Har ni fått era GTX 1080?

Permalänk

Glada nyheter för de som har beställt EVGA GTX 1080 FTW kort. Jacob Freeman, produktchef på EVGA, har sagt att en stor mängd FTW kort kommer att skickas till Europa den här veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Mitt blev skickat i fredags enligt Proshop, men när jag söker på kollinumret så är det tomt i alla fält. Så jag antar att leverans bara är beställt och att det kommer skickas i morgon. Ibland så hatar jag verkligen helgdagar!

Mitt går iaf att spåra och de skickade det i fredags, tror inte danskarna har röda dagar till midsommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LocSin:

Mitt går iaf att spåra och de skickade det i fredags, tror inte danskarna har röda dagar till midsommar.

Testade att kopiera och klistra in kollinumret direkt på Postnords sida nu och då hittade den paketet. Verkar dock som att den fortfarande är i Danmark och att jag inte kommer få den förrän på onsdag. Nåja, huvudsaken är att den är på väg

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Testade att kopiera och klistra in kollinumret direkt på Postnords sida nu och då hittade den paketet. Verkar dock som att den fortfarande är i Danmark och att jag inte kommer få den förrän på onsdag. Nåja, huvudsaken är att den är på väg

mitt kort rörde sig hela vägen från danmark till mölndal igår enligt ups, blev förvånand då det var lördag. dock beställt från tyskland, inte proshop. lär få det imorgon då det redan mer eller mindre är här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Samma här! Hoppas det är på G!

Hur ser statusen ut för dig på CDON nu?
Vi hade ju båda "Behandlas" i Torsdag, men legat på "Förbokad" hela helgen och fortfarande så..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hur ser statusen ut för dig på CDON nu?
Vi hade ju båda "Behandlas" i Torsdag, men legat på "Förbokad" hela helgen och fortfarande så..

Fortfarande "Förbokad" här. Dom busarna har dessutom sänkt priset med 100:-

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Fortfarande "Förbokad" här. Dom busarna har dessutom sänkt priset med 100:-

Priset hade gått ner ännu mer om ni alla som förhandsbokat inte hade gjort det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Priset hade gått ner ännu mer om ni alla som förhandsbokat inte hade gjort det.

Tveksamt. Efterfrågan hade fortfarande varit mycket högre än tillgången.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja Palit och Gainward är samma företag, fast det är Palit som äger Gainward, inte tvärtom

Enligt denna recension så är Gainward-kortet (som är identiskt med Palit) det bästa 1080-kortet på marknaden.
https://www.youtube.com/watch?v=weLUc1ac1-U

Och Guru3d verkar säga samma sak, fast om Palit-kortet då
http://www.guru3d.com/articles-pages/palit-geforce-gtx-1080-g...

"The Palit GTX 1080 GameRock Premium Edition offers serious factory tweaks on both GPU core and memory (and likely a little on the power limiter as well). This resulted in the fastest GTX 1080 we have tested to date"

Så här i efterhand så är jag jävligt glad över att Strix blev sån bristvara. Nu får jag ett bättre kort till lägre pris, och jag får det dessutom tidigare

Fast de fick ett bra sample, det var allt De kunde fått ett dåligt sample och då hade de nog inte kunnat kalla kortet för det snabbaste någonsin Läst om folk som överklockat sina MSI kort till 2130 på luft, något mitt inte fixar. Jag har otur, de har tur

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Man får annars känslan av att Palit är ett "budgetmärke?" men å andra sidan vart enda producent använder ju EXAKT samma chip.

Varför lägga 500kr för ett Strix kort? Vad får man för de pengarna? 2% mer svängrum i OC eller?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd

@candyraver:

Palit är inte budget om du kollar på kortet o hur det presterar.. jag köpte snik versionen av deras gamerock.. 6999kr...

kortet är knäpptyst o överclockar som en gud.. just nu har jag pumpat upp det på 2112mhz på luft o kortet är uberstabilt o knäpptyst.. dessutom 11010 på minnena..

tror allt handlar om tur eller inte..denna gången hade jag det

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@candyraver:

Palit är inte budget om du kollar på kortet o hur det presterar.. jag köpte snik versionen av deras gamerock.. 6999kr...

kortet är knäpptyst o överclockar som en gud.. just nu har jag pumpat upp det på 2112mhz på luft o kortet är uberstabilt o knäpptyst.. dessutom 11010 på minnena..

tror allt handlar om tur eller inte..denna gången hade jag det

Insåg det efter lite googlande...

Jag snikade till det ännu mer och tog deras "vanliga" Jetstream"-variant. 4599kr
Palit GeForce GTX 1070 JS - 8GB

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Asus 1080 Strix hos CDON - oklart leveransdatum, oklar köplats

Skrivet av Mickur:

Fortfarande "Förbokad" här. Dom busarna har dessutom sänkt priset med 100:-

@Mickur och @ronz - det verkar som vi tre sitter i samma konsumentbåt. Då jag frågade CDON:s kundtjänst om kortets leveransdatum konstaterade man att de tydligen kommer in pö om pö, och att Sweclockers artikel i ämnet synliggör leveransproblemen:

Skrivet av CDON Kundtjänst:

"Vi har för närvarande ingen ETA. Får löpande. Vänligen se:

http://www.sweclockers.com/nyhet/22293-nvidia-geforce-gtx-108...

Likadant för samtliga återförsäljare."

Tyvärr väcker ovanstående icke-svar följdfrågan om köplats; får CDON fortlöpande leveranser gissar jag att alla som förbokat åtminstone vill bilda sig en uppfattning hur långt framme i kön man är. Så här besvarade "Monika" på kundtjänsten frågeställningen:

Skrivet av CDON Kundtjänst:

Vi har dessvärre inget preliminärt datum för när denna produkt kommer in till vårt lager ännu. Vi har tyvärr inte heller någon möjlighet att se var i kön du befinner dig.

Om det senare påståendet är riktigt har jag svårt att dra annan slutsats än att korten skickas ut i helt slumpmässigt turordning till alla som förhandsbokat sina Strix-kort hos CDON.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Skrivet av First Ninja:

@Exilo och @-ronz - det verkar som vi tre sitter i samma konsumentbåt. Då jag frågade CDON:s kundtjänst om kortets leveransdatum konstaterade man att de tydligen kommer in pö om pö, och att Sweclockers artikel i ämnet synliggör leveransproblemen:

Tyvärr väcker ovanstående icke-svar följdfrågan om köplats; får CDON fortlöpande leveranser gissar jag att alla som förbokat åtminstone vill bilda sig en uppfattning hur långt framme i kön man är. Så här besvarade "Monika" på kundtjänsten frågeställningen:

Om det senare påståendet är riktigt har jag svårt att dra annan slutsats än att korten skickas ut i helt slumpmässigt turordning till alla som förhandsbokat sina Strix-kort hos CDON.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska aldrig ställa sig i kö på cdon då med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fast de fick ett bra sample, det var allt De kunde fått ett dåligt sample och då hade de nog inte kunnat kalla kortet för det snabbaste någonsin Läst om folk som överklockat sina MSI kort till 2130 på luft, något mitt inte fixar. Jag har otur, de har tur

Det var inte bara prestandan som gjorde att det blev det bästa 1080-kortet, utan helheten. Alla 1080-kort presterar likvärt, men det som skiljer mest mellan korten är temperatur, ljudnivå och pris. Palit/Gainward ligger riktigt bra till på samtliga av dessa punkter, vilket gjorde korten till favoriterna.

Med tanke på Nvidias låsning av 1000-serien, vilket verkar ha gjort custom PCB mer eller mindre meningslösa när det kommer till överklockning, så tycker jag att priset är det allra viktigaste man bör titta på, och sen hålla tummarna för att man vinner på kisellotteriet

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedenrule1:

Glada nyheter för de som har beställt EVGA GTX 1080 FTW kort. Jacob Freeman, produktchef på EVGA, har sagt att en stor mängd FTW kort kommer att skickas till Europa den här veckan.

Det vore ju underbart om man får dom lagom tills man börjar jobba igen

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av First Ninja:

@Exilo och @-ronz - det verkar som vi tre sitter i samma konsumentbåt. Då jag frågade CDON:s kundtjänst om kortets leveransdatum konstaterade man att de tydligen kommer in pö om pö, och att Sweclockers artikel i ämnet synliggör leveransproblemen:

Tyvärr väcker ovanstående icke-svar följdfrågan om köplats; får CDON fortlöpande leveranser gissar jag att alla som förbokat åtminstone vill bilda sig en uppfattning hur långt framme i kön man är. Så här besvarade "Monika" på kundtjänsten frågeställningen:

Om det senare påståendet är riktigt har jag svårt att dra annan slutsats än att korten skickas ut i helt slumpmässigt turordning till alla som förhandsbokat sina Strix-kort hos CDON.

Skickades från m.sweclockers.com

Såhär skriver dock CDON i sin egna tråd här på Swec;

Vi har några hundra bokningar på dessa kort och i torsdags fick vi in tre stycken bara för att sätta det i perspektiv. Vad som händer i vårt system då är att den kollar köordningen på beställningarna och skickar ut enligt turordningen. Då visar systemet att ordern "behandlas" för dig som kund, vilket den gjorde eftersom systemet kollade din plats i kön för att se om varan kunde skickas ut, vilket den inte kunde. Förstår att det inte är optimalt sätt att visa status i detta läget, men måste poängtera att detta är en väldigt unik situation och är inget vi vanligtvis har några problem med. Nu har tyvärr tillgången och efterfrågan varit helt skev och allt annat än önskvärd. Jag hoppas att tillgången släpper snart och att du får ditt kort så fort som möjligt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt GTX 1080 idag.

Har klockat det till 2GHz och det låg max på 70 grader under Firerstrike.

Är inte riktigt nöjd med mitt 3Dmark score dock, hade hoppats få upp till 20k.

http://imgur.com/NQSqNq7

http://imgur.com/onmuFyd

Är det min i7 4790K som flaskar?

Kollar man dock graphic score så är detta kortet drygt dubbelt så bra, mitt 780 kom upp i runda slängar 11k i Firestrike, Detta 22 - 24k.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Skrivet av ronz:

Såhär skriver dock CDON i sin egna tråd här på Swec;

Vi har några hundra bokningar på dessa kort och i torsdags fick vi in tre stycken bara för att sätta det i perspektiv. [...]

Aha - fint efterforskat. För den som själv vill läsa inlägget direkt i tråden -ronz nämner finns det här. Lite tidigare i samma tråd konstaterar CDON, precis som det i den här tråden redan påpekats, att man får in enstaka kort nu och då och betar av förhandsbokningarna allt eftersom:

Skrivet av CDON.COM:

Tillgången på både 1080 och 1070 är minst sagt bristfällig. Vi fick in 2 st 1080 Strix idag, men de går som du säkert förstår ut till de som har lagt bokningar. Vi har tyvärr ingen status på när vi är ikapp då vi får in små kvantiter pö om pö.

Intrycket är givetvis att det råder högtryck på Asus tillverkningslinjer. Förhoppningsvis hinner de ikapp så snart som bara möjligt.

Stavfel
Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Skrivet av First Ninja:

@Exilo och @-ronz - det verkar som vi tre sitter i samma konsumentbåt. Då jag frågade CDON:s kundtjänst om kortets leveransdatum konstaterade man att de tydligen kommer in pö om pö, och att Sweclockers artikel i ämnet synliggör leveransproblemen:

Tyvärr väcker ovanstående icke-svar följdfrågan om köplats; får CDON fortlöpande leveranser gissar jag att alla som förbokat åtminstone vill bilda sig en uppfattning hur långt framme i kön man är. Så här besvarade "Monika" på kundtjänsten frågeställningen:

Om det senare påståendet är riktigt har jag svårt att dra annan slutsats än att korten skickas ut i helt slumpmässigt turordning till alla som förhandsbokat sina Strix-kort hos CDON.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också bokat av CDON och fick följade svar idag efter att ha kontaktat dem ett flertal gånger de senaste veckorna utan att fått något vettigt svar. Det här svaret fick jag efter att personen jag pratade med skulle kolla med inköpsavdelningen. Vet inte om det var sant eller om hon sa så bara för att hon inte orkade svara på mina frågor. Frågorna var i stort sätt om de hade fått några exemplar överhuvudtaget samt om jag kunde få reda på hur jag låg till i kön.

Citat:

Hej,

Tyvärr har vi fortfarande inget releasedatum på varan, men när vi får in dom från leverantören kommer vi ha tillräckligt många att skicka ut till alla som bokat den. Så snart vi har ett datum kommer vi uppdatera hemsidan.

Jag tolkar det som att de inte har fått några kort ännu. Det här om releasedatumet känns lite skumt, releasedatum har väl passerat för ett bra tag sedan nu?

Edit: Såg nu att det fanns mer skrivet här om CDON. Tre kort... Jösses...

Permalänk
Medlem

Fick mitt Asus Strix kort idag tillsammans med en 1440p 165hz IPS skärm. Beställde den Asus bundle som Komplett sålde i onsdags förra veckan. Lite elakt att jag fick gå före alla som väntat på sina 1080's bara för jag köpte en bundle.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstrom:

Fick mitt Asus Strix kort idag tillsammans med en 1440p 165hz IPS skärm. Beställde den Asus bundle som Komplett sålde i onsdags förra veckan. Lite elakt att jag fick gå före alla som väntat på sina 1080's bara för jag köpte en bundle.

Det var säkert så att Asus ock Komplett hade en deal så det är inte mycket att klaga över.

Vad tycker du om skärmen förresten?

Off topic:
En sak jag undrar över är hur det funkar mellan Webhallen och Komplett. Hur ser inköps kanalerna ut för dessa företag. Om jag inte kommer ihåg fel så köpte väl Komplett Webhallen för några år sedan.

Permalänk

@Vidstrom: Gillar inte Vi får ta ett gruppsnack i tråden om detta....

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem

Titta vad jag fick hem idag

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Skärmen är riktigt grym. Hade en Benq 120hz TN innan, färgerna och svärtan är så mycket bättre och skillnaden i upplösning mot 1080p märks verkligen. Har testat G-sync i några spel också men jag vet inte ifall det är så amazing egentligen, kanske mest gör skillnad när ens fps åker under 60 vilket inte kommer hända nu när jag har ett 1080.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsf:

Gratulerar

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstrom:

@MarkSix: Skärmen är riktigt grym. Hade en Benq 120hz TN innan, färgerna och svärtan är så mycket bättre och skillnaden i upplösning mot 1080p märks verkligen. Har testat G-sync i några spel också men jag vet inte ifall det är så amazing egentligen, kanske mest gör skillnad när ens fps åker under 60 vilket inte kommer hända nu när jag har ett 1080.

Låter trevligt. Jag sitter på TN varianten av den skärm som du nu köpte. Jag är nöjd överlag med skärmen men färgerna är som sagt TN så jag är lite nyfiken på den du köpte.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag beställde mitt Asus Strix GTX 1080 27/5 från dustinhome. Jag fick först veta att dom skulle få in kortet 15 juni. Sedan blev det 21 juni och idag mailade jag och frågade om dom fått in mitt kort eftersom min orderstatus inte ändrat sig. Svaret jag fick var att det preliminära datumet är 2016-08-02!!

Någon som vet leveransdatum på Gigabyte GTX 1080 Xtreme ?? Funderar på att köpa det istället

Permalänk
Medlem

Mitt 1080 anlände till terminalen för drygt en halvtimme sedan, så jag lär få hämta ut det i morgon

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Fick mitt idag, är ett FE. Funkar bra