Permalänk
Medlem

Esxi NIC problem!

Hej,

Har stora problem med min Server, jag har alltid kört Windows Server på min burk jag har hemma.

Men nu skulle jag testa Esxi, men detta nedanför händer:
Jag får ingen IP och när jag sätter som static så kan jag inte pinga gateway eller något..
Har läst mig fram till att det kan vara mitt nätverkskort som strular: Intel I218-V NIC.

Kan någon hjälpa mig på traven?

Permalänk

@Nreko: Hittar du den om du kör med dhcp? Annars kan det vara ett sätt att hitta den på först och sedan gå över till static.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

@Nreko: Hittar du den om du kör med dhcp? Annars kan det vara ett sätt att hitta den på först och sedan gå över till static.

Nej, via DHCP får den ingen IP.. 169......

Permalänk
Medlem

Funkar det med en annan dator? Får den dhcp adress? Isf så kolla sladden/porten/nätverkskortet. Är inte hundra på om det kräver en omstart. Men du kan gå in i nätverksinställningarna på esxi servern och köra en restart network. Den ska väl göra det auto tror jag när du ändrar något där inne och ska spara det.

Visa signatur

.

Permalänk

@Nreko: Det finns en inställning i esxi där man väljer vilken nic som man vill komma åt management network med. Kolla så att det är igång på rätt nic

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Funkar det med en annan dator? Får den dhcp adress? Isf så kolla sladden/porten/nätverkskortet. Är inte hundra på om det kräver en omstart. Men du kan gå in i nätverksinställningarna på esxi servern och köra en restart network. Den ska väl göra det auto tror jag när du ändrar något där inne och ska spara det.

Har kört Windows Server med den innan. Inte Esxi. Kabeln eller switchen är inte trasig. Har gjort reset network och restart network, ingenting händer.

Skrivet av Joulester:

@Nreko: Det finns en inställning i esxi där man väljer vilken nic som man vill komma åt management network med. Kolla så att det är igång på rätt nic

Yes, jag ser min NIC men det står "N/A" under hardware.... Så jag vettefan vad som är för fel.. :/

Permalänk

@Nreko: Du ska ha ett kryss i rutan framför din nic om det är igång se bild

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

Ah okej, missade nog den biten. Det är alltså själva esxin som inte har något nätverk alls? Har du flera nic i maskinen så du kan prova? Gör som joulester skrev ovan och kolla så att du har ett kryss. Du ska inte behöva göra något annat än att ställa in ett ip som static så ska det fungera sen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

@Nreko: Du ska ha ett kryss i rutan framför din nic om det är igång se bild

Yes det står ett x i NICen, står också connected, när jag stoppade i en extra NIC så dök inte den upp.. Kämpat hela dagen med detta, hittar inte.

Skrivet av fragwolf:

Ah okej, missade nog den biten. Det är alltså själva esxin som inte har något nätverk alls? Har du flera nic i maskinen så du kan prova? Gör som joulester skrev ovan och kolla så att du har ett kryss. Du ska inte behöva göra något annat än att ställa in ett ip som static så ska det fungera sen.

Yes, det gör det. Några mer förslag?

Edit: Har Esxi 6.0.0 Update 2. Om det har någon betydelse? Det är väl den man skall köra?

Permalänk
Medlem

@Nreko:
Beror lite på vilken hårdvara du har. Du behöver kolla så det du ska köra har stöd för den version du tänkt köra. Jag har lite äldre hårdvara och kör 5.2 har jag för mig. Det måste nästan bero på komp. problem när det inte fungerar. Googla lite på det om du hittar någon annan som har samma problem. Och kolla i vmwares komp.lista...Prova annars en äldre version. Finns det någon speciell orsak att du vill köra just esxi? Kan rekommendera proxmox annars. Fungerar perfekt som lek å lär hemma. Om du inte är ute efter specifikt att lära dig esxi av någon anledning. Eller om du bara är ute efter att testa virtuella världen Jag kör 2 st proxmox hemma i cluster. fördelen där är att det bygger på debian/linux så det fungerar med i princip vilken hårdvara som helst. Sen använder man bdfr (kommer inte ihåg exakt vad det hette) men det är så den synkar en lagring med en annan så du kan köra migrate mellan "samma" diskar utan delay. Gratis dessutom

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Nreko:
Beror lite på vilken hårdvara du har. Du behöver kolla så det du ska köra har stöd för den version du tänkt köra. Jag har lite äldre hårdvara och kör 5.2 har jag för mig. Det måste nästan bero på komp. problem när det inte fungerar. Googla lite på det om du hittar någon annan som har samma problem. Och kolla i vmwares komp.lista...Prova annars en äldre version. Finns det någon speciell orsak att du vill köra just esxi? Kan rekommendera proxmox annars. Fungerar perfekt som lek å lär hemma. Om du inte är ute efter specifikt att lära dig esxi av någon anledning. Eller om du bara är ute efter att testa virtuella världen Jag kör 2 st proxmox hemma i cluster. fördelen där är att det bygger på debian/linux så det fungerar med i princip vilken hårdvara som helst. Sen använder man bdfr (kommer inte ihåg exakt vad det hette) men det är så den synkar en lagring med en annan så du kan köra migrate mellan "samma" diskar utan delay. Gratis dessutom

Varför jag vill köra Esxi är för att lära mig miljön. Hur stor skillnad är det på 5.1/5.2 och 6.0.0? Är det stor skillnad?
Kan ju dra ner en sån och prova.

Permalänk
Medlem

Om du bara vill lära dig så är det nog inte så stor skillnad, har inte testat 6an dock. Men upp till 5.x så är det inte så stor skillnad i hur saker å ting ser ut och fungerar som du ser det. Det är mest bakom ridån det är stor skillnad. Och du behöver en dyr licens för att kunna utnyttja dem ändå, så prova att ladda hem en äldre version.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om du bara vill lära dig så är det nog inte så stor skillnad, har inte testat 6an dock. Men upp till 5.x så är det inte så stor skillnad i hur saker å ting ser ut och fungerar som du ser det. Det är mest bakom ridån det är stor skillnad. Och du behöver en dyr licens för att kunna utnyttja dem ändå, så prova att ladda hem en äldre version.

Hej, tack fragwolf för ditt svar.

Det står att jag inte får ladda ned 5.1....

"You either are not entitled or do not have permissions to download this product.
Check with your My VMware Super User, Procurement Contact or Administrator.

If you recently purchased this product through VMware Store or through a third-party, try downloading later."

Vet du varför?

Permalänk
Medlem

@Nreko:
Kanske är för "gammal" eller så måste du regga dig först.
Jag har kvar 5.x ison nånstans. Så om du har nått sått jag kan skicka över den till dig, så...

Edit: Kom på att jag kunde ladda ned 5.1 för ett tag sen så det borde inte vara några problem för dig heller. Men jag tror du måste logga in dig först innan du kan få tillgång till saker å ting.

Visa signatur

.

Permalänk

Om du ska lära dig vcenter och dylikt också, så är det stor skillnad på hur de har löst installation och hur vcenter är uppbyggt i 6.0 i jämförelse med 5.x.
Annars näst intill noll skillnad. Ja det som skiljer är att de har lagt lite features som kräver webgui från vcenter för att administreras.
Vad gäller ditt nätproblem så titta så att du faktiskt kryssar i 'static' när du fyller i statisk ipadress.

Om du har 2 nätkort installerad i servern men bara ser 1 då kan du importera drivrutinerna manuellt via cli.

Titt upp vad det är för nätkort och sök på nätet efter 3e parts .vib.

De kräver också att fungera ställer om så att du tillåter community based drivers.

Hoppas detta gav lite mer kött på benen.
Tung start på labb av vmware men det är ju inte heller ämnat för vilken hårdvara som helst och de har svalnat ned listan med kompatibel hårdvara.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Är ingen expert på ESXi men har labbat lite med det i skolan ohc det vi har lärt oss där är att det var lite struligt med nätverkskort, vi hade dock realtek-kort, men har hört att det överlag skall vara lite struligt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Är ingen expert på ESXi men har labbat lite med det i skolan ohc det vi har lärt oss där är att det var lite struligt med nätverkskort, vi hade dock realtek-kort, men har hört att det överlag skall vara lite struligt.

Det fungerar klockrent så länge man håller sig till hårdvara som stöds. Vilket är en självklarhet när det gäller enterprise produkter.
Kör man hemmabyggen med den enklaste hårdvaran man kan hitta och inte kollar på HCL så förstår jag att man kan stöta på problem.

Permalänk
Medlem

Lättaste sättet är att köpa ett supportat nic från ex. HP (man kan hitta quad eller dual kort för mellan 2-500:- på ebay). Annars får du injecta drivers själv, finns bra guider på nätet eller så kör du denna
http://www.v-front.de/2014/12/how-to-make-your-unsupported-ni...

Visa signatur

Viva las vegas....