Permalänk
Medlem

Rakning

Hej, blev för två år sedan introducerad till en helt ny värld för mig, rakning! Det som för mig innan var tråkigt och tradigt är numera roligt och rogivande och en liten lugn egenstund på morgonen.

Innan så bestod min rakning av en av Gilettes standard mech super mega rapido och alla de där titlarna de har för sina flerblads-system, en burk raklödder från Ica och Axe aftershave. Det var det, det funkade, det blev bra, och det luktade helt ok. Men fasen vad tråkigt det var!

En dag kom jag in på tanken bara, vet inte vad som fick mig att göra det, men jag började söka lite på sådana där gamla utdöda vintage-grejer, typ en kniv eller en fin gammal säkerhetshyvel, och det var allt annat än jag förväntade mig! Det var en blomstrande marknad med alla möjliga märken, modeller och dofter. Beställde hem ett startkit för att testa på som innehöll en rakborste, ett ställ och en "shavette", vilket är något av en nybörjarkniv, en kniv där du sätter i egna blad. Med andra ord inte en som ska striglas och tas om hand osv utan man byter blad efter ett par rakningar bara så är det kanon sen igen.

Nu när jag har kört med detta ett tag så är jag för det på alla sätt och numera har jag en hög med olika shavette:er, säkerhetshyvlar samt en riktig rakkniv. Och sedan ska vi inte ens börja med alla olika rak-krämer och rak-tvålar jag har köpt. Finns så otroligt mycket att välja på! Tänker inte skriva vilken hemsida jag beställer ifrån då det lätt kan tolkas som reklam då men jag kan säga att det är en helsingborgsbaserad hemsida med en tillhörande frisersalong där nere. Med den informationen kan ni nog googla fram själva vilken det är.

Mitt intryck nu då? Rakningen i sig, resultat av rakningen med andra ord, är inte 10x bättre än med gilette-versionerna, men bättre skulle jag definitivt vilja säga att det är. Så att endast byta för att köra med säkerhetshyvel eller kniv skulle jag inte göra. Det som dock gör upplevelsen 10000x bättre är rakborsten! Detta enkla lilla redskap har öppnat upp en värld där du har tillgång till 500 olika dofter och versioner än med Ica:s enkla utbud av lödder. Det är helt enkelt grymt!

Utefter mina intryck och upplevelser skulle jag nu sammanfatta det såhär.

Fördelar med Gilette-liknande:
-Enkelt
-Går fort
-"billigt", bortsett från bladen som är oskäligt dyra.

Fördelar med klassiska redskap och borste:
-Billigare i längden, dock en betydande förstakostnad. En raktvål kan kosta 50:- till 500:- och den räcker hur länge som helst. Utöver det så luktar den ju då även något spännande och helt sagolikt. Rakblad till en säkerhetshyvel går att få billigt. Fick hem 100 stk för 200:- (2:- blad)
-Miljövänligare: avfallet är antingen ingenting (om du kör med kniv) eller så är det endast metallrakblad som är enkla att källsortera jämfört med gilettes plast/metallblandning.
-upplevelsen. Man måste ta sin tid med detta för annars kan det lätt gå utför. Till följd av detta får man en lugnande stund där man har fokus på enbart sig själv och det är väldigt rofyllt.
-Håren skärs av i nivå med huden och med ett renare snitt till följd av ett vassare blad. Gilette-hyvlarna är designade att skära av under huden vilket i sin tur kan leda till att man får fler inväxta hår.

Så, nu tänkte jag vi kan diskutera här! Jag antar att det inte bara är jag här som pysslar med lite mer traditionell rakning. För att vi ska ha lite diskussionsmaterial så kan jag börja med att säga att jag för tillfället använder nästan uteslutade Truefitt & Hill-produkter, framförallt just nu deras rak-kräm med doft west indian limes samt en annan som heter lavender, i kombination med antingen en säkerhetshyvel med feather-blad eller en proper rakkniv ifall jag har tiden till det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Har också en massa rakprylar tvålar, borstar, aftershave balm, och krämer väldigt roligt att testa olika saker, fast i denna värmen ska det vara proraso.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Det finns även en äldre tråd om ämnet: http://www.sweclockers.com/forum/trad/739462-rakning-med-rakk...

Däremot är det nog inte så mycket billigare ens i längden för de man ser prata om det på nätet, tycker jag det verkar som...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad att ge mig in på lite mer avancerad rakning, men vet inte riktigt var man ska börja. Ska man köra en säkerhetshyvel eller shavette (och vilken i så fall)? Eller kanske bara börja med en tvål? Några tips på bra guider eller tutorials på hur man rakar sig utan att hyvla bort halva ansiktet hade också uppskattats

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kode:

Däremot är det nog inte så mycket billigare ens i längden för de man ser prata om det på nätet, tycker jag det verkar som...

Det gäller att se upp så det inte blir en hobby (och börjar nalla på hobbykontot), men om man begränsar sig till att skaffa en säkerhetshyvel samt blad enligt ovan tjänar man ju in det snabbt jämfört med "vanliga" gillette-hyvlar.

Permalänk
Medlem

Kör med säkerhetshyvel sedan ca 1 1/2 år tillbaka. Ångrar att jag inte började med det tidigare.

Rakar mig med en Merkur 34C (HD). Skön hyvel utan att vara alltför aggresiv. Speciellt jfm en äldre vintage Matador.

Har försökt undvika att hamsta alltför mycket prylar, så kör bara med ett enkelt rakstift (Palmolive) och löddrar direkt med händerna. Använder sedan Proraso After Shave Balm.

Här är mina rakprylar:

Merkur 34C

Matador

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JoeBlack:

Jag är också intresserad att ge mig in på lite mer avancerad rakning, men vet inte riktigt var man ska börja. Ska man köra en säkerhetshyvel eller shavette (och vilken i så fall)? Eller kanske bara börja med en tvål? Några tips på bra guider eller tutorials på hur man rakar sig utan att hyvla bort halva ansiktet hade också uppskattats

Jag har inte vågat mig på något häftigare än säkerhetshyvel än så länge, men det känns som ett bra förstasteg. Det finns intruktionsfilmer på youtube, men man lär sig rätt snabbt och även om blodvite uppstår är mängden skada som kan uppstå begränsad.

Permalänk
Medlem

Jag använder bara Braun apparat sen är jag klar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

En sådan här har ni nog aldrig sett, men en sådan spännande sak har jag liggande. Tyvärr är bandet så slitet så jag inte kan använda den.

(inte min på bilden).

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Jag använder en Merkur-säkerhetsrakhyvel och vanliga platta rakblad (Feather) för 5 kr styck.

Jag rakar mig efter ansiktstvätt medan skägget är blött och struntar i raklödder, och det går utmärkt. Rakblad byter jag bara ett par-tre gånger per år, så årskostnaden ligger på 10-15 kr.

Det går ju att slipa upp slöa rakblad, men jag har inte funnit det vara värt det och har inte testat. Har sett rakbladsvässare som på bilden ovan och kanske skulle testa, och kanske spara in en hundring på 10 år.

Permalänk
Medlem

@Anonymous FTW: Jo en rakblads vässare, såg man i en stor tidning inte samma.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk

Hehe, själv kör man en Philips rakapparat. Har fortfarande finnar fast jag är 18 så vågar inte ha rakhyvel./Robin

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Rekordmedlem

Jag som har skägg just nu slipper raka mig men jag bor inte så långt ifrån Svenska Rakbladsfabriken som är de enda som numera tillverkar rakblad i Sverige.
http://www.rakbladsfabriken.com/sv/default.aspx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag använder bara Braun apparat sen är jag klar.

Samma här. Kostade strax över tusingen för många herrans år sedan och fungerar fortfarande lika fint. Fick med nåt storpack med olja för bladen och det har jag kvar en del av med.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Billig skithyvel från ullared så har jag mer pengar till hårdvara

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Det finns även en äldre tråd om ämnet: http://www.sweclockers.com/forum/trad/739462-rakning-med-rakk...

Däremot är det nog inte så mycket billigare ens i längden för de man ser prata om det på nätet, tycker jag det verkar som...

Faaan då, letade ju till och med efter en äldre tråd så fanns det en smygare jag inte såg! Huruvida det blir billigare eller ej beror ju på hur många tvålar och sådant man fixar För min del har det väl spårat ur en del och det är en hel del krämer och tvålar.

Skrivet av JoeBlack:

Jag är också intresserad att ge mig in på lite mer avancerad rakning, men vet inte riktigt var man ska börja. Ska man köra en säkerhetshyvel eller shavette (och vilken i så fall)? Eller kanske bara börja med en tvål? Några tips på bra guider eller tutorials på hur man rakar sig utan att hyvla bort halva ansiktet hade också uppskattats

Jag skulle nog säga att det är lättare att lära sig med en säkerhetshyvel. Efter ett par rakningar så har man fått in det bara man anstränger sig lite. Att lära sig raka med kniv är något som tar tålamod och tid. Jag råder dig definitivt att fixa dig en rakborste och en go kräm. Märket proraso har bra krämer för nybörjare som är lätta att löddra upp. Tutorials finns det gott om på internet, bara att söka Safetyrazor eller DE razor eller straightrazor-shaving kan du söka på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Droppar en bild på mitt stash efter jobbet idag

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Kanske fel tråd för sånt men någon annan som bara skiter i att raka sig? Tar bort mustachen när den är i vägen
Får blickar/klagomål några gånger i veckan, men vafan mer tid och pengar till annat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Skaffade en säkerhetshyvel med featherblad samt mr bear family olja (luktar manligt som fan) Däremot så letar jag efter en syntetborste pga grävlingshåren kommer från kina i majoriteten av fallen där de flår djuren levande. Jag har svårt för att använda en sådan då men ska tydligen finnas bra syntet borstar fast de är dyrare. Blir nog en shavette längre fram men en verklig skillnad mot rakhyvel. Får inga finnar eller små sår efter att ha använt säkerhetskniven. Närmare rakning och mycket slätare. Första gångerna var lite nervigt men man får ta det lugnt så blir det så mycket bättre!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@BergEr:

Jag rakar mig inte helt å hållet, bara där jag har dålig skäggväxt så det ser propert ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Har sedan det behövdes använt kniv men har aldrig köpt en ny, det behövs inte. Det finns så många gamla knivar i fantastiskt skick där ute. Min första kniv fick jag av min morfar som han använt.

Och även om du får tag på en äldre kniv som inte längre är fin så finns det folk som kan slipa om dem. Efter en slipning behövs det inte mer än att rigtsla kniven.

Har nu ca 10 knivar och har betalat småpengar, mindre än den gilette med fem blad kostade. Favoritkniven är fortfarande min morfars gamla, den är inte så vacker som andra knivar jag har men den funkar bäst. Och så är det ju min morfars.

*edit* gjorde en snabb sökning på eBay på shaving knife och det var billiga knivar från Kina som först dök upp men de kostade typ 40 kronor. Lade jag till en känd tillverkare "Solingen" kom det gamla och nya fina knivar.
Men börja med att fråga runt i släkten eller loppisar där de brukar gå för en femma. Annars antikaffärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Skaffade en säkerhetshyvel med featherblad samt mr bear family olja (luktar manligt som fan) Däremot så letar jag efter en syntetborste pga grävlingshåren kommer från kina i majoriteten av fallen där de flår djuren levande. Jag har svårt för att använda en sådan då men ska tydligen finnas bra syntet borstar fast de är dyrare. Blir nog en shavette längre fram men en verklig skillnad mot rakhyvel. Får inga finnar eller små sår efter att ha använt säkerhetskniven. Närmare rakning och mycket slätare. Första gångerna var lite nervigt men man får ta det lugnt så blir det så mycket bättre!

Har testat en syntetborste och den var inte alls lika bra :/ Höll inte lika mycket vatten som en med grävling och brosten var mycket styvare, svår att jobba med. Du kan ju maila till gents.se och fråga dem vart deras borst kommer ifrån. Berätta som det är så kanske de själva överser sitt utbud.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jag är 37 bast och har alltid kört med vanlig rakmaskin som gör att man aldrig känns riktigt len och fin trots att man är nyrakad och stått och gnuggat ett bra tag. Jag har en ganska kraftig skäggväxt med grova strån. Rakningen ser jag idag som ett skitgöra som känns riktigt jobbigt varje morgon och gör att jag vanligen skjuter upp uppstigandet i längsta möjliga mån.

I min personlighet ingår vara och peta i allt möjligt och det här med rakning med riktiga grejor verkar ju vara ett intressant område jag inte ens funderat på förrän jag läste denna tråd.

En riktig amatörfråga: varför ska man ha lödder överhuvudtaget? Är det för att inte skära sig eller att det ska bli skönare och inte irritera huden? Den blir ju aldrig irriterad av rakmaskinen tänker jag och en vass hyvel borde väl ta stråna ändå? Hugger hyveln fast i huden annars eller är det för att det ska lukta gott? Go-lukt drar jag på mig _efter_ rakningen idag, använder helst vanlig hederlig Tabac after shave som luktar riktig karl trots att jag förstår det är en doft som är hopplöst ute...

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

@Dakkie:

Det står de använder hår från Kina och att det är ren restprodukt pga grävlingar är ett skadedjur där, skadedjur eller inte så har jag sett mårdhundar, grävlingar etc blir flådda levande så vägrar strikt att köpa några borstar med grävlingshår därifrån! Folk är fri att göra det men jag gör det inte! har läst om någon dyrare syntetborste som ska vara riktigt bra men kostar runt 500 kr. Blir nog en sådan för mig när jag ska skaffa mig borste! Hur som helst är det en trevlig värld med rakning när man kikar på produkter, känns som man förflyttar sig lite i tiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@MadMantiz:

Lödder,tvål, olja gör ju att friktion ökar så att kniven tar håren och inte huden samt förhindrar eventuell rakbränna

Edit: Minskar friktionen.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@MadMantiz:

Lödder,tvål, olja gör ju att friktion ökar så att kniven tar håren och inte huden samt förhindrar eventuell rakbränna

Har aldrig varit med om att friktionen ökar med lödder.
Antar att du menar att den minskar.

Permalänk
Medlem

@Tommy:

Givetvis tänkte bara fel! Ska ju minska friktionen för att det enklare ska "glida" över huden ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Intressant tråd det här. Själv gick jag för något år sedan över från Gilette flerbladshyvel till säkerhetshyvel och det undrar jag varför jag inte gjorde för länge sedan. Jag har ganska grova skäggstrån så flerbladshyvlarna sattes igen efter bara några drag och var ett helsike att göra rena så de fick jag ofta slänga innan bladen tappat skärpan vilket blev väldigt dyrt i längden. Jag köpte borste, tvål och aftershave-kräm när jag var i USA och har sedan kompletterat med alunstift och rakolja här hemma. Rakolja är för övrigt mitt bästa tips, det gör överraskande stor skillnad om man smörjer in huden innan man löddrar på.

Rakblad har jag köpt på eBay, tror jag gav 60 kr för 100 Derby-blad (inkl frakt!). De är så billiga att jag byter blad nästan varje gång jag rakar mig (en eller ett par ggr/vecka). Min tvål kommer från Art of Shaving eller Proraso.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Jag är 37 bast och har alltid kört med vanlig rakmaskin som gör att man aldrig känns riktigt len och fin trots att man är nyrakad och stått och gnuggat ett bra tag. Jag har en ganska kraftig skäggväxt med grova strån. Rakningen ser jag idag som ett skitgöra som känns riktigt jobbigt varje morgon och gör att jag vanligen skjuter upp uppstigandet i längsta möjliga mån.

I min personlighet ingår vara och peta i allt möjligt och det här med rakning med riktiga grejor verkar ju vara ett intressant område jag inte ens funderat på förrän jag läste denna tråd.

En riktig amatörfråga: varför ska man ha lödder överhuvudtaget? Är det för att inte skära sig eller att det ska bli skönare och inte irritera huden? Den blir ju aldrig irriterad av rakmaskinen tänker jag och en vass hyvel borde väl ta stråna ändå? Hugger hyveln fast i huden annars eller är det för att det ska lukta gott? Go-lukt drar jag på mig _efter_ rakningen idag, använder helst vanlig hederlig Tabac after shave som luktar riktig karl trots att jag förstår det är en doft som är hopplöst ute...

Löddret skall ge lite glid och en läkande effekt efter att denna vassa kniv har gått över huden. Och missförstå mig inte nu, kniven går ju inte in i huden men den skrapar ju emot, så man kan lätt bli irriterad. Razorburns kallas det. Jag själv kör med raklödder (kräm eller tvål) och sedan en go aftershave. Finns även dom som kör med en pre-shave-oil men det tycker jag inte behövs ännu

Skrivet av NatureBoyyy:

@Dakkie:

Det står de använder hår från Kina och att det är ren restprodukt pga grävlingar är ett skadedjur där, skadedjur eller inte så har jag sett mårdhundar, grävlingar etc blir flådda levande så vägrar strikt att köpa några borstar med grävlingshår därifrån! Folk är fri att göra det men jag gör det inte! har läst om någon dyrare syntetborste som ska vara riktigt bra men kostar runt 500 kr. Blir nog en sådan för mig när jag ska skaffa mig borste! Hur som helst är det en trevlig värld med rakning när man kikar på produkter, känns som man förflyttar sig lite i tiden.

Okej, det låter ju inte alls bra Du kan ju dra ett mail och gräva lite mer om vart dessa restprodukter kommer ifrån. Hade vart intressant att veta

Skrivet av zarkov:

Intressant tråd det här. Själv gick jag för något år sedan över från Gilette flerbladshyvel till säkerhetshyvel och det undrar jag varför jag inte gjorde för länge sedan. Jag har ganska grova skäggstrån så flerbladshyvlarna sattes igen efter bara några drag och var ett helsike att göra rena så de fick jag ofta slänga innan bladen tappat skärpan vilket blev väldigt dyrt i längden. Jag köpte borste, tvål och aftershave-kräm när jag var i USA och har sedan kompletterat med alunstift och rakolja här hemma. Rakolja är för övrigt mitt bästa tips, det gör överraskande stor skillnad om man smörjer in huden innan man löddrar på.

Rakblad har jag köpt på eBay, tror jag gav 60 kr för 100 Derby-blad (inkl frakt!). De är så billiga att jag byter blad nästan varje gång jag rakar mig (en eller ett par ggr/vecka). Min tvål kommer från Art of Shaving eller Proraso.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker också det där med hur ofta hyvlarna korkas igen är intressant! Fick även jag den wow-känslag första gången när man kunde köra skitlänge utan att ta av restprodukten. Med säkerhetshyveln sköljer jag av först när jag har dragit igenom hela ansiktet en gång, brukar inte vara problem alls. Speciellt inte med tanke på att man har 2 sidor att raka på, så när det är mycket lödder på den ena sidan så bara vänder man på den så är det som att börja om

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

@Dakkie:

Från deras sida

"Grävlingshår är en dyr råvara och det är ställs höga krav när håret väljs ut. Håret rengörs och steriliseras för att möta certifieringsprocessens högt ställda krav. Grävlingshår är en biprodukt vid framställningen av kinesiska livsmedel, och ingen grävling får sätta livet till enbart för tillverkningen av rakborstar." Det fråntar ju inte dock metoden hur det görs även om det är att de använder hela grävlingen.

http://skaggbloggen.se/2013/01/var-kommer-gravlingsharet-i-ra...

Var en som gjorde en lättare undersökning, finns fall de blir jagade men ofta är det gasning och de flås då och inte säkert att de är döda, ofta klubbar dem de bara först. Vill inte ge någon dåligt samvete men jag kanske är för kritisk mot Kina när det gäller djurhållning, djurrätt etc. Jag letar iallafall efter bra syntet borstar nu som verkar ha kommit ikapp grävlingshår borstarna vilket är väldigt trevligt!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2