Permalänk
Medlem

Dell i Sverige - ett skämt?

Alltså seriöst, vad tusan sysslar Dell i Sverige med? Dom har en sanslöst långsam hemsida som dessutom kraschar ung vid 50% av tillfällena man försöker gå in på och kolla på deras företagsprodukter vilket gör att man hamnar på US versionen som talar om att det blivit fel (å fan). Mailar man till dom så får man inget svar, iaf har jag inte fått det på en fråga om att köpa produkter som jag skickade för 2 veckor sedan. Och QC (Quality Control) verkar fortfarande vara under all kritik på det som levereras. Trodde det skulle bli någon slags ordning på företaget igen när grundaren köpte tillbaka det men verkar fortfarande vara fritt fall.

@DellCare

Hur kan det komma sig att detta får fortgå år efter år? Varför ska man ens överväga att köpa era produkter för profesionellt bruk när ni, trots att ni tillverkar egna servrar, inte ens klarar av att drifta er egen webbplats? Vad ska man egentligen förvänta sig om man köper Dell? Inte kan ni väl vara nöjda med "funkar ibland" och runt-hörnet garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Alltså seriöst, vad tusan sysslar Dell i Sverige med? Dom har en sanslöst långsam hemsida som dessutom kraschar ung vid 50% av tillfällena man försöker gå in på och kolla på deras företagsprodukter vilket gör att man hamnar på US versionen som talar om att det blivit fel (å fan). Mailar man till dom så får man inget svar, iaf har jag inte fått det på en fråga om att köpa produkter som jag skickade för 2 veckor sedan. Och QC (Quality Control) verkar fortfarande vara under all kritik på det som levereras. Trodde det skulle bli någon slags ordning på företaget igen när grundaren köpte tillbaka det men verkar fortfarande vara fritt fall.

@DellCare

Hur kan det komma sig att detta får fortgå år efter år? Varför ska man ens överväga att köpa era produkter för profesionellt bruk när ni, trots att ni tillverkar egna servrar, inte ens klarar av att drifta er egen webbplats? Vad ska man egentligen förvänta sig om man köper Dell? Inte kan ni väl vara nöjda med "funkar ibland" och runt-hörnet garanti?

Det vore bra om du länkar sidan så vi andra kan testa. Dell.se/com fungerar utan problem för mig i alla fall och vi har inte haft några problem med Dell-produkter i vårt företag än så länge.

Visa signatur
Permalänk

För mig funkar alla Dell produkter jag har köpt från Dell och deras hemsida funkar fint för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Det vore bra om du länkar sidan så vi andra kan testa. Dell.se/com fungerar utan problem för mig i alla fall och vi har inte haft några problem med Dell-produkter i vårt företag än så länge.

Du kan t.ex. testa att gå in på dell.se och sen välja "För arbetet => Bärbara datorer" vilket iaf i säkert en veckas tid gett mig:

"Error Encountered

We have encountered a problem while processing the page you requested. If you experience any technical problems with your shopping experience at dell.com, please contact one of our trained sales representatives at 1-800-WWW-DELL to quickly complete your transaction. If you continue to have problems, click on the [+]Feedback link in the footer of any Dell.com web page."

Försöker man en 3-4 gånger brukar det dock ibland fungera, men gjorde det inte när jag testade för nån minut sedan (och då fick ovanstående). Hur kan en så central funktion få fortsätta inte fungera under så lång tid utan att någon på Dell ens verkar reagera? På de flesta andra företag skulle ett sådant problem leda till krisläge hos dom som ansvarar för driften med indragna semestrar och annat tills det var fixat, på Dell verkar det ses som normalläge...

Permalänk
Medlem

Dell hemsida funkar perfekt för mig.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

jag har som privatperson haft att göra med dell angående en skärm som slutade fungera efter ca 2 år. Det var inga som helst problem med deras support. De kom och lämnade en ny skärm vid min dörr efter några dagar. Sedan hämtade min gamla skärm några dagar efter det.
Hört liknande historier av andra som behövt support från dell!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du kan t.ex. testa att gå in på dell.se och sen välja "För arbetet => Bärbara datorer" vilket iaf i säkert en veckas tid gett mig:

"Error Encountered

We have encountered a problem while processing the page you requested. If you experience any technical problems with your shopping experience at dell.com, please contact one of our trained sales representatives at 1-800-WWW-DELL to quickly complete your transaction. If you continue to have problems, click on the [+]Feedback link in the footer of any Dell.com web page."

Försöker man en 3-4 gånger brukar det dock ibland fungera, men gjorde det inte när jag testade för nån minut sedan (och då fick ovanstående). Hur kan en så central funktion få fortsätta inte fungera under så lång tid?

Konstigt, för mig fungerar det utan problem. Har du testat att gå in på hemsidan från något annat nätverk/telefonen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Konstigt, för mig fungerar det utan problem. Har du testat att gå in på hemsidan från något annat nätverk/telefonen?

Felmeddelandet kommer ju från Dells egen site så det lär knappast vara några nätverksproblem på min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du kan t.ex. testa att gå in på dell.se och sen välja "För arbetet => Bärbara datorer"

Fungerar alldeles utmärkt ifrån min mobiltelefon (ej mobilversion av sidan)

Tror inte felet ligger hos Dell om du haft detta i en vecka..

Permalänk
Medlem

Håller med, blev intresserad av deras Latitude-datorer igår och försökte titta på dem. Gick inte...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

jag har som privatperson haft att göra med dell angående en skärm som slutade fungera efter ca 2 år. Det var inga som helst problem med deras support. De kom och lämnade en ny skärm vid min dörr efter några dagar. Sedan hämtade min gamla skärm några dagar efter det.
Hört liknande historier av andra som behövt support från dell!

Här kan jag delvis hålla med, de få produkter jag köpt från Dell senaste 5-10 åren har allt för ofta krävt service och då har det varit rätt lätt att få ta på support via telefon och få ut någon servicetekniker. Sen har det tyvärr krävs i genomsnitt 2-3 besök innan dom lyckats få grejerna att fungera. En servicetekniker var tom så uppgiven att han klagade på att Dell var så mycket värre än övriga märken dom också skötte service för vilket är anmärkningsvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Håller med, blev intresserad av deras Latitude-datorer igår och försökte titta på dem. Gick inte...

Precis. Och om det vore ett tillfälligt fel vore det väl helt ok men tyvärr är det mer regel än undantag att något inte fungerar på Dell.se när jag besökt sidan vid ett flertal tillfällen senaste månaderna. Vilket är helt otroligt då rimligtvis en stor del av Dells försäljning sker just genom hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Fungerar alldeles utmärkt ifrån min mobiltelefon (ej mobilversion av sidan)

Tror inte felet ligger hos Dell om du haft detta i en vecka..

Det fungerar ibland, jag har testat nu kanske en 10 gånger sen jag startade denna tråd, har fungerar vid i snitt vart annat försök (och då gått rejält långsamt). Och nej, det är inte fel på min sida iom att felmeddelandena kommer från Dell.com (där man hamnar när Dell.se kraschat).

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med deras hemsida. Är där inne ganska ofta.
Supporten är klanderfri (faktiskt en av dom bästa jag varit med om).

Dock kan jag hålla med om att deras QC är så där.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det fungerar ibland, jag har testat nu kanske en 10 gånger sen jag startade denna tråd, har fungerar vid i snitt vart annat försök (och då gått rejält långsamt). Och nej, det är inte fel på min sida iom att felmeddelandena kommer från Dell.com (där man hamnar när Dell.se kraschat).

Fungerar finfint för mig, vad kör du för webbläsare? Har du testat att ta bort dina cookies? Har du testat från en annan dator?
Tyvärr tror jag att detta är ett edge-case och inte något som uppstår i vanliga fall. En stor sida som Dell.se har ordentligt med övervakning kring sina servrar/applikationer.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Fungerar finfint för mig, vad kör du för webbläsare? Har du testat att ta bort dina cookies? Har du testat från en annan dator?
Tyvärr tror jag att detta är ett edge-case och inte något som uppstår i vanliga fall. En stor sida som Dell.se har ordentligt med övervakning kring sina servrar/applikationer.

Min webbläsare skulle göra så det fungerar bara ibland och då med felmedelanden från Dell.com på engelska?

När jag testat med olika webbläsare varierar dock felgraden, i senaste Firefox fungerar det sämre än i Chrome och Edge. I vilken mån det sen har med slumpen att göra eller med specifika webbläsare vet jag dock inte. Men det tycker jag eg inte spelar någon roll, ett miljardföretag ska ha sidor som fungerar i alla större webbläsare, och de flesta andra har det också (jag kan faktiskt inte komma på ett enda till som är lika risigt som Dell.se). Dell.se har som bekant varit ett sorgebarn länge även om dom nu äntligen verkar fått ordning på själva innehållet så man bara får det på ett språk mot tidigare en 2-3 olika. Vilket iof gjorde det roligt att besöka sidan

Permalänk
Medlem

Komiskt, efter ett tag fick jag upp en "Kundnöjdhetsundersökning" som jag föga förvånande valde att fylla i. Den kraschade direkt efter att jag valt att jag inte var nöjd med deras hemsida

Permalänk
Inaktiv

Dells sida funkar snabbt och utan problem här.

Permalänk
Avstängd

Jag kan bara hålla med dig, Jag har själv upplevt samma som dig och i slutändan slutade jag att handla via dom och gör numer köp av dell produkter via Dustin istället.
Deras företagssäljare (MIN) var totalt ointresserad av customer service och vilja att hjälpa till med köp och frågor gällande produkter. Vid köp så tog det dagar innan han svarade och var behjälplig med ordrar.. Och gällande deras hemsida så har den under flertal år varit usel att navigera och slö under många perioder.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Jag kan bara hålla med dig, Jag har själv upplevt samma som dig och i slutändan slutade jag att handla via dom och gör numer köp av dell produkter via Dustin istället.
Deras företagssäljare (MIN) var totalt ointresserad av customer service och vilja att hjälpa till med köp och frågor gällande produkter. Vid köp så tog det dagar innan han svarade och var behjälplig med ordrar.. Och gällande deras hemsida så har den under flertal år varit usel att navigera och slö under många perioder.

Trist att höra. Då kan vi iaf konstatera att problemen med Dell.se är högst påtagliga då fler än mig verkar uppleva dom. Sen verkar det fungera bra för vissa att döma av vad som skrivs här men iaf för min del anser jag det inte vara OK att ett bolag i Dells storlek kan ha som målsättning att det ska fungera ibland.

Eg tycker jag inte det största problemet är att hemsidan har besvär utan att det verkar gå en röd tråd genom allt som Dell gör att kvalitén inte är vad den borde vara. Sen måste man väl som alltid ställa kvalité i relation till pris men iaf för mig känns det fortfarande som Dell har en bra bit kvar innan man vågar köpa saker som MÅSTE fungera av dom. Trist, för en gång i tiden var jag en trogen Dellkund och köpte allt jag kunde via dom beroende på att dom höll en god kvalité och erbjöd på den tiden unika möjligheter att konfigurera det man köpte via hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Trist att höra. Då kan vi iaf konstatera att problemen med Dell.se är högst påtagliga då fler än mig verkar uppleva dom. Sen verkar det fungera bra för vissa att döma av vad som skrivs här men iaf för min del anser jag det inte vara OK att ett bolag i Dells storlek kan ha som målsättning att det ska fungera ibland.

Eg tycker jag inte det största problemet är att hemsidan har besvär utan att det verkar gå en röd tråd genom allt som Dell gör att kvalitén inte är vad den borde vara. Sen måste man väl som alltid ställa kvalité i relation till pris men iaf för mig känns det fortfarande som Dell har en bra bit kvar innan man vågar köpa saker som MÅSTE fungera av dom. Trist, för en gång i tiden var jag en trogen Dellkund och köpte allt jag kunde via dom beroende på att dom höll en god kvalité och erbjöd på den tiden unika möjligheter att konfigurera det man köpte via hemsidan.

Men köp inte Dell produkter då?

Om du nu "vet" att deras service brister och att produkterna / hemsidan inte fungerar så köp av en annan leverantör?

För övrigt så fungerar deras hemsida felfritt för mig i Chrome , Edge och Firefox.

/H

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

@improwise
Har varit inne där en del och har aldrig haft några problem. Testade idag igen och surfa runt, kollade på XPS serien, och funderade problemfritt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har bara hört bra saker om Dells support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Men köp inte Dell produkter då?

Om du nu "vet" att deras service brister och att produkterna / hemsidan inte fungerar så köp av en annan leverantör?

För övrigt så fungerar deras hemsida felfritt för mig i Chrome , Edge och Firefox.

/H

Det gör jag inte heller även om jag tittar på dom då och då i förhoppning att dom ska få ordning på saker och ting. Köpte en XPS 13 förra året dock efter att inte ha köpt Dell på länge pga de problem som anges här, tyvärr gav det ingen mersmak.

Det är ingen större hemlighet att Dell gått riktigt dåligt ekonomiskt sett senaste åren och därmed kan man tycka att fokus på försäljning och bra kundupplevelser borde vara större. Men nu när Michel Dell väl vad jag vet köpt ut bolaget från börsen så kan det förhoppningsvis bli lite ordning på saker och ting igen.

Gissar att de flesta här på SweClockers främst är privakunder och då tenderar fokus att vara lite annorlunda än för de som vill ha grejer som man kan lita på för profesionella ändamål. Dvs främst fokus på mycket för pengarna och då tror jag Dell kan vara ett bra val fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

@improwise
Har varit inne där en del och har aldrig haft några problem. Testade idag igen och surfa runt, kollade på XPS serien, och funderade problemfritt.

Ja, överlag verkar vissa delar av Dell.se fungera klart bättre än andra. T.ex. brukar det för det mesta gå att komma till deras bärbara företagsprodukter via "bakvägar" som fungerar även när huvudlänkarna inte gör det. Vilket gör det än mer otroligt att ingen fixar problemen som uppenbarligen drabbar fler än mig, borde bara krävas lite intresse för kundupplevelsen och att någon testar den egna siten lite då och då.

Permalänk
Medlem

Testade nyss att gå in på hemsidan, och även jag fick krasch 2-3 gånger innan det funkade. Har upplevt deras hemsida som seg förut, men det har alltid funkat. Men kan tänka mig att det blir ganska frustrerande om man ska köpa något, och det kraschar. Aldrig köpt något ifrån Dell, så kan inte uttala mig om dom är bra eller inte, men min sambo har en Dell latitude, och hon är väldigt nöjd.

// Philip

Permalänk

Alltså seriöst, vad tusan sysslar Dell i Sverige med? Dom har en sanslöst långsam hemsida som dessutom kraschar ung vid 50% av tillfällena man försöker gå in på och kolla på deras företagsprodukter vilket gör att man hamnar på US versionen som talar om att det blivit fel (å fan). Mailar man till dom så får man inget svar, iaf har jag inte fått det på en fråga om att köpa produkter som jag skickade för 2 veckor sedan. Och QC (Quality Control) verkar fortfarande vara under all kritik på det som levereras. Trodde det skulle bli någon slags ordning på företaget igen när grundaren köpte tillbaka det men verkar fortfarande vara fritt fall.

@DellCare

Hur kan det komma sig att detta får fortgå år efter år? Varför ska man ens överväga att köpa era produkter för profesionellt bruk när ni, trots att ni tillverkar egna servrar, inte ens klarar av att drifta er egen webbplats? Vad ska man egentligen förvänta sig om man köper Dell? Inte kan ni väl vara nöjda med "funkar ibland" och runt-hörnet garanti?

Hej @improwise

Mycket tråkigt att höra att du upplever vår hemsida negativt.
Jag tar gärna emot mer konkret feedback om vad exakt det är du tycker är dåligt (detta då du har en lång rad med dåliga upplevelser) så att jag kan föra detta vidare till rätt kanaler så att vi kan genomföra förbättringar på området.

Med vänliga hälsningar,

Alexander Rosén
Nordic Social Media Support Specialist
Följ oss på Twitter: @DellLyssnar och Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det gör jag inte heller även om jag tittar på dom då och då i förhoppning att dom ska få ordning på saker och ting. Köpte en XPS 13 förra året dock efter att inte ha köpt Dell på länge pga de problem som anges här, tyvärr gav det ingen mersmak.

Det är ingen större hemlighet att Dell gått riktigt dåligt ekonomiskt sett senaste åren och därmed kan man tycka att fokus på försäljning och bra kundupplevelser borde vara större. Men nu när Michel Dell väl vad jag vet köpt ut bolaget från börsen så kan det förhoppningsvis bli lite ordning på saker och ting igen.

Gissar att de flesta här på SweClockers främst är privakunder och då tenderar fokus att vara lite annorlunda än för de som vill ha grejer som man kan lita på för profesionella ändamål. Dvs främst fokus på mycket för pengarna och då tror jag Dell kan vara ett bra val fortfarande.

Then what's the problem?

Om det har varit skit i 5 - 10 år så borde flera större företag ha slutat köpa Dell produkter men vad jag vet så gör många det fortfarande.

Eller så är det egentligen inte mer fel på Dell än någon av dom andra leverantörerna.

/H. Produktionsplanerare / Inköpare

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Jag provade att kolla runt på företagssidorna för laptops i Palemoon (Mozilla), Chrome, Edge och Internet Explorer.

Enda gången jag fick sidfel var när jag klistrade in adressen i alla samtidigt, då verkade Dells sida ge fel på alla utom den första jag klistrade in i, så jag antar att det är något överbelastningsskydd som är igång. Det händer väl på många sidor. Lite segt kanske det är ibland, men inte onormalt för en stor hemsida med massa valrutor och menyer.

När jag gick in i en i taget eller klistrade in samma länk på nytt i bara en browser hade jag inga problem.

Vad gäller kvaliteten så är jag väldigt nöjd.
Vi har IPS-skärmar hemma som snurrat i många år och på jobbet har vi köpt Dell-PCs, både stationära och bärbara plus en mängd olika skärmar m.m. som bara fungerat utan problem.

Jag tror vi haft max en skärm av kanske 50st som haft problem vid leverans och då fick vi en ny skickad till oss direkt, så vi hade den dagen efter innan vi behövde skicka tillbaka den gamla.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av improwise:

Du kan t.ex. testa att gå in på dell.se och sen välja "För arbetet => Bärbara datorer" vilket iaf i säkert en veckas tid gett mig:

"Error Encountered

We have encountered a problem while processing the page you requested. If you experience any technical problems with your shopping experience at dell.com, please contact one of our trained sales representatives at 1-800-WWW-DELL to quickly complete your transaction. If you continue to have problems, click on the [+]Feedback link in the footer of any Dell.com web page."

Försöker man en 3-4 gånger brukar det dock ibland fungera, men gjorde det inte när jag testade för nån minut sedan (och då fick ovanstående). Hur kan en så central funktion få fortsätta inte fungera under så lång tid utan att någon på Dell ens verkar reagera? På de flesta andra företag skulle ett sådant problem leda till krisläge hos dom som ansvarar för driften med indragna semestrar och annat tills det var fixat, på Dell verkar det ses som normalläge...

Skrivet av improwise:

Det fungerar ibland, jag har testat nu kanske en 10 gånger sen jag startade denna tråd, har fungerar vid i snitt vart annat försök (och då gått rejält långsamt). Och nej, det är inte fel på min sida iom att felmeddelandena kommer från Dell.com (där man hamnar när Dell.se kraschat).

Försökt nu 5 ggr, samtliga utan problem och laddar på under en sekund... Jag får meddelanden av andra sidor om att de är nere för serveruppdatering varje gång (de lovar vara klar om 10 min) jag försöker gå in på dem, en reload av sidan så kommer jag in och arbetet är klart. Försöker jag sedan gå in igen en halvtimme senare, en annan dag osv så får jag fortfarande samma meddelande. Tror det ligger en cookie eller något för min del och länkar mig vidare till det där meddelandet...

Skrivet av improwise:

Min webbläsare skulle göra så det fungerar bara ibland och då med felmedelanden från Dell.com på engelska?

När jag testat med olika webbläsare varierar dock felgraden, i senaste Firefox fungerar det sämre än i Chrome och Edge. I vilken mån det sen har med slumpen att göra eller med specifika webbläsare vet jag dock inte. Men det tycker jag eg inte spelar någon roll, ett miljardföretag ska ha sidor som fungerar i alla större webbläsare, och de flesta andra har det också (jag kan faktiskt inte komma på ett enda till som är lika risigt som Dell.se). Dell.se har som bekant varit ett sorgebarn länge även om dom nu äntligen verkar fått ordning på själva innehållet så man bara får det på ett språk mot tidigare en 2-3 olika. Vilket iof gjorde det roligt att besöka sidan

Senaste Firefox använder jag också som webbläsare.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)