Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installerat mer Ram, datorn startar om hela tiden

Permalänk

Installerat mer Ram, datorn startar om hela tiden

Hade sedan tidigare 2x4 gb ram minne (XMS3 Corsair). 1600 MhZ, 9-9-9-24 och 1,65V.

Köpte nya 2x4 GB ram (BallistiX Sport) som har 1600 Mhz, 9-9-9-24 och 1,5V.

Mitt moderkort är detta https://eu.msi.com/Motherboard/P67AC45_B3.html#hero-specifica... och har så som jag förstår det stöd för upp till fyra minneskort.

När jag installerade de nya minnena så vägrar datorn att starta upp. Den startar i typ 2 sek och stängs av. Kommer inte ens till BIOS. Antar att det har att göra med strömmen? Det är det enda som skiljer de två minneskorten åt (1,65V vs 1,5V).

Finns det något sätt jag kan lösa detta på?

Datorn funkar bra när jag tar bort de ny minnena.

stavfel
Permalänk
Medlem

@Upplandsvasby: Jag stoppade nyligen in ytterligare minnesmoduler i min dator och upplevde samma fenomen. På mitt moderkort kan jag hålla in strömbrytaren en längre stund och då startar datorn med grundinställningarna i BIOS. Sedan kunde jag ändra egenskaperna för minnet.

Är lite lat och orkar inte lösa manualen till din dator men om du inte kan "nolla" BIOS genom att göra som jag eller ta ur och sätta in CMOS-batteriet så kansks du kan stoppa i de gamla minnesmodulerna och sedan ändra i BIOS till typ "Auto" eller motsvarande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Upplandsvasby: Jag stoppade nyligen in ytterligare minnesmoduler i min dator och upplevde samma fenomen. På mitt moderkort kan jag hålla in strömbrytaren en längre stund och då startar datorn med grundinställningarna i BIOS. Sedan kunde jag ändra egenskaperna för minnet.

Är lite lat och orkar inte lösa manualen till din dator men om du inte kan "nolla" BIOS genom att göra som jag eller ta ur och sätta in CMOS-batteriet så kansks du kan stoppa i de gamla minnesmodulerna och sedan ändra i BIOS till typ "Auto" eller motsvarande.

Ok jag förstår. Det handlar alltså om att jag måste konfigurera BIOS men till vad? Är det den iformationen som står i manualen menar du?

Hoppas det finns en auto funktion. Ska testa. Stort tack!

Permalänk
Skrivet av Upplandsvasby:

Ok jag förstår. Det handlar alltså om att jag måste konfigurera BIOS men till vad? Är det den iformationen som står i manualen menar du?

Hoppas det finns en auto funktion. Ska testa. Stort tack!

det bu måste fixa är att klocka ner dina minnen med 1.65V så de kan köras ihop med dina minnen på 1.5V

vet inte om 1.5V minnen fixar så hög övervoltning som 1.65V så tippar att det är kombon med olika spänningar som är problemet.

dvs du kommer troligen bli låst till pissiga timings och typ 1066-1333Mhz för att kunna få dem att jobba ihop.

du har bara en minneskontroller så du måste hitta något läge där bägge minnena fungerar ihop med samma inställningar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Upplandsvasby:

Hade sedan tidigare 2x4 gb ram minne (XMS3 Corsair). 1600 MhZ, 9-9-9-24 och 1,65V.

Köpte nya 2x4 GB ram (BallistiX Sport) som har 1600 Mhz, 9-9-9-24 och 1,5V.

Mitt moderkort är detta https://eu.msi.com/Motherboard/P67AC45_B3.html#hero-specifica... och har så som jag förstår det stöd för upp till fyra minneskort.

När jag installerade de nya minnena så vägrar datorn att starta upp. Den startar i typ 2 sek och stängs av. Kommer inte ens till BIOS. Antar att det har att göra med strömmen? Det är det enda som skiljer de två minneskorten åt (1,65V vs 1,5V).

Finns det något sätt jag kan lösa detta på?

Datorn funkar bra när jag tar bort de ny minnena.

Dina gamla minnen som kräver 1.65v för 1600MHz är nog boven i dramat.
Gissningsvis så försöker moderkortet att starta med 1.5v, och då kraschar dina gamla minnen.
Gör en CMOS clear om du inte kommer in i UEFI och kan ändra.
Troligen så får du nöja dig med 1333MHz (SPD på dina gamla minnen bör tala om vad dom klarar i 1.5v) och du skall kombinera dina nya och gamla minnen.

Men bäst vore nog att skicka tillbaka ditt nya kit och köpa ett 2x8Gb kit istället.
Sen så pensionerar du dina gamla minnen