Intel i slutstrid mot EU om brott mot konkurrenslagar

Permalänk
Medlem

Egentligen borde även IBM, HP och Dell också straffas som inte anmälde hoten från Intel. Kallas annars för utpressning.

Permalänk
Hedersmedlem

Helt sjukt att det ens är möjligt att hålla på och överklaga i över SJU ÅR. Det här borde ju fastställts och indrivits för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jaha.. K,bry. - intel hade mycket bättre produkter då - inte konstigt att man skulle föredra Intels prollar då.

Min gode man, du uttryckte dig lite plumpigt där, inte sant?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Helt sjukt att det ens är möjligt att hålla på och överklaga i över SJU ÅR. Det här borde ju fastställts och indrivits för länge sedan.

Ja systemet är ju typ byggt så att de som kräver allt djupare i fickorna får hålla på längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns nog tyvärr inget läge där AMD haft en bättre produkt för bärbara.

Jodå, men det beror på användningsområdet.
Intel grafik är skit på prestanda, det går inte att komma ifrån. Funkar bra till att surfa på men inte mycket mer.

AMD A4/A6/A8 finns i en handfull datorer från diverse tillverkare och dessa är bättre på grafik.
Min syster som spelar en del spel har en HP med A6 cpu/APU och den fungerar utmärkt enligt henne.
Jag har provat den APU med R5 grafik och den klarar nästan att driva runt Fallout 4 på low-medium inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jaha.. K,bry. - intel hade mycket bättre produkter då - inte konstigt att man skulle föredra Intels prollar då.

Suck, vilket dösnack. Precis tvärt om.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Jodå, men det beror på användningsområdet.
Intel grafik är skit på prestanda, det går inte att komma ifrån. Funkar bra till att surfa på men inte mycket mer.

AMD A4/A6/A8 finns i en handfull datorer från diverse tillverkare och dessa är bättre på grafik.
Min syster som spelar en del spel har en HP med A6 cpu/APU och den fungerar utmärkt enligt henne.
Jag har provat den APU med R4 grafik och den klarar nästan att driva runt Fallout 4 på low-medium inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

R4 kan ju inte ens spela dota 2.
http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-R4-Kaveri.117395.0.ht...

Än mindre fallout 4 https://www.youtube.com/watch?v=TU961jSyAhA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Jaha.. K,bry. - intel hade mycket bättre produkter då - inte konstigt att man skulle föredra Intels prollar då.

Det hade de inte Cider. K6 var överlägsen Intels netburst som gick både varm och hade halvkass IPC. Det var därför Intel började med mafiafasoner och blandade rabatter med rena hot för att tvinga bort återförsäljare från AMD.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Snusfri

Dock hoppas jag som många andra att de lyckas med Zen så att Intel faktiskt får lite konkurens.

§1.5 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det hade de inte Cider. K6 var överlägsen Intels netburst som gick både varm och hade halvkass IPC. Det var därför Intel började med mafiafasoner och blandade rabatter med rena hot för att tvinga bort återförsäljare från AMD.

Heja Intel? Med andra ord menar du "Heja er som försöker tvinga andra att sluta sälja konkurrenternas produkter genom lagbrott bara för att era egna produkter inte håller..".

K7 var det. K5 till k6-3 var inte lika bra som intel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oeloe2:

K7 var det. K5 till k6-3 var inte lika bra som intel.

Dominansen började med K6 som var betydligt bättre än Intels Pro 200. Klockade bättre och hade en högre IPC. K6-3 gick upp emot PIII och utpresterande även den. En K6-3 på 400Mhz spöade en PIII på 500. PIII var tvungen att gå upp på 550Mhz+ för att kunna konkurrera med AMDs. Det var dock med K7 som AMD sprang ifrån Intel bland annat pga. dess inbyggda minneskontroller. Så jo. K6 var lika bra och tom. bättre än Intels pentiums. Ett problem AMD hade under K6 tiden var att få ut högklockade kretsar. De flesta låg kring 400-450Mhz medan de klockade ganska dåligt. En sak som K7 faktiskt åtgärdade.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Patrik356b:

Jodå, men det beror på användningsområdet.
Intel grafik är skit på prestanda, det går inte att komma ifrån. Funkar bra till att surfa på men inte mycket mer.

AMD A4/A6/A8 finns i en handfull datorer från diverse tillverkare och dessa är bättre på grafik.
Min syster som spelar en del spel har en HP med A6 cpu/APU och den fungerar utmärkt enligt henne.
Jag har provat den APU med R4 grafik och den klarar nästan att driva runt Fallout 4 på low-medium inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Sedan Broadwell är Intels grafik för bärbara med vettig TDP i de flesta fall snabbare, Intel har alltid haft lägre strömförbrukning. AMDs modeller med TDP <20 W har aldrig haft speciellt konkurrenskraftig grafikprestanda. Och enligt netbookcheck så har AMDs R4 modeller sämre spelprestanda än HD4400, till och med HD515 (Core M med 4 W TDP) håller jämna steg. HD515 klarar faktiskt att driva runt spel om Minecraft med helt OK prestanda, lite mer skeptiskt till Fallout 4...

Och redan innan Broadwell fick man motsvarande batteritid och väsentligt mycket bättre spelprestanda med t.ex. Nvidia 740M/940M ihop med 15 W TDP Intel CPU. Så min högst personliga åsikt är att Intel är och har varit ett bättre alternativ för bärbara i exakt varenda tänkbart segment.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

2001 byggde jag min första dator själv med en Intel P4 1,8 GHz prolle. En kompis till mig byggde dator med AMD Thunderbird. Min mamma köpte en Fujitsu Simens stationär med AMD prolle.

Min prolle fungerade till 100% utan problem, tills jag pensionerade den år 2006. Min kompis fick sätta med ett öppet chassi och bordsfläkt till att blåsa ind på CPU kylaren. Min mammas dator släppte ut magiska röken från prollen.

Jag säger go Intel alltid har ni levererat kvalitet. Min gamla 1,8 GHz prolle har utställnings plats på foten av min ena datorskärm. Den skulle säkert fungera perfekt ännu i dag om det inte var för de ben som har gått av den från att ligga framme alle dessa år.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Skrev fel, var R5

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sedan Broadwell är Intels grafik för bärbara med vettig TDP i de flesta fall snabbare, Intel har alltid haft lägre strömförbrukning. AMDs modeller med TDP <20 W har aldrig haft speciellt konkurrenskraftig grafikprestanda. Och enligt netbookcheck så har AMDs R4 modeller sämre spelprestanda än HD4400, till och med HD515 (Core M med 4 W TDP) håller jämna steg. HD515 klarar faktiskt att driva runt spel om Minecraft med helt OK prestanda, lite mer skeptiskt till Fallout 4...

Och redan innan Broadwell fick man motsvarande batteritid och väsentligt mycket bättre spelprestanda med t.ex. Nvidia 740M/940M ihop med 15 W TDP Intel CPU. Så min högst personliga åsikt är att Intel är och har varit ett bättre alternativ för bärbara i exakt varenda tänkbart segment.

Den kom senare i alla fall vad jag vet. Allt blir omkört förr eller senare i vilket fall.

Iofs skrev jag fel i inlägget, det var R5 jag provade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cider123:

Jaha.. K,bry. - intel hade mycket bättre produkter då - inte konstigt att man skulle föredra Intels prollar då.

Har ingenting med det att göra, produktkvalitén har ingenting att göra med hur man marknadsför och säljer en produkt. Det var helt klart anti-konkurrens det som intel sysslade med, och oavsett om de sålde guld till träpriser så handlar de inte om produkten i sig. Ingen ifrågasätter om de var bättre eller sämre, de handlar om hur de tog plats på marknaden.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

Lär säkert bli hatad för min åsikt, men det är väl tur att Intel åtminstone haft vettiga processorer till bärbara datorer, för AMD's motsvarighet har aldrig varit imponerande nog, inte ens i en budgetdator.

Min åsikt, ni andra får så klart tycka vad ni vill.

Sen är konkurrenslagen jävligt diffus och brukar oftast bara drabba de stora bolagen som lyckats - då är det alltid synd om småföretagarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och då väljer du istället att provocera dessa? Hur gammal är du ens?

Dominansen började med K6 som var betydligt bättre än Intels Pro 200. Klockade bättre och hade en högre IPC. K6-3 gick upp emot PIII och utpresterande även den. En K6-3 på 400Mhz spöade en PIII på 500. PIII var tvungen att gå upp på 550Mhz+ för att kunna konkurrera med AMDs. Det var dock med K7 som AMD sprang ifrån Intel bland annat pga. dess inbyggda minneskontroller. Så jo. K6 var lika bra och tom. bättre än Intels pentiums. Ett problem AMD hade under K6 tiden var att få ut högklockade kretsar. De flesta låg kring 400-450Mhz medan de klockade ganska dåligt. En sak som K7 faktiskt åtgärdade.

Har du källor på det du påstår? Jag är så gammal att jag har ägt både k5, k6, k6-2 och K6-3. Ingen av mina processorer slog intels motsvarigheter i quake och quake2 iaf. Jag minns dessutom hur jag fick leta noga efter tester som visade polarna att mina budgetprocessorer minsann var lika bra som deras, fanboy som jag var(är fortfarande).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oeloe2:

Har du källor på det du påstår? Jag är så gammal att jag har ägt både k5, k6, k6-2 och K6-3. Ingen av mina processorer slog intels motsvarigheter i quake och quake2 iaf. Jag minns dessutom hur jag fick leta noga efter tester som visade polarna att mina budgetprocessorer minsann var lika bra som deras, fanboy som jag var(är fortfarande).

http://www.tomshardware.com/reviews/intel,22-6.html
http://archive.arstechnica.com/cpu/2q99/simd-shootout-1.html

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enbom:

Nope. Athlon 64. Need i say more?

Det är väl förvisso sant att athlon 64 existerade under ca 1 år utav dessa 3 åren, och jag kan erkänna att jag har fel - men du får gärna förklara vad dom hade för bättre processor innan athlon 64

Permalänk
Datavetare

Har faktiskt kvar en K6-2 400 MHz, var något år sedan systemet sist startades men borde fungera om inga kondingar torkat ut

Akilleshälen för K6-serien jämfört med Pentium var FPUn. Alla K6-modeller kan endast köra en flyttalsoperation per cykel medan Pentium/PII kunde köra två. På den tiden kördes endast rastrering på grafikkorten, GeForce256 var första kortet med HW T&L, så FPU prestanda var väldigt avgörande för spel.

Däremot var K6 snabbare på heltal än samtida Intel vid samma frekvens och den PR-rating som användes stämde rätt bra för heltalsprestanda. Hade också en K6 200 MHz och har för mig att den hade PR233 rating.

Skrivet av cider123:

Det är väl förvisso sant att athlon 64 existerade under ca 1 år utav dessa 3 åren, och jag kan erkänna att jag har fel - men du får gärna förklara vad dom hade för bättre processor innan athlon 64

Athlon och Athlon XP var kanske inte snabbare än samtida toppmodell av P4, men de låg väldigt nära varandra och Athlon var väldigt mycket billigare.

Athlon var snabbare än samtida PII/PIII, men det blev betydligt jämnare när PIII "coppermine" (första PIII med on-chip L2-cache) och då var med lite upp till vilka spel man körde som avgjorde vinnaren. Körde väldigt mycket Unreal på den tiden och då var faktiskt PIII coppermine bättre så blev ett Intel inspel med PIII 933 Mhz mellan K6 och senare Athlon XP för mig

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

P3 dominerade K6-3 i Quake2 precis som jag sa. Vem som vinner i netscape spelar inte så stor roll när man sitter på 56k modem.
Har för mig vi körde en del bryce3d med och där var p1 och p2 snabbare än k6 och k6-2 per mhz. <--edit: Menar motsvarande modeller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Skrev fel, var R5

Skickades från m.sweclockers.com

Ah ok det är mer troligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Athlon och Athlon XP var kanske inte snabbare än samtida toppmodell av P4, men de låg väldigt nära varandra och Athlon var väldigt mycket billigare.

Athlon var snabbare än samtida PII/PIII, men det blev betydligt jämnare när PIII "coppermine" (första PIII med on-chip L2-cache) och då var med lite upp till vilka spel man körde som avgjorde vinnaren. Körde väldigt mycket Unreal på den tiden och då var faktiskt PIII coppermine bättre så blev ett Intel inspel med PIII 933 Mhz mellan K6 och senare Athlon XP för mig

Tack för ett informativt svar, intressant med historia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

2001 byggde jag min första dator själv med en Intel P4 1,8 GHz prolle. En kompis till mig byggde dator med AMD Thunderbird. Min mamma köpte en Fujitsu Simens stationär med AMD prolle.

Min prolle fungerade till 100% utan problem, tills jag pensionerade den år 2006. Min kompis fick sätta med ett öppet chassi och bordsfläkt till att blåsa ind på CPU kylaren. Min mammas dator släppte ut magiska röken från prollen.

Jag säger go Intel alltid har ni levererat kvalitet. Min gamla 1,8 GHz prolle har utställnings plats på foten av min ena datorskärm. Den skulle säkert fungera perfekt ännu i dag om det inte var för de ben som har gått av den från att ligga framme alle dessa år.

Ah, T-Birden ja! Det var på den tiden då kylaren var A och O.
Just den generationen var nog aldrig särskilt talande för AMD-epoken, vill minnas att Toms HW eldade upp ett par för att visa vad som hände med dålig kylning, generationen efter dessa var däremot början på Intels gissel med Athlon XP 1800+ (Motsvarande din P4 modell), MP, Thoroughbred, Barton mfl. det var nog då Intel såg sig hotade och började ta till tveksamma metoder för att säkra framtidskassan

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Så pengarna går till EU? Rätt sjukt att AMD skänker en miljon euro till flyktingkrisen då .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Datavetare
Skrivet av krigelkorren:

Ah, T-Birden ja! Det var på den tiden då kylaren var A och O.
Just den generationen var nog aldrig särskilt talande för AMD-epoken, vill minnas att Toms HW eldade upp ett par för att visa vad som hände med dålig kylning, generationen efter dessa var däremot början på Intels gissel med Athlon XP 1800+ (Motsvarande din P4 modell), MP, Thoroughbred, Barton mfl. det var nog då Intel såg sig hotade och började ta till tveksamma metoder för att säkra framtidskassan

Pentium 4 var faktiskt inte så dålig som vi kanske minns den från start. Den första generationen hade en 20-stegs pipeline, betydligt djupare än de 10-11 steg som tidigare modeller haft men då det gick att klocka P4 så mycket högre var den ändå snabbare än något annat (men dyr och relativt strömtörstig).

De riktigt stora problemen dök upp i senare modeller där man ökade längden till 31-steg. Brutallång pipeline ihop med att man då nådde det som senare visat sig vara någon form av frekvensnivåvägg för kisel gjorde det smärtsamt uppenbart att P4-designen var rejält feltänkt. Det var under denna period som AMDs CPUer på alla tänkbara sätt var bättre än P4.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Löjligt att Intel inte ger sig, får företaget att se riktigt patetiskt ut. Det är ju inte några stora straffavgifter dessutom. Personligen hade jag gärna sett att Intel straffats riktigt hårt, speciellt med detta tramsande där de får betala 10% per år som de drar ut ärenden, lägg sedan på räntor och liknande. Alternativt försäljningsförbud eller tvinga företaget att dela sig eller något hehe.

Tacksamt nog verkar de flesta i tråden minnas historien rätt. AMD's produkter var riktigt fina vid tidpunkten, Intels var klart undermåliga jämfört med dessa. Och då korkade konsumenter, diverse fanboys och andra idioter vid tidpunkten fokuserade på klockfrekvens så fick AMD börja köra med +-namnen för att försöka få kunderna att fatta hur företagets produkter presterar mot Intels diton. Men som vi vet idag spelade det ingen större roll då Intel ändå mutade företagen.

Vore bra om det hela tillslut kunde få något slags avslut. Och gärna att Intel straffas kännbart men även AMD kan få den upprättelse företaget faktiskt förtjänar. AMD hade bättre produkterna, Intel saboterade och resultatet ser vi idag.

Permalänk
Medlem

Konstigt att det ska bli en sån debatt om detta också.
Det enda viktiga är att Intel har gjort något olagligt och detta ska de ska stå till svars för. Vem vet hur processormarknaden hade sett ut om de hade konkurrerat på lika villkor under den tiden.

Och ni som skriver att det kvittar om Intel sysslat med mutor för att man ändå hade köpt Intel, ja ni har troligen föräldrar som är kusiner eller syskon.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur liten boten är jämfört med profiten av att ha virtuell monopol är det EU som borde klaga att böterna var åt skogen för små och borde ha en eller två nollor till så att skiten inte upprepar sig.