Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

Hämtat mitt Palit Gamerock nu.. Den vanliga varianten .. 1945mhz utan att klocka trots den är specad till 1785

Var du tvungen att fixa det via OC eller boostade den själv direkt upp till 1945mhz? Har beställt ett själv från Proshop som har dem på lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LocSin:

Var du tvungen att fixa det via OC eller boostade den själv direkt upp till 1945mhz? Har beställt ett själv från Proshop som har dem på lager.

Tänkte svara då jag har ett Palit 1080 Gamerock från proshop jag med. "Boost clock" default blir för mig 1890~ MHz. Sitter och överklockar nu och känns som jag landar runt 11000MHz på minnet och +100MHz på core (vilket ger ca 2GHz boost).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Tänkte svara då jag har ett Palit 1080 Gamerock från proshop jag med. "Boost clock" default blir för mig 1890~ MHz. Sitter och överklockar nu och känns som jag landar runt 11000MHz på minnet och +100MHz på core (vilket ger ca 2GHz boost).

Några synpunkter? Kyler bra? Ljudnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

ingen som har fått kortet som har hunnit att göra en 3dmark test på GTX1080 /1070 sen ge en egen bedömning hur korten fungerar.

http://www.3dmark.com/3dm/12664902?

Msi's gaming X
Maxar 72c i syntetiska tester, runt 66-71c i spel. Fläktarna går mellan 40-55%. Hörs inte någonting, trots att jag har ett tyst system för övrigt. Boostar ur kartong upp till 1900-1950mhz. Slaktar allt jag kastar på den i 1080p @144hz. Men gaming-appen var inget vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LocSin:

Några synpunkter? Kyler bra? Ljudnivå?

Hyfsat tyst. Det hörs men är ganska "tyst" (jämfört mot asus GTX770 DCII mycket tystare). Kylaren håller kortet på 80c~ så det går att tweaka kylning/ljudnivå om man vill. Min OC slutade på 11000MHz på minnet och +100 på core (höja volten gick inte, utan resulterade i krash) och det gav mig en core clock på 1962MHz. Om du har bättre kylning eller kör fläkten högre kommer du nå högre "boost clock". Skilde 20~MHz mellan 60% och 100% fläkthastighet för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Hittade ett EVGA GTX 1080 SC i lager så nu blir det att returnera Asus FE kortet till Proshop!

Visa signatur

Meh

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Bonovox85:

Hittade ett EVGA GTX 1080 SC i lager så nu blir det att returnera Asus FE kortet till Proshop!

Proshop verkar ha ganska många olika 1080 på lager nu

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Tänkte svara då jag har ett Palit 1080 Gamerock från proshop jag med. "Boost clock" default blir för mig 1890~ MHz. Sitter och överklockar nu och känns som jag landar runt 11000MHz på minnet och +100MHz på core (vilket ger ca 2GHz boost).

Min boostar själv upp till 1949 köpt på Proshop.. Utan OC

Vanliga versionen ikke premium.. Firar midsommar nu i massa fylla så vad mitt kort maxar vet jag ikke

Permalänk
Medlem

Jag kan bekräfta att även mitt Palit gamerock kommer I högre out of the box clock på 1949mhz.
Känns ju spontant som att de flesta 1080 korten bör nå en klock på 2000mhz och att den siffran är the golden number för de flesta.

Övrigt om Palit 1080 gamerock
kortet, Maxar 71c i Unigine Valley. Kan I övrigt inte höra kortet annat än I fullload vid 71c, dock fortfarande knappt hörbart, inget att prata om I jämmförelse med mitt Gigabyte 970 g1.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Medlem

En "snabb" koll på mitt Palit GTX 1080 GameRock. Hoppa till 20 minuter för att se mig snabbt spela ett par spel med kortet. Pratar på engelska i videon.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

SemiAccurate is hearing of a serious problem affecting Nvidia’s GPU supply. If this turns out to be what SemiAccurate’s sources are describing, it may change the GPU market for the rest of the year.

http://semiaccurate.com/2016/06/24/serious-manufacturing-prob...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

SemiAccurate is hearing of a serious problem affecting Nvidia’s GPU supply. If this turns out to be what SemiAccurate’s sources are describing, it may change the GPU market for the rest of the year.

http://semiaccurate.com/2016/06/24/serious-manufacturing-prob...

länken fungerar inte.

skulle förklara varför korten dröjer så.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jonathanknet:

SemiAccurate is hearing of a serious problem affecting Nvidia’s GPU supply. If this turns out to be what SemiAccurate’s sources are describing, it may change the GPU market for the rest of the year.

http://semiaccurate.com/2016/06/24/serious-manufacturing-prob...

Skrivet av Aka_The_Barf:

länken fungerar inte.

skulle förklara varför korten dröjer så.

http://semiaccurate.com/2016/06/24/serious-manufacturing-prob...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

länken fungerar inte.

skulle förklara varför korten dröjer så.

http://semiaccurate.com/forums/showthread.php?t=9208

Permalänk
Medlem

Hmm serious problems ... Jaha man undrar då vilken typ av problem det skulle kunna vara, ingen som helst information om vad problemet består i. Charlie troll again??

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Hmm serious problems ... Jaha man undrar då vilken typ av problem det skulle kunna vara, ingen som helst information om vad problemet består i. Charlie troll again??

Alltid troll när det kommer till Nvidia nyheter,Vem tar den där pajasen seriöst?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Har en fråga om detta kortet:GIGABYTE GeForce GTX 1080 G1 GAMING 8GB
Det står i en review http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=22...

att det bara använder 5000Mhz av de 10000Mhz på DDR5X minnena.

Stämmer detta lr är jag ute och cyklar?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lybo:

Har en fråga om detta kortet:GIGABYTE GeForce GTX 1080 G1 GAMING 8GB
Det står i en review http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=22...

att det bara använder 5000Mhz av de 10000Mhz på DDR5X minnena.

Stämmer detta lr är jag ute och cyklar?

DDR = Double Data Rate, 5000MHz körs effektivt i 10000MHz.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Msi gtx 1080 Gaming X

Vill bara tillägga en sak som kanske kan vara intressant för er som har kortet med modellen Msi 1080 Gaming X.

Både Asus och Msi hade ju "bemött" kritiken angående att man skeppade testkorten med BIOS som har OC som standard till testsajter samt BIOS med Gaming till återförsäljare. Såklart tycker jag att de gjorde fel, men det är inte detta jag vill diskutera i den här tråden

Vet inte hur det ligger till hos Asus, jag har inte kollat upp deras sida men Msi hade för ett par dagar sedan lagt upp OC-Bios för de som vill köra det.

Jag kan säga att jag har nu flashat mitt kort till OC-Bioset. Fick installera om Afterburner för att programmet skall identifiera kortet.
En skillnad som jag direkt såg var att Power Limit var 121 % innan, med detta BIOS är det 107 %, exakt det man ser hos testsajter.
Utan att undersöka tror jag mer eller mindre att 121 % och 107 % är lika mycket beroende på vad man lade som grund.

Flashat till OC-Bios utan manuell överklockning:

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Vill bara tillägga en sak som kanske kan vara intressant för er som har kortet med modellen Msi 1080 Gaming X.

Både Asus och Msi hade ju "bemött" kritiken angående att man skeppade testkorten med BIOS som har OC som standard till testsajter samt BIOS med Gaming till återförsäljare. Såklart tycker jag att de gjorde fel, men det är inte detta jag vill diskutera i den här tråden

Vet inte hur det ligger till hos Asus, jag har inte kollat upp deras sida men Msi hade för ett par dagar sedan lagt upp OC-Bios för de som vill köra det.

Jag kan säga att jag har nu flashat mitt kort till OC-Bioset. Fick installera om Afterburner för att programmet skall identifiera kortet.
En skillnad som jag direkt såg var att Power Limit var 121 % innan, med detta BIOS är det 107 %, exakt det man ser hos testsajter.
Utan att undersöka tror jag mer eller mindre att 121 % och 107 % är lika mycket beroende på vad man lade som grund.

Flashat till OC-Bios utan manuell överklockning:
http://forumbilder.se/FA681/nyttbios.gif

Inga benchmarks på före och efter bios uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Vill bara tillägga en sak som kanske kan vara intressant för er som har kortet med modellen Msi 1080 Gaming X.

Både Asus och Msi hade ju "bemött" kritiken angående att man skeppade testkorten med BIOS som har OC som standard till testsajter samt BIOS med Gaming till återförsäljare. Såklart tycker jag att de gjorde fel, men det är inte detta jag vill diskutera i den här tråden

Vet inte hur det ligger till hos Asus, jag har inte kollat upp deras sida men Msi hade för ett par dagar sedan lagt upp OC-Bios för de som vill köra det.

Jag kan säga att jag har nu flashat mitt kort till OC-Bioset. Fick installera om Afterburner för att programmet skall identifiera kortet.
En skillnad som jag direkt såg var att Power Limit var 121 % innan, med detta BIOS är det 107 %, exakt det man ser hos testsajter.
Utan att undersöka tror jag mer eller mindre att 121 % och 107 % är lika mycket beroende på vad man lade som grund.

Flashat till OC-Bios utan manuell överklockning:
http://forumbilder.se/FA681/nyttbios.gif

Jag har sett den men inte velat installera riktigt än. Hur upplever du att kortet överklockar nu efter att du flashat det?

Tydligen är "Power Limit" lite luddigt då det är svårt att avgöra dess "värde". Precis som du säger skall det vara en procentsats av ett grundtal eller något sådant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Inga benchmarks på före och efter bios uppdateringen?

Skrivet av Mocka:

Jag har sett den men inte velat installera riktigt än. Hur upplever du att kortet överklockar nu efter att du flashat det?

Tydligen är "Power Limit" lite luddigt då det är svårt att avgöra dess "värde". Precis som du säger skall det vara en procentsats av ett grundtal eller något sådant.

Hej!

Skulle vilja editera mitt förra inlägg men den knappen verkar jag inte hitta nuförtiden.
Det jag ville tillägga ovan var att man skall vara försiktig med BIOS-flash etc. (varning) men de flesta här kan ju detta ändå.

Som sagt så lade jag in OC-bios igår kväll och hann under natten göra ett antal försök och tester.
Nu på morgonen har jag flashat tillbaka till gamla Bioset. Det följer med två Bios vid nedladdningen s.a.s.

Resultat med Bios som de är, alla tester med orörd fläktkurva.
Originalt Bios: ca 22,6-22,7k grafikpoäng (boostar 1898 Mhz Core)
Oc-Bios: ca 23k grafikpoäng (boostar till 1924 Mhz Core)

Resultat med manuell överklock med Afterburner, orörd fläktkurva.
Originalt Bios: ca 24,2k-24,3k grafikpoäng (boostar till 1974-1987 Mhz Core. Minnen 11070 Mhz)
OC-Bios: ca 23,6k grafikpoäng (boostar till 1962 Mhz, drivrutinskrasch vid över 1974 Mhz+. Minnen 11070 Mhz)

Försökte också pricka samma boostfrekvens vid körning av Firestrike etc. hos GPUn med bägge Bios. Intressant var att OC-bioset alltid gav sämre resultat. Det var omöjligt för mig att komma över 23,7k grafikpoäng hur jag än gjorde med OC-bioset. Jag fick också bättre resultat med originalt bios i Valley, Heaven. Känns som att OC-bios är buggigt, lite beta-känsla på något sätt. Om man inte skall överklocka själv så kan man nog köra med detta Bios, men annars tyckte jag att det definitivt klockade sämre än det Bios som följde med kortet.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Hej!

Skulle vilja editera mitt förra inlägg men den knappen verkar jag inte hitta nuförtiden.
Det jag ville tillägga ovan var att man skall vara försiktig med BIOS-flash etc. (varning) men de flesta här kan ju detta ändå.

Som sagt så lade jag in OC-bios igår kväll och hann under natten göra ett antal försök och tester.
Nu på morgonen har jag flashat tillbaka till gamla Bioset. Det följer med två Bios vid nedladdningen s.a.s.

Resultat med Bios som de är, alla tester med orörd fläktkurva.
Originalt Bios: ca 22,6-22,7k grafikpoäng (boostar 1898 Mhz Core)
Oc-Bios: ca 23k grafikpoäng (boostar till 1924 Mhz Core)

Resultat med manuell överklock med Afterburner, orörd fläktkurva.
Originalt Bios: ca 24,2k-24,3k grafikpoäng (boostar till 1974-1987 Mhz Core. Minnen 11070 Mhz)
OC-Bios: ca 23,6k grafikpoäng (boostar till 1962 Mhz, drivrutinskrasch vid över 1974 Mhz+. Minnen 11070 Mhz)

Försökte också pricka samma boostfrekvens vid körning av Firestrike etc. hos GPUn med bägge Bios. Intressant var att OC-bioset alltid gav sämre resultat. Det var omöjligt för mig att komma över 23,7k grafikpoäng hur jag än gjorde med OC-bioset. Jag fick också bättre resultat med originalt bios i Valley, Heaven. Känns som att OC-bios är buggigt, lite beta-känsla på något sätt. Om man inte skall överklocka själv så kan man nog köra med detta Bios, men annars tyckte jag att det definitivt klockade sämre än det Bios som följde med kortet.

Tack för resultatet, då skiter jag i att flasha Hoppas att du sparade din gamla så du kan flasha tillbaka? Annars kan jag ta ut en kopia på min om du behöver.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Mocka: Jo, kom på sen att jag borde ha exporterat originalt Bios i GPU-Z men som jag skrev, det följde med ett sådant Bios vid nedladdning på hemsidan också, så jag kunde flasha tillbaka och fick tillbaka de bättre poängen.

Annars vet jag att ni finns!

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Tog lite jämförelsebilder mellan mitt EVGA GTX 780 referensmodell och mitt nya Asus GTX 1080 FE idag.

http://imgur.com/a/XJ0Ps

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Skaffade ett 1070 FE medans jag väntar på mitt 1080 FTW.

Märkligt överklockning måste jag säga.
+150 på core fungerar fint, men tempen gör att prestandan i princip blir oförändrad mot stock clocks.
+mem däremot funkar fint.
Med +550 så är jag över 4000 i heaven, d.v.s högre än SWC's 1080 resultat (med andra drivers dock).

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

http://www.3dmark.com/3dm/12664902?

Msi's gaming X
Maxar 72c i syntetiska tester, runt 66-71c i spel. Fläktarna går mellan 40-55%. Hörs inte någonting, trots att jag har ett tyst system för övrigt. Boostar ur kartong upp till 1900-1950mhz. Slaktar allt jag kastar på den i 1080p @144hz. Men gaming-appen var inget vidare.

Funkar inte gaming-appen för dig heller? Funkar inte för mitt 1070 heller.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Funkar inte gaming-appen för dig heller? Funkar inte för mitt 1070 heller.

i "all lights" eller något sånt kan jag inte ändra färg, kan dock byte läge och styrka. Appen är endå avinstallerad nu. Bloatware som sagt

Permalänk
Medlem

MSI lr EVGA ?

Har ett litet dilemma nu när man äntligen kan få sitt GTX 1080

Har 2 st beställningar på komplett och ett är klart för avhämtning imorgon och det andra kommer på Fredag enligt lev.

Så frågan är då vilket ska jag köpa.

MSI GTX 1080 Gaming X (Kommer imorgon)
EVGA GTX 1080 FTW

Är såååå trött på att vänta men hur mycket kan det skilja igentligen

Tacksam för svar!