Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

@Icte
throttlar även utan turbo boost.

Vilket stresstest använder du dig av?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vilket stresstest använder du dig av?

Prime95 & Intel Burntest. :/

Jag vet inte om jag svarade på det förut men jag har senaste bios.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Prime95 & Intel Burntest. :/

Jag vet inte om jag svarade på det förut men jag har senaste bios.

Hum.. Jag får nog kolla vidare på detta, något är skumt och med de temperaturer du har så ska den inte throttla alls! Återkommer!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hum.. Jag får nog kolla vidare på detta, något är skumt och med de temperaturer du har så ska den inte throttla alls! Återkommer!

Jättebussigt av dig!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Icte
Jag har "Intel Adaptive Thermal Monitor" enabled. Jag har googlat och det verkar som det kan hjälpa att stänga av den? Vill helst inte disabla något utan att få ett okej från någon bättre vetande först.

Citat:

The Adaptive Thermal Monitor feature is intended to help protect the processor in the event that an application exceeds the TDP recommendation for a sustained time period. As such during the course of overclocking this can affect the stability of the frequnecy defined. As such it is advised it be disabled when under overclocking and stress testing with high load and high power consumption sythetics or applications. Be advised this will not disable the CPUs internal TCC functionality.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

@Icte
Jag har "Intel Adaptive Thermal Monitor" enabled. Jag har googlat och det verkar som det kan hjälpa att stänga av den? Vill helst inte disabla något utan att få ett okej från någon bättre vetande först.

Du verkar ju ha en tempgräns där cpun börjar throttla i bios. Hade en kompis med en i5 4670k med stockkylare som blev typ 75c i CS, Han hade någon inställning som gjorde att cpun började throttla järnet vid 70c vilket ledde till riktigt irriterande FPS-drops. Tror inte att det är någon fara att stänga av adaptive thermal monitor då dina temps är bra.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Du verkar ju ha en tempgräns där cpun börjar throttla i bios. Hade en kompis med en i5 4670k med stockkylare som blev typ 75c i CS, Han hade någon inställning som gjorde att cpun började throttla järnet vid 70c vilket ledde till riktigt irriterande FPS-drops. Tror inte att det är någon fara att stänga av adaptive thermal monitor då dina temps är bra.

Jag ger det ett försök och disablar det och drar igång prime. Tempen får jag hålla koll på så den inte rusar iväg. Tack för svar

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så löste det inte problemet. Det måste vara något jag missar men jag kan verkligen inte hitta det. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tyvärr så löste det inte problemet. Det måste vara något jag missar men jag kan verkligen inte hitta det. :/

Kanske är en bios-grej. Vissa moderkort har som sagt riktigt låga gränser för hur mycket ström och värme som får gå lös innan det stryper allt av säkerhetsskäl. Kolla om du kan uppdatera bios? Eller iallafall läsa vad som har ändrats om du nu inte har senaste bios-versionen.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Kanske är en bios-grej. Vissa moderkort har som sagt riktigt låga gränser för hur mycket ström och värme som får gå lös innan det stryper allt av säkerhetsskäl. Kolla om du kan uppdatera bios? Eller iallafall läsa vad som har ändrats om du nu inte har senaste bios-versionen.

Ja, kanske är så.
Jag hittade "EPU", är något energisparande. Finns: Auto, Light, Medium och Max. Kan det vara något?
EPU på light medium saving funkade inte

Vad gör primary plane current? Har den på max, 1023.875.
Internal PLL overvoltage är disabled också om det spelar någon roll?

Citat:

Internal PLL Overvoltage: Disable
- Denna inställning kan du själv välja ifall du vill ha på eller av.
- Om du vill kunna sätta datorn i viloläge ska denna vara Disabled.
- Denna inställning hjälper dig dock väldigt mycket om du vill få en högre klock över 4,7GHz
tänk dock på att din dator troligen inte kommer att vakna om den sätts i viloläge

Men det är ju ingen hög klock direkt.

Eftersom det funkar i spel är det ju ett jävla arbete för ingenting egentligen men nu är det ju mer någon form av tvång än något annat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, kanske är så.
Jag hittade "EPU", är något energisparande. Finns: Auto, Light, Medium och Max. Kan det vara något?

Vad gör primary plane current? Har den på max, 1023.875.
Internal PLL overvoltage är disabled också om det spelar någon roll?

Ingen fara att stänga av Intel Thermal Adaptive Monitor så länge man är säker på att temperaturerna är under 90 grader (över detta skulle jag nog köra med det påslaget).

Primary Plane Current Limit är gränsen för hur mycket ström som kan dras av CPU:n och den bör vara på max (även om CPU:n inte drar så mycket) vid överklockning så att CPU:n inte plötsligt stryps av begränsningen när du försöker uppnå högre spänningar. Detta är inte något som orsakar ditt problem, det är jag ganska säker på.

Precis som @henrik92 skriver så kan det faktiskt vara en begränsning som ASUS sätt själva på moderkortet av någon anledning. Jag har än så länge inte hittat någon lösning på motsvarande problem, men ska kika lite mer och se vad det kan vara!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ingen fara att stänga av Intel Thermal Adaptive Monitor så länge man är säker på att temperaturerna är under 90 grader (över detta skulle jag nog köra med det påslaget).

Primary Plane Current Limit är gränsen för hur mycket ström som kan dras av CPU:n och den bör vara på max (även om CPU:n inte drar så mycket) vid överklockning så att CPU:n inte plötsligt stryps av begränsningen när du försöker uppnå högre spänningar. Detta är inte något som orsakar ditt problem, det är jag ganska säker på.

Precis som @henrik92 skriver så kan det faktiskt vara en begränsning som ASUS sätt själva på moderkortet av någon anledning. Jag har än så länge inte hittat någon lösning på motsvarande problem, men ska kika lite mer och se vad det kan vara!

Jag vill minnas att jag faktiskt sett tempen runt 85 när jag hade en igendammad stock kylare för ett par år sedan men kan så klart ha fel.
Nu har jag ju testat allt känns det som. Satte "Internal PLL Overvoltage" på enabled men samma sak där. Kan vara så att dom har throttling när man höjt spänningen själv och ligger runt 80 strecket.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag vill minnas att jag faktiskt sett tempen runt 85 när jag hade en igendammad stock kylare för ett par år sedan men kan så klart ha fel.
Nu har jag ju testat allt känns det som. Satte "Internal PLL Overvoltage" på enabled men samma sak där. Kan vara så att dom har throttling när man höjt spänningen själv och ligger runt 80 strecket.

Testa det här (i tur och ordning):

Sätt alla C-states (C1E, C3 , C6) på Disabled
Sätt CPU Spread Spectrum på Disabled
Gör en full reset av ditt BIOS (t.ez. genom att ta ut batteriet på moderkortet i ca 5 min)
Gör en rollback till en tidigare BIOS version

Kolla om det hjälper!

PLL Overvoltage bör för övrigt vara Disabled ifall du vill kunna sätta datorn i vila utan att få en massa problem!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Testa det här (i tur och ordning):

Sätt alla C-states (C1E, C3 , C6) på Disabled
Sätt CPU Spread Spectrum på Disabled
Gör en full reset av ditt BIOS (t.ez. genom att ta ut batteriet på moderkortet i ca 5 min)
Gör en rollback till en tidigare BIOS version

Kolla om det hjälper!

PLL Overvoltage bör för övrigt vara Disabled ifall du vill kunna sätta datorn i vila utan att få en massa problem!

Jag kan tyvärr inte gå tillbaka till ett tidigare BIOS eftersom mitt grafikkort är beroende av detta för att funka.
Jag ska testa det andra dock!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Icte
Ingenting utav det funkade.
Jag får hoppas att kylningen blir mycket bättre när jag fått tummen ur och monterat om kylaren med ny pasta. Kallaste kärnan ligger ju på 71, när dom andra är uppe vid 80, så kanske.. peppar peppar

Tack så jättemycket för du tog dig tid att försöka hjälpa mig! Generöst att lägga den tiden att googla och leta, på en helt främmande människa.

@henkrik92
Pratar du med din polare så kan du fråga vad det hette i bios som ställde till det för honom, om du kommer ihåg dvs.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

@Icte
Ingenting utav det funkade.
Jag får hoppas att kylningen blir mycket bättre när jag fått tummen ur och monterat om kylaren med ny pasta. Kallaste kärnan ligger ju på 71, när dom andra är uppe vid 80, så kanske.. peppar peppar

Tack så jättemycket för du tog dig tid att försöka hjälpa mig! Generöst att lägga den tiden att googla och leta, på en helt främmande människa.

@henkrik92
Pratar du med din polare så kan du fråga vad det hette i bios som ställde till det för honom, om du kommer ihåg dvs.

Tråkigt! Men jag hoppas du hittar ett sätt att lösa problemet och dela gärna med dig här om du gör det! Lycka till!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

@henkrik92
Pratar du med din polare så kan du fråga vad det hette i bios som ställde till det för honom, om du kommer ihåg dvs.

Jag fixade det själv, Det var bara en kurva i "EASY" varianten av hans bios som man drog och fixade i.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@Icte
Verkar inte varit värmegräns utan samma sak inträffar på 70 grader. Någon konstig gräns helt enkelt. Ska ta kontakt med asus och kolla så återkommer jag med uppdatering i tråden, men värmen var det iaf icke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

ser det bra ut hittils för en 4.3clock? har aldrig clockat förut så jag tar det jävligt slow.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av teddysbear:

http://i.imgur.com/e4ngkkm.png

ser det bra ut hittils för en 4.3clock? har aldrig clockat förut så jag tar det jävligt slow.

Du har överklockat något med BCLK. Undvik detta om möjligt. Kan ge sämre prestanda på Sata/USB kontrollers och det kan vara ram-stickorna som sätter stopp.
Kör rent med Multipel om du kan.

Du sitter även i OS och överklockar?
Ser ut som att du tappar förmågan att lägga till PLL och lösa spänningsfallen vid last.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har överklockat något med BCLK. Undvik detta om möjligt. Kan ge sämre prestanda på Sata/USB kontrollers och det kan vara ram-stickorna som sätter stopp.
Kör rent med Multipel om du kan.

Du sitter även i OS och överklockar?
Ser ut som att du tappar förmågan att lägga till PLL och lösa spänningsfallen vid last.

Jo jag sitter i bios o över clockar det var mer för att visa =).. det med spänning och sånt har jag noll koll på. satta ner BCLK till 100 då.. Tack för hjälpen

Permalänk

Tjena! har clockat datorn till 4.2 nu. stött på ett problem hittils vid uppstart av datorn så går fläktarna och allt igång men sen kör han en restart och funkar normalt igen.

Permalänk
Medlem

Skulle ta kontakt med ASUS men hittade inte produktnumret så mailade @ASUS_Alexander här på Sweclockers och fick detta svaret:

Skrivet av ASUS_Alexander:

@ClintBeastwood:

Ja, att det throttlar när du kör stresstest som Prime95 är ganska vanligt för just det moderkortet då det helt enkelt inte klarar av höga spänningar under hög belastning. Det finns inte riktigt något man kan göra åt detta. I spel ska det dock inte vara några problem.

ASUS p8p67-m
Inga problem i spel även om processorn jobbar på så det är egentligen ett icke-problem för mig personligen men kanske är tråkigt om folk använder processorn till annat, inte en aning. Klarar klocken 5 timmar av Battlefield 4 så skulle jag ändå säga att det är stabilt för mitt användningsområde. Grymt snabb hjälp utav Alexander här på forumet också så kudos för det!
Har för övrigt klocken på 4.5GHz och spänningen visar 1.392-1.400 när jag startar Prime, vet dock inte hur den ser ut i spel. Hetaste kärnan 71 grader under flera timmars spelande.

Mvh

edit: 2500k

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ClintBeastwood:

Skulle ta kontakt med ASUS men hittade inte produktnumret så mailade @ASUS_Alexander här på Sweclockers och fick detta svaret:
ASUS p8p67-m
Inga problem i spel även om processorn jobbar på så det är egentligen ett icke-problem för mig personligen men kanske är tråkigt om folk använder processorn till annat, inte en aning. Klarar klocken 5 timmar av Battlefield 4 så skulle jag ändå säga att det är stabilt för mitt användningsområde. Grymt snabb hjälp utav Alexander här på forumet också så kudos för det!
Har för övrigt klocken på 4.5GHz och spänningen visar 1.392-1.400 när jag startar Prime, vet dock inte hur den ser ut i spel. Hetaste kärnan 71 grader under flera timmars spelande.

Mvh

2500k, 2600k, 2700k, 3570k eller 3770k?

Gick bak och såg att du nämner 2500k.
Nästan så att det är märkligt att du inte kommer högre.
Hade dock en sämre 2500k än du har. 4.1-4.2GHz på 1.42V, men inte en gnutta högre än så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

2500k, 2600k, 2700k, 3570k eller 3770k?

Gick bak och såg att du nämner 2500k.
Nästan så att det är märkligt att du inte kommer högre.
Hade dock en sämre 2500k än du har. 4.1-4.2GHz på 1.42V, men inte en gnutta högre än så.

Nej, kör jag högre än 4.5 så blåskärmar den. Precis, är en 2500k jag pratar om. Eftersom moderkortet inte verkar gilla hög load med hög spänning kanske det är själva moderkortet som håller tillbaka processorn också. Den du pratar om måste väl ha slagit något sorts rekord i att vara värdelös med klockning?

Tycker du jag kan testa att dra på lite mer spänning och försöka få upp den till 4.6-4.7 om kylningen är bra?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@ClintBeastwood: Hänger på vad det är som fallerar.
Har man för låg spänning och det blir felräkningar så betyder det att du inte når logisk etta.
Har man för hög spänning kan man få exakt samma beteende men det beror på att du inte kan nå logisk nolla.

Meta-status betyder ju att man befinner sig varken i nivån för en etta och nivån för en nolla.

Tror snarare du ska latja med LLC och försöka få en stabilspänning nog för att den ska vara stabil på så låg spänning som möjligt, sedan kliva upp ett steg och successivt höja spänningen.

Att du bara höjer spänningen för att du ska ha högre frekvens ger ju egentligen inga bättre förutsättningar liksom.

Har ditt moderkort möjlighet att höja switching-rate på VRM:en?
Kör du bra luftflöde över sockeln och kraftförsörjningen eller är du en sån som envisas med AIO vattenkylare?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@ClintBeastwood: Hänger på vad det är som fallerar.
Har man för låg spänning och det blir felräkningar så betyder det att du inte når logisk etta.
Har man för hög spänning kan man få exakt samma beteende men det beror på att du inte kan nå logisk nolla.

Meta-status betyder ju att man befinner sig varken i nivån för en etta och nivån för en nolla.

Tror snarare du ska latja med LLC och försöka få en stabilspänning nog för att den ska vara stabil på så låg spänning som möjligt, sedan kliva upp ett steg och successivt höja spänningen.

Att du bara höjer spänningen för att du ska ha högre frekvens ger ju egentligen inga bättre förutsättningar liksom.

Har ditt moderkort möjlighet att höja switching-rate på VRM:en?
Kör du bra luftflöde över sockeln och kraftförsörjningen eller är du en sån som envisas med AIO vattenkylare?

Jag kan bara välja LLC enabled, disabled och auto. Enligt manualen ska jag kunna välja % men det går inte.
Om jag kan ändra switching rate på VRM har jag faktiskt ingen aning om. Luftflödet skulle jag säga är bra. Har en phanteks ph-tc14pe.
Jag stannar nog ändå på 4.5GHz, känns rätt okej och eftersom moderkortet throttlar vid stresstest känns det inte riktigt gjort för mycket högre klock.

Det där med för hög spänning hade jag faktiskt ingen aning om så då lärde jag mig något nytt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kan bara välja LLC enabled, disabled och auto. Enligt manualen ska jag kunna välja % men det går inte.
Om jag kan ändra switching rate på VRM har jag faktiskt ingen aning om. Luftflödet skulle jag säga är bra. Har en phanteks ph-tc14pe.
Jag stannar nog ändå på 4.5GHz, känns rätt okej och eftersom moderkortet throttlar vid stresstest känns det inte riktigt gjort för mycket högre klock.

Det där med för hög spänning hade jag faktiskt ingen aning om så då lärde jag mig något nytt.

De kanske har tagit bort fininställningarna på LLC eftersom kortet har lite svårt att hänga med i regleringen?

Osis. 4.5GHz är ändå helt okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De kanske har tagit bort fininställningarna på LLC eftersom kortet har lite svårt att hänga med i regleringen?

Osis. 4.5GHz är ändå helt okej.

Skickades från m.sweclockers.com

36,3% enligt occt vilket ändå kan ses som 36,3% högre prestanda gratis. Klockning på CPU's skalar väl bra så det faktiskt blir så mycket prestanda i ökning?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ClintBeastwood:

36,3% enligt occt vilket ändå kan ses som 36,3% högre prestanda gratis. Klockning på CPU's skalar väl bra så det faktiskt blir så mycket prestanda i ökning?

Förutsatt att endast Cpu är begränsande faktorn och de använder en tråd så skalar prestanda helt linjärt med klockfrekvensen. Fler kärnor och det blir lite fler faktorer som spelar in i belastningsberäkningarna.
OCCT mäter dock mot grundfrekvensen (3.3GHz), och du har ju turbo till 3.7GHz.

Så jämför man en kärna mot Turbo måttet så får vi 4.5/3.7. Vilken är närmre 20 eller ngt sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin