Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holman21:

Jag tänkte på 6900k och 5960x.

6950X* och exakt. De förlorar på grund av dels deras lägre stockfrekvens och dels de små förbättringarna i IPC från Haswell till Broadwell och Skylake. I spel.

Skrivet av holman21:

Som jag sa, överklockar man båda till 4,5 ghz så kan man se en ganska stor skillnad iallfall. Kör du en 4,5 ghz 6600k mot en 4,00 ghz 6700k kanske man får ganska lika fps, men ganska säker på att 6700k vinner även då.

Det ser bara ut som att 6700k är en piggare cpu overall.

Om hypertrådningen kan användas ja. Det är rätt självklart att enkeltrådad prestanda kommer vara i stort sett likadan mellan en 6600K och en 6700K. http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FartyParty:

Att påstå att det är enorm skillnad är ju lite skrattretande dock :).

Kanske var att överdriva men ganska stor i vissa fall, det kan vara mellan 5-25 fps som spelar ganska stor roll.

Permalänk
Avstängd

skillnaden mellan 5000 och 6000 är inte stor om du jämför med vad du får tycker jag.

Gör dig inte besviken som en hel del jag känner gjort. De väljer i5 och en vacker dag inser de att de vill börja spela något nytt/streama/videoredigera/spela högre res och inser att cpun inte tål det. Och en 6700k är mycket mer framtidssäker, och kommer troligen inte bottlenecka framtida grafikkort som i5:an kommer göra.

Finns ju en hel del människor med väldigt gamla i7:ar som fortfarande funkar bra till nya spel.

Men somsagt gå för det du känner för. I5 lär funka ifall du endast spelar.

Permalänk
Medlem

Finns en cashbackkampanj på Intel nu så där kan du spara några hundralappar beroende på vad du köper. Får visserligen vänta ett tag på återbetalningen.

Skrivet av ActaNonVerba:

@holman21: hm ok, synd bara att i7an kostar 1000kr mer än vad i5 6600k kostar.... tror du det går att göra lite nerskärningar på moderkortet och RAM? https://www.inet.se/kundvagn/visa/9514210/ 6000kr är lite över min budget, vet du om det går att komma undan lite billigare? runt 5000 är det jag har råd med just nu.
är i7an verkligen värd en tusenlapp extra?

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Legendarisk

*** Rensat OT / korspostning ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

ok det blir att satsa på en I7 6700k tror jag... behöver komma ner lite i priset på modekortet https://www.inet.se/kundvagn/visa/9514394/
så om ni har några bra tips för ett billigare alternativ (som har skylake) 1600kr för ett moderkort är lite väl saftigt? de har väll inte så mycket med prestanda att göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ActaNonVerba:

De har väll inte så mycket med prestanda att göra?

Tycker absolut inte 1600 för det moderkortet är saftigt.

Med ett bättre pris får du ett moderkort av bättre kvalité, det kommer vara mer stabilt, mer funktioner, överklockning osv.

Mitt kostade 5000kr och det var inget snack om saken för mig.