Permalänk

Amd Athlon Hjälp!

Tjena jag tänkte köpa en *Budget dator* där en Amd athlon x4 860k proccesor finns med. Jag vet att Intels är bättre men pga att jag kör Budget så tyckte min polare att den blir bra så undrar vad ni tycker/vet om den proccesorn och hur den skulle fungera till min build. Kommer iprincip bara spela Lol och kanske lite overwatch

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9482005/asdf

Ps. Ge även tips om det är något ni tycker jag ska byta ut.

Permalänk
Medlem

Gtx 960 är inte värd, iaf för 2200kr. Man kan ju få ett Gtx 970 numera för det priset och partnerkort utav RX 480 släpps närsomhelst varav båda krossar 960. 1060 ska väl även släppas inom ett någorlunda kort tag och kommer gissningsvis prestera runt Gtx 980 för runt 3000kr. Vill du absolut inte vänta eller gå upp några hundralappar så skulle jag istället råda om att skaffa ett R9 380 4GB. Presterar något bättre än 960, möjligen något sämre om man har klen CPU, men du kan idag få tag på dem för väldigt mycket mindre.

Har du funderat på begagnat även? Man kan få riktigt schyssta saker där.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@fillemessi: Om du tänker överklocka hade jag hellre gått på 870K eller någon av APU:erna som slutar på XX70 (t.e.x A8 7670K), då dessa är av en nyare revision som överklockar betydligt bättre, Godavari. Av egen erfarenhet går dessa processorer lätt att få upp till 4500 mhz.

Om du inte ska överklocka hade jag rekommenderat ett billigare alternativ, Athlon X4 845. Den innehåller en nyare arkitektur, Excavator, som har någonstans mellan 5-15% högre IPC. Fastän lägre klockfrekvens så presterar den som 860K, men billigare.