Enkelt operativsystem till server

Permalänk
Medlem

Enkelt operativsystem till server

Tjipp

Jag köpte en HP microserver G1610T 4GB för några månader sen som jag tänkt ha som filserver där hemma.
Jag hade höga hopp om att lära mig Ubuntu men nu känner jag att jag får ge upp det hela, jag orkar inte riktigt lära mig allt som behövs.

Finns det något enklare operativsystem för en windows-noob som mig? Är Microsoft serveroperativsystem ett alternativ?

Jag hade mest bara tänkt ha servern som filserver för lagra foton och dylikt. Och ladda ner torrents till den då. Och köra två WD Red diskar i RAID.
Så helst något enkelt interface men framförallt att det ska vara stabilt.

Tack!

Permalänk
Medlem

Ja Windows Server 2012 R2 är stabilt och bra. Men ska du bara ha den som NAS så kan du kanske köra FreeNAS på den istället.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Ja Windows Server 2012 R2 är stabilt och bra. Men ska du bara ha den som NAS så kan du kanske köra FreeNAS på den istället.

jag skulle också rekommendera FreeNas eftersom det du beskriver att du vill ha är en nas

Permalänk
Medlem

Kolla upp open media vault smidigt och enkelt att konfigurera via webgränssnitt

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Unraid på en likadan maskin som din, det kostar några hundralappar men är väl värt det. En stor fördel är att du kan blanda diskar av olika storlekar. Inte särskilt svårt att komma igång med heller.
Själva operativet körs från en USB-sticka som jag satt i den interna porten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Problemet med FreeNAS är att det verkar kräva 8gb RAM och ska helst ha 16gb vad jag kunde läsa?
Har bara 4gb och hade helst sluppit uppgradera det

Permalänk
Medlem
Skrivet av walowalo:

Problemet med FreeNAS är att det verkar kräva 8gb RAM och ska helst ha 16gb vad jag kunde läsa?
Har bara 4gb och hade helst sluppit uppgradera det

Det stämmer, 8gb ram är ett krav nu för tiden på freenas.
Oset tar upp en del och sen är det rekommenderat att ja 1gb ram per tb lagring så det blir ofta en del.
Detta är när man för zfs det vill säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Vill du inte satsa på mycket minne ska du undvika system som FreeNas och nas4free som använde zfs som filsystem. Det filsystemet bygger till stor del på att mellanlagra data i ram. För hemmabruk är det kanske en aning overkill (om man nu ska vara realistisk ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walowalo:

Problemet med FreeNAS är att det verkar kräva 8gb RAM och ska helst ha 16gb vad jag kunde läsa?
Har bara 4gb och hade helst sluppit uppgradera det

Tittat på Unraid, som jag föreslog? Klarar sig utmärkt på 4GB RAM. Gratis att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walowalo:

Problemet med FreeNAS är att det verkar kräva 8gb RAM och ska helst ha 16gb vad jag kunde läsa?
Har bara 4gb och hade helst sluppit uppgradera det

Ja 8GB ska man ha. Men sedan beror det helt vilka funktioner man använder och hur belastningen är. Undviker man deduplication så klarar man sig väldigt väldigt långt på 8GB som "vanlig" hemanvändare. Det som KRÄVER mycket minne när man kör ZFS är just deduplication.

Jag kör med 8GB minne och men sedan så har jag nästan ingen last alls. FreeNAS servern används i första hand till att lagra foton och lagring av backup från hemkataloger och så. Räknar man på det så ligger nog min server idle i närmare 99% av tiden.
Hastigheten är det inga problem med för jag har bara 1GBit mellan datorerna så FreeNAS servern är inte flaskhalsen.

Permalänk
Medlem

Inget operativsystem, men är du ute efter fillagring så kan jag rekomendera ownCloud. Jag har gjort färdiga installscript som sköter allt åt dig. Det enda du behöver göra är att ladda ner och mounta. Alternativt kan du köra scripten direkt, fast då måste du installera Ubuntu 16.04 Server först utan tillägg.

Edit:

https://www.techandme.se/pre-configured-owncloud-installaton/
https://github.com/enoch85/ownCloud-VM/blob/master/production...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Unraid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk