Kamera ändrar fokus av sig själv

Permalänk
Medlem

Kamera ändrar fokus av sig själv

Har en Panasonic LX100. Den har en smidig time lapse-funktion jag brukar använda, i kombination med manuell fokus satt på "oändlig". Men nu på senare tid så tycks kameran vilja gå över till makroläge efter ett slumpmässigt antal bilder. Så exempelvis kan hälften av bilderna bli skarpa men andra hälften bara massa sudd.
Jag förstår ingenting som vanligt. Vad kan det bero på?

Visa signatur
Permalänk

Är du säker på att den går över i makroläge?

Skrivet av Udihow:

Har en Panasonic LX100. Den har en smidig time lapse-funktion jag brukar använda, i kombination med manuell fokus satt på "oändlig". Men nu på senare tid så tycks kameran vilja gå över till makroläge efter ett slumpmässigt antal bilder. Så exempelvis kan hälften av bilderna bli skarpa men andra hälften bara massa sudd.
Jag förstår ingenting som vanligt. Vad kan det bero på?

Är det säkert att den går över i makroläge (borde gå att utläsa från informationen på filen).
Har du testat att ladda in ny firmware?
Vad fotar du? vilken tid på dygnet/vilken belysning?
Problemet kan vara så enkelt som att det bildas kondens på linsen eller att kameran ställer upp iso:t när det blir mörkare (eller ner då sommar himmeln är mycket ljusare än marken/skogen)

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den_Samme:

Är det säkert att den går över i makroläge (borde gå att utläsa från informationen på filen).

Jag kan inte tolka det på annat vis: P1300246.jpg

Skrivet av Den_Samme:

Har du testat att ladda in ny firmware?

Har inte hittat några nya firmware.

Skrivet av Den_Samme:

Vad fotar du? vilken tid på dygnet/vilken belysning?

Fotar från luften, alltid i dagsljus. Brukar ställa tiden på 1/2000 och låta kameran sköta bländare och iso.

Funderar på att överge kameran snart och prova Nikon DL18-50 istället..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du testat att ha autofokus på istället?

Om du frotar med kameran monterad på en helikopter tänker jag att vibrationerna kanske gör att fokus ändras och om kameran är ställs på manuell fokus så bryr den ju sig inte om fall fokus ändras.
Med autofokus borde ju kameran fokusera mellan varje bild. Helikoptern stär väl ändå inte tillräckligt still för att det ska vara kritiskt att få fokus exakt på samma ställe, den lär ju ändå flytta sig några cm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Har du testat att ha autofokus på istället?

Jodå, autofokus fungerar. Men jag tyckte att det var smidigare med manuell eftersom fokus ändå ligger så långt bort. Borde ju slita mindre på kameran också?

När jag jämförde två exakt likadana bilder, en med AF och en med MF (oändligt), så var MF-bilden mer detaljerad överlag. Men det var något man bara såg om man studerade noga i 100% storlek.

Vibrationerna ligger ganska lågt, har mätt det förut. Bytte också ut nästan vartenda kullager för inte så länge sen.

Sen har ju MF faktiskt fungerat felfritt förr, med samma inställningar. Det får mig att tro att kameran börjar bli kass..
Trodde först det var bildstabiliseringen men den är alltid avstängd.

Nåt jag noterade (redan när kameran var ny) var att någonting i objektivet på kameran är löst, skakar man på den när den är avstängd så kan man höra ett lätt skrammel och se nånting röra sig. Men så fort man sätter igång kameran så slutar det. Brydde mig aldrig om det eftersom allt verkade fungera.

När jag ändå är igång och klagar , så ska jag säga att bilderna alltid blir suddigare på vänster sida än höger och så har det vart från början. Kan det va nåt linsfel?

Visa signatur