Råd ang. fjärrstyrning av server

Permalänk
Medlem

Råd ang. fjärrstyrning av server

Har en windowsdator (W10) som agerar server och jag behöver ett bra gratisprogram (eller riktigt billigt) som jag kan använda för att fjärrstyra datorn via lan.

Programmet ska absolut INTE kräva internetuppkoppling för att fungera som tex teamviewer då det är det jag använder nu och det funkar bra sålänge inte internet strular men utan internet kan jag inte ansluta till en dator som står två rum bort...

Kraven är alltså :

Det ska funka via LAN utan internet men det får gärna funka över internet med.
Det ska kunna starta på servern som tex en tjänst innan man loggat in.
Det ska ge full åtkomst till servern inklusive filöverföringar osv.

Kort och gott så ska det vara teamviewer fast utan krav på anslutning till tredje part via internet för att funka.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Remote desktop
Radmin
Vnc

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också det inbyggda fjärrskrivbordet.

Som alternativ finns också tightvnc som fungerar lite annorlunda och kan vara bra ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kräver inte RDP antingen professional eller server windows ?

Tror det bara är home på servern nämligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med Teamview, mycket smidigt

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Jag kör med Teamview, mycket smidigt

Teamviewer funkar inte om det inte får kontakt med internet,vilket han inte kommer ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Kräver inte RDP antingen professional eller server windows ?

Tror det bara är home på servern nämligen.

Det tror jag du har rätt i.
Jag har pro på typ alla mina så tänkte inte på det.

Tightvnc är ett enkelt alternativ.

Permalänk

Radmin är bra åxå,enkel setup och fungerar mkt bra.
Använt det i många år men nu när jag kör Linux på det mesta så är jag tvungen att ha andra lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Har en windowsdator (W10) som agerar server och jag behöver ett bra gratisprogram (eller riktigt billigt) som jag kan använda för att fjärrstyra datorn via lan.

Programmet ska absolut INTE kräva internetuppkoppling för att fungera som tex teamviewer då det är det jag använder nu och det funkar bra sålänge inte internet strular men utan internet kan jag inte ansluta till en dator som står två rum bort...

Kraven är alltså :

Det ska funka via LAN utan internet men det får gärna funka över internet med.
Det ska kunna starta på servern som tex en tjänst innan man loggat in.
Det ska ge full åtkomst till servern inklusive filöverföringar osv.

Kort och gott så ska det vara teamviewer fast utan krav på anslutning till tredje part via internet för att funka.

Du kan aktivera LAN-anslutning i teamviewer-servern. Sedan skriver du serverns IP-adress eller namn istället för teamviewer ID

Permalänk
Medlem

Inbyggda i win10 är superbra

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan aktivera LAN-anslutning i teamviewer-servern. Sedan skriver du serverns IP-adress eller namn istället för teamviewer ID

Hade jag ingen aning om då jag inte hittat något om lan i teamviewer och jag har redan löst det med tightvnc.

Men tack iaf för infon

Skrivet av fermia:

Inbyggda i win10 är superbra

Som sagt måste man ha pro för att rdp ska vara ett alternativ. Alla win har klienten för rdp men enbart pro och server har själva rdp-servern för fjärrstyrning. Och som jag misstänkte hade datorn bara home edition så det funkade inte med rdp för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Hade jag ingen aning om då jag inte hittat något om lan i teamviewer och jag har redan löst det med tightvnc.

Men tack iaf för infon

Som sagt måste man ha pro för att rdp ska vara ett alternativ. Alla win har klienten för rdp men enbart pro och server har själva rdp-servern för fjärrstyrning. Och som jag misstänkte hade datorn bara home edition så det funkade inte med rdp för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Ajdå det visste jag inte..Man lär sig nytt varje dag

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BABOON_ASS:

Teamviewer funkar inte om det inte får kontakt med internet,vilket han inte kommer ha.

Det funkar prima utan internet, Du har beskrivet ovan hur det går till.