Permalänk

Värt med GTX 1070?

Hej

Nu inför kommande spel så funderar jag på att uppgradera mitt grafikkort. Sitter just nu med ett 760 och ifall jag har tur så får jag iallafall 60 FPS på lägsta inställningar i de nya spelen. Jag funderar på att köpa GTX 1070 till min dator just nu, men är fundersam ifall det kommer bli flaskhalsad eller inte utav mina andra komponenter. Jag siktar bara att spela på 1080P @60 Hz.

Just nu så har jag;

8 GB DDR3 1600 MHz RAM, funderar dock på att köpa ett till 8 GB-kit så det blir totalt 16 GB RAM.
i5 4690K som körs i 3.5 GHz
Och ett Be Quiet! nätagg på 750W

Så jag frågar er, datortrollkarlar, ifall det ens är en bra investering?

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer definitivt inte flaskas av processorn, i de flesta fall skulle du nog kunna smälla i två 1070 utan att överväldiga den. 4690K är en väldigt potent CPU, speciellt om du klockar den.

Permalänk
Medlem

Kör på! Men överklocka gärna din processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Kommer definitivt inte flaskas av processorn, i de flesta fall skulle du nog kunna smälla i två 1070 utan att överväldiga den. 4690K är en väldigt potent CPU, speciellt om du klockar den.

Skrivet av fantomsmurfen:

Kör på! Men överklocka gärna din processor.

Tackar direkt för svaren! Jag tyckte nog att grafikkortet inte skulle bli flaskhalsad, tyvärr så visste jag inte om det var några skojare eller ej som hade sagt att 4690k flaskhalsar GTX 1070:n, såg det på några gameplay demos av 1070:n. Men iallafall, jag antar nog att jag kommer köpa en CM 212 till min CPU för att kunna överklocka den, vet dock inte ifall man vågar att ens överklocka CPU:n på stockkylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamalTheBlack:

Tackar direkt för svaren! Jag tyckte nog att grafikkortet inte skulle bli flaskhalsad, tyvärr så visste jag inte om det var några skojare eller ej som hade sagt att 4690k flaskhalsar GTX 1070:n, såg det på några gameplay demos av 1070:n. Men iallafall, jag antar nog att jag kommer köpa en CM 212 till min CPU för att kunna överklocka den, vet dock inte ifall man vågar att ens överklocka CPU:n på stockkylaren.

Överklocka aldrig processorn på Stock kylaren sämsta idé man kan komma på

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det där med flaskning beror mycket på vilket spel det är och vilka inställningar man använder. Ju högre grafikinställningar desto mindre kommer processorn att flaska om den kommer att flaska alls. Men om du överklockar processorn så kommer den att flaska mindre de gånger den skulle flaska.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Överklocka aldrig processorn på Stock kylaren sämsta idé man kan komma på

Tack för svaret. Nää jag antog att det inte skulle vara en sån bra idé speciellt när dessa kylare inte är dem bästa.

Skrivet av fantomsmurfen:

Det där med flaskning beror mycket på vilket spel det är och vilka inställningar man använder. Ju högre grafikinställningar desto mindre kommer processorn att flaska om den kommer att flaska alls. Men om du överklockar processorn så kommer den att flaska mindre de gånger den skulle flaska.

Tack för svaret. Funderar på att skaffa en cooler master 212 evo kylare först istället för ett 8GB RAM-kit till, så jag kan överklocka processorn.

Permalänk
Skrivet av JamalTheBlack:

Tack för svaret. Nää jag antog att det inte skulle vara en sån bra idé speciellt när dessa kylare inte är dem bästa.

Tack för svaret. Funderar på att skaffa en cooler master 212 evo kylare först istället för ett 8GB RAM-kit till, så jag kan överklocka processorn.

köp en bra kylare istället ja och clocka din cpu .. Mer Ram behöver du inte just nu iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamalTheBlack:

Tack för svaret. Funderar på att skaffa en cooler master 212 evo kylare först istället för ett 8GB RAM-kit till, så jag kan överklocka processorn.

Kolla först om den din cpu flaskar. Gör den inte det så skulle jag köpt ramminnet istället för en fläkt, iof så låter ju stockkylarna lite väl mkt så kan vara värt det ändå.

Permalänk
Skrivet av teddysbear:

köp en bra kylare istället ja och clocka din cpu .. Mer Ram behöver du inte just nu iaf

Skrivet av anderjo4:

Kolla först om den din cpu flaskar. Gör den inte det så skulle jag köpt ramminnet istället för en fläkt, iof så låter ju stockkylarna lite väl mkt så kan vara värt det ändå.

Tack för svaret. Jag får se hur jag gör, jag kommer inte köpa något ifall grejorna fungerar.