Oculus Touch släpps senare under året med stöd för över 30 speltitlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

De erbjuder vissa utvecklare pengar för att kunna göra sitt spel bättre i utbyte vill de ha någon månads tidexklusivitet för annars kastar de pengar i sjön.
De har inte betalt en enda utvecklar för att inte göra sitt spel till Vive
De har byggt egna spel för sina egna pengar helt o hållit det är Oculus Studio spel som Lucky Tale,

Kanske vill höra från utvecklarnas egna mun? http://uploadvr.com/giant-cop-speaks-oculus-exclusivity/

För det första:
Utvecklare som får betalt av facebook för att försena sina spel har en NDA som tvingar dem att hålla tyst om betalningen och inblandningen av Oculus/Facebook.
För det andra:
Förklara för mig, hur du som konsument, kan försvara Facebook. Giant Cop är ju ett perfekt exempel.
Skulle släppas till Vive den 15 juni (skulle fungera med rift+touch när det släpps eftersom OpenVR inte blockerar Rift). En dag innan dess händer den här förändringen
"Today the game's steam page changed:

Changed Categories – Single-player, HTC Vive › Single-player, Oculus Rift

Removed openvrsupport – 1

Added othervrsupport_rift_13 – 1

Added othervrsupport – 1"

Spelet var alltså KLART ATT SPELAS MEN FACEBOOK BETALADE FÖR ATT STOPPA DET.
Jag står bakom alla VR-headsets förutom oculus rift.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

FEL. Du kommer se problem med exklusiva titlar när andra VR platformar kommer in på marknaden som överglänser oculus, exempelvis Starbreeze VR.
Stängda VR platformar kommer skada konsumenten rejält, se det som Xbox och Playstation, hur hade vi mått om bara spelutvecklare släppt spel till konsol och skitit i PC trots sin tekniska överlägsenhet.

Låt VR spelarna konkurrera om teknisk prestanda och inte genom marknadsföring.

Köp vive om du vill:
1. Ha bäst VR just nu
2. Tror på VR som platform
3. Vill försäkra dig om att VR håller sig vid en öppen platform och att du kan nyttja framtida VR headset i dina favoritspel

Köp Oculus om du:
1. ***bort/mod***
2. Vill ha stängda system och icke kompatibla headset
3. Vill ha en sämre VR upplevelse
4. Är beredd att spara 2500 kr nu för allt skit som stängda system kommer innebära framöver.

Skrivet av CombatSanta_pDm:

Patetiskt!

Skrivet av jonatande:

@CombatSanta_pDm: Utveckla gärna? Kan verkligen inte förstå dom som förordar stängda plattformar. Så vill gärna ha ert synsätt på deta hela istället för kommentarer som "patetiskt", "die everything except oculus" m.m.

Jag håller med @CombatSanta_pDm så jag kan utveckla varför jag också tycker ditt inlägg är patetiskt.

1. Du börjar med att säga "FEL". Hur kan hans åsikt vara fel? fakta kan vara fel, men en subjektiv åsikt som "Som beställare av Oculus ser jag inte det minsta problem med att de har exklusiva titlar för Rift" och en frågeställning som "ni kanske inte skulle avbeställt era Oculus ordrar då om ni nu var intresserade av dessa titlar ?" är inte fel på något vis då de inte innehåller någon fakta.

2. "Du kommer se problem med exklusiva titlar när andra VR platformar kommer in på marknaden" Ingen av oss kan se in i framtiden. I framtiden kan både valve och oculus välja att betala för att låsa titlar till respektive HMD, vi vet inte vad som kommer hända. Om du vill argumentera för att oculus har exklusiva titlar just nu och att det går att förutspå framtiden utifrån det så kan du ta upp det som en åsikt och inte som fakta.

3. "... som överglänser oculus, exempelvis Starbreeze VR" än så länge så är det mycket få personer som testat Starbreeze, att lägga upp som fakta att dom är bättre än något av de nuvarande HMD's är endast gissningar.

4. "Stängda VR platformar kommer skada konsumenten rejält, se det som Xbox och Playstation, hur hade vi mått om bara spelutvecklare släppt spel till konsol och skitit i PC trots sin tekniska överlägsenhet." Om Sony/Microsoft/Oculus/Valve betalat helt och hållet för ett spels utveckling så tycker jag dom har rätt att göra vad dom vill i exklusivitetsväg, utan deras finansiering hade inte spelet funnits ändå och då hade ingen fått spela. När det gäller delvis finansiering så har Oculus hittils bara krävt tidsbaserad exklusivitet, jag förstår inte hur någon månad extra väntan "skadar konsumenter rejält".

5. "Låt VR spelarna konkurrera om teknisk prestanda och inte genom marknadsföring." tror du menar "exklusivt spelutbud" istället för "marknadsföring"? hur som helst, som tidigare punkt: om Sony/Microsoft/Oculus/Valve betalat helt och hållet för ett spels utveckling så tycker jag dom har rätt att göra vad dom vill i exklusivitetsväg.

6. Dina punkter för Vive vs Oculus:
Köp vive om du vill:
1. Ha bäst VR just nu - Diskutabelt, finns fördelar med båda 2.
2. Tror på VR som platform - om man tror på VR som platform borde man köpa ett HMD, och sen ge fan i att flamea på internet.
3. Vill försäkra dig om att VR håller sig vid en öppen platform och att du kan nyttja framtida VR headset i dina favoritspel - Steam VR och openVR är inte öppet, du är ute efter OSVR. oculus är inte heller öppet, men dom är inte sämre än SteamVR

Köp Oculus om du:
1. ***bort/mod***
2. Vill ha stängda system och icke kompatibla headset - stängda system? lika stängt som SteamVR. Icke kompatibla headset? Baserat på gissningar om framtiden utan fakta.
3. Vill ha en sämre VR upplevelse - Diskutabelt, finns fördelar med båda 2.
4. Är beredd att spara 2500 kr nu för allt skit som stängda system kommer innebära framöver. Baserat på gissningar om framtiden utan fakta (förutom prisskillnanden)

Varsågod, om du läser igenom detta ser du att allt du skrivit är gissningar om framtiden, personliga åsikter, felaktig fakta och skadande mot VR som plattform.

Fanboysnack/§1.5 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

För det första:
Utvecklare som får betalt av facebook för att försena sina spel har en NDA som tvingar dem att hålla tyst om betalningen och inblandningen av Oculus/Facebook.
För det andra:
Förklara för mig, hur du som konsument, kan försvara Facebook. Giant Cop är ju ett perfekt exempel.
Skulle släppas till Vive den 15 juni (skulle fungera med rift+touch när det släpps eftersom OpenVR inte blockerar Rift). En dag innan dess händer den här förändringen
"Today the game's steam page changed:

Changed Categories – Single-player, HTC Vive › Single-player, Oculus Rift

Removed openvrsupport – 1

Added othervrsupport_rift_13 – 1

Added othervrsupport – 1"

Spelet var alltså KLART ATT SPELAS MEN FACEBOOK BETALADE FÖR ATT STOPPA DET.

Och innan du kallar någon för fanboy, jag står bakom alla VR-headsets förutom oculus rift.

Utvecklarna sa exakt hur det gick till... läste du ens vad som stog på sidan?
Återkom när du har läst så har du svaret på allt du skrivit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

För det första:
Utvecklare som får betalt av facebook för att försena sina spel har en NDA som tvingar dem att hålla tyst om betalningen och inblandningen av Oculus/Facebook.
För det andra:
Förklara för mig, hur du som konsument, kan försvara Facebook. Giant Cop är ju ett perfekt exempel.
Skulle släppas till Vive den 15 juni (skulle fungera med rift+touch när det släpps eftersom OpenVR inte blockerar Rift). En dag innan dess händer den här förändringen
"Today the game's steam page changed:

Changed Categories – Single-player, HTC Vive › Single-player, Oculus Rift

Removed openvrsupport – 1

Added othervrsupport_rift_13 – 1

Added othervrsupport – 1"

Spelet var alltså KLART ATT SPELAS MEN FACEBOOK BETALADE FÖR ATT STOPPA DET.

Jag står bakom alla VR-headsets förutom oculus rift.

Ja sånt suger, om utvecklarna nu gått ut och sagt att detta du säger är sant så borde du vara minst lika sur på dem. Om de inte konfirmerat dessa uppgifter så vet vi ju faktiskt inte om det har gått till på detta sätt och bör då vara försiktig med att sprida overifierade uppgifter.

Att spelets steamsida ändras behöver ju inte betyda konspiration.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

@Devil May Cry: Har läst igenom, förmodligen misstolkar någon av oss varandra. Hur argumenterar jag mot mig själv?
Jag menar att varken Oculus eller Vive tjänar pengar på sina headsets. Vive har en stor fördel pga att de har en marknad för spel. Folk är arga för att Vive inte kan spela Oculus spel. Då föreslog jag: Låt Vive spela Oculus-spel, men då ska Facebook även få använda Vives utan att man ska behöva vara inloggad på Steam.

Ett par saker vi måste klargöra. Steam är en plattform. Det är utvecklarna själva som vill publicera sina spel där i detta fall, alla kan skapa ett steam-konto och spela spelen där. Oculus home är en plattform som har ett DRM som rent av inte tillåter alla spelar deras spel. Ser du verkligen inte skillnaden?

Vive har inte några egentliga spel att tala om, vet faktiskt inte vart du fått det ifrån. Spelen de har kommer från indie-utvecklare som själva vill ha spelen på Steam, de har inte fått någon summa för att göra det exklusivt för Vive. Oculus ägare kan spela spel på Steam.

Sedan huruvida man ska behöva vara inloggad på Steam eller ej förstår jag inte vad det har med saken att göra, du måste vara inloggad på Oculus home/Facebook med. Det är i Steams fall bara för att kunna knyta ditt konto, spel du köpt till något samt naturligtvis praktisk information.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Ett par saker vi måste klargöra. Steam är en plattform. Det är utvecklarna själva som vill publicera sina spel där i detta fall, alla kan skapa ett steam-konto och spela spelen där. Oculus home är en plattform som har ett DRM som rent av inte tillåter alla spela deras spel. Ser du verkligen inte skillnaden?

Vive har inte några egentliga spel att tala om, vet faktiskt inte vart du fått det ifrån. Spelen de har kommer från indie-utvecklare som själva vill ha spelen på steam, de har inte fått någon summa för att göra det exklusivt för Vive. Oculus ägare kan spela spel på Steam.

Sedan huruvida man ska behöva vara inloggad på Steam eller ej förstår jag inte vad det har med saken att göra, du måste vara inloggad på Oculus home/Facebook med. Det är i Steams fall bara för att kunna knyta ditt konto, spel du köpt till något samt naturligtvis praktisk information.

Jag ser Steam som ett DRM eftersom man inte kan spela offline under en längre tid (därför menar jag att det är samma som Oculus Home). Då föruspråkade jag att eftersom Vives användare vill spela Oculus spel (som de har betalt för) utan att använda Oculus Home, då borde även Facebook få använda sig av Steams titlar utan att behöva vara inloggade. Indieutvecklarna lägger ut spelen där pga Steams storlek. De skulle nog helst vilja lägga det på något annat ställe och slippa betala Valve 30% (eller vad det nu är). Jag vet inte om de behöver betala Oculus för försäljningen av spel i Oculus Home? Annars förstår man ännu mer varför utvecklarna inte säger nej till en budget från Oculus + att inte behöva dela med sig lika mycket av vinsten.

EDIT: Slår vad om att efter att Valve har fått marknaden för spelen, då kommer de att sluta utveckla HTC Vive. De känner sig hotade, speciellt även nu när Microsoft ska ge sig in på PC-marknaden med Xbox One.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Ja sånt suger, om utvecklarna nu gått ut och sagt att detta du säger är sant så borde du vara minst lika sur på dem. Om de inte konfirmerat dessa uppgifter så vet vi ju faktiskt inte om det har gått till på detta sätt och bör då vara försiktig med att sprida overifierade uppgifter.

Att spelets steamsida ändras behöver ju inte betyda konspiration.

Skickades från m.sweclockers.com

Har förståelse för utvecklarna, hade varit svårt att säga emot. Summorna som facebook betalar ut går bara att spekulera i, men det är nog tillräckligt mycket för en vanlig människa att byta värderingar.
Man kunde tidigare i år förbeställa spelet, det marknadsfördes med Vive support.
http://thereticule.com/giant-cop-coming-to-htc-vive-this-year...
http://www.roadtovr.com/giant-cop-on-htc-vive-available-via-h...
Utvecklarna fick en gratis Vive Pre av Valve.
För ca en månad sedan svarade huvudutvecklaren på massa frågor i "We are game developers for the HTC Vive – Ask Us Anything".
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4fe9rt/we_are_game_dev...

Här är spelet full fungerande 9 april i år
https://www.youtube.com/watch?v=s0R3fmNbQTw

Spelet var byggt i OpenVr. Nu är det inte så längre.
Helt sjukt sammanträffande att det släpps samtidigt som touch också.

Summan av allt detta är ju att spelet existerat utan Oculus/facebooks "hjälp". För det enda halvbra argumentet för exklusiva titlar är ju just "spelet hade aldrig funnits utan facebook pengarna".

Skrivet av Spawnbadboy:

Utvecklarna sa exakt hur det gick till... läste du ens vad som stog på sidan?
Återkom när du har läst så har du svaret på allt du skrivit

Läste artikeln igår. Utifrån det jag skriver ovan har jag dragit slutsatsen att de helt enkelt inte talar sanning.
Passande, med tanke på att vi är mitt under E3.

Facebook vill ha monopol på VR med alla medel de kan, det är vad jag tycker diskussionstonen borde handla om. Exklusiva titlar, hårdvaru-DRM osv tjänar varken du eller jag på.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Och förklara för mig varför oculus ska betala för utveckling av sina spel till konkurrenten?

Du ser hur korkat det låter?

Det är väl det som är grejen. Varför ska Oculus polarisera marknaden genom att finansiera exklusiva spel? Eller snarare - på vilket sätt gynnar det konsumenterna? Industrin är ju intresserad och arbetar redan med VR-spel och VR-uppdateringar av befintliga titlar. Oculus egna inslag bidrar inte till någon som helst harmoni på marknaden och gör att konsumenter, som mig själv, inte längre har något som helst intresse att köpslå med något av bolagen förrän de städat upp sin akt.

Skrivet av Spawnbadboy:

Nej bara roligt att de flesta som skricker inte ens äger något VR headset och sen klagar på att marknaden dör om oculus gör exklusiva spel

Grejen är väl snarare att stödja Oculus med pengar ger ju stöd för deras affärsmodell. Plötsligt har man skapat incitament till att alla andra VR-lösningar gör samma sak och håller hårt om sina licenser. För att få tillgång till alla VR-spel till samma plattform (se: PC/konsol/dyl) behöver en konsument plötsligt köpa fem stycken VR-headset.

Vem vill riskera bränna sig och köpa "fel" VR-lösning i det här scenariot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

[...]
Då föruspråkade jag att eftersom Vives användare vill spela Oculus spel (som de har betalt för) utan att använda Oculus Home [...]

Vänta vart kommer det ifrån? Det enda jag sett är att de vill spela Oculus spel punkt, vare sig det är via Oculus Home eller inte. Problemet är inte att spelen är exklusiva till Oculus Home utan att de är exklusiva till Oculus headset som jag förstår det?

Själv har jag inget VR headset än men när jag väl skaffar ett så vill jag inte se att vissa spel endast går att köra på ett annat headset. Vill inte behöva köpa alla headsets liksom, detta är PC och inte konsol vi pratar om och jag äger inte någon konsol delvis pga exklusiva titlarna (som är betalade för att vara exklusiva)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

@matnojje: Så om Oculus skickar med en sticker som man kan sätta på sin PC med texten: "Oculus Rift" så att det blir en egen plattform. Skulle det bli mer acceptabelt då? För då blir det en konsoll med ett "semi öppet OS" (och då skulle de slåss mot Xbox och PS4 istället). En konsoll och en PC är samma sak, förutom OS och uppbyggnaden. Båda två är datorer som är gjorda för att tolka kod. Med ett varumärke på... Det jag känner just nu är att Oculus får mycket skit enbart för att de har valt att släppa det på PC. Om de hade släppt den till t.ex Xbox då hade det varit mer OK. Hur är det med Steam Machines? Är inte det ett försök att låsa in folk i Steam (HTC Vive)?

EDIT: Det roliga är också att det alltid ska bli en diskussion om detta, fast nyheten handlar om något helt annat....

På sätt och vis håller jag med om vad du skriver men skillnaden är att där är en hel del mer jobb med att programera till både konsol och pc än att inte lägga in en artificell spär i ett pc-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Vänta vart kommer det ifrån? Det enda jag sett är att de vill spela Oculus spel punkt, vare sig det är via Oculus Home eller inte. Problemet är inte att spelen är exklusiva till Oculus Home utan att de är exklusiva till Oculus headset som jag förstår det?

Själv har jag inget VR headset än men när jag väl skaffar ett så vill jag inte se att vissa spel endast går att köra på ett annat headset. Vill inte behöva köpa alla headsets liksom, detta är PC och inte konsol vi pratar om och jag äger inte någon konsol delvis pga exklusiva titlarna (som är betalade för att vara exklusiva)

Spelar väl ingen roll om det är hårdvara eller mjukvara? Oculus Home är ju en del av Oculus Rift och Steam är en del utav HTC Vive. Som jag skrev, så tror jag inte att Valve skulle vara så glada om Facebook lät folk spela Vives titlar utan att vara inloggade på Steam. Vad betalade Valve för CounterStrike & Team Fortress m.m? Dessa är väl också exklusiva? Alla håller på med exklusiva titlar. Jaja, Jag orkar inte argumentera längre. Jag kan förstå båda sidorna.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Bra skrivet förutom att du uppmuntrar till piratkopiering. Tänk på att utvecklarna fortfarande bör få betalt för sitt arbete precis som alla andra.

Det jag åsyftade var hypotetiskt, inte ett "uppmuntrande till". Hela anspelningen på att ”varför ska Vive-ägare betala” utgick från vad Oculus "verkar säga" med sitt ställningstagande och hantering marknadsmässigt sett.

Som Vive-ägare: om de inte vill ha ”mina” pengar för sina spel så spelar det väl ingen roll om ”jag” piratkopierar dem? Det måste ju vara lika uppenbart för Oculus som det är för ”mig” att de inte får in några pengar av ”mig” så länge de inte tillåter ”mig” att spela deras spel så förlusten blir ju i slutänden noll för dem. Det är oavsett om "jag" piratkopierar eller ej så länge jag äger en Vive.

Allt helt och hållet pga hur Oculus hanterar och ”verkar vilja” ha situationen. Mao så förlorar Oculus bara intäkter då Rift-ägare piratkopierar, men skitsamma om Vive-ägare gör det sett till signalerna de sänder marknaden och kunderna - "för du får hur som helst inte spela spelen om du har en Vive".

Det är vad jag anspelade på. Inte att man bör piratkopiera.
Det var därför jag ordade det med ”varför ska Vive-ägare betala” snarare än ”varför ska man betala”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Spelar väl ingen roll om det är hårdvara eller mjukvara?

Fast det spelar väl visst roll. Om det är exklusivt till Oculus Home så är det väl inget som stoppar utvecklaren till att lägga till stöd för HTC Vive. Om det är exklusivt till Oculus Rift headset så kan utvecklaren inte lägga till stöd för HTC Vive ens om de vill.
(Edit: Om nu inte Oculus Home själv aktivt blockerar HTC Vive även om spelet stödjer det?)

Vive användare, som jag förstår det, har ingenting emot att använda Oculus Home för att köpa och köra VR spel, det de har någonting emot är när spelen på Oculus Home är artificiellt låsta till att endast fungera på Oculus Rift.

Förövrigt så hindrar inte Valve, vad jag vet, utvecklare från att göra sina VR spel tillgängliga på andra plattformar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Nej jag tror inte att jag hade haft mitt Vive idag om det inte vore för Oculus. Men nog fan blir man sur när man följer titlar som Giant Cop och ser fram emot det för att sedan få höra nu på E3 att Facebook och Oculus köpt 6 månaders exklusivitet vilket gör att man nu bara måste vänta ännu längre. Tacka vet jag utvecklare som Croteam som tackar nej till F&O.

Ja det är ju precis detta som uppmanar piratverksamhet. Det är också nästan så det känns moraliskt rätt. Kommer säkert en revive-version på thepiratebay

Permalänk
Medlem

Här testar "Tested" Touch det är även en intervju med Palmer Luckey och Nate Mitchell för de som är intresserade.

Skrivet av Jackbob:

Gratulerar, ni i kommentarsfältet har lyckats göra ännu ett område till en fanboy diskussion. Hoppas ni är riktigt jävla nöjd med er själv och erat bidragande till en ännu större splittring av VR-marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag själv har inget emot HTC Vive eller Oculus Rift. Tror de båda är bra produkter. Blir bara lite fundersam när folk tror att företag håller på med välgörenhet. Att någon enbart har kunders bästa i fokus och inte sina ägare. Men annars så skulle jag vilja testa båda två.

EDIT: Jag sökte jobb på MediaMarkt en gång i tiden, då sa personen som intervjuade mig att enligt undersökningar, så brukar kunden oftast bli mycket nöjdare om t.ex är tv är trasig i början sedan får den lagad, än om den fungerar felfritt från början. Det blir en typ av kundnöjdhet. Kanske detta som kommer att hända med Oculus och håller på att hända med Xbox One. Haha!

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk

Hatar allt Rift ELLER Vive. Det är därför jag har en pc för att slippa exklusiva titlar. Buskul om AMD och Nvidia börjar göra samma sak så man inte kan spela spel med Nvidias logga på ett AMD-kort. VR är ett tillbehör till datorn, ska inte spela någon roll vilket märke det är på tillbehöret. Bara min åsikt. Tjoflöjt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Och förklara för mig varför oculus ska betala för utveckling av sina spel till konkurrenten?

Du ser hur korkat det låter?

Antar att du är helt ok med att t.ex nästa BF bara fungerar med Nvidia kort då också?
Om Nvidia pröjsar så är det helt ok?
Bara undrar?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Har förståelse för utvecklarna, hade varit svårt att säga emot. Summorna som facebook betalar ut går bara att spekulera i, men det är nog tillräckligt mycket för en vanlig människa att byta värderingar.
Man kunde tidigare i år förbeställa spelet, det marknadsfördes med Vive support.
http://thereticule.com/giant-cop-coming-to-htc-vive-this-year...
http://www.roadtovr.com/giant-cop-on-htc-vive-available-via-h...
Utvecklarna fick en gratis Vive Pre av Valve.
För ca en månad sedan svarade huvudutvecklaren på massa frågor i "We are game developers for the HTC Vive – Ask Us Anything".
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4fe9rt/we_are_game_dev...

Här är spelet full fungerande 9 april i år
https://www.youtube.com/watch?v=s0R3fmNbQTw

Spelet var byggt i OpenVr. Nu är det inte så längre.
Helt sjukt sammanträffande att det släpps samtidigt som touch också.

Summan av allt detta är ju att spelet existerat utan Oculus/facebooks "hjälp". För det enda halvbra argumentet för exklusiva titlar är ju just "spelet hade aldrig funnits utan facebook pengarna".

Läste artikeln igår. Utifrån det jag skriver ovan har jag dragit slutsatsen att de helt enkelt inte talar sanning.
Passande, med tanke på att vi är mitt under E3.

Facebook vill ha monopol på VR med alla medel de kan, det är vad jag tycker diskussionstonen borde handla om. Exklusiva titlar, hårdvaru-DRM osv tjänar varken du eller jag på.

Intressant. Undrar dock fortfarande vad utvecklarna säger är orsaken?

När det släpps, är det precis samma version som enligt dig var releasefärdig i april? Släpps det helt exclusivt till rift?

Sen undrar jag hur det är ok att ge bort varor för utveckling till en viss plattform men det är inte ok att betala för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Antar att du är helt ok med att t.ex nästa BF bara fungerar med Nvidia kort då också?
Om Nvidia pröjsar så är det helt ok?
Bara undrar?

Utmärkt jämförelse! Tiden får utvisa hur Facebook kan hantera att även slå sig in på PC-spel-marknaden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavange:

Enda problemet här verkar ju vara att Vive ägare så smått börjar inse att det var nog Oculus som hade den bästa plattformen trots allt, de flesta titlarna gjorda för VR ..etc och nu springer och grinar i varenda Oculus tråd och på Reddit. Det börjar faktiskt bli patetiskt.

Oculus bästa plattformen? När Touch saknar Chaperone och uppmuntrar till 180-graders spelande? lol

Skrivet av Fade:

Nu var ju inte detta "touch", utan bara visar att trackingen fungerar i roomscale som så många vivefantaster sagt inte fungerar.
Skickades från m.sweclockers.com

Ja, trackingen fungerar - men inte Chaperone osv.

Skrivet av Maysay:

Låt Vive spela Oculus-spel, men då ska Facebook även få använda Vives utan att man ska behöva vara inloggad på Steam.

Jag har inga problem med att spela Oculus spel, och då vara inloggad där.

Tråkigt att Oculus blivit så här. Förr sa de att man i början av VR-utvecklingen skulle hjälpas åt. Konkurrera skulle man göra senare. Huvudsaken var att man köpte deras spel, inte hur man spelade dem. Var tidigare väldigt positiv till Oculus, men när de nu verkar sakna både Chaperone-system och 360-graders spelande samt köra med exklusiviteter så...

Vad VR behöver för att lyckas är samarbete.

Permalänk
Medlem

Oculus Touch har även stöd för SteamVR så alla headsets kan nyttja kontrollerna. Ironiskt nog kommer man inte kunna spela Oculus spel med Oculus Touch om man har en Vive, HDK2, StarVR eller framtida headsets.

Nu när Oculus har insett så usel start dom haft, går dom helt två tvären och försöker köpa tid genom att köpa spel. Oculus har mycket mer pengar än Valve, Steam och alla andra lirare inom VR Tillsammans så det är inga problem för dem.

Ta en glint på tuben.

Oculus rift den senaste veckan, views högst till lägst.
https://www.youtube.com/results?q=Oculus+Rift&sp=CAMSAggD

Och Htv Vive
https://www.youtube.com/results?sp=CAMSAggD&q=Htc+Vive

Sen tycker jag det är otrolig tragiskt att läsa alla med illvilja säga, "Men klaga inte på oculus?" "Varför är ni så sura?" "Vi måste ju hjälpas åt!" Tycker ni ärligt talat att det är bra att en platform med mest pengar köper allt och alla? Hur är det att hjälpas åt?

Oculus gör vad dom måste för att överleva för dom hade inte klarat sig rättvist och öppet. Dom skiter fullkomligt i användarna som självklart ska ha rätten att bli upprörda och arga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Antar att du är helt ok med att t.ex nästa BF bara fungerar med Nvidia kort då också?
Om Nvidia pröjsar så är det helt ok?
Bara undrar?

Gör inte NVidia och AMD redan det? PhysFX och TressFX. Dessutom så skickar de med spel gratis i bundles. Ja, det blir inte helt exklusivt, men det det är exklusiva features m.m.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Oculus Touch har även stöd för SteamVR så alla headsets kan nyttja kontrollerna. Ironiskt nog kommer man inte kunna spela Oculus spel med Oculus Touch om man har en Vive, HDK2, StarVR eller framtida headsets.

Nu när Oculus har insett så usel start dom haft, går dom helt två tvären och försöker köpa tid genom att köpa spel. Oculus har mycket mer pengar än Valve, Steam och alla andra lirare inom VR Tillsammans så det är inga problem för dem.

Ta en glint på tuben.

Oculus rift den senaste veckan, views högst till lägst.
https://www.youtube.com/results?q=Oculus+Rift&sp=CAMSAggD

Och Htv Vive
https://www.youtube.com/results?sp=CAMSAggD&q=Htc+Vive

Sen tycker jag det är otrolig tragiskt att läsa alla med illvilja säga, "Men klaga inte på oculus?" "Varför är ni så sura?" "Vi måste ju hjälpas åt!" Tycker ni ärligt talat att det är bra att en platform med mest pengar köper allt och alla? Hur är det att hjälpas åt?

Oculus gör vad dom måste för att överleva för dom hade inte klarat sig rättvist och öppet. Dom skiter fullkomligt i användarna som självklart ska ha rätten att bli upprörda och arga.

Klart att det inte är bra, men det är inte ett nytt system. Företag har gjort detta i alla tider. H&M anlitar designers och skivbolag signar artister. Jag tycker inte exklusiva spel gör så mycket i dessa tider. Det kommer hur mycket spel som helst, det råder inflation. Ett spel har fokus i ca: 1 vecka sedan kommer något nytt. Är bara att kolla på prissättningen. Folk tycker att spelen är värda 75% av sitt pris. För hur många väntar inte till reor m.m. De spelen som är av värde är de som dyker upp utan någon som helst hint. T.ex Stardew Valley. Jag tror att det är svårt för t.ex Oculus och Vive att hitta dessa rariteter som erbjuder något unikt.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Oculus bästa plattformen? När Touch saknar Chaperone och uppmuntrar till 180-graders spelande? lol

Ja, trackingen fungerar - men inte Chaperone osv.

Jag har inga problem med att spela Oculus spel, och då vara inloggad där.

Tråkigt att Oculus blivit så här. Förr sa de att man i början av VR-utvecklingen skulle hjälpas åt. Konkurrera skulle man göra senare. Huvudsaken var att man köpte deras spel, inte hur man spelade dem. Var tidigare väldigt positiv till Oculus, men när de nu verkar sakna både Chaperone-system och 360-graders spelande samt köra med exklusiviteter så...

Vad VR behöver för att lyckas är samarbete.

https://m.reddit.com/r/oculus/comments/4fbhj2/the_definitive_...

"While Oculus has not mentioned any kind of chaperone system yet, Rift is capable of such a system. In fact, it can use the same system that Vive uses. Valve has gone on record with this. See here: https://youtu.be/4Gs5k2Fti1U?t=26m

So even if Oculus would never implement a chaperone system, Rift can use the Valve chaperone system without any problems, as long as you have Touch controllers.

This quote has much more significance than some seem to realize. If Valve says that Chaperone works with Rift, they say Constellation works well enough to accurately track a user in a large open space. And since Chaperone is a safety feature, this must work well. Imagine what would happen if someone plays a Rift game with Valve's Chaperone system and knocks over their plasma tv?

If Valve says Chaperone works on Rift, then room-scale works with Rift. It's actually the most important quote in this discussion.

Also, Palmer Luckey confirms a Chaperone system is easy and works on Rift: https://youtu.be/838B8LVhjWE?t=15m26s (Thanks /u/mindstein)

Oculus have gone on record stating Rift can do room-scale, but that they don't believe many people want it, because it needs so much floor space: http://www.polygon.com/2016/3/22/11283336/oculus-rift-room-sc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Oculus bästa plattformen? När Touch saknar Chaperone och uppmuntrar till 180-graders spelande? lol

Ja, trackingen fungerar - men inte Chaperone osv.

Jag har inga problem med att spela Oculus spel, och då vara inloggad där.

Tråkigt att Oculus blivit så här. Förr sa de att man i början av VR-utvecklingen skulle hjälpas åt. Konkurrera skulle man göra senare. Huvudsaken var att man köpte deras spel, inte hur man spelade dem. Var tidigare väldigt positiv till Oculus, men när de nu verkar sakna både Chaperone-system och 360-graders spelande samt köra med exklusiviteter så...

Vad VR behöver för att lyckas är samarbete.

Varifrån får du att den inte klarar 360graders tracking? Verkar fungera hur bra som helst i 360grader. Titta på videon jag länkade. Ja Chaperone är lite synd, läste någonstans att "öppna" Valve hade ansökt om patent på det (kanske bara rykten). Men vi får se vad Oculus kommer med för säkerhetssystem när det är dags för release.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Men i vilket fall som helst, Oculus affärsmodell åt sidan.
Tycker Touch kontrollerna är riktigt snygga!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Varifrån får du att den inte klarar 360graders tracking? Verkar fungera hur bra som helst i 360grader. Titta på videon jag länkade. Ja Chaperone är lite synd, läste någonstans att "öppna" Valve hade ansökt om patent på det (kanske bara rykten). Men vi får se vad Oculus kommer med för säkerhetssystem när det är dags för release.

Se inlägget ovanför ditt, särskilt videon där Palmer pratar. Chaperone är lätt att implementera (och har funnits i någon form innan HTC/Valve visade det), det som kommer att saknas är kameran. Efter att ha testat Vive skulle jag dock säga att kameran förvisso kan vara trevlig att ha men inte är en dealbreaker.

Permalänk
Medlem

Tills Touch kommer så upptäckte jag i går att Valve ordnat stöd för Razer Hydra i SteamVR. Spenderade således kvällen med min CV1 i Valves VR lab och sköt pilbåge och annat. Fungerade till och med att definiera room-scale med Hydras och CV1, riktigt förvånande.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1431108-razer-hydra-for...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Se inlägget ovanför ditt, särskilt videon där Palmer pratar. Chaperone är lätt att implementera (och har funnits i någon form innan HTC/Valve visade det), det som kommer att saknas är kameran. Efter att ha testat Vive skulle jag dock säga att kameran förvisso kan vara trevlig att ha men inte är en dealbreaker.

Ja? Men det blir ju inte exakt samma system. Och eftersom varken du eller jag kan säga exakt vad det blir så skriver jag att vi får se vad de implementerar när det är dags för release.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Ja? Men det blir ju inte exakt samma system. Och eftersom varken du eller jag kan säga exakt vad det blir så skriver jag att vi får se vad de implementerar när det är dags för release.

Som det stod i inlägget:

In fact, it can use the same system that Vive uses. Valve has gone on record with this. See here: https://youtu.be/4Gs5k2Fti1U?t=26m