Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Medlem

Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Observera att denna tråd skapades 2012, mycket har tillkommit och försvunnit ur BIOS/UEFI genom åren, dock stämmer fortfarande tillvägagångsättet väl med hur du ska göra nu. - 2016

Ansvarsfriskrivning

Jag ansvarar inte någon skada gjord på hårdvara som mjukvara när du använder denna guide för överklockning.
Men det ska inte vara någon risk att detta händer ifall du läser igenom guiden och gör saker lugnt och metodiskt.
Har ni frågor så ställ dem gärna, vi är här för att hjälpa dig!

Haswell
Här samlar jag all info jag har om Haswell tills jag sorterar allt in i guiden!

Tcase verkar vara likadan för Sandy och Haswell vilket får mig att dra slutsatsen om att hålla samma temperaturer

Dold text

Inledning

Roligt att du har kommit på tanken att lära dig överklocka! Ett bra sätt att tjäna lite extra prestanda, gratis!

Denna guide är skriven för dig som äger en Intel Sandy eller Ivy bridge processor
som slutar på "k" dvs 2500K, 2570K, 3770K osv.

Syftet med denna guide är att inte bara skriva vilka inställningar du ska använda utan även berätta vad de olika inställningarna gör, för att du ska lära dig överklocka och inte bara lära dig ändra några inställningar i BIOS. Eftersom jag själv stött på problem när jag började överklocka så har jag tagit me dessa här för att ni ska kunna undvika dem
Här kan man också ställa frågor om man är osäker!

Något viktigt att tänka på är att det oftast är värme som stoppar dig från att överklocka längre, så en bra kylare är att föredra!

Glöm inte att ha ett bra luftflöde genom din dator och göm så mycket sladdar du bara kan.
Vissa CPU kylare som t.ex. Antec 620 har möjlighet för Push and Pull som betyder att du har en fläkt på båda sidor, detta kan dra ner dina temperaturer med ca 5-10C
Det finns många eftermarknadskylare som inte kostar alls mycket!

Innan vi börjar vill jag också berätta att även två till synes identiska CPUer klockar olika bra.

Även om du köper två i5 2500K från samma butik samtidigt, så är de fortfarande unika, mikroskopiska olikheter på CPUerna gör att det kan krävas 1,40v för den ena för att nå en stabil klock på 4,5GHz medans du kanske bara behöver 1,25v på den andra.
Därför är alla värden här inte något som kan följas till punkt och prickar, du måste själv testa vad din CPU klarar, med denna guidens vägledning förstås.

Jag avråder även från de såkallade "autoclocknings" funktionerna då dessa ofta överdriver med spänning vilket gör att du får hög temperatur

Program

Det finns en del program som du kommer behöva när du överklockar.
Dessa är till för att hålla koll på temperaturer, CPU volt och något att stress testa din CPU med.

Realtemp (Håller koll på dina temperaturer)

HWmonitor (Alternativ till Realtemp, jag använder dock bara Realtemp)

CPU-Z (Håller koll på din klockhastighet och din volt + massor med andra bra saker)

Prime95 (Stress testar din CPU för att kolla efter errors och fel samt temperatur i 100% belastning)

När du laddat ner dessa program så är vi redo att börja!

Dold text

BIOS Inställningar
(Jag kommer använda bilder från mitt moderkort som referens, för att ni ska få en bild om hur det ska se ut, använder ett ASRock Z68 Extreme4 gen3)
Alla kanske inte har alla inställningar då det skiljer sig mellan olika moderkort, men inställningarna ska täcka de flesta kort!
Hittar ni inte inställningen på ert kort så kan ni hoppa över det, om det är en inställning jag missat så säg till!

Skriv ner dina inställningar och hur du återställer BIOS

Innan du börjar så skriv ner alla inställningar från BIOS, då du kan komma att behöva göra en "CMOS reset"
Ifall ditt moderkort har en "Save profile" funktion i BIOS funkar detta istället

Detta betyder att du antingen klickar på en knapp på moderkortet bak på datorn, detta gör att alla inställningar tas bort.

Ifall ditt moderkort inte har en sådan knapp finns det en "jumper" som du flyttar mellan pin 1 och 2 till pin 2 och 3 i några sekunder och byter sedan tillbaka

Som sista alternativ så får du ta ut batteriet som sitter på moderkortet i 5 minuter.

Dold text

CPU Inställningar

Exempelbild

Dold text

CPU Ratio: All Core
- Du kan välja CPU multipliern individuellt mellan kärnorna med denna inställning.
Vi vill använda alla kärnor när vi överklockar i denna guide.

CPU Ratio setting/Multiplier: ???
- Denna inställning kommer vara huvudinställningen för ändring av klocken
- CPUns klockfrekvens bestäms så här: CPU ratio x BCLK = Frekvens.

Host Clock Override (BCLK): 100.0 MHz
- Denna inställning ska inte röras för att undvika skador på hårdvara
- Kan vara användbar för att komma upp till höga klocks som 5GHz+

Spread Spectrum: Disabled
- Om denna är Enabled kommer din BCLK vara 99.8 istället för 100.
Låt oss säga att vår CPU ratio är 45, då blir det 45 x 100MHz = 4500MHz = 4.5GHz = 4,5 Miljarder beräkningar i sekunden.
Om vi skulle ha Spread Spectrum på blir det 45 x 99.8MHz = 4491MHz.

Intel SpeedStep Tech: Enabled
- Denna inställning låter processorn ändra klockfrekvensen mellan idle och load för att spara in på bland annat volt.
- Det är därför normalt att din processor går till 1,6 eller 3,3 i frekvens under idle.
- Denna teknologin gör även att processorn kan gå emellan 1,6, 2,0, 2,5, och 3,3GHz
- Denna inställning rekommenderas då din dator inte behöver vara på 100 % load hela tiden.

Dold text

CPU Voltage Inställningar

Dold text

Intel Turbo Boost Tech: Enabled
- Denna inställning låter dig använda Turbo Voltage

Additional Turbo Voltage: +0.004v (Denna inställning finns bara på vissa kort, ASRocks kort ska ha det!)
- Denna inställning kommer vi ändra senare
- Denna inställning gör att du kan ändra din Turbo Voltage, ungefär som Vcore offset, fast denna används bara i load.
- Denna bör vara på det lägsta möjliga, i de flesta fall +0.004v
- Denna extra volt används inte i idle

Internal PLL Overvoltage: Disable
- Denna inställning kan du själv välja ifall du vill ha på eller av.
- Om du vill kunna sätta datorn i viloläge ska denna vara Disabled.
- Denna inställning hjälper dig dock väldigt mycket om du vill få en högre klock över 4,7GHz
tänk dock på att din dator troligen inte kommer att vakna om den sätts i viloläge

Core Current Limit: 250
Long Duration Power Limit: Max
Long Duration Maintained: Auto
Short Duration Power Limit: Max
Primary Plane Current Limit: Max
Secondary Plane Current Limit: Max

- För att veta vilket ditt "Max" är så skriver du in 1000 i rutan, därefter borde datorn själv ställa om till max.
- Dessa inställningar är bara gränser för hur mycket kraft CPUn får använda och har inget med hur mycket som pumpas in i den.
- Detta kommer inte skada din CPU alls, vi sätter allt på max eftersom vi ska överklocka

GT Overclocking Support: Disabled
- Denna inställning överklockar den interna grafiken i din CPU, det vill vi ej

Power Saving Mode: Disabled
- Denna inställning finns inte på alla kort, hittar du den ej så behöver du inte bry dig om den.
- Vad inställningen gör är att den sänker din Vcore

CPU Core Voltage: Offset Mode/Fixed mode/Auto
- Denna inställning kommer vi gå igenom lite senare i guiden.
- Det är denna inställning och CPU ratio som vi huvudsakligen kommer använda oss av när vi överklockar.

Förklarning av CPU Core Voltage inställningarna

Auto
- Datorn ställer in spänningen
- Kommer bara användas i början av överklockningen

Fixed Mode
- Denna inställning ger en konstant spänning till din CPU vilket gör att den kommer ligga på samma spänning hela tiden, det betyder att du kommer få högre temperaturer och högre spänning.

Offset Voltage: Exempel: +0.015v (Denna inställning är mycket bra att ha vid överklockning, speciellt om man betalar sin egna elräkning då spänningen går ner med klocken i idle. Finns bara på vissa kort, finns på ASRocks kort som jag haft)
- Detta är en inställning som kommer upp när du väljer Offset Mode i CPU core Voltage.
- Skillnaden mellan Offset och Fixed mode är att offset kommer att sänka din Vcore under idle vilket kommer resultera i att din spänning blir lägre och dina temperaturer sjunker.
- CPU VID + Offset = slutlig volt

Dold text

CPU Load-Line Calibration: Level 2 (75%)
- När din CPU är i load så har spänningen en tendens att gå ner lite, även kallat Vdrop.
- För att kompensera detta Vdrop så gjorde man en inställning kallad Load-Line Calibration (LLC), som gör att droppen jämnas ut.
- På vissa moderkort finns det bara 0%, 50% och 100%. Jag har märkt att 50 % kan leda till instabilitet, där kan det vara läge att ställa in 100%
- Jag rekommenderar Level 2 då den ger en så jämn kompensation som möjligt.

IGPU Voltage Offset: Auto
- Denna inställning är för din CPUs interna GPU.
- I denna guide så kommer vi inte använda oss av denna inställning, låt den vara på standard

IGPU Load-Line Calibration: Auto
- Samma sak som CPU LLC fast för den interna GPUn.
- I denna guide så kommer vi inte använda oss av denna inställning, låt den vara på standard

DRAM Voltage: 1.5v i vissa fall 1,65v
- RAM-minnes spänning: Denna inställning SKA vara på 1,5 så länge dina minnen inte kräver 1,65v
- Gå aldrig över 1,65v, du kan skada din hårdvara, och det vill vi inte.

VTT Voltage (VCCIO/IMC/QPI/DRAM/QPI): Auto
- Denna inställning ska vi inte ändra då den inte hjälper oss.

PCH Voltage: Auto
- Denna inställning ändrar på hur hög spänning som går till PCHn.
- Även denna ska vi inte ändra på då den inte hjälper oss.

CPU PLL Voltage (VCCPLL): Auto
- Denna ska du också lämna på Auto
- Kan hjälpa oss för att finslipa vår klock

System Agent Voltage (VCCSA): Auto
- Denna inställning ska ALDRIG ändras!

Dold text

Avancerade CPU inställningar
Vissa moderkort har inte dessa inställningar, ifall du inte har de så kan du hoppa över dessa.

Dold text

Intel Hyper Threading Technology: Enabled
- Extra funktion för vissa CPUer.
- Denna ska alltid vara Enabled ifall du har denna inställning.

Active Processor Cores: All
- Förklarar sig själv, ställer in vilka kärnor som ska vara aktiva.

Enhanced Halt State (C1E): Enabled
CPU C3 State Support: Disabled
CPU C6 State Support: Disabled
Package C State Support: Disabled

- Dessa inställningar gör att din processor kommer klocka ner sig i idle, detta för att spara på din elräkning.

CPU Thermal Throttling: Enabled
- Denna inställning får du ALDRIG ändra då den gör att CPUn kommer stänga av sig själv om den blir för varm.
- ALDRIG

No-Execute Memory Protection: Enabled
- Jag kan inte riktigt förklara detta, men jag hittade denna info om det.
- When disabled, the processor will not restrict code execution in any memory area. This makes the processor more vulnerable to buffer overflow attacks.
It is highly recommended that you enable this to to prevent buffer overflow attacks. (källa)

Intel Virtualization Technology: Enabled
- Inget att bry sig över, låt den vara på Enabled.
- Vill du veta mer klicka här http://www.intel.com/content/www/us/en/virtualization/virtual...
Hardware Prefetcher: Enabled
- Även denna kan du låta vara på Enabled, för mer info klicka här http://www.techarp.com/showfreebog.aspx?lang=0&bogno=366
Adjacent Cache Line Prefetcher: Enabled
- Samma sak här, veta mer? Klicka här http://www.techarp.com/showfreebog.aspx?lang=0&bogno=282

Dold text

Gränser för Spänning och Temperaturer

Gräns för CPU Vcore

Många här på Sweclockers frågar om vilken spänning som de kan gå upp till, här kommer svaret.

Jag rekommenderar att vara under 1,38v för en 24/7 klock! Helst under 1.36v, oftast så sätter temperaturen stopp först, men aldrig över 1.4v

Kom ihåg att de två saker som kan skada din CPU är spänning och temperatur, så gå ALDRIG över 1,40v när du överklockar.
Går du över denna gräns kommer din CPU antagligen att bli oanvändbar ganska snabbt.
Dock kommer antagligen temperaturen sätta stopp för fortsatt överklockning innan du når den gränsen (Detta beror självklart på kylare)
Vissa har påpekat detta "Det står ju på Intels hemsida att 1.52v är max" Ja detta är delvis sant, när du inte ändrat i BIOS. Så fort du ändrar något med frekvens eller spänning i BIOS så lämnar du intels spelplan och spelregler, och deras siffror gäller inte längre.

Dold text

Gräns för CPU temperatur

Sandy Bridge
Min rekommenderade max temp: 85C eller under.
Max temperatur Tmax: 98C

Ivy Bridge
Min rekommenderade max temp:85C eller under
Max temperatur Tmax: 105C

Dessa temperaturer kan ej ses som max då vi gått ifrån Intels standard volt, och temperaturerna blir mer skadliga vid högre volt

De flesta av er med nyare moderkort som stödjer CPU Thermal Throttling behöver oftast inte bry er om att skada CPUn med för höga temperaturer
då din CPU kommer slås av i tid innan skadan är skedd.

Jag har pratat med ett antal andra klockare om detta med temperatur, och många säger att man ska hålla sig ca 15 grader under Max temperaturen,
eftersom att din CPU kommer börja throttla ca 10-5C under max temp.

Kom ihåg att du nästan aldrig kommer kunna komma upp i de temperaturer du får i stresstest när du använder datorn som vanligt.

På Intels hemsida står det en temperatur som kallas Tcase, denna temperatur är mycket lägre, men den temperaturen kan inte avläsas så den är inte relevant.

Dold text

Dags att överklocka!

Den första överklocken!

Sätt CPU multipliern på 33.
Sätt "Offset" spänningen på +0.005v. Sätt "Turbo Boost" på +0.004v.

Mål: Få den högsta stabila multipliern med så låg Positiv Turbo Boost som möjligt.

TEST: Klara 5 minuter i prime95.

Stabilt i prime?: Öka CPU multipliern med 1.
Instabilt i Prime?: Minska CPU multipliern med 1.
Stabil uppstart?: Minska "Offset" med -0.005v.
Instabilt uppstart?: Höj "Offset" med 0.005

När du nått målet så kan du gå vidare till nästa steg!
Om du är nöjd med din klock eller temperaturen/spänningen säger stopp kan du köra "Det sista testet"

Dold text

Vi klockar högre!

Sätt CPU multipliern på 33.
Sätt "Offset" spänningen på +0.005v. Sätt "Turbo Boost" på +0.004v.

Mål: Få den högsta stabila multipliern med höjd "Turbo Boost"

TEST: Klara 5 minuter i prime95.

Stabilt?: Öka CPU multipliern med 1.
Instabilt i Prime?: Öka "Turbo Boost" med +0.004v.
Stabil uppstart?: Minska "Offset" med -0.005v.
Instabilt under uppstart?: Höj "Offset" med +0.005v.

Kom ihåg att inte gå över temperatur eller voltgränserna!
När du är nöjd med din klock eller temperaturen/spänningen säger stopp kan du köra "Det sista testet"

Dold text

Det sista testet!

Du har kommit till det sista testet! Förhoppningsvis så har du fått en klock du är nöjd med!

För att kolla om din CPU är helt stabil så bör man köra 12 timmar i Prime95 (Samma inställningar som ovan)

Mål: Klara Prime95 i 12 timmar utan errors, felmeddelanden, för hög volt eller för höga temperaturer!

Om du får något error så kan du ändra något av detta.
-Minska din CPU multiplier med 1.
-Öka Turbo Boost Voltage. (Förutsatt att du har en temperatur som tillåter detta och en volt som inte är för hög)
-Öka "CPU PLL" spänningen (maX 1.89v.), eller minska den (Minimum 1.709v)
Därefter testa igen!

Skulle du av någon anledning komma för nära max temp eller max voltage så kan du dra ner CPU multipliern med 1 och dra ner turbo boosten!

Dold text

För er som bara har alternativet "Fixed Voltage"

Sätt CPU multipliern på 33.
Sätt Fixed Voltage på 1.275v

Mål: Att få så hög klock som möjligt under volt och tempgränsen, alternativt så hög klock som du vill

TEST: Klara 5 minuter i prime95.

Stabilt?: Öka CPU multipliern med 1.
Instabilt?: Öka "Fixed Voltage" med +0.005v.
För varmt men ej instabilt?: Minska "Fixed Voltage" med -0.005v

När du är nöjd med din klock eller temperaturen/spänningen säger stopp ska du köra "Det sista testet"

Dold text

BSOD Lista

0x101 = Öka Vcore
0x124 = Öka/Minska QPI/VTT först, om detta ej funkar Öka/Minska vcore...
0x0A = ostabilt RAM/IMC, Öka QPI först, om detta inte funkar öka Vcore
0x1A = "Memory management error" Kan vara fel på ditt RAM-Minne. Testa med memtest.
0x1E = Öka Vcore
0x3B = Öka Vcore
0x3D = Öka Vcore
0xD1 = QPI/VTT, Öka/Minska, kan vara ostabilt RAM
0x9C = QPI/VTT Öka/Minska
0x7E = Korrupta OS filer, möjligtvis pga överklockning.

Dold text

Frågor och svar!

Varför ska jag inte använda ett överklockningsprogram?

Den stösta anledningen till varför du inte bör använda överklockningsprogram är för att de oftast lägger på massor onödig spänning så de ska garantera att ditt system blir stabilt. Därför kan du nå mycket högre värden och lägre temperaturer ifall du klockar själv!

Dold text

Jag får lägre spänning i load än det jag ställer in

Fenomenet kallas Spänningsdropp, eller V-Drop som det också kallas.
Det som händer är att spänningsstyrkan sjunker då datorn går upp i load. Detta brukar ofta kallibreras med inställningen LLC (Load Line Callibration) som finns med i Guiden. Det inställningen gör är att den kompenserar för den förlorade spänningen i load.

Dold text

Tack till

kennyparker1337 på overclock.net för hjälp med upplägget för klockningen!
HaMMeR=GoM= på overclock.net för BSOD listan!
De jag har fått hjälpa här på Sweclockers så jag kunnat få ännu mer erfarenhet av andra sorters CPUs och moderkort!

Dold text

Slutligen, har ni några problem, frågor eller protester så skriv de i tråden, jag hjälper gärna när jag får tid!
Det finns många här som också kan hjälpa, det är ju det forum är till för!
Kom även ihåg, det finns inte många spel som ens kommer över 80% av prime95 temps.

Permalänk
Medlem

Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Observera att denna tråd skapades 2012, mycket har tillkommit och försvunnit ur BIOS/UEFI genom åren, dock stämmer fortfarande tillvägagångsättet väl med hur du ska göra nu. - 2016

Ansvarsfriskrivning

Jag ansvarar inte någon skada gjord på hårdvara som mjukvara när du använder denna guide för överklockning.
Men det ska inte vara någon risk att detta händer ifall du läser igenom guiden och gör saker lugnt och metodiskt.
Har ni frågor så ställ dem gärna, vi är här för att hjälpa dig!

Haswell
Här samlar jag all info jag har om Haswell tills jag sorterar allt in i guiden!

Tcase verkar vara likadan för Sandy och Haswell vilket får mig att dra slutsatsen om att hålla samma temperaturer

Dold text

Inledning

Roligt att du har kommit på tanken att lära dig överklocka! Ett bra sätt att tjäna lite extra prestanda, gratis!

Denna guide är skriven för dig som äger en Intel Sandy eller Ivy bridge processor
som slutar på "k" dvs 2500K, 2570K, 3770K osv.

Syftet med denna guide är att inte bara skriva vilka inställningar du ska använda utan även berätta vad de olika inställningarna gör, för att du ska lära dig överklocka och inte bara lära dig ändra några inställningar i BIOS. Eftersom jag själv stött på problem när jag började överklocka så har jag tagit me dessa här för att ni ska kunna undvika dem
Här kan man också ställa frågor om man är osäker!

Något viktigt att tänka på är att det oftast är värme som stoppar dig från att överklocka längre, så en bra kylare är att föredra!

Glöm inte att ha ett bra luftflöde genom din dator och göm så mycket sladdar du bara kan.
Vissa CPU kylare som t.ex. Antec 620 har möjlighet för Push and Pull som betyder att du har en fläkt på båda sidor, detta kan dra ner dina temperaturer med ca 5-10C
Det finns många eftermarknadskylare som inte kostar alls mycket!

Innan vi börjar vill jag också berätta att även två till synes identiska CPUer klockar olika bra.

Även om du köper två i5 2500K från samma butik samtidigt, så är de fortfarande unika, mikroskopiska olikheter på CPUerna gör att det kan krävas 1,40v för den ena för att nå en stabil klock på 4,5GHz medans du kanske bara behöver 1,25v på den andra.
Därför är alla värden här inte något som kan följas till punkt och prickar, du måste själv testa vad din CPU klarar, med denna guidens vägledning förstås.

Jag avråder även från de såkallade "autoclocknings" funktionerna då dessa ofta överdriver med spänning vilket gör att du får hög temperatur

Program

Det finns en del program som du kommer behöva när du överklockar.
Dessa är till för att hålla koll på temperaturer, CPU volt och något att stress testa din CPU med.

Realtemp (Håller koll på dina temperaturer)

HWmonitor (Alternativ till Realtemp, jag använder dock bara Realtemp)

CPU-Z (Håller koll på din klockhastighet och din volt + massor med andra bra saker)

Prime95 (Stress testar din CPU för att kolla efter errors och fel samt temperatur i 100% belastning)

När du laddat ner dessa program så är vi redo att börja!

Dold text

BIOS Inställningar
(Jag kommer använda bilder från mitt moderkort som referens, för att ni ska få en bild om hur det ska se ut, använder ett ASRock Z68 Extreme4 gen3)
Alla kanske inte har alla inställningar då det skiljer sig mellan olika moderkort, men inställningarna ska täcka de flesta kort!
Hittar ni inte inställningen på ert kort så kan ni hoppa över det, om det är en inställning jag missat så säg till!

Skriv ner dina inställningar och hur du återställer BIOS

Innan du börjar så skriv ner alla inställningar från BIOS, då du kan komma att behöva göra en "CMOS reset"
Ifall ditt moderkort har en "Save profile" funktion i BIOS funkar detta istället

Detta betyder att du antingen klickar på en knapp på moderkortet bak på datorn, detta gör att alla inställningar tas bort.

Ifall ditt moderkort inte har en sådan knapp finns det en "jumper" som du flyttar mellan pin 1 och 2 till pin 2 och 3 i några sekunder och byter sedan tillbaka

Som sista alternativ så får du ta ut batteriet som sitter på moderkortet i 5 minuter.

Dold text

CPU Inställningar

Exempelbild

Dold text

CPU Ratio: All Core
- Du kan välja CPU multipliern individuellt mellan kärnorna med denna inställning.
Vi vill använda alla kärnor när vi överklockar i denna guide.

CPU Ratio setting/Multiplier: ???
- Denna inställning kommer vara huvudinställningen för ändring av klocken
- CPUns klockfrekvens bestäms så här: CPU ratio x BCLK = Frekvens.

Host Clock Override (BCLK): 100.0 MHz
- Denna inställning ska inte röras för att undvika skador på hårdvara
- Kan vara användbar för att komma upp till höga klocks som 5GHz+

Spread Spectrum: Disabled
- Om denna är Enabled kommer din BCLK vara 99.8 istället för 100.
Låt oss säga att vår CPU ratio är 45, då blir det 45 x 100MHz = 4500MHz = 4.5GHz = 4,5 Miljarder beräkningar i sekunden.
Om vi skulle ha Spread Spectrum på blir det 45 x 99.8MHz = 4491MHz.

Intel SpeedStep Tech: Enabled
- Denna inställning låter processorn ändra klockfrekvensen mellan idle och load för att spara in på bland annat volt.
- Det är därför normalt att din processor går till 1,6 eller 3,3 i frekvens under idle.
- Denna teknologin gör även att processorn kan gå emellan 1,6, 2,0, 2,5, och 3,3GHz
- Denna inställning rekommenderas då din dator inte behöver vara på 100 % load hela tiden.

Dold text

CPU Voltage Inställningar

Dold text

Intel Turbo Boost Tech: Enabled
- Denna inställning låter dig använda Turbo Voltage

Additional Turbo Voltage: +0.004v (Denna inställning finns bara på vissa kort, ASRocks kort ska ha det!)
- Denna inställning kommer vi ändra senare
- Denna inställning gör att du kan ändra din Turbo Voltage, ungefär som Vcore offset, fast denna används bara i load.
- Denna bör vara på det lägsta möjliga, i de flesta fall +0.004v
- Denna extra volt används inte i idle

Internal PLL Overvoltage: Disable
- Denna inställning kan du själv välja ifall du vill ha på eller av.
- Om du vill kunna sätta datorn i viloläge ska denna vara Disabled.
- Denna inställning hjälper dig dock väldigt mycket om du vill få en högre klock över 4,7GHz
tänk dock på att din dator troligen inte kommer att vakna om den sätts i viloläge

Core Current Limit: 250
Long Duration Power Limit: Max
Long Duration Maintained: Auto
Short Duration Power Limit: Max
Primary Plane Current Limit: Max
Secondary Plane Current Limit: Max

- För att veta vilket ditt "Max" är så skriver du in 1000 i rutan, därefter borde datorn själv ställa om till max.
- Dessa inställningar är bara gränser för hur mycket kraft CPUn får använda och har inget med hur mycket som pumpas in i den.
- Detta kommer inte skada din CPU alls, vi sätter allt på max eftersom vi ska överklocka

GT Overclocking Support: Disabled
- Denna inställning överklockar den interna grafiken i din CPU, det vill vi ej

Power Saving Mode: Disabled
- Denna inställning finns inte på alla kort, hittar du den ej så behöver du inte bry dig om den.
- Vad inställningen gör är att den sänker din Vcore

CPU Core Voltage: Offset Mode/Fixed mode/Auto
- Denna inställning kommer vi gå igenom lite senare i guiden.
- Det är denna inställning och CPU ratio som vi huvudsakligen kommer använda oss av när vi överklockar.

Förklarning av CPU Core Voltage inställningarna

Auto
- Datorn ställer in spänningen
- Kommer bara användas i början av överklockningen

Fixed Mode
- Denna inställning ger en konstant spänning till din CPU vilket gör att den kommer ligga på samma spänning hela tiden, det betyder att du kommer få högre temperaturer och högre spänning.

Offset Voltage: Exempel: +0.015v (Denna inställning är mycket bra att ha vid överklockning, speciellt om man betalar sin egna elräkning då spänningen går ner med klocken i idle. Finns bara på vissa kort, finns på ASRocks kort som jag haft)
- Detta är en inställning som kommer upp när du väljer Offset Mode i CPU core Voltage.
- Skillnaden mellan Offset och Fixed mode är att offset kommer att sänka din Vcore under idle vilket kommer resultera i att din spänning blir lägre och dina temperaturer sjunker.
- CPU VID + Offset = slutlig volt

Dold text

CPU Load-Line Calibration: Level 2 (75%)
- När din CPU är i load så har spänningen en tendens att gå ner lite, även kallat Vdrop.
- För att kompensera detta Vdrop så gjorde man en inställning kallad Load-Line Calibration (LLC), som gör att droppen jämnas ut.
- På vissa moderkort finns det bara 0%, 50% och 100%. Jag har märkt att 50 % kan leda till instabilitet, där kan det vara läge att ställa in 100%
- Jag rekommenderar Level 2 då den ger en så jämn kompensation som möjligt.

IGPU Voltage Offset: Auto
- Denna inställning är för din CPUs interna GPU.
- I denna guide så kommer vi inte använda oss av denna inställning, låt den vara på standard

IGPU Load-Line Calibration: Auto
- Samma sak som CPU LLC fast för den interna GPUn.
- I denna guide så kommer vi inte använda oss av denna inställning, låt den vara på standard

DRAM Voltage: 1.5v i vissa fall 1,65v
- RAM-minnes spänning: Denna inställning SKA vara på 1,5 så länge dina minnen inte kräver 1,65v
- Gå aldrig över 1,65v, du kan skada din hårdvara, och det vill vi inte.

VTT Voltage (VCCIO/IMC/QPI/DRAM/QPI): Auto
- Denna inställning ska vi inte ändra då den inte hjälper oss.

PCH Voltage: Auto
- Denna inställning ändrar på hur hög spänning som går till PCHn.
- Även denna ska vi inte ändra på då den inte hjälper oss.

CPU PLL Voltage (VCCPLL): Auto
- Denna ska du också lämna på Auto
- Kan hjälpa oss för att finslipa vår klock

System Agent Voltage (VCCSA): Auto
- Denna inställning ska ALDRIG ändras!

Dold text

Avancerade CPU inställningar
Vissa moderkort har inte dessa inställningar, ifall du inte har de så kan du hoppa över dessa.

Dold text

Intel Hyper Threading Technology: Enabled
- Extra funktion för vissa CPUer.
- Denna ska alltid vara Enabled ifall du har denna inställning.

Active Processor Cores: All
- Förklarar sig själv, ställer in vilka kärnor som ska vara aktiva.

Enhanced Halt State (C1E): Enabled
CPU C3 State Support: Disabled
CPU C6 State Support: Disabled
Package C State Support: Disabled

- Dessa inställningar gör att din processor kommer klocka ner sig i idle, detta för att spara på din elräkning.

CPU Thermal Throttling: Enabled
- Denna inställning får du ALDRIG ändra då den gör att CPUn kommer stänga av sig själv om den blir för varm.
- ALDRIG

No-Execute Memory Protection: Enabled
- Jag kan inte riktigt förklara detta, men jag hittade denna info om det.
- When disabled, the processor will not restrict code execution in any memory area. This makes the processor more vulnerable to buffer overflow attacks.
It is highly recommended that you enable this to to prevent buffer overflow attacks. (källa)

Intel Virtualization Technology: Enabled
- Inget att bry sig över, låt den vara på Enabled.
- Vill du veta mer klicka här http://www.intel.com/content/www/us/en/virtualization/virtual...
Hardware Prefetcher: Enabled
- Även denna kan du låta vara på Enabled, för mer info klicka här http://www.techarp.com/showfreebog.aspx?lang=0&bogno=366
Adjacent Cache Line Prefetcher: Enabled
- Samma sak här, veta mer? Klicka här http://www.techarp.com/showfreebog.aspx?lang=0&bogno=282

Dold text

Gränser för Spänning och Temperaturer

Gräns för CPU Vcore

Många här på Sweclockers frågar om vilken spänning som de kan gå upp till, här kommer svaret.

Jag rekommenderar att vara under 1,38v för en 24/7 klock! Helst under 1.36v, oftast så sätter temperaturen stopp först, men aldrig över 1.4v

Kom ihåg att de två saker som kan skada din CPU är spänning och temperatur, så gå ALDRIG över 1,40v när du överklockar.
Går du över denna gräns kommer din CPU antagligen att bli oanvändbar ganska snabbt.
Dock kommer antagligen temperaturen sätta stopp för fortsatt överklockning innan du når den gränsen (Detta beror självklart på kylare)
Vissa har påpekat detta "Det står ju på Intels hemsida att 1.52v är max" Ja detta är delvis sant, när du inte ändrat i BIOS. Så fort du ändrar något med frekvens eller spänning i BIOS så lämnar du intels spelplan och spelregler, och deras siffror gäller inte längre.

Dold text

Gräns för CPU temperatur

Sandy Bridge
Min rekommenderade max temp: 85C eller under.
Max temperatur Tmax: 98C

Ivy Bridge
Min rekommenderade max temp:85C eller under
Max temperatur Tmax: 105C

Dessa temperaturer kan ej ses som max då vi gått ifrån Intels standard volt, och temperaturerna blir mer skadliga vid högre volt

De flesta av er med nyare moderkort som stödjer CPU Thermal Throttling behöver oftast inte bry er om att skada CPUn med för höga temperaturer
då din CPU kommer slås av i tid innan skadan är skedd.

Jag har pratat med ett antal andra klockare om detta med temperatur, och många säger att man ska hålla sig ca 15 grader under Max temperaturen,
eftersom att din CPU kommer börja throttla ca 10-5C under max temp.

Kom ihåg att du nästan aldrig kommer kunna komma upp i de temperaturer du får i stresstest när du använder datorn som vanligt.

På Intels hemsida står det en temperatur som kallas Tcase, denna temperatur är mycket lägre, men den temperaturen kan inte avläsas så den är inte relevant.

Dold text

Dags att överklocka!

Den första överklocken!

Sätt CPU multipliern på 33.
Sätt "Offset" spänningen på +0.005v. Sätt "Turbo Boost" på +0.004v.

Mål: Få den högsta stabila multipliern med så låg Positiv Turbo Boost som möjligt.

TEST: Klara 5 minuter i prime95.

Stabilt i prime?: Öka CPU multipliern med 1.
Instabilt i Prime?: Minska CPU multipliern med 1.
Stabil uppstart?: Minska "Offset" med -0.005v.
Instabilt uppstart?: Höj "Offset" med 0.005

När du nått målet så kan du gå vidare till nästa steg!
Om du är nöjd med din klock eller temperaturen/spänningen säger stopp kan du köra "Det sista testet"

Dold text

Vi klockar högre!

Sätt CPU multipliern på 33.
Sätt "Offset" spänningen på +0.005v. Sätt "Turbo Boost" på +0.004v.

Mål: Få den högsta stabila multipliern med höjd "Turbo Boost"

TEST: Klara 5 minuter i prime95.

Stabilt?: Öka CPU multipliern med 1.
Instabilt i Prime?: Öka "Turbo Boost" med +0.004v.
Stabil uppstart?: Minska "Offset" med -0.005v.
Instabilt under uppstart?: Höj "Offset" med +0.005v.

Kom ihåg att inte gå över temperatur eller voltgränserna!
När du är nöjd med din klock eller temperaturen/spänningen säger stopp kan du köra "Det sista testet"

Dold text

Det sista testet!

Du har kommit till det sista testet! Förhoppningsvis så har du fått en klock du är nöjd med!

För att kolla om din CPU är helt stabil så bör man köra 12 timmar i Prime95 (Samma inställningar som ovan)

Mål: Klara Prime95 i 12 timmar utan errors, felmeddelanden, för hög volt eller för höga temperaturer!

Om du får något error så kan du ändra något av detta.
-Minska din CPU multiplier med 1.
-Öka Turbo Boost Voltage. (Förutsatt att du har en temperatur som tillåter detta och en volt som inte är för hög)
-Öka "CPU PLL" spänningen (maX 1.89v.), eller minska den (Minimum 1.709v)
Därefter testa igen!

Skulle du av någon anledning komma för nära max temp eller max voltage så kan du dra ner CPU multipliern med 1 och dra ner turbo boosten!

Dold text

För er som bara har alternativet "Fixed Voltage"

Sätt CPU multipliern på 33.
Sätt Fixed Voltage på 1.275v

Mål: Att få så hög klock som möjligt under volt och tempgränsen, alternativt så hög klock som du vill

TEST: Klara 5 minuter i prime95.

Stabilt?: Öka CPU multipliern med 1.
Instabilt?: Öka "Fixed Voltage" med +0.005v.
För varmt men ej instabilt?: Minska "Fixed Voltage" med -0.005v

När du är nöjd med din klock eller temperaturen/spänningen säger stopp ska du köra "Det sista testet"

Dold text

BSOD Lista

0x101 = Öka Vcore
0x124 = Öka/Minska QPI/VTT först, om detta ej funkar Öka/Minska vcore...
0x0A = ostabilt RAM/IMC, Öka QPI först, om detta inte funkar öka Vcore
0x1A = "Memory management error" Kan vara fel på ditt RAM-Minne. Testa med memtest.
0x1E = Öka Vcore
0x3B = Öka Vcore
0x3D = Öka Vcore
0xD1 = QPI/VTT, Öka/Minska, kan vara ostabilt RAM
0x9C = QPI/VTT Öka/Minska
0x7E = Korrupta OS filer, möjligtvis pga överklockning.

Dold text

Frågor och svar!

Varför ska jag inte använda ett överklockningsprogram?

Den stösta anledningen till varför du inte bör använda överklockningsprogram är för att de oftast lägger på massor onödig spänning så de ska garantera att ditt system blir stabilt. Därför kan du nå mycket högre värden och lägre temperaturer ifall du klockar själv!

Dold text

Jag får lägre spänning i load än det jag ställer in

Fenomenet kallas Spänningsdropp, eller V-Drop som det också kallas.
Det som händer är att spänningsstyrkan sjunker då datorn går upp i load. Detta brukar ofta kallibreras med inställningen LLC (Load Line Callibration) som finns med i Guiden. Det inställningen gör är att den kompenserar för den förlorade spänningen i load.

Dold text

Tack till

kennyparker1337 på overclock.net för hjälp med upplägget för klockningen!
HaMMeR=GoM= på overclock.net för BSOD listan!
De jag har fått hjälpa här på Sweclockers så jag kunnat få ännu mer erfarenhet av andra sorters CPUs och moderkort!

Dold text

Slutligen, har ni några problem, frågor eller protester så skriv de i tråden, jag hjälper gärna när jag får tid!
Det finns många här som också kan hjälpa, det är ju det forum är till för!
Kom även ihåg, det finns inte många spel som ens kommer över 80% av prime95 temps.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Förklaringar Kring TJMax, throttling och andra viktiga begrepp
En trevlig kväll pratades det kring vad max temperaturen på en Ivy Bridge var,
Vilken temperatur är det som är skadligt? När Börjar processorn Throttla? Vad är Throttling?
Undrar du kring detta läs mer här under:
STORT TACK TILL:
SeF.Typh00n och även Blargmode som hjälpte till.

Q: Vad är Throttling?
A: Det är när temperaturen på processorn stiger till den nivå att processorn skickar PROCHOT# och frekvenserna stryps. Detta sker för att bromsa temperatur utvecklingen och på så sätt även förhindra skada på Processorn i det långa loppet.
Sker det en överträdelse mer än en gång inom 1.5ms så försätts processorn i "pn State" - kan översättas som lägre hastighet, letar fortfarande källa som går att lita på.

Q: När Sker Throttling?
A: Detta sker när processorn når temperaturen indikerat av TJ Max (Thermal Junction max). På Sandy Bridge 98°C och Ivy Bridge k-suffix processorer är det 105°C. Denna temperatur ligger hårdkodad i processorn. Andra TJ Max finns för andra processorer. Här: TJ Max för Ivy B.

Q: Vad betyder PROCHOT#?
A: Processor Hot, Läs mer här: Sid 81 5.6.3

Q: Men om processorerna börjar throttla vid 105°C när stängs datorn av, av den inbyggda säkerhetsfunktionen?
A: Detta sker vid THERMTRIP# signalen. Denna signal skickas vid 130°C. Sker inom 10µs från avmätt temperatur-överträdelse.

Q: Vad betyder THERMTRIP#?
A: "Thermal Trip": Den interna Värme sensorn används för att skydda processorn vid "katastrofisk överhettning".

Q: Vad betyder TCase?
A: TCase är en temperatur som intel läser fram i fabrik. Detta sker via en Sensor som placeras mellan IHS och kärnorna. Det är inget man kan avläsa själv eller mäta upp. Tcase är den maximala temperatur denna sensor bör uppnå, högre och man kan inte längre säkerställa "long-term reliability" om denna överstigs.
Värt att nämna är detta MELLAN kärnor och IHS och inte samma sak som temperaturen på kärnorna.

Q: Vad betyder Tjunktion?
A: Motsvarar kort och gott Temperaturen på kärnor. Mobila processorer saknar IHS och därav används Tjunktion i motsvarande syfte.

Q: RealTemp kan visa mig ViD, vad är ViD?
A:Alla processorer är lite olika och har olika defekter, detta påverkar vilken spänning man måste ha när man kör processorn i en specifik hastighet.
ViD är den information som Intel kan köra processorn i och ligger lagrad i ett register på processorn . Denna läser Bios på moderkortet av första gången man startar datorn (eller har kört CLEAR CMOS).
ViD är inte den spänning man kör processorn på utan ett grundvärde.

Ett lågt ViD brukar signalera en processorkrets som läcker lite, och är lättare att överklocka och få stabil på en låg spänning.

VIKTIGT:Samtliga temperaturer är enligt intel avsedda för standardhastigheter och standardspänningar.
En processor som körs i 1.5V vid 99°C Kommer inte throttla men den kommer garanterat överstiga intels satta Tcase och således förbruka sin livslängd snabbare.

Likaså kan för hög spänning göra att de 10µs som det tar för THERMTRIP# att skickas inte är tillräckligt snabbt för att förhindra permanent skada!

Källor:

Info Kring När Processor skickar THERMTRIP# och omedelbart stänger av dator: Sid.71 - 6.9
TJ Max för Ivy Bridge: Sid. 16 - 1.4
Läs Kring Tcase och vad det är: Länk till Intel Q & A.
Information Kring Max TTV Tcase: Sid.42 - Fig 6.1

Dold text

Hittar ni fler källor eller information ni tycker skulle vara bra att ha i detta stycke skicka då mig ett PM.

Dold text

Överklockning på MSI Z77
Kort information för de som överklockar med MSI.
Grunden är detsamma och jag kommer inte förklara det mer ingående än vad iSw3de redan har gjort.
Citera gärna inlägget om det är något specifikt du undrar kring MSIs varianter på namn etc.
När ni citerar ta bort allt innehåll i citatet och skriv "text" eller annat trevligt.

För att kunna börja överklocka överhuvudtaget så måste du ändra CPU ratio. Det gör att lite fler alternativ kommer upp. Från auto till manual.
Jag sitter med ett MSI Z77A-S01 på denna överklocken. Har även åstadkommit detsamma med mitt MSI Z77A-GD65.

Här ser du att jag har satt Adjust CPU Ratio in OS.
Det är så att man kan använda ControlCenter Från MSI för att kunna överklocka från windows. Alltid smidigt
Det intressanta är dock 43 i Multiplier.

Om du scrollar ner lite så kommer du till Core Voltage:

Bara att klicka på denna och Trycka i 1.165V.
Då ser det ut såhär:

Kollar du lite högre upp så ser du att jag har lagt i Extreme Memory Profile (X.M.P).
Det är så att ram-minnen som har en hastighet över 1333 faktiskt körs på den hastigheten. (De nerklockas automatiskt annars till 1333MHz).

Här ligger X.M.P.

Nu till resultat!

Denna bild är förstor för mig att få lägga direkt synlig på Forumet men det är bara att klicka.

Den extremt vackra Bakgrundsbilden finns att hämta här:
HanraxHar gjort den!

Jag har åstadkommit Standardklock på den med 1.145V om man vill undervolta lite och få ner temps.

På 1.305V kommer jag till 4.5GHz.
På 1.38V kommer jag till 4.6GHz

Load line Calibration(ASUS) VDroop Controll (MSI) har lagts på näst högsta alternativet i de högre överklockningarna.

Dold text

Good work!
Tråd för resultat av överklockning av Ivy Bridge

Tidigare tråd kring Diskussion av överklockning på en i5 3570k

Lagade bildlänkar
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hinner inte läsa hela just nu, men en sak som måste påpekas är att 1,5V Vcore är alldeles för högt för en 24/7 setup. Sandy Bridge är en 32nm arkitektur och enligt Intels specs är 1,3625V max. Dock kan jag tänka mig att 1,45V - 1,5V går att använda en kortare tid, tex för några benchrundor. Angående Ivy Bridge så har inte Intel släppt några siffror på det vad jag kan se, däremot kan man titta på hur det har sett ut förr i tiden. Conroe var en 65nm arkitektur som klarade av 1,5V. Efter det gick Intel ner till 45nm, som klarade av 1,3625V vilket är lika mycket som Sandy Bridge klarar som är 32nm.

Men tumregeln har alltid varit att desto mindre transistorer, desto lägre spänning klarar de av. Och eftersom vi haft en gräns på 1,3625V på 2 processnoder nu kan man mycket väl tänka sig att Ivy Bridge (22nm) klarar ännu lägre spänningar, kanske 1,3V. Dock så är IB byggd med "3D" transistorer så vem vet, den kanske klarar högre men det vet nog endast Intel, och de har inte sagt något.

TL;DR: 1,5V Vcore är för mycket för 24/7. Gå inte över 1,3625V för SB, och vill du vara på den säkra sidan om du har en IB, håll dig gärna en bit under det, typ 1,3V.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Skulle nog vara vettigt att någon skriver en lämplig Guide där man inte använder Offset för volten.
Själv har jag inte offset möjligheter med mitt MoBo.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Hinner inte läsa hela just nu, men en sak som måste påpekas är att 1,5V Vcore är alldeles för högt för en 24/7 setup. Sandy Bridge är en 32nm arkitektur och enligt Intels specs är 1,3625V max. Dock kan jag tänka mig att 1,45V - 1,5V går att använda en kortare tid, tex för några benchrundor. Angående Ivy Bridge så har inte Intel släppt några siffror på det vad jag kan se, däremot kan man titta på hur det har sett ut förr i tiden. Conroe var en 65nm arkitektur som klarade av 1,5V. Efter det gick Intel ner till 45nm, som klarade av 1,3625V vilket är lika mycket som Sandy Bridge klarar som är 32nm.

Men tumregeln har alltid varit att desto mindre transistorer, desto lägre spänning klarar de av. Och eftersom vi haft en gräns på 1,3625V på 2 processnoder nu kan man mycket väl tänka sig att Ivy Bridge (22nm) klarar ännu lägre spänningar, kanske 1,3V. Dock så är IB byggd med "3D" transistorer så vem vet, den kanske klarar högre men det vet nog endast Intel, och de har inte sagt något.

TL;DR: 1,5V Vcore är för mycket för 24/7. Gå inte över 1,3625V för SB, och vill du vara på den säkra sidan om du har en IB, håll dig gärna en bit under det, typ 1,3V.

Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle nog vara vettigt att någon skriver en lämplig Guide där man inte använder Offset för volten.
Själv har jag inte offset möjligheter med mitt MoBo.

Tack för er input

Av det jag har kunnat utläsa så ska 1,5v klaras men dra ner på livslängden, så jag ändrar så det står mer tydligt!
1,4 ska vara helt ofarligt att köra 24/7 utan att något tar skada. Söker du på Intel max voltage så kan du själv kolla att det står 1,5 i många

Glömde lägga till hur man gör för fixed, kommer snart!

Permalänk
Avstängd

otroligt bra guide!

Permalänk
Medlem

http://www.overclock.net/t/1198504/sandy-ivy-bridge-complete-...

Guiden är typ copypastad från overclock.net?
Fast på svenska

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

http://www.overclock.net/t/1198504/sandy-ivy-bridge-complete-...

Guiden är typ copypastad från overclock.net?
Fast på svenska

Mycket av grunden är där ifrån, då den hade alla settings jag behövde, egentligen hade jag ändå behövt skriva allt själv

Tog ändå bra lång tid att göra, lade till och ändrade rätt mycket med
Samt lade till ett flertal punkter med svar på frågor jag fått när jag hhälp andra
Tycker vi ska ha en guide här på sweclockera också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajjL:

Hej snubbar.
Hitta just lite mer info och så råka galningen ha ett Gigabyte som jag känner mig hemma med.
Bara att inse att jag är en total noob på detta just nu, som kidsen säger och jag håller med.
Lika bra att andvända denna tråden till att fylla på kunskap om Ivy Bridge tycker jag och det finns inget som hindrar iSw3de från att uppdatera sitt verk.
http://www.overclock.net/t/1247413/ivy-bridge-overclocking-gu...

Tack! Där var bilden jag letat efter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Hinner inte läsa hela just nu, men en sak som måste påpekas är att 1,5V Vcore är alldeles för högt för en 24/7 setup. Sandy Bridge är en 32nm arkitektur och enligt Intels specs är 1,3625V max. Dock kan jag tänka mig att 1,45V - 1,5V går att använda en kortare tid, tex för några benchrundor. Angående Ivy Bridge så har inte Intel släppt några siffror på det vad jag kan se, däremot kan man titta på hur det har sett ut förr i tiden. Conroe var en 65nm arkitektur som klarade av 1,5V. Efter det gick Intel ner till 45nm, som klarade av 1,3625V vilket är lika mycket som Sandy Bridge klarar som är 32nm.

Men tumregeln har alltid varit att desto mindre transistorer, desto lägre spänning klarar de av. Och eftersom vi haft en gräns på 1,3625V på 2 processnoder nu kan man mycket väl tänka sig att Ivy Bridge (22nm) klarar ännu lägre spänningar, kanske 1,3V. Dock så är IB byggd med "3D" transistorer så vem vet, den kanske klarar högre men det vet nog endast Intel, och de har inte sagt något.

TL;DR: 1,5V Vcore är för mycket för 24/7. Gå inte över 1,3625V för SB, och vill du vara på den säkra sidan om du har en IB, håll dig gärna en bit under det, typ 1,3V.

Efter lite samtalande med överklockaren Xroo så har jag ändrat lite på min text, ang. volten

Permalänk
Medlem

bra guide! blir att prova att dra upp min i7a om några dagar när jag har tiden.

Permalänk
Medlem

Får ingen bild nu!
Snälla hjälp!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Får ingen bild nu!
Snälla hjälp!

Välj " load default settings" i bios/uefi.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Får ingen bild nu!
Snälla hjälp!

Kom in på skype så kollar vi vad som kan vara fel

Permalänk
Medlem

Är det dåligt att ha en negativ "offset voltage" samt "Additional Turbo Voltage" på auto?

Kollade på denna tutorialen för ett par veckor sedan: http://www.youtube.com/watch?v=668ATnnBOZU

Använder de inställningar han har på 4,2Ghz.

Har klarat prime95-testet på 1 timme utan errors.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

En i5-2500k på 4.2Ghz + 1.260 Vcore, max temp (so far) 70*C i Prime95 ska väl gå för sig? Är på "sista testet" nu (test 13 i prime).

Om det skulle bli ett error eller liknande, visas det i "Main thread" i Prime?

Har följt "fixed Vore" guiden då det är vad jag har.

EDIT: Låg på test 13 (1024k) i prime. 70*C
Ligger nu på test 6 (8k) 55*C

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Efter lite samtalande med överklockaren Xroo så har jag ändrat lite på min text, ang. volten

Loggar inte in så ofta på Swec så du får ursäkta att det tagit så länge att svara. Som sagt, det är en bra guide men du nämner inget om spänningarna på Ivy Bridge. Intel har tidigare släppt dokumentation för deras tidigare arkitekturer, ca 100 sidors PDF-dokument per generation. Där nämner dom bland annat dom olika gränsvärdena för vissa spänningar, men dom har av någon anledning inte publicerat siffror för max Vcore för Ivy Bridge. Trots detta så rekommenderar du i din guide att man inte ska gå över 1,36V men problemet är att vi inte vet om det är en säker spänning.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Ja kör med intel burn test och core temp. Vad tycker ni om dessa program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Loggar inte in så ofta på Swec så du får ursäkta att det tagit så länge att svara. Som sagt, det är en bra guide men du nämner inget om spänningarna på Ivy Bridge. Intel har tidigare släppt dokumentation för deras tidigare arkitekturer, ca 100 sidors PDF-dokument per generation. Där nämner dom bland annat dom olika gränsvärdena för vissa spänningar, men dom har av någon anledning inte publicerat siffror för max Vcore för Ivy Bridge. Trots detta så rekommenderar du i din guide att man inte ska gå över 1,36V men problemet är att vi inte vet om det är en säker spänning.

Just därför det är en rekommendation
Eftersom att de flesta "stora" klockare säger att du inte kommer ta ner något märkbart i livslängd vid denna volt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

En i5-2500k på 4.2Ghz + 1.260 Vcore, max temp (so far) 70*C i Prime95 ska väl gå för sig? Är på "sista testet" nu (test 13 i prime).

Om det skulle bli ett error eller liknande, visas det i "Main thread" i Prime?

Har följt "fixed Vore" guiden då det är vad jag har.

EDIT: Låg på test 13 (1024k) i prime. 70*C
Ligger nu på test 6 (8k) 55*C

Konstigt, lite hög temp, vad har du för kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Konstigt, lite hög temp, vad har du för kylare?

Cooler Master EVO 212+ (en fläkt). Chassifläkt bakom den dock inte så långt ifrån väggen.
Men är Vcore med hastigheten ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Cooler Master EVO 212+ (en fläkt). Chassifläkt bakom den dock inte så långt ifrån väggen.
Men är Vcore med hastigheten ok?

Vcore är låg, hastigheten är relativt låg, men ok att dra upp, men tempsen verkar lite höga

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Vcore är låg, hastigheten är relativt låg, men ok att dra upp, men tempsen verkar lite höga

Ska kolla upp vad jag kan göra med tempen, tack för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Vcore är låg, hastigheten är relativt låg, men ok att dra upp, men tempsen verkar lite höga

Hittade problemet. Datorn stod för nära väggen och blockerade luftflödet från CPU:n ganska rejält. Flyttade ut den lite och nu ligger maxtemp i prime på max 55 grader. Har 25 grader max i idle, trodde inte det skulle gå :s

Anänder mig av Realtemp.

Nu blir det av att höra hastigheten lite till :3

EDIT: jag testade flertal temp program och laddade ner realtemp igen och ersatte alla filer. Nu säger den 70 max igen. Glömde dock säga att rummet jag befinner mig i har en tendens att bli varmt. Det kan vara anledningen.

Permalänk
Medlem

Får ont i ögonen när folk skriver "öka volten" "höja volten" "mera volt" osv.
Man skriver "öka spänningen" osv..
Volt är en enhet, inget mått.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Får ont i ögonen när folk skriver "öka volten" "höja volten" "mera volt" osv.
Man skriver "öka spänningen" osv..
Volt är en enhet, inget mått.

Bra sak att ta upp. Om man bortser från en helt gudomlig guide till överklockning så tar det verkligen högsta prioritet att kommentera.

Galet stort + till iSw3de som tog sig tiden till att skriva en så vältäckande guide till överklockning! Ska absolut länka vidare denna

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

Håller med, en riktigt bra guide.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Max vcore enligt intel är 1.52. Vill ha källor på att 1.4 eller 1.38 är max, inte några rekommendationer taget ur luften, absolut inte för att hacka på din guide för den är riktigt bra

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Max vcore enligt intel är 1.52. Vill ha källor på att 1.4 eller 1.38 är max, inte några rekommendationer taget ur luften, absolut inte för att hacka på din guide för den är riktigt bra

Det ska jag svara på
Intels max vcore gäller för deras stockklock på 3,3. Så fort du börjar överklocka gäller inte denna gränsen längre.
Då volten blir farligare när GHzn stiger samtidigt som tempen också stiger.
Ju högre temperatur desto farligare blir volten.

Xroo kan nog förklara bättre

Permalänk
Medlem

http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/d...
Tycker att dom som inte förstår skillnaden mellan VID och VCore bör läsa lite.

Visa signatur

Star Citizen ❤