Permalänk
Medlem

Uppgradering utav datorn!

Hejsan!

Har blivit sugen på att införskaffa ett GTX 1070 men funderar på hur pass bra mina andra delar kommer hänga med. Men är också sugen på att skaffa mer och starkare minne. Hur hänger denna processor med? Bör jag byta rubbet?
Tänkte spela på denna dator

Detta har jag för tillfället
CPU
Intel Core i7 2600K @ 3.40GHz
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz
Motherboard
MSI P67A-C45 (MS-7673)

Permalänk
Medlem

Film om 2500K - vet inte hur stor skillnad det blir för 2600K.

Men du behöver inte uppgradera. Om du vill kan du överklocka och uppgradera RAM.

Permalänk
Medlem

Om du bara ska spela på datorn så räcker väl det du har om du har. Är du säker på minnesfrekvensen? Du kan ju köpa ytterligare 8GB om du känner att RAM inte räcker till.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem

CPU hänger med bra fortfarande.
Köp en bra tornkylare om du har stock och överklocka.

GTX1070 och en SSD om du inte redan har.

Byt ut resten när intel släpper nytt nästa år om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papercat:

Om du bara ska spela på datorn så räcker väl det du har om du har. Är du säker på minnesfrekvensen? Du kan ju köpa ytterligare 8GB om du känner att RAM inte räcker till.

Om jag har förstått rätt angående minnet så står det dual-channel och ca 800 MHz så innebär det 1600 effektivt. Det är vad jag har läst mig till i alla fall. Om jag köper mer minne måste det nya ha samma frekvens som de som sitter i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Film om 2500K - vet inte hur stor skillnad det blir för 2600K.

Men du behöver inte uppgradera. Om du vill kan du överklocka och uppgradera RAM.

Skrivet av SUMITOMO:

CPU hänger med bra fortfarande.
Köp en bra tornkylare om du har stock och överklocka.

GTX1070 och en SSD om du inte redan har.

Byt ut resten när intel släpper nytt nästa år om du vill.

Överklocka är inget jag är duktig på, det måste jag i så fall läsa lite om.
SSD har jag redan

Permalänk
Medlem

@R-A: Då är det förmodligen 1600MHz RAM du har, om du vill uppgradera RAM så är det nog smartast att uppgradera med samma frekvens.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papercat:

@R-A: Då är det förmodligen 1600MHz RAM du har, om du vill uppgradera RAM så är det nog smartast att uppgradera med samma frekvens.

Okej, då får det bli att göra så Märken på minnet är skitsamma då eller? Om jag följer samma frekvens så är det bara att sätta dit dem?

Permalänk
Medlem

DDR (Double Data Rate) minne access 2 gånger per clock cycle.
Så du har DDR 1600Mhz.

Skall du montera kylare, kolla upp chassi så kylaren ryms.
Likaså att du har ett lämpligt nätaggregat till GPU.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9456443/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

DDR (Double Data Rate) minne access 2 gånger per clock cycle.
Så du har DDR 1600Mhz.

Skall du montera kylare, kolla upp chassi så kylaren ryms.
Likaså att du har ett lämpligt nätaggregat till GPU.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9456443/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9456443/

Tack så mycket!
Jag tror jag har ett CoolerMaster HAF 912+ chassi, det är från Inet Overkill paket från 2011. Borde inte vara några problem med plats i detta?
Jag öppnade datorn och fick fram
Fractal model no FD-PSU-TESLA-650 om PSUn. Detta säger mig inte så mycket, 650W förstår jag men kommer det räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av R-A:

Tack så mycket!
Jag tror jag har ett CoolerMaster HAF 912+ chassi, det är från Inet Overkill paket från 2011. Borde inte vara några problem med plats i detta?
Måste jag öppna upp datorn för att kolla vilken PSU jag har?

HAF 912 Plus
VGA Card length :270.0mm
CPU cooler height:175.0mm

EVGA kortet är 266mm så det skall funka.
Gåt förmodligen ta bort HDD buren så längre GPU kan användas, men det är synd.

Ja du får ta bort ena sidan och kolla vad som står på.
Datorn är 5år, sitter det ett budgetagg i skulle jag byta det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

HAF 912 Plus
VGA Card length :270.0mm
CPU cooler height:175.0mm

EVGA kortet är 266mm så det skall funka.

Ja du får ta bort ena sidan och kolla vad som står på.
Datorn är 5år, sitter det ett budgetagg i skulle jag byta det också.

Jag öppnade datorn och fick fram
Fractal model no FD-PSU-TESLA-650 om PSUn. Detta säger mig inte så mycket, 650W förstår jag men kommer det räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av R-A:

Jag öppnade datorn och fick fram
Fractal model no FD-PSU-TESLA-650 om PSUn. Detta säger mig inte så mycket, 650W förstår jag men kommer det räcka?

Effekten räcker till mer än väl.
Finns också 8pins PCIe till GPU.

Permalänk
Medlem

@R-A: Yes!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Effekten räcker till mer än väl.
Finns också 8pins PCIe till GPU.

Men dåså! Köp av ny kylare till CPU, nytt minne och grafikkortet då Låter det bra?