Permalänk
Medlem

Ljud utan bild (HDMI)

jag har en STR-DH550 reciever med tillhörande 5.1 system. men jag har ett problem, som jag inte vet om det går att lösa. har dator (med tv som enda skärm), ps4 och tv inkopplad, samt att jag ibland lyssnar på musik via vanlig 3.5 sladd. ofta vill jag kunna sitta vid datorn samt lyssna på musik via mobilen, men det går inte. antigen får jag bild och ljud i tvn eller ljud från mobilen. går detta att lösa på något sätt? allt är ju kopplat via hdmi.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte exakt hur din receiver fungerar, men på min Marantz så kan jag få till det så. Först väljer jag en Hdmi-källa som har både bild och ljud, sedan när jag väljer en annan källa som enbart har ljud så ligger bilden kvar från föregående källa, dvs Hdmi.

Om det inte fungerar för dig, så är det nog lättast att koppla om så att datorn går direkt in i tvn, och inte genom receivern. Sen kan du dra ljudet separat från antingen dator eller tv till receiver så att du får datorljudet dit när du vill ha det.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Du kan förmodligen bara lyssna/titta på en källa i taget genom receivern. Det brukar fungera så.

Alternativet är att koppla HDMI direkt från dator till TV. Förutsatt att du har ARC på både TV och receiver kan du få så här:

1. Få ljud + bild från datorn genom att välja TV på receivern och datorns HDMI-ingång på TV:ns "source"-knapp.
2. Lyssna på ljud från mobil (samtidigt som du har datorns bild på TV'n) genom att välja mobilingången på receivern medan du har TV'ns source på "dator".