Köpt 1070, ska jag omformatera dator?

Permalänk

Köpt 1070, ska jag omformatera dator?

Så jag har köpt/beställt det nya 1070 och undrar ifall jag borde omformatera datorn innan jag installerar det. Det var ett tag sen man rensa datorn och har en del skit på den som inte används och bara tar plats och saktar ner datorn. Jag vet att man kan använda sig utav program för att rensa upp det mesta men borde man bara omformatera den istället? Har inget direkt viktigt på den som har något värde förutom spel och program som kan laddas ner igen. Tack för svar

//Ludwig

Permalänk

Wow, registrerad sedan 2013 o vet inte det. Tummen upp på det.

Nä, skulle inte påstå det är nödvändigt för guds skull.

Asså bara gå in på bildskärm, drivrutiner och klicka avinstallera drivrutinerna från nuvarande grafikkort. Starta om datorn som datorn säger åt dig o göra. Stäng datorn, dra ut gamla skitet o i med det nya. Sen bara installera från nvidias sida.

Om du ska rensa datorn från onödigt skrafs så använd ccleaner. Enkelt o googla och ladda ner bara free edition.

Program, spel och bilder o privata bilder får man ta bort manuellt, det gör inte ccleaner.

Lycka till!

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Om du just nu har ett GTX 680 som du skriver i en annan tråd så använder det samma drivrutiner som GTX 1070. Det kan vara bra att uppdatera drivrutinerna till NVIDIAs senaste om du inte redan har dem, och eftersom du har ett gammalt moderkort så bör du också uppdatera till det senaste BIOSet. Men att installera om OS ska inte vara nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Tips för hälsan är att jävlas inte med BIOS om du inte märker något konstigt beteende, prova först att bara stoppa i kortet och låta Geforce Experience uppdatera till sista drivrutinen om du använder det. Borde räcka där.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Du behöver inte omformatera. Och du behöver inte ens bry dig om att "rensa" något explicit.
Faktum är att du inte ens behöver avinstallera drivrutinerna även om det rekommenderas.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludwigstridh:

Så jag har köpt/beställt det nya 1070 och undrar ifall jag borde omformatera datorn innan jag installerar det. Det var ett tag sen man rensa datorn och har en del skit på den som inte används och bara tar plats och saktar ner datorn. Jag vet att man kan använda sig utav program för att rensa upp det mesta men borde man bara omformatera den istället? Har inget direkt viktigt på den som har något värde förutom spel och program som kan laddas ner igen. Tack för svar

//Ludwig

Glöm allt folk sagt, det räcker inte att avinstallera drivrutiner, du måste ta bort alla spår från drivrutinerna och det finns bara ett program som löser det på ett bra sätt : http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Starta programmet och låt det starta om din dator i felsäkert läge. Där kommer det att rensa alla drivisar och sen stänga av datorn åt dig (om du väljer det). Sen är det bara att montera kortet, starta datorn (då i VGA läge), ladda ner de senaste drivisarna från geforce.com och starta om datorn igen.

Jag hade de senaste drivisarna installerade och ett 980Ti som jag bytte mot ett 1080. Märkte direkt att något var fel då jag fick dåligt resultat i alla benchmarks. Då körde jag programmet och installerade om drivrutinerna och plötsligt fick jag de +15-20% ökad prestanda som jag borde fått från början.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9