Äldre proffsdator vs ny(are) basic

Permalänk
Medlem

Äldre proffsdator vs ny(are) basic

Hej!

Jag har behov av en laptop att ha med på resande fot och den kommer endast att användas till att skriva i Word, läsa och skriva mail, surfa (informationssökning, twitter och lite Youtube) samt någon gång ibland titta på DVD. Jag vill ha win7 och har efter en hel del letande kommit dit att jag står och väger mellan följande datorer:

http://www.billigteknik.se/begagnad-dator/15262-lenovo-thinkp...
och
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-laptop/...

Förutom den uppenbara skillnaden i skärmstorlek, vikt och hårddiskkapacitet så har den äldre, begagnade laptopen många bättre värden på pappret, med t.ex. en 2,6 gHz i5-processor kontra i3 med 1,7 gHz, samt att det ska vara en "kvalitetsdator" till skillnad från den andra. Min fråga är om dessa fördelar är något att satsa på med tanke på vad jag ska använda datorn till eller om den nyare "sämre" datorn ändå är bättre då den är flera år nyare. Eller blir skillnaden helt akademisk i mitt fall?

Jag vore mycket tacksam för era åsikter!

Permalänk
Medlem

Eftersom den på netonnet har 1366x768 pixlar på skärmen så ska du undvika den så långt du kan. Det är alldeles för dåligt speciellt på en 15,6" skärm.

1600x900 har jag på min 14" laptop och det duger i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

tycker ingen av datorerna är något att ha, ingen av datoerna är prisvärda. Jag hade satsat på en med full hd 1920*1080 ssd för samma pris om du ska ha beg. Annars kanske öka budget till 4-5 tusen för en ny.

Tycker inte att du ska snöa in dig på dvd läsare också. Fixa median digitalt istället mycket behändigare och dvd är helt utfasat när det kommer till 2010+ så ingen grej du ska hänga upp dig på tycker jag.

Permalänk
Medlem

Netonnet datorn bygger på tre år gammal hårdvara bara så att du vet. Skulle inte råda om någon utav dem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@agitax: Tyvärr är detta den budget jag har, men kan du föreslå någonting bättre med win7 för samma peng är jag idel öra.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Okej, tack för input. Jag använder laptopen kanske 10 ggr per år, det är därför jag inte vill lägga ner några större pengar på en vass maskin.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Okej, tack för input.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ, om ordbehandlingen du ska göra är hyfsat basic är att köpa en surfplatta och ett fodral med tangentbord inbyggt. Om det räcker mjukvarumässigt så tror jag att du får en bättre helhetsupplevelse.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laeriel:

@agitax: Tyvärr är detta den budget jag har, men kan du föreslå någonting bättre med win7 för samma peng är jag idel öra.

Varför så låst vid Win7?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Varför så låst vid Win7?

Skickades från m.sweclockers.com

Dels för att jag då vet att den garanterat funkar med all annan hård- och mjukvara jag har, dels för att jag inte riktigt gillar mycket av det jag hört om Win10. Om det vore en dator jag skulle använda jättemycket kunde det kanske vara värt att titta på andra alternativ, men som det nu ser ut vill jag bara ha något som är så likt min tidigare laptop söm möjligt i funktion (har haft en emachines e527 = klart basic men har räckt för mina behov).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

Ett alternativ, om ordbehandlingen du ska göra är hyfsat basic är att köpa en surfplatta och ett fodral med tangentbord inbyggt. Om det räcker mjukvarumässigt så tror jag att du får en bättre helhetsupplevelse.

Jag har sneglat lite åt det hållet men man är väl lite dinosaurie och håller sig till det man är van vid. Men du kanske har rätt, jag ska kika på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laeriel:

Jag har sneglat lite åt det hållet men man är väl lite dinosaurie och håller sig till det man är van vid. Men du kanske har rätt, jag ska kika på det.

Chromebook kanske kan vara ett alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

T420 kommer vara mer än tillräcklig för dina behov. Är dessutom det äldre, sköna tangentbordet på den!

Införskaffar du dig ett dugligt batteri och i efterhand en SSD och lite mer RAM, kommer den att hålla ett bra tag framöver.

Edit: såg inte att den hade 8 GiB RAM eller SSD; minnet kan likväl utökas till 16 GiB och SSD:n är antagligen inte utav snabbaste sort; finns således prestanda att hämta för billigare peng framöver.

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |