Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Finns det ngn nackdel att ha cpu-kylare på max jämt?

Permalänk

Finns det ngn nackdel att ha cpu-kylare på max jämt?

God dag!

Jag fick hem nya datordelar + chassi förra veckan, så byggde ihop den i helgen.

Jag satte på en Low Noise Adapter på cpu-fläkten för att testa och se hur det funkar. När jag lät den vara på auto så gick den upp till max 900 rpm, och det var ganska sällan. Så då blev min i7 6700k ganska varm, kunde bli 75 grader när jag spelade.

Sedan testade jag använda det program som följde med moderkortet, Asus AI Suite, för att kontrollera fläkthastigheten. Då jag valde Full Power i det programmet så gick den upp till 1100 rpm, och i samma spel håller nu processorn mellan 40-50 grader.

Så nu till min fråga, är det någon nackdel att ha cpu-kylaren på max hastighet jämt? Alltså att kylaren tar skada eller liknande.

Kan tillägga att ljudnivå inte är några problem, det märks knappt att kylaren ligger på 1100 rpm.

Mina specs är:

CPU: i7 6700K
CPU-kylare: Noctua NH-D15
Mobo: Asus Z170-A
Nätagg: Corsair 500M
RAM 16 GB DDR4
Chassi: Fractal Design R5

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av donpipino:

God dag!

Jag fick hem nya datordelar + chassi förra veckan, så byggde ihop den i helgen.

Jag satte på en Low Noise Adapter på cpu-fläkten för att testa och se hur det funkar. När jag lät den vara på auto så gick den upp till max 900 rpm, och det var ganska sällan. Så då blev min i7 6700k ganska varm, kunde bli 75 grader när jag spelade.

Sedan testade jag använda det program som följde med moderkortet, Asus AI Suite, för att kontrollera fläkthastigheten. Då jag valde Full Power i det programmet så gick den upp till 1100 rpm, och i samma spel håller nu processorn mellan 40-50 grader.

Så nu till min fråga, är det någon nackdel att ha cpu-kylaren på max hastighet jämt? Alltså att kylaren tar skada eller liknande.

Kan tillägga att ljudnivå inte är några problem, det märks knappt att kylaren ligger på 1100 rpm.

Mina specs är:

CPU: i7 6700K
CPU-kylare: Noctua NH-D15
Mobo: Asus Z170-A
Nätagg: Corsair 500M
RAM 16 GB DDR4
Chassi: Fractal Design R5

Står du ut med ljudet är det inga problem att köra den på max hela tiden.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Förutom ljudet påverkas livslängden på själva cpu-kylarfläkten och att den drar lite mer ström. Men det borde vara marginellt.

Permalänk
Avstängd

Du får även lite snabbare uppbyggnad av damm i datorn med fläktar på högre setting, men som tidigare påpekar är det bara småbagateller och inga riktiga nackdelar egentligen. Däremot kommer din CPU må bättre och hålla ännu längre (vilket iofs inte behövs heller då CPU'er oftast blir omoderna/värdelösa innan de dör)

Permalänk
Skrivet av donpipino:

God dag!

Jag fick hem nya datordelar + chassi förra veckan, så byggde ihop den i helgen.

Jag satte på en Low Noise Adapter på cpu-fläkten för att testa och se hur det funkar. När jag lät den vara på auto så gick den upp till max 900 rpm, och det var ganska sällan. Så då blev min i7 6700k ganska varm, kunde bli 75 grader när jag spelade.

Sedan testade jag använda det program som följde med moderkortet, Asus AI Suite, för att kontrollera fläkthastigheten. Då jag valde Full Power i det programmet så gick den upp till 1100 rpm, och i samma spel håller nu processorn mellan 40-50 grader.

Så nu till min fråga, är det någon nackdel att ha cpu-kylaren på max hastighet jämt? Alltså att kylaren tar skada eller liknande.

Kan tillägga att ljudnivå inte är några problem, det märks knappt att kylaren ligger på 1100 rpm.

Mina specs är:

CPU: i7 6700K
CPU-kylare: Noctua NH-D15
Mobo: Asus Z170-A
Nätagg: Corsair 500M
RAM 16 GB DDR4
Chassi: Fractal Design R5

Tycker det låter mycket. Har du satt på kylaren ordentligt/rätt mängd pasta? Fläkten på rätt håll?
Jag har bättre temperaturer med bara mitten fläkten installerad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av donpipino:

God dag!

Jag fick hem nya datordelar + chassi förra veckan, så byggde ihop den i helgen.

Jag satte på en Low Noise Adapter på cpu-fläkten för att testa och se hur det funkar. När jag lät den vara på auto så gick den upp till max 900 rpm, och det var ganska sällan. Så då blev min i7 6700k ganska varm, kunde bli 75 grader när jag spelade.

Sedan testade jag använda det program som följde med moderkortet, Asus AI Suite, för att kontrollera fläkthastigheten. Då jag valde Full Power i det programmet så gick den upp till 1100 rpm, och i samma spel håller nu processorn mellan 40-50 grader.

Så nu till min fråga, är det någon nackdel att ha cpu-kylaren på max hastighet jämt? Alltså att kylaren tar skada eller liknande.

Kan tillägga att ljudnivå inte är några problem, det märks knappt att kylaren ligger på 1100 rpm.

Mina specs är:

CPU: i7 6700K
CPU-kylare: Noctua NH-D15
Mobo: Asus Z170-A
Nätagg: Corsair 500M
RAM 16 GB DDR4
Chassi: Fractal Design R5

Du kan ju ställa en egen fläktkurva för cpun.(i AI suite)
Så går den upp i maxvarv ,vid den tempen du tycker är lagom.
Och i idle läge snurrar den saktare.
Kör funktionen fan tuning i AI suite först.
Så känner den av kapaciten på alla dina fläktar,kopplade på moderkortet.
Sen är det bara att ställa egna fläktkurvor,på var fläkt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Du får även lite snabbare uppbyggnad av damm i datorn med fläktar på högre setting, men som tidigare påpekar är det bara småbagateller och inga riktiga nackdelar egentligen. Däremot kommer din CPU må bättre och hålla ännu längre (vilket iofs inte behövs heller då CPU'er oftast blir omoderna/värdelösa innan de dör)

Men här verkar det gälla själva cpukylaren. Då ska det inte dras in mer damm heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Men här verkar det gälla själva cpukylaren. Då ska det inte dras in mer damm heller.

Mer av dammet som dras in i chassit kommer fastna i CPU-kylaren, istället för att blåsas ut eller fastna i något annat men marginellt som sagt, blåsa rent datorn årligen så är damm inget stort problem

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Tycker det låter mycket. Har du satt på kylaren ordentligt/rätt mängd pasta? Fläkten på rätt håll?
Jag har bättre temperaturer med bara mitten fläkten installerad.

Jo det låter lite för mycket, håller med. Kylaren är ditsatt ordentligt men tror det kan vara för mycket pasta på. Fläkten är också placerad så att den skjuter ut luft mot baksidan av chassit, så det ska inte vara nåt problem

Skrivet av Mange43:

Du kan ju ställa en egen fläktkurva för cpun.(i AI suite)
Så går den upp i maxvarv ,vid den tempen du tycker är lagom.
Och i idle läge snurrar den saktare.
Kör funktionen fan tuning i AI suite först.
Så känner den av kapaciten på alla dina fläktar,kopplade på moderkortet.
Sen är det bara att ställa egna fläktkurvor,på var fläkt.

Åh fan, såg det nu, tack CPU fläkten är den enda jag har inkopplad på moderkortet, de andra två fläktarna är kopplade till fläktkontrollern på chassit. Men tror jag ska sätta dom i moderkortet också Så det blir lättare att se hastigheter på dom

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H