Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av billyskate:

Här kommer en fråga gällande både den här servern samt ESXI.
Jag har haft 4st hårddiskar i servern i ACHI (tror jag det heter) men bestämde mig för att jag vill köra raid istället. Så, tog ut alla diskarna, köpte 2st 5TB, ställde om controllern till raid och satte in dessa och skapade en array.

Men, nu har jag 4st diskar som jag vill koppla in via USB och sedan föra över allt till raiden.
Filformatet på diskarna är VMFS samt på dessa ligger VMDK-filer.
Jag har försökt att mounta dessa i linux med vmfs-fuse och lyckas då se VMDK-filerna men dessa i sin tur lyckas jag inte mounta.

Det som slog mig var, kan jag köpa ett till controllerkort till servern och sätta i PCIporten, och låta ESXI hitta alla hårddiskarna och på så sätt kunna flytta filer mellan datastores?
Om ja, finns det något raidkort som kan köras i både ACHI och Raid? tanken är att jag ska använda ACHI bara för att föra över alla filer och sedan sätta upp raid på resterande diskar också med en SAS-4stSATA-kabel.

Ska du fortsätta köra ESXi?

I så fall så är det bara du flyttar över alla mappar till din nya volym som du installerat ESXi på så kommer du kunna lägga upp vmarna igen

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Japp jag ska fortsätta använda ESXI, men om jag stoppar i diskarna igen så kommer de väl formateras iom att jag bytt från ACHI till Raid på den inbyggda controller? eller är jag helt ute och cyklar?

EDIT:
Så här valde jag att lösa det:
How to copy VMDK files from USB (vmfs) in ESXI 5.5
Detta kräver dock att man har tillräckligt mycket utrymme på sin datastore att föra över en hel VMDK-fil.

stavfel
Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem

jag har följt denna tråd länge nu ifall jag köper en sån här fin maskin.. jag har sett många fina lösningar och tips, men dessvärre glömmer man ju allt detta så om jag nu kommer köpa en sån här fin maskin kommer jag ju ställa alla frågor som folk redan ställt (sökfunktionen ger ju många utspridda träffar).

Finns det ingen inbiten fantast som kan skapa en FAQ och publicera i början av tråden eller på en blogg?

Saker jag undrar är

* Blev det löst med att fläkten gick på ganska många procent ifall man inte använde inbyggda raiden?

* Vad behövs för att ersätta DVD med en SSD?

* varför sätter vissa in p410i controllern? duger inte den interna eller är ni "avancerade" användare?

* supported CPU / ram

* testade och verifierade OS (freenas/owncloud/esxi/server2012r2/linux dist)

* Hur långt kommer man med G1610 CPU och i vilket scenario bör man uppgradera?

* vart registrerar man sin produkt? verkar ju vara svårt att hitta på HP

* vart hittar man firmware/drivers, krävs det att man registrerat sin produkt?

* hur aktiverar/köper man ilo licens?

* fördel mot Dell T20?

Som sagt så har jag sett alla dessa svar någon gång i denna tråd, men det tar ju lite tid att ta reda på allt. Om någon orkar och vill, bygg en FAQ, tror det skulle uppskattas av många.

Jag har själv inte bestämt mig för vad jag kommer använda min eventuella maskin. Om det blir en ren windows server med plex och storage. eller om det blir en linux dist som plex och storage, eller freenas/owncloud. tror inte jag kommer virtuallisera då jag redan har en xeon server för detta.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Har stoppat i ett P410/512MB i min Gen8 nu.

Vad fick du ge för den? URL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

* Vad behövs för att ersätta DVD med en SSD?

Min SSD sitter fast med dubbelhäftande tejp. Inkopplad med vanlig SATA-sladd. För ström köpte jag 4Pin FDD Floppy Male to 15Pin SATA Female Converter Hard Drive Power Cable på EBAY.

Skrivet av issue:

* varför sätter vissa in p410i controllern? duger inte den interna eller är ni "avancerade" användare?

Min gissning är att den inbyggda inte har något batteri (och eget cache-minne?) vilket gör P410 till ett säkrare val.

Permalänk
Skrivet av hultron:

Min gissning är att den inbyggda inte har något batteri (och eget cache-minne?) vilket gör P410 till ett säkrare val.

Och även ur prestandaperspektivet, och möjligheten att smidigt kunna flytta kortet och en array från en server till en annan. Klart är att modernare kort är snabbare, P410-kortet är rätt mycket "bang for the buck" och medger de flesta RAID-nivåer folk behöver.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

@hultron: Grymt! har jag faktiskt börjat peta in detta i en FAQ nu, hojtar till när det är klart.
gällande p410, vad gör den "säkrare"? är det vid strömavbrott? för om kontrollern ryker så är det väl lika illa oavsett vilken kontroller man använder, att raiden dör?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

@Delarium.: följdfråga, räcker det att köpa p410 eller måste man shoppa kablage? eller passar det befintliga kablaget

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Vad fick du ge för den? URL?

Tror jag gav runt 300kr, men det var utan batteripacket. Köpte på ebay, finns många för det priset min va av säljaren fzecn

Skrivet av issue:

@Delarium.: följdfråga, räcker det att köpa p410 eller måste man shoppa kablage? eller passar det befintliga kablaget

Det är vara stoppa i kortet och tuta och köra

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Tycker mig ha hört att P410 inte "stöds" av ILO från t.ex.

http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/9208-hp-sma...

Är det något problem i verkligheten eller är det mest vid installation via ILO som det kan bli problem?

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: men sata/sas kablaget måste kopplas från den gamla till p410 då antar jag? är helt oinsatt i storage controllers, har bara kört diverse mjukvaruraids i mitt liv

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

* vart registrerar man sin produkt? verkar ju vara svårt att hitta på HP

Läs mitt inlägg här.

Skrivet av issue:

* vart hittar man firmware/drivers, krävs det att man registrerat sin produkt?

Du måste registrera din produkt och när det är gjort hittar du dem via ditt konto. Ger sig självt helt enkelt när du väl lyckats med registreringen...

Skrivet av issue:

* hur aktiverar/köper man ilo licens?

De flesta, mig själv inkluderat, verkar köpa sina iLO-licenser på Ebay. Dessa är troligen illegala och ger inte den support från HP som normalt ingår i en licens, men vill du bara låsa upp iLO-funktionen med fjärranvändning funkar de utmärkt. En Ebay-licens kostar från 120-130 kr, sök bara på "iLO Advanced License".

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@LudvigLindell: men sata/sas kablaget måste kopplas från den gamla till p410 då antar jag? är helt oinsatt i storage controllers, har bara kört diverse mjukvaruraids i mitt liv

Ja exakt, du tar de gamla kablarna och stoppar in i kontrollern sen är det bara att tuta och köra, P410 bör känna igen din gamla raid.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@[SH]: tusen tack!!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Observera, om du planerat köra tex RAID5 behöver ditt P410-kort ha minst 512MB Cache. Om du har mindre än 512MB Cache kommer du få tillgång till RAID1 och RAID0.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Början på FAQ, just nu på min blogg, om personen som skrev första topic fortfarande hänger här föreslår jag att denna FAQ kopieras in där.. min blogg skapades endast for the lols, så vem vet hur länge den lever

http://www.lusitopp.se/index.php/2016/07/06/hp-microserver-ge...

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Början på FAQ, just nu på min blogg, om personen som skrev första topic fortfarande hänger här föreslår jag att denna FAQ kopieras in där.. min blogg skapades endast for the lols, så vem vet hur länge den lever

http://www.lusitopp.se/index.php/2016/07/06/hp-microserver-ge...

@KiWo's videoserie på Youtube är väldigt givande när man går i tankarna att köpa denna lilla maskin.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLfYIS7PWFoq5zRq9ObjDbK...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Början på FAQ, just nu på min blogg, om personen som skrev första topic fortfarande hänger här föreslår jag att denna FAQ kopieras in där.. min blogg skapades endast for the lols, så vem vet hur länge den lever

http://www.lusitopp.se/index.php/2016/07/06/hp-microserver-ge...

Här har du lite hårdvara jag verifierat:

CPU:
Intel Xeon E3 1230 v2

RAM:
Kingston KVR1333D3E9SK2/16G (2x 8GB)

SSD:
Intel 530 (120 GB)

HDD:
WD Red 3TB

Network adapters:
HP NC364T - Requires low profile bracket!

Det är väl primärt CPU och RAM som är intressant dock.

EDIT: Kan även meddela från säker källa att Microsoft Hyper-V Server 2012 R2 fungerar som en dröm

EDIT2: Ett alternative till FDD->Sata adaptern om man inte vill vänta på eBay: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...
Det är precis den som används i del 2 av videoserien.

Skrivet av hultron:

@KiWo's videoserie på Youtube är väldigt givande när man går i tankarna att köpa denna lilla maskin.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLfYIS7PWFoq5zRq9ObjDbK...

Permalänk
Medlem

@KiWo: grymt!

jag han se del 2 igår, vad är det för speciell plåt ni lyckats få tag på för att fästa ssd i psu?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@KiWo: grymt!

jag han se del 2 igår, vad är det för speciell plåt ni lyckats få tag på för att fästa ssd i psu?

Den fick jag faktiskt med när jag köpte min server begagnad här på Swec. Jag har ingen SSD i min server (servern i videon är en polares). Den går att beställa här: http://homeservershow.com/hp-microserver-gen8-drive-bracket.h...

Permalänk
Medlem

Jahopp, då blev visst en tredje HP-server beställd..
Lade även till https://www.dustinhome.se/product/5010654160/ddr3 så man får 12GB i denna server.
Så nu har jag snart 1 st HP Proliant Microserver Gen8 med 16GB ECC minne samt 2 st med 12GB ECC-minne.
Blir bra det här.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Vad gör du med alla?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Fick hem min burk idag, köpte en med G1610T och 4gb minne, Tänkte köra Esxi 5.5 men det verkar inte gå då jag har för lite minne?

Permalänk
Skrivet av Fanman:

Fick hem min burk idag, köpte en med G1610T och 4gb minne, Tänkte köra Esxi 5.5 men det verkar inte gå då jag har för lite minne?

Det stämmer, det ska tydligen gå att starta upp med kommando promt och ändra i någon config fil för att få ner gränsen till 4gb. Men esxi gör sig bäst med två st 8 stickor 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@davidodbro: Får ta och skicka efter lite mer minne då

Permalänk
Skrivet av Fanman:

@davidodbro: Får ta och skicka efter lite mer minne då

Det gör du rätt i, jag hämtade hem mina från webhallen 649 plus frakt för en 8 pinne. art nummer 185527

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag repostar 3 av frågorna sen tidgare samt kommer med en ny för min FAQ

Blev det löst med att fläkten gick på ganska många procent ifall man inte använde inbyggda raiden?

Hur långt kommer man med G1610 CPU och i vilket scenario bör man uppgradera?
Duger den för freenas, nas4free, xpenology inkl plex (eller 2012r2 inkl plex)

någon som vet fördel/nackdel mot Dell T20?

har någon petat in en vanlig sata controller för extra slots? tänkte om man skulle försöka köra raid1 på 2 ssd för os och inte nalla på de 4 vanliga platserna

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@-=fredrik=-: Vad gör du med alla?

En kör esxi där jag kör lite olika servrar, mest lab.
En ska köra freenas och agera backup av mitt NAS och
den tredje ska eventuellt köra Zoneminder för kameraövervakning av vårt hus inkl lite larm.
Servrarna kommer spridas ut på flera adresser. (alla kommer inte stå hemma hos oss alltså)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av issue:

Jag repostar 3 av frågorna sen tidgare samt kommer med en ny för min FAQ

Blev det löst med att fläkten gick på ganska många procent ifall man inte använde inbyggda raiden?

Ja, med BIOS som kom förra året nån gång så är det löst.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag repostar 3 av frågorna sen tidgare samt kommer med en ny för min FAQ

Blev det löst med att fläkten gick på ganska många procent ifall man inte använde inbyggda raiden?

Ja, vill du däremot ha ner fläkten på lägsta möjliga hastighet så måste åtminstone en disk vara kopplad till den inbyggda raiden. Det finns en intern SATA-kontakt, så där kan man koppla exempelvis en SSD och aktivera den i det inbyggda RAID-kortet och på så sätt få ner fläkthastigheten. Sen krävs även att operativsystemet man kör har något extra slags stöd för RAID-kortet (annars går fläkten inte ner i lägsta hastigheten), det kan vara så att operativsystemet fungerar med RAID-kortet men att fläkten ändå inte går ner till lägsta möjliga hastighet.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.