Vad sägs om denna dator? (i7-6800K / GTX 1070)

Permalänk
Medlem

Vad sägs om denna dator? (i7-6800K / GTX 1070)

Hej!

Vad sägs om denna dator?

https://www.komplett.se/product/11125

Är detta ett bra paket som kommer hålla i några år åtmistone? En prioritering jag har är att datorn inte ska låta allt för mycket men ändå ha bra kylning.

Jag är inte så noga med om jag kan spara en tusenlapp eller så genom att sätta ihop något annat paket på inet, utan jag undrar mest om denna dator ändå är hyggligt prisvärd och välplanerad (ingen bottleneck eller värmeproblem, bra komponenter osv). Något speciellt jag bör se upp med när det gäller detta paket?

Tack på förhand
Ericone

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad ska du göra med datorn?

För t.ex. spelande skulle jag kikat på en dator med i7-6700K och GTX 1080 men det beror ju på vad du ska göra med den.
Generellt: Varken PSUn eller framförallt CPU-kylaren är någon direkt höjdare.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vad ska du göra med datorn?

För t.ex. spelande skulle jag kikat på en dator med i7-6700K och GTX 1080 men det beror ju på vad du ska göra med den.
Generellt: Varken PSUn eller framförallt CPU-kylaren är någon direkt höjdare.

Tack för ditt svar

Japp, är främst spelande som är aktuellt för mig. Vill kunna spela sådant som DOOM (2016) och kommande spel.

Vad skulle du satsa på i denna prisklass? Anledningen till att jag drar mig för att plocka ihop något på t.ex. inet är mest för att jag inte kan så mycket om PSU, kylare, chassin osv Men det kanske är det som är bäst i slutändan om man vill ha bra grejer?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ericone:

Tack för ditt svar

Japp, är främst spelande som är aktuellt för mig. Vill kunna spela sådant som DOOM (2016) och kommande spel.

Vad skulle du satsa på i denna prisklass? Anledningen till att jag drar mig för att plocka ihop något på t.ex. inet är mest för att jag inte kan så mycket om PSU, kylare, chassin osv Men det kanske är det som är bäst i slutändan om man vill ha bra grejer?

Bara tittat lite snabbt men har inte hittat någon färdig setup som känns riktigt rätt. Inet hade något som kändes rätt ok så när som på PSUn..
Med lite hjälp kan du nog få ihop ett paket på t.ex. inet som kan montera det hela åt dig sen också om du vill.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Tack för ditt svar

Japp, är främst spelande som är aktuellt för mig. Vill kunna spela sådant som DOOM (2016) och kommande spel.

Vad skulle du satsa på i denna prisklass? Anledningen till att jag drar mig för att plocka ihop något på t.ex. inet är mest för att jag inte kan så mycket om PSU, kylare, chassin osv Men det kanske är det som är bäst i slutändan om man vill ha bra grejer?

Den du kikar på är en workstation optimerad dator där du betalar extra för att få mer processorkärnor och ett dyrare moderkort. Väldigt bra om du primärt ska jobba med bildredigering eller eller grafik rendering.

För spel är Z170 socket 1151 mer optimerad och billigare, då slipper du betala några tusen extra för funktioner du inte kommer använda.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av VinterX:

Jäävlar, bra pris! En sån blir det med lönen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 1080ti Zotac Amp Extreme | Ryzen 1700x | Asus Crosshair VI Hero |
| Corsair h110 v2 | 16gb Corsair 3000mhz ddr4 | Corsair 570x rgb | Corsair hx1000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonAnnell:

Jäävlar, bra pris! En sån blir det med lönen!

Skickades från m.sweclockers.com

Glöm inte win 10
http://www.kinguin.net/se/category/19429/windows-10-professio...

Permalänk

Skulle du rekommendera den här eller eget bygge? Känns inte som att man tjänar så mycket mer på att bygga en egen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 1080ti Zotac Amp Extreme | Ryzen 1700x | Asus Crosshair VI Hero |
| Corsair h110 v2 | 16gb Corsair 3000mhz ddr4 | Corsair 570x rgb | Corsair hx1000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonAnnell:

Skulle du rekommendera den här eller eget bygge? Känns inte som att man tjänar så mycket mer på att bygga en egen?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan spara några hundralappar på att köpa och bygga eget men det handlar om en inköpslista på ett antal butiker. Jag gjorde en inköpslista på prisjakt och jämförde.

Greatteck erbjöd ju garanti och setup av system. Något som Inet tar en tusenlapp för så visst är det prisvärt. Händer något inom 2år har du garantin. Såg nu att dom överklockar systemet samtidigt.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Du kan spara några hundralappar på att köpa och bygga eget men det handlar om en inköpslista på ett antal butiker. Jag gjorde en inköpslista på prisjakt och jämförde.

Greatteck erbjöd ju garanti och setup av system. Något som Inet tar en tusenlapp för så visst är det prisvärt. Händer något inom 2år har du garantin. Såg nu att dom överklockar systemet samtidigt.

Åker till butiken vecka! Ska se hur deras support är etc! Samt kolla lite mer konkret vad som sitter i!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 1080ti Zotac Amp Extreme | Ryzen 1700x | Asus Crosshair VI Hero |
| Corsair h110 v2 | 16gb Corsair 3000mhz ddr4 | Corsair 570x rgb | Corsair hx1000 |

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9490479/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonAnnell:

Åker till butiken vecka! Ska se hur deras support är etc! Samt kolla lite mer konkret vad som sitter i!

Skickades från m.sweclockers.com

Kika på det. SUMITOMOs system var annars ett bra alternativ. Men är Greattechs support bra så bestämd dig efter du varit där.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Kika på det. SUMITOMOs system var annars ett bra alternativ. Men är Greattechs support bra så bestämd dig efter du varit där.

Är även de 32gb ram som lockar! Kör mycket musikproducering & videoredigering så vill ha så mycket för pengarna som möjligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 1080ti Zotac Amp Extreme | Ryzen 1700x | Asus Crosshair VI Hero |
| Corsair h110 v2 | 16gb Corsair 3000mhz ddr4 | Corsair 570x rgb | Corsair hx1000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonAnnell:

Är även de 32gb ram som lockar! Kör mycket musikproducering & videoredigering så vill ha så mycket för pengarna som möjligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inga problem att få med 32GB om man går på budget SSD och PSU som Greattech gör.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9490676/

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Undviker helst budgetmodeller..! Men det första såg trevligt ut! Kanske blir att lägga till korgen och bara lägga dit 32gb istället för 16!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 1080ti Zotac Amp Extreme | Ryzen 1700x | Asus Crosshair VI Hero |
| Corsair h110 v2 | 16gb Corsair 3000mhz ddr4 | Corsair 570x rgb | Corsair hx1000 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar i tråden!

Blev riktigt intresserad av denna som ni länkade till från greattech:

https://greattech.se/product.html/infinity-gt-4-2?category_id...

Hur är greattech att handla ifrån? Är det bra support där?

Hur är det med den överklockade processorn som ingår i greattechs paket? Finns det någon risk att systemet krashar eller blir instabilt av överklockningen och går det att klocka ner den till default själv?

Nu blev det många frågor på en gång.. det blir mitt första stora datorköp det här så ni får ursäkta noob-frågorna

Alternativet för mig är Inet-paketet som Sumotomi satt ihop. Det är precis de delarna som verkar nice. Hur är PSU, chassi och kylare på den burken?

Som sagt, många frågor på en gång men det står mellan greattechs erbjudande eller Inet som ni länkde ovan.

Tack på förhand!

Mvh
Ericone

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Tack för alla svar i tråden!

Blev riktigt intresserad av denna som ni länkade till från greattech:

https://greattech.se/product.html/infinity-gt-4-2?category_id...

Hur är greattech att handla ifrån? Är det bra support där?

Hur är det med den överklockade processorn som ingår i greattechs paket? Finns det någon risk att systemet krashar eller blir instabilt av överklockningen och går det att klocka ner den till default själv?

Nu blev det många frågor på en gång.. det blir mitt första stora datorköp det här så ni får ursäkta noob-frågorna

Alternativet för mig är Inet-paketet som Sumotomi satt ihop. Det är precis de delarna som verkar nice. Hur är PSU, chassi och kylare på den burken?

Som sagt, många frågor på en gång men det står mellan greattechs erbjudande eller Inet som ni länkde ovan.

Tack på förhand!

Mvh
Ericone

PSU't i Inet paketet är helt okej, men fortfarande inte något jag skulle välja. Om du nu ska spela så rekommenderar jag 650 W minst. Det nya NVidia kortet lär inte dra så mycket men 550 W är på håret att det ska räcka. Kort sagt 650 W eller mer. Har själv ett Corsair RM750x som jag kan rekommendera starkt. Annars kan du köra på EVGAS G2 Serie. Alla andra delar ser bra ut.

Det är ganska dyrt men du får 80+ guld och lång garanti. Bättre att psu't kostar mer än brister snabbt.
RM750x REA! REA! (100kr men ändå..): https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w/#spec...
EVGA Supernova G2 650: https://www.inet.se/produkt/6910118/evga-supernova-g2-650w/#s...

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~