Permalänk
Medlem

Tredje Fury x kortet ska monteras i morgon så ska bli itressant att se hur det kommer prestera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tredje Fury x kortet ska monteras i morgon så ska bli itressant att se hur det kommer prestera.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka spel kör du?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Sitter nu med 3st Fury X och inser att AMD har gjort ett bra jobb med drivrutinerna då jag hitintills inte har något att klaga på. 4K 60Hz allt på max med V-synk på så stannar korten på 7-800Mhz då korten inte behöver maxa för att uppnå mina krav.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Fury X är idag snabbare än 980 TI https://www.youtube.com/watch?v=nAQKU-wyaxY

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Nja @sesese. 980Ti klockar till ~1500MHz och då hänger inte Fury med.

Däremot tror jag att Fury-korten blir rätt långlivade. Nya Hawaii. Frågan är väl om VRAM kommer att räcka till i framtiden. Ligger redan på +3600MB i DOOM med allt på max.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Inte i 1080p
https://www.youtube.com/watch?v=clgSqNHjGp0&list=PLHUGvO7DRex...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att köpa ett Fury X bara för att se om man kan få igång Multigpu med mitt gtx 1080.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Nä men ska du köra 1080P så är det ett RX 470 du ska köpa inte Fury X

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Entusiast

Är det inte kraftiga problem med spoltjut på Fury korten?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Lite sugen på att köpa ett Fury X bara för att se om man kan få igång Multigpu med mitt gtx 1080.

Jag hoppas att Nvidia/AMD inte stoppa en sådan lösning då man kan få det bästa från 2 värdar. Själv sitter jag på 3st Fury X med 0% strul i de spel som jag kör. Så jag tror på iden med flera GPUer

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@Jonssown: Nej.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Referens-980 Ti är lågt klockade. Tredjeparts som de flesta köper är betydligt högre klockade och klockar dessutom bra ytterligare. 980 Ti är även mycket billigare, samma med 1070.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nä men ska du köra 1080P så är det ett RX 470 du ska köpa inte Fury X

Inte om man vill kräma på med inställningar och ha höga fps. Vågar lova dig att många som köpt 1070/1080 kör med 1080p.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Nja @sesese. 980Ti klockar till ~1500MHz och då hänger inte Fury med.

Långt ifrån alla 980 Ti som klarar 1500, finns många ex som stannar under 1450. Sen överklockar inte Fiji direkt superdåligt, många ex klarar 10-15% extra core/hbm, finns ex som klarar 1200+ core. Många verkar fortfarande ha uppfattningen att Fury X inte går att överklocka alls efter problemen som var vid lansering.

Permalänk
Avstängd

Ja, det är ju lite av ett lotteri när det gäller överklockning @KalBumling. Hade själv flyt och fick ett kort med 87% ASIC. Ska tydligen vara högre än 99.8% av alla andra testade kort enligt GPU-Z.

Tittar man på recensionen av Fury X här på SweClockers så skiljer det 4000 poäng i Fire Strike mellan Fury X och 980Ti när båda korten är överklockade.

Fiji blir nog en långlivad historia i framtiden om nu VRAM räcker till. 980Ti presterar ju bra här och nu. Fiji är ju en löjligt maffig krets och vinner mycket på t.ex. async compute i DX12.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@chipw00t:
Jag tänker lite samma sak om Fury X. Jag ska köpa GPU och vill ha vattenkylning i min Node 500, mest för att ljudnivåerna är så mycket bättre. Efter att ha sett utvecklingen för Fury X i DX12 och med nya drivrutiner till spel jag vill spela verkar 4 000 för ett Fury X från Tyskland som ett riktigt bra köp. Dessutom gillar jag 24-tums skärmar i 4K, och det finns inga sådana G-syncskärmar i den överskådliga framtiden. Freesync finns däremot, och är billigare.
Konkurrenten skulle vara vattenkylda 1070 eller 1080, som alla är betydligt dyrare, och dessutom är skärmarna mycket dyrare.
Eller tänker jag helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Säter:

@chipw00t:
Jag tänker lite samma sak om Fury X. Jag ska köpa GPU och vill ha vattenkylning i min Node 500, mest för att ljudnivåerna är så mycket bättre. Efter att ha sett utvecklingen för Fury X i DX12 och med nya drivrutiner till spel jag vill spela verkar 4 000 för ett Fury X från Tyskland som ett riktigt bra köp. Dessutom gillar jag 24-tums skärmar i 4K, och det finns inga sådana G-syncskärmar i den överskådliga framtiden. Freesync finns däremot, och är billigare.
Konkurrenten skulle vara vattenkylda 1070 eller 1080, som alla är betydligt dyrare, och dessutom är skärmarna mycket dyrare.
Eller tänker jag helt fel?

Eftersom freesync är billigare och kortet är billigare så presterar det inte så mycket sämre än ett 1070 och det speciellt med tanke på pengarna du sparar, om man nu går efter prestandaindex:

Men eftersom du ändå ska hosta upp en del pengar för en skärm så kanske det är bättre att vänta till AMD släpper sina värstingkort. Nu vet jag ju inte hur mycket en 4k freesync-skärm kostar men den kan ju inte vara gratis direkt. Om du nu satsar på ett fury x så kan du ju räkna på pengarna du sparar för att vattenkyla 1070 också.

edit: Såhär skriver Sweclockers angående ljudnivån:

Citat:

Enligt ljudmätningarna ligger Radeon R9 Fury X på ungefär samma nivå oavsett om det belastas eller inte. Faktum är att radiatorns fläkt knappt behöver öka sitt varvtal under belastning, vilket gör att kortet landar långt under Nvidias referensvariant av Geforce GTX 980 Ti.

Tyvärr berättar inte diagrammet ovan den fulla sanningen om ljudnivån hos Radeon R9 Fury X. Även om själva fläktlösningen är riktigt tyst kan man inte säga detsamma om pumplösningen som sitter inuti vattenblocket. Denna väsnas rejält, vilket blir särskilt påtagligt när systemet inte belastas. Därtill lider vårt exemplar av en rejäl dos spoltjut under belastning.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Tror att du blir nöjd vad du än väljer i den prisklassen @Säter. Fury är definitivt intressant. Det enda som skulle oroa mig ur ett framtidsperspektiv är mängden VRAM. DOOM med allt på max i 1080p kommer upp i +3600MB.

Mitt 980Ti är förövrigt jättetyst. Asus gjorde ett bra jobb med DC3-kylaren.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Köpte ett Fury X häromdagen och det är det första grafikkortet jag någonsin ägt som inte låter mer under belastning. Hade ett Gtx780 från Evga som lät betydligt mer efter en stunds spelande och det tyckte jag ändå var tyst... Jag verkar också ha haft tur med coilwine och pumpljud då inget sådant hörs i mitt ljuddämpade chassi.

Det är ju idag lite svårt att förutspå hur kortet kommer att stå sig i framtiden med dx12 och annat men jag tycker att det lutar åt att kortet kommer att hålla länge, särskilt om man vill spela i höga upplösningar.

Visa signatur

R9 Fury X

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört med kortet ett tag och uppskattar verkligen att all värme skyfflas direkt ut ur lådan. Processorn är numera svalare vid full belastning. Kortet låter ju heller inget mer vid belastning än när det är idle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R9 Fury X

Permalänk
Medlem

Har också precis införskaffat ett Fury (RMA'de ett 390, fick Fury istället, nöjd) . Blev ett Nitro Fury från Sapphire. Ett tystare kort har jag aldrig hört. För er som funderar på ett 480 så tror jag att det går att hitta Fury för samma pris. Fury X har inte sjunkit lika mycket i pris men presterar ju ganska likt.

Visa signatur

i5 3570K @ 4.4 Ghz // H80 // Asus Maximus Gene-V mATX // 16gb Samsung 30nm "Wonder ram" @ 2000 CL: 10-10-10-28 (1.4v) // EVGA GTX 670 FTW // Samsung 850 EVO 500 GB // WD Black 64mb 1TB // Corsair AX650 // Aerocool DS Cube

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nä men ska du köra 1080P så är det ett RX 470 du ska köpa inte Fury X

är du en som anser att 30FPS är premium också? (ps4 och xbox)

vill man ha ut 144fps med lite högre inställningar vettefan om ens Titan XP räcker i alla spel (i vissa fall är spelmotorerna dåliga också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

är du en som anser att 30FPS är premium också? (ps4 och xbox)

vill man ha ut 144fps med lite högre inställningar vettefan om ens Titan XP räcker i alla spel (i vissa fall är spelmotorerna dåliga också)

+20`000kr för en dator att spela på är det rimligt? Skillnaden i spel är minimal när du går ner till 12-14`000kr. Ok tävlar du i cs ok +100BPS men för nästan alla räcker 60BPS. Är du nöjd med din skärm du har idag 1080 då funkar ett 480 och du kommer att bli nöjd.

Titta på Sweclockers sommardator en rimligt nivå pris/prestanda.

Ska du köpa en dyr dator köp en snabb I7 med ett bra moderkort då din win licens tillhör moderkortet. Välj sedan det grafikkort som klarar det du önskar idag. för om ett år så har priset på ditt grafikkort halverats för då har det kommit än snabbare kort. Ett grafikkort är lätt att byta det är inte samma sak med moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

+20`000kr för en dator att spela på är det rimligt? Skillnaden i spel är minimal när du går ner till 12-14`000kr. Ok tävlar du i cs ok +100BPS men för nästan alla räcker 60BPS. Är du nöjd med din skärm du har idag 1080 då funkar ett 480 och du kommer att bli nöjd.

Titta på Sweclockers sommardator en rimligt nivå pris/prestanda.

Ska du köpa en dyr dator köp en snabb I7 med ett bra moderkort då din win licens tillhör moderkortet. Välj sedan det grafikkort som klarar det du önskar idag. för om ett år så har priset på ditt grafikkort halverats för då har det kommit än snabbare kort. Ett grafikkort är lätt att byta det är inte samma sak med moderkortet.

http://www.howtogeek.com/226510/how-to-use-your-free-windows-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:
nu handlar det om en OEM licens inget annat.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

@ClintBeastwood:
nu handlar det om en OEM licens inget annat.

Det skrev du inte.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

+20`000kr för en dator att spela på är det rimligt? Skillnaden i spel är minimal när du går ner till 12-14`000kr. Ok tävlar du i cs ok +100BPS men för nästan alla räcker 60BPS. Är du nöjd med din skärm du har idag 1080 då funkar ett 480 och du kommer att bli nöjd.

Titta på Sweclockers sommardator en rimligt nivå pris/prestanda.

Ska du köpa en dyr dator köp en snabb I7 med ett bra moderkort då din win licens tillhör moderkortet. Välj sedan det grafikkort som klarar det du önskar idag. för om ett år så har priset på ditt grafikkort halverats för då har det kommit än snabbare kort. Ett grafikkort är lätt att byta det är inte samma sak med moderkortet.

Vet inte varför du blandar in windows, moderkort och CPU, nu var det väl ändå grafikkort vi prata om? En 144hz skärm är inte superdyr direkt och då vill man gärna vara närmare 144fps än 60fps, så personligen skulle jag aldrig köpa ett kort i den prestanda klassen som ett 470

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Vet inte varför du blandar in windows, moderkort och CPU, nu var det väl ändå grafikkort vi prata om? En 144hz skärm är inte superdyr direkt och då vill man gärna vara närmare 144fps än 60fps, så personligen skulle jag aldrig köpa ett kort i den prestanda klassen som ett 470

Skickades från m.sweclockers.com

Vad du tycker bryr jag mig inte om detta handlar om råd till trådskaparen inget annat. När man söker på detta forum så kan det uppfattas som att man måste köpa ett grafikkort för +5000 kr om man ska kunna spela med sin PC. Vilket givet vis inte är sant. Finns många som spelar med ett 7970 som har prestanda som Nvidia 960 med 60Hz ok inte max inställningar men inte de lägsta inställningarna heller.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vad du tycker bryr jag mig inte om detta handlar om råd till trådskaparen inget annat. När man söker på detta forum så kan det uppfattas som att man måste köpa ett grafikkort för +5000 kr om man ska kunna spela med sin PC. Vilket givet vis inte är sant. Finns många som spelar med ett 7970 som har prestanda som Nvidia 960 med 60Hz ok inte max inställningar men inte de lägsta inställningarna heller.

Ehh ok.. Trodde du försvarade fury x (att de dessutom var bättre än 980ti) sen att man inte ska ha det till 1080p vilket är skitsnack... Men klarar man sig med sämre inställningar och 60 FPS så visst... Missa du att jag sa personligen aldrig skulle köpa 470? Har man sämre budget kan det ju vara ett alternativ

Skickades från m.sweclockers.com