Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kopiera intern hårddisk till extern via Terminal

Permalänk
Medlem

Kopiera intern hårddisk till extern via Terminal

Hej!

Har en macbook vars OS verkar har crashat. Behöver komma åt vissa filer på hårddisken, och sitter därför i Terminal som jag kommer åt via återställningsverktyget. Tanken är att kopiera alla filer på den interna hårddisken till den externa. Problemet är bara att jag inte har en blekaste aning om hur jag ska skriva kommandon, och lyckas inte förstå mig på det efter någon timma google...

Skrev "diskutil list", och fick fram en lista på alla partitioner. Kommit fram till att jag vill kopiera "dev/disk0s2" (som då alltså är partitionen med alla filer på) till "dev/disk2s1" (min externa hårddisk).

Här är det stopp och jag vet inte var jag ska ta vägen längre... Någon kunnig?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Hej!

Har en macbook vars OS verkar har crashat. Behöver komma åt vissa filer på hårddisken, och sitter därför i Terminal som jag kommer åt via återställningsverktyget. Tanken är att kopiera alla filer på den interna hårddisken till den externa. Problemet är bara att jag inte har en blekaste aning om hur jag ska skriva kommandon, och lyckas inte förstå mig på det efter någon timma google...

Skrev "diskutil list", och fick fram en lista på alla partitioner. Kommit fram till att jag vill kopiera "dev/disk0s2" (som då alltså är partitionen med alla filer på) till "dev/disk2s1" (min externa hårddisk).

Här är det stopp och jag vet inte var jag ska ta vägen längre... Någon kunnig?

Kanske detta kan vara till hjälp?
http://osxdaily.com/2013/05/13/mount-unmount-drives-from-the-...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Faktiskt! Du löste alltihop!

Verkar som att systemparitionen inte var monterad!

Tackar!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Faktiskt! Du löste alltihop!

Verkar som att systemparitionen inte var monterad!

Tackar!

Skönt att det löste sig!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |