Kodak Brownie Junior och framkallning

Permalänk
Medlem

Kodak Brownie Junior och framkallning

Jag har kommit över en gammal Kodak Brownie Junior och några rullar gammal film till den. (Filmen har förvarats kallt men det är inte säkert att den duger för det). Det hade varit roligt att knäppa upp rullarna och se vad det blir av dem. Problemet är att jag inte vet var/hur man ska framkalla bilderna. Som jag har förstått det rullas filmen upp på en spole inne i kameran men filmen skyddas inte av något, så hur plockar man ur den och skickar iväg den för framkallning på bästa sätt? Här är en video på hur kameran är uppbyggd: https://www.youtube.com/watch?v=KUBhCeCfjxE

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering: Jag fick äntligen möjlighet att besöka den lokala fotohandlaren och enligt honom ska det finnas som en skyddsremsa i slutet av rullen. Jag får prova att ta ut filmen i ett mörkt rum och lägga den direkt i en ljusutestängande påse och hoppas att det går bra.

Har ett par Kodacolor II C 120-rullar att göra av med, som fotohandlaren kan framkalla. Tyvärr kunde han inte framkalla Kodak Verichrome pan VP 120. Är det någon som vet var man kan framkalla en sådan rulle?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@Laolao: Verichrome Pan är en vanlig svartvit film som vem som helst kan framkalla, du själv eller en fotohandlare av det äldre slaget. Det man behöver är en framkallningsdosa, två olika kemikalier, tempererat vatten och ett mörkt rum.

Datablad: http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/...

Photax i Nybro har allt du behöver.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Ah, tack för det. Jo, jag vet att det är svartvit film och det kunde de inte framkalla där jag var, enligt säljaren. Sen är jag inte jättesugen på att köpa ett helt framkallningskit för att framkalla en enda rulle. Men de kanske har möjlighet att framkalla där. Jag får höra med Photax om det.

Återigen, tack för hjälpen. Nu är jag ytterligare ett steg närmare att faktiskt bränna av rullarna och se om det blir något.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@LaoLao: lycka till!

Du skall inte behöva mecka med ljustäta påsar, vanlig 120-film som denna består av den ljuskänsliga filmen och av ett skyddspapper som löper längs hela filmen och ett par decimeter extra i varje ända. När du tagit den sista rutan spolar du fram filmen så långt det går och kan sedan öppna kameran. Du ser då en eller ev två pappersflärpar sticka upp från en av rullarna, tag försiktigt ut den här rullen och vik in den stora flärpen "under sig själv" innan du klistrar igen rullen med den andra (slicka på insidan som på ett frimärke och lägg den över skarven). Rullen är nu ljustät och det är först vid framkallningen som man behöver lossa på den klistrade flärpen.

Sådana här kameror kan vara lite luriga att ladda, dels för att de egentligen är gjorda för ett filmformat som inte längre säljs och dels för att man måste fånga upp skyddspappret på upptagningsspolen utan att låta något ljus komma åt filmen men man lär sig med lite övning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Jag får återkomma med resultat. Det här är mest ett litet projekt för att ha något att göra en helg.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Det gick alldeles utmärkt att ladda och fota. Tyvärr var filmen alldeles för dålig så det gick inte att framkalla bilderna.
Nästa gång ska jag prova den svartvita rullen och se om den har hållit sig bättre.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305