt för att krångla mycket oavsett windowsversion.

Ja, det lär nog vara integrerat för jag har inte köpt till något separat i alla fall. Nu är inte jag jättebra på sådana här teknikaliteter. Dock lyckades jag sätta ihop datorn själv.

Moderkortet är:
ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151

Hur som helst så fungerade Internet så länge som jag hade Windows 7 installerat. Så fort uppdateringen gått igenom så slutade det fungera.

Ifall det nu är ett integrerat nätverkschip som är ökänt för att krångla så funkade det i alla fall under Windows 7. Därför tänker jag mig att det skulle vara något som har med mjukvaran att göra, snarare än hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Vad har du för moderkort? Jag råkade ut för exakt samma sak för någon dag sedan med Asus pro gaming! Fick installera drivrutinerna via USB.

Jag har också en pro gaming variant:
ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151

Jag har laddat ned drivrutinerna på USB från:
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk_Download/

Fick då en ZIP som hette "Intel_Lan_Win7-81-10_V2023001-2024001". I den finns sedan mapparna: LAN=>Win10.
I mappen "Win10" finns AsusSetup, men då jag kör den står det:

Då tolkar jag det som att det senaste redan är installerat, eller ska man ta bort den befintliga versionen ock köra in drivrutinerna igen?

Permalänk
Medlem

Denna URL föreslår två steg:
http://appuals.com/best-fix-losing-internet-connection-after-installing-windows-10/

  1. Method # 1: Resetting Winsock and TCP/IPMethod # 1: Resetting Winsock and TCP/IP

  2. Method # 2: Updating Network Adapter Drivers

Steg 1 funkar gör ingen skillnad, och enligt steg 2 ska man gå via enhetshanteraren och där leta på nätverkskortet. Därefter ska man högerklicka nätverkskortet och sedan välja "Uppdatera drivrutin=>Välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn".

Nu har jag ju redan laddat ned drivrutiner från:
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk_Download/

Sedan har jag kört AsusSetup samt fått meddelandet:
"En annan version av det här programmet är redan installerad. Installationen av den här versionen kan inte fortsätta. Om du vill konfigurera eller ta bort den befintliga versionen av produkten kan du använda Lägg till/ta bort program på Kontrollpanelen."

Så då är frågan vad som är skillnaden att köra via denna AutoSetup gentemot att gå via enhetshanteraren. Kan det vara så att man via enhetshanteraren letar på specifika DLLer? Och i så fall vet jag inte vem jag ska leta på. Det finns en massa DLLer i den ZIP jag laddat ned från: https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk_Download/.

Dessutom då man tittar i enhetshanteraren:

En hel massa att välja på. Vet egentligen inte vilken som är själva "nätverkskortet", men vänta nu "Intel(R) Ethernet Connection" fanns ju inte där förut. Den lär det ju vara. Hmm, nu funkar det tydligen plötsligt (märker jag nu, medan jag skriver denna post). Vet inte vad det var som har "kickat in" som gör att det funkar.

Jag tog förresten ur nätverkskabeln och i samband med det tycks "Intel(R) Ethernet Connection" ha dykt upp i enhetshanteraren, sedan satte jag i den igen och nu fungerar det.

Lite skumt ändå, jag har inte riktigt koll på vad som gjorde att det plötsligt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och hur gör det det om nätverket inte fungerar ?
Att ladda hem nyaste nätverksdrivern manuellt och ha den på ett usbminne är inte fel.

Min poäng var att jag hade inga problem med drivrutinerna på skivan.
Att ladda ner drivrutinerna till USB eller en annan HD är inte fel. Det har jag gjort de senaste 20 åren och även denna gången men jag valde att lägga in de via cd denna gången.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10