Sony Playstation VR släpps den 13 oktober

Permalänk
Melding Plague

Sony Playstation VR släpps den 13 oktober

Den japanska speljätten Sony spikar lanseringsdatumet för Playstation VR och aviserar åter att 50 speltitlar ska finnas tillgängliga vid premiären.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra pris, undra vad en bundle med PS4K + PSVR kommer gå för...

Permalänk
Entusiast

Det är riktigt intressant att den kommer drivas i 120Hz (Det återstår väl att se).

Är ju van vid just 120Hz till vardags vid en vanlig skärm så att sänka sig ner till 90Hz när man också upplever något så nära inpå som VR så kan jag ju tänka mig skulle bli jobbigt även om jag inte provat ett VR-headset på ett tag nu.

Som med allt annat inom VR så skall många recensioner läsas och många headset testas innan jag bestämmer mig för något men det här är lockande upplösningen till trots!
Skadar ju aldrig att få händerna på lite PS4-exklusiva spel i samma veva heller.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Är upplösningen och synvinkel sämre än vad oculus är så är de inte värt. Upplösningen är redan ganska kritisk för oculus. Ger mig känslan av gamla arkadspel. Eller typ ett nintendo 64 där saker som är längre bort blir ganska pixelerade. Tycker oculus flyter oerhört bra men de är som sagt generation 1. Kan dem dubblera upplösningen eller trippla den så kommer man få de där skärpan man vill ha. Kanske generation 2 - 3 man för nu så kommer man inte att kunna ha lika kul som man borde. Spel som typ mario galaxy och liknande platformar tas till en helt ny nivå av VR. Skärmgaming är nog stortsett borta om 10-15år.

Den dagen då dem implementerar ett par handskar i kombination med sim city liknande städer som man kan slå sönder. Jävlar vad kul man kommer att ha!

Permalänk
Medlem

Men hur blir de när fps ligger mellan säg 30 och 60. Men Hz är 120?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Men hur blir de när fps ligger mellan säg 30 och 60. Men Hz är 120?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju detta som jag har många frågetecken kring till hur de tänkt lösa det. Ett alternativ är ju att utvecklarna blir tvungna att "sänka" grafiken till "ultra low" eller liknande. Uncharted 4 som ett exempel ligger på 30fps, detta kommer aldrig kunna drivas i 120fps med samma grafik som de har idag - såvida det inte är tänkt att Sony tänkte lansera en ny variant av PS4 som kanske klarar av att driva den i högre FPS.

Permalänk
Medlem

Vad det gäller upplösningen så är det inte jättestor skillnad mellan PSVR's 19,2 i PPD och Vive's/Oculus's 19,6363 PPD

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

10721a"]
Det är ju detta som jag har många frågetecken kring till hur de tänkt lösa det. Ett alternativ är ju att utvecklarna blir tvungna att "sänka" grafiken till "ultra low" eller liknande. Uncharted 4 som ett exempel ligger på 30fps, detta kommer aldrig kunna drivas i 120fps med samma grafik som de har idag - såvida det inte är tänkt att Sony tänkte lansera en ny variant av PS4 som kanske klarar av att driva den i högre FPS.
[/quote]

Precis det kommer vara extremt svårt att få upp spelen till 120fps även om man sänker grafikinställningarna ens på det nya PS 4 neo dom tänkt släppa. Men därför undrar jag om detta ens är tanken.. Hur mycket fördel har man av 120hz i säg 75fps jämfört med t. Ex. 90hz.. Hz och fps måste ju inte nödvändigtvis synka kanske men hur blir den upplevelsen e frågan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Precis det kommer vara extremt svårt att få upp spelen till 120fps även om man sänker grafikinställningarna ens på det nya PS 4 neo dom tänkt släppa. Men därför undrar jag om detta ens är tanken.. Hur mycket fördel har man av 120hz i säg 75fps jämfört med t. Ex. 90hz.. Hz och fps måste ju inte nödvändigtvis synka kanske men hur blir den upplevelsen e frågan..

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, så som jag förstår så har du ingen fördel av att köra 120hz på 90fps? Är spelet i 90fps då kan skärmen lika gärna vara i 90hz också, som jag fattat? Någon får mer än gärna med konkret fakta motbevisa mig.

Permalänk
Medlem

10721a"]
Alltså, så som jag förstår så har du ingen fördel av att köra 120hz på 90fps? Är spelet i 90fps då kan skärmen lika gärna vara i 90hz också, som jag fattat? Någon får mer än gärna med konkret fakta motbevisa mig.
[/quote] Såklart det finns fördel, spelen flyter på bättre ju högre fps det rullar på i. Detta helt separat från vad skärmen kan visa.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheSlicker:

Såklart det finns fördel, spelen flyter på bättre ju högre fps det rullar på i. Detta helt separat från vad skärmen kan visa.

Nej det gör det inte...
Det finns ingen anledning att köra ett spel i 61FPS eller högre om man har en 60Hz-skärm till exempel om man är ute efter en jämnare upplevelse.

Det kan dock vara till fördel i tävlingsinriktade spel som CS där man då har en högre chans att få en mer uppdaterad bildruta och därmed få en marginellt snabbare uppfattning om var fiender är etc.
Men för "flytet" gör det absolut ingenting om skärmen inte stöder de högre frekvenserna och kan snarare ställa till det istället då tearing ofta introduceras.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

10721a"]
Alltså, så som jag förstår så har du ingen fördel av att köra 120hz på 90fps? Är spelet i 90fps då kan skärmen lika gärna vara i 90hz också, som jag fattat? Någon får mer än gärna med konkret fakta motbevisa mig.
[/quote]

Skrivet av TheSlicker:

Såklart det finns fördel, spelen flyter på bättre ju högre fps det rullar på i. Detta helt separat från vad skärmen kan visa.

Ju högre FPS som visas desto mjukare spel (tills man slår i skärmens max-hz) så inte helt fel tänkt där. Dock kan det vara sämre att ha en skärm med 120 Hz för att visa upp 90 fps än att ha en 90 Hz-skärm då det innebär osynk med uppdatering. Har man Vsync på kommer då varannan bild komma i 120 Hz och varannan i 60 Hz = ryckig upplevelse.

Sen så kan man tänka att de där 120 Hz som PVR klarar av kanske inte används till att visa 120 fps från spelet utan kanske bara 60 fps som sedan manipuleras.
Tänk att du tittar rakt fram och sen vrider huvudet snabbt åt sidan. Den första lilla förflyttningen innebär oftast inte så stor ändring av din position utan då kan den tidigare bilden få vara kvar men flyttas lite grann så du märker att du rör på huvudet istället för att vänta på att spelet renderar en ny frame. Det krävs då att varje frame är lite större än pixelmatrisen men i längden kanske det lönar sig?
Sen fungerar inte det på föremål nära ögonen då de ska röra sig massor men någon sak som kanske rotation eller så fungerar säkert..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

120Hz kan förmodligen uppnås på samma sätt som Riftens ATW (Asynchronous Timewarp) eller Vivens Reprojection.

Det fungerar riktigt bra vid lägre uppdateringsfrekvenser om man bara vrider på huvudet. Fungerar mindre bra om man rör sig hastigt, vilket sällan händer i spel implementerade för VR.

Permalänk
Medlem

MFW folk här tror att man kommer kunna spela alla PS4 spel i VR

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Avstängd

Visst hype, men..känslan av när konsolerna får bättre stöd för 4K och VR före PC...det syns vilka utvecklarna prioriterar kanske ska byta till konsolvärlden.

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk

En fågel viskade i mitt öra att man kommer kunna prova Playstation VR på Webhallen Sveavägen 17/6

Permalänk
Avstängd

Om konsolerna släpper 4K redo och VR redo plattformar...lär vara sista spiken i kistan för PC-världen

Liksom 4000:- konsol med VR system...eller 25000:- PC + 10000:- VIVE ...vilken väljer folket tror ni?

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem

Kommer det funka med vanliga PS4 eller ej?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vive och PSVR is the way to go.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Hmmm... Färre pixlar men samtidigt mindre skärmyta.
Om sony storsatsar på detta så kan det bli en värdig kämpe i vr-striden då det kan komma en lång rad storspel. Fast vad vet man om framtiden. Kanske exploderar på spelfronten till alla format. Spännande tider (även om jag hade föredragit högre upplösning såklart).

Permalänk
Medlem

Har testat PSVR.

Det funkar enormt bra! Mycket bättre än vad man kan tro. Bra känsla, samt sitter skönt och förstör inte ens frisyr! Stort plus!

De har också glas som lins, inte plast. Blir inte kondens på samma sätt.

Move kontrollerna funkar enormt bra också

Permalänk
Medlem

Och när släpps ps4 one? Kan man få en bundle med psvr då..?

Permalänk

Kanske off topic men hur funkar det här med VR och glasögon ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av affero:

MFW folk här tror att man kommer kunna spela alla PS4 spel i VR

De kanske menar/tror att man kommer kunna använda headsetet som en skärm, istället för att koppla konsolen till en tv?

Men det kanske inte funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

MFW folk här tror att man kommer kunna spela alla PS4 spel i VR

Och det kan du, dock kommer ej VR spelen bara köras i Cinematic mode, FPS'n där kommer vara mindre viktig så länge head tracking o.s.v. funkar vettigt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSeries86:

Om konsolerna släpper 4K redo och VR redo plattformar...lär vara sista spiken i kistan för PC-världen

Liksom 4000:- konsol med VR system...eller 25000:- PC + 10000:- VIVE ...vilken väljer folket tror ni?

Ja, PSVR är ju tänkt vara det headset som säljer VR till folket. Vive för de som vill ha premium.

Men priserna är helt fel... PSVR kostar 4000 kr, PS4/PS4 Neo likaså, sedan tillkommer Move och PS Camera. Räkna med runt 10 000 kr.
Vive kostar ungefär lika mycket, sedan tillkommer en PC för kanske 7 000 kr.

En skillnad (PSVR/Vive) på 7 000 kr, inte 31 000 kr...!

Och 4K på konsol blir det nog sparsamt med under många år...

Permalänk
Medlem

@MugiMugi: Okej rent tekniskt sett är det ju VR eftersom det är inne i headsetet. Men det är ju inte virtuell verklighet i sin rätta bemärkelse, att du befinner dig i miljön. Du spelar det fortfarande på en plan yta. Men när folk refererar till spel som bara klarar av att köra i 30 FPS så blir jag lite fundersam över om dom faktiskt tror att alla spel kommer ha inbyggd VR support (bortsett från cinematic mode).

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Har testat PSVR.

Det funkar enormt bra! Mycket bättre än vad man kan tro. Bra känsla, samt sitter skönt och förstör inte ens frisyr! Stort plus!

De har också glas som lins, inte plast. Blir inte kondens på samma sätt.

Move kontrollerna funkar enormt bra också

Äntligen ett konstruktivt inlägg, tackar för det.
Du står ut i mängden bland alla "experter" som gissar hit och dit och dissar innan dom har provat.

Permalänk
Medlem

Själv är jag intresserad av att köpa Playstation VR, fast är inte så intresserad av själva VR brillorna utan mer av att ha en upphottad PS4 för framtida titlar.

Det var ju väldigt lågt pris och VR ser jag bara som en bonus på köpet, men det kanske kommer bra VR titlar som man vill spela också. Vill marknaden få igång VR så är det bara att bundla alla framtida konsoler med VR brillor så kommer alla ha tillgång till VR, så dom gör ju rätt ur den synvinkeln.

Hade TV tillverkarna viljat få fart på 3D TV så hade dom sett till att alla TV hade haft 3D inbyggt utan att det skulle bli en dyr extrakostnad, så hade fler hakat på det tåget, iställt tog inte 3D TV fart pga så få köpte TV speciellt för att se 3D på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Själv är jag intresserad av att köpa Playstation VR, fast är inte så intresserad av själva VR brillorna utan mer av att ha en upphottad PS4 för framtida titlar.

Det var ju väldigt lågt pris och VR ser jag bara som en bonus på köpet, men det kanske kommer bra VR titlar som man vill spela också.

Ja, PSVR är intressant. Men är du inte intresserad av VR tycker jag inte du ska lägga ut de 4000-5000 kronorna extra, utan nöja dig med att köpa själva konsolen (vad den nu kommer att kosta, 4-5 kkr, kanske).

Skickades från m.sweclockers.com