Söker hjälp med att skaffa Windows 10!

Permalänk
Medlem

Söker hjälp med att skaffa Windows 10!

Hej allihop!
Jag har en laptop och nu ska jag formatera om den.
Det sitter en genuin Windowsnyckel på datorn och vill nu använda den för att skaffa Windows 10.
Hur går jag tillväga?

§7
Permalänk
Medlem

Det går nog inte, jag har för mig att kampanjen med gratis uppgradering till Windows 10 är avslutad.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Kollade upp det och kampanjen ska fortsätta till den 29juli

Permalänk
Hedersmedlem

@Elburttq *Trådstart redigerad i enlighet med §7 i forumreglerna*

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Välkommen till Sweclockers!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elburttq:

Hej allihop!
Jag har en laptop och nu ska jag formatera om den.
Det sitter en genuin Windowsnyckel på datorn och vill nu använda den för att skaffa Windows 10.
Hur går jag tillväga?

Installera windows 10. Vad är problemet?

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Tryck "Ladda ner verktyget nu". Följ sedan de väldigt tydliga instruktionerna.

Gratis uppgradering gäller till och med 29 Juli 2016.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem

Återställ datorn till den version av win 7 som den levererades med så kan du sedan köra uppdatering till win 10, oemnycklar kan inte användas för att aktivera 10 så vitt jag vet så man måste gå via uppdatering av en aktiverad win 7 för att kunna aktivera 10an första gången.

Uppdateringsrätten slutar 29 juli.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hur återställer jag datorn till versionen som den kom med? ominstallera? för jag fick inte med os på skiva när jag köpte datorn begangat

Permalänk

Såhär ska du göra. Om du har möjlighet så uppdaterar du till Windows 10 nu innan du formaterar den. När du väl kört Windows 10 1 gång på datorn så har Microsoft servrar registrerat din dator. Därefter kan du formatera datorn och göra en ren installation med Windows 10. Du behöver inte ange någon cd nyckel även om den frågar om det. Så fort du är inloggad och har internet kommer ditt Windows vara aktiverat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns en återställningspartition på datorn så använder du den, det är så det är tänkt att fungera på fabriksbyggda datorer. De får inte för Microsoft skicka med något installationsmedia, och användaren får bara göra återställningsskivor, dessa kan du be tillverkarna att skicka till dig om du inte kan lösa det på annat vis. Du kan för övrigt formatera när du gör en uppgradering också. Vad är problemet, har du inget (aktiverat) operativsystem på datorn?

Permalänk
Medlem

nej, mitt nuvarande os är ej aktiverat. har provat aktivera det men det går inte så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Har du ingen återställningspartition på hårddisken för att göra en fabriksåterställning så kan du prova att aktivera Windows 10 med OEM-nyckeln på datorn, du har inget att förlora på att prova. Men ditt svar är lite för innehållsfattigt för att förstå din exakta situation. En dator från fabrik kommer med en dold partition man kan starta återställningen ifrån samt ett program från tillverkaren för att bränna ut systemåterställningen på DVD eller spara till USB-minne. Saknas detta och man vill vara laglig så får man kontakta tillverkaren för skivor med systemåterställningen (är det en Win 7-dator så aktiverar inte OEM-versionen mot nyckeln på datorn utan mot BIOS och det är därför man inte ska använda retailmedia) för just din dator, det brukar man få betala en liten avgift för att få.

Ska du installera Windows 10 däremot så är det bara att tanka ner från Microsoft. Går det att aktivera med nyckeln på datorn är ju allt som det ska.

Permalänk
Medlem

förra ägaren av burken installerade en ''oaktiverad'' version av windows 7 som fortfarande är kvar. jag har inga återställnings skivor eller dylikt.
nu vill jag bara ominstallera datorn så den blir helt ren samt att jag vill ha windows 10. sen är jag lite skraj att man installerar win10 utan att ha en riktig aktivering. man vill ju inte att det ska bli en extra kostnad senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elburttq:

förra ägaren av burken installerade en ''oaktiverad'' version av windows 7 som fortfarande är kvar. jag har inga återställnings skivor eller dylikt.
nu vill jag bara ominstallera datorn så den blir helt ren samt att jag vill ha windows 10. sen är jag lite skraj att man installerar win10 utan att ha en riktig aktivering. man vill ju inte att det ska bli en extra kostnad senare.

Det låter som att du köpte en begagnad dator utan Windows licens. Enda alternativet är att köpa en licens. Om du kan få tag i en giltig Win7-8 licens billigt så kan du uppgradera till Win10 sedan, fram till slutet av Juli.

Permalänk
Medlem

datorn har en windows licens men om den fortfarande är giltig vet jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elburttq:

datorn har en windows licens men om den fortfarande är giltig vet jag inte

Även om datorn levererades med en licens så är den borta om du inte fått med något återställningsmedia och återställningspartitionen är borttagen. Din lösning är att köpa en ny licens.
Men samtidigt vet jag en kompis som uppgraderade sin "licensfria" Windows 7 till Win10 och hans Win10 blev aktiverat utan problem, hur det kommer se ut efter gratis uppgraderingsperioden är över vet jag dock inte.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

1.Om du har aktiverat datorn har du också en nyckel liggandes på datorn. Den kan du hitta. Skriv ner den.
2. Skapa en windows 10 installations skiva/usb. https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
3. Installera och använd nyckeln.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elburttq:

förra ägaren av burken installerade en ''oaktiverad'' version av windows 7 som fortfarande är kvar. jag har inga återställnings skivor eller dylikt.
nu vill jag bara ominstallera datorn så den blir helt ren samt att jag vill ha windows 10. sen är jag lite skraj att man installerar win10 utan att ha en riktig aktivering. man vill ju inte att det ska bli en extra kostnad senare.

Kör i USB-minnet med Windows 10 och installera datorn då? Nyckeln går förmodligen att använda i Windows 10. Går inte det så får du skaffa dig en licens eller be tillverkaren om hjälp med återställningsmedia till Windows 7. Innan du testar finns inget att diskutera!

Skivor följer som sagt inte med datorn, men en återställningspartition och program för att bränna ut eller skapa USB-minne med återställning är alltid inkluderat så vida ingen tagit bort dessa. Har man inte media/återställning så har man i princip inte någon möjlighet att använda Windows lagligt. Det är sånt man inte ska ta bort utan att ha kopior på! Windows 7 retail-installationsmedia kommer inte aktivera mot en OEM-dator (mot BIOS, med nyckel kanske fungerar) och detta är inget ställe att diskutera hur man olagligt skaffar OEM SLP-media exempelvis. Windows 10 har du hur som helst 30 dagar på dig att aktivera. Windows 7, 8, och 8.1-nycklar går att använda för att aktivera Windows 10 sedan build 1511 från november.