Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Märkligt ljud från Corsair Hydro H80

Tja!

Köpte en färdigmonterad maskin från inet för ca 2 år sedan som funkat som en dröm, ljudnivån har varit riktig låg och man har knappt märkt att burken varit igång. På senare tiden har jag dock börjat höra ett ljud, det låter lite som när en gammal processor fick jobba hårt knäpper och sprakar.

Se denna video: https://www.dropbox.com/s/60pqe3niz5putof/Video%202016-07-09%...

Jag testade att ta bort kylaren från CPUn och dra på ny kylpasta (fråga mig inte varför jag trodde att det skulle hjälpa) men det känns som ljudet blev ännu värre. Om jag tar bort strömmen från själva pumpen (som sitter på CPUn) så blir det tyst och den låter ungefär så lite som den gjorde i början.

När jag tittar på detaljer i BIOS så får jag en varvsiffra på 4700 varv (CPU-fläkt 2 är den konfigurerad som). CPU-temp på 99 grader. Min teori är att skiten är paj och att CPUn blir varm så den försöker kräma på ännu mer vilket gör ljudet värre?

Har hört att folk haft dessa problem med Corsair Hydro H80 tidigare? Vad bör jag göra? Köpa ny?

Permalänk
Medlem

Har haft exat samma problem med min h80i. Tydligen ganska vanligt problem med dessa slutna vattenkylare. Det är bara att reklamera . Fick mitt utbytt av inet utan några problem. Dock har min nya börjar låta en aningen men den kyler som den ska så kommer köra med den tills det blir värre.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition| ASUS Z490 ROG MAXIMUS XII HERO| Intel Core i9-10900k 5,3GHz| Corsair iCUE H150i RGB PRO XT| Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz| Samsung 970 EVO Plus 1TB | Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack|Lian Li Strimer Plus 24-pin & 8-pin|be quiet! Dark Power Pro 12 1200W| |MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

Permalänk
Medlem

@Fille14: Tack för snabbt svar! Hur länge hade du haft din kylare? Ser att min varit med lite över två år nu.

Permalänk
Medlem

Min lät en del redan från början men det var inte förrän några veckor den börja låta som din. Har Hört att det kan vara luftbubblor i pumpen som är orsaken till ljudet och om man lägger chassit på sidan i några minuter kan de försvinna. Men ärligt talat så skulle jag köpt ett nytt från en annan tillverkare som tex NZXT som har mycket bättre kvalité på sina vattenkylare än Corsair.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition| ASUS Z490 ROG MAXIMUS XII HERO| Intel Core i9-10900k 5,3GHz| Corsair iCUE H150i RGB PRO XT| Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz| Samsung 970 EVO Plus 1TB | Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack|Lian Li Strimer Plus 24-pin & 8-pin|be quiet! Dark Power Pro 12 1200W| |MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

Permalänk
Medlem

"Luftbublorna" kanske är ånga som bildas över 100 grader?
Låter för mej som vattenpumpen lagt av. Svårt att se med ett slutet system dock.
Om impellern lossat eller gått sönder, får man fortfarande en rpm signal, för den kommer från motorn, inte impellern.

Lite skiftande kvalite verkar det. Jag köpte en H70 när jag byggde min förra maskin. Körde den i sex år, för två år sedan byggde jag mej en ny dator och gav bort den gamla till kompisens grabb. Han kör den än idag som spel dator. H70an har mao passerat åtta år av hårt andvändande.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Stack förbi inet och visade filmen, fick en ny exakt likadan kylare som jag satte på. Nu låter den knappt längre!

Tack för tips och råd!

/ m

Skickades från m.sweclockers.com