Nvidia avtäcker Titan X med 12 GB GDDR5X och 3 584 CUDA-kärnor

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med vissa här. Känns delvis konstigt men inte helt åväntat att kortet "bara" har GDDR5X och inte HBM2. Kommer väl dröja tills Nvidias nästa generation tills HBM2 få någon användning alls i ders konsument lineup.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ClintBeastwood:

Slår man ut det sådär ser det ju fruktansvärt ut med SLI/Xfire.

Ser väl rätt OK ut i 4k? CF/SLI skalar bättre i 4k än vad det gör i lägre upplösningar och är väl främst 4k man kan tänkas leva med nackdelarna om man anser att de snabbaste enkel GPU-lösningarna inte är snabba nog, eller? Sedan dras ju ett genomsnitt ned av att vissa titlar skalar riktigt dåligt, problemet här är att allt fler nya titlar hamnar i denna kategorin.

En till kommentar angående HBM2 vs GDDR5X: då antal CUDA-kärnor ökats med 40 % samt att Titan X är klockad till ca 90 % av GTX 1080 så kommer Titan X ha ~40 % mer bandbredd per CUDA-kärna jämfört med 1080. Med tanke på att inte ens 1070 verkar speciellt bandbreddsbegränsad så lär det finnas tillräckligt med bandbredd även med GDDR5X i Titan X.

Självklart finns det användningsområden inom GPGPU där HBM2 absolut är en fördel över GDDR5X. Frågan är hur många som faktiskt behöver den bandbredden som inte tillhör HPC-marknaden och därmed rimligen väljer GP100 över GP102?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ser väl rätt OK ut i 4k? CF/SLI skalar bättre i 4k än vad det gör i lägre upplösningar och är väl främst 4k man kan tänkas leva med nackdelarna om man anser att de snabbaste enkel GPU-lösningarna inte är snabba nog, eller? Sedan dras ju ett genomsnitt ned av att vissa titlar skalar riktigt dåligt, problemet här är att allt fler nya titlar hamnar i denna kategorin.

En till kommentar angående HBM2 vs GDDR5X: då antal CUDA-kärnor ökats med 40 % samt att Titan X är klockad till ca 90 % av GTX 1080 så kommer Titan X ha ~40 % mer bandbredd per CUDA-kärna jämfört med 1080. Med tanke på att inte ens 1070 verkar speciellt bandbreddsbegränsad så lär det finnas tillräckligt med bandbredd även med GDDR5X i Titan X.

Självklart finns det användningsområden inom GPGPU där HBM2 absolut är en fördel över GDDR5X. Frågan är hur många som faktiskt behöver den bandbredden som inte tillhör HPC-marknaden och därmed rimligen väljer GP100 över GP102?

Jag kollade faktiskt bara på 1080p och det kändes väldigt dåligt. Har en förmåga att förbise andra resultat eftersom det inte rör mig personligen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Snarare är det marknadsekonomin som styr detta.
De kommer vara så överlägset snabbast med den produkten att de kan ta extrema pengar. De som vill ha snabbast grejor kommer ändå att betala 12 istället för 10tusen.

Det känns ju ändå lite dumt att man skulle vilja tjäna pengar på ett kort som bara ett fåtal skulle köpa, det blir ju liksom inge pengar att jämföra med övriga segmentet 1080 och nedåt. Visserligen rätt så dyra dom också

Visa signatur

Asus ROG STRIX B450-F || Ryzen 3700X med Noctua NH-D15 || Gigabyte WF OC RTX 2060 Rev 2.0 || Corsair Vengeance 16GB @3200MHz || Corsair CX650M || Samsung 860 EVO 500GB || Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Hade förväntat mig c:a 13 TFlop, förmodligen GDDR5X som håller tillbaka hastigheten. Synd att det inte blev HBM2 minne när det ändå är ett svindyrt TITAN kort, hade känns mer motiverat att köpa ett med HBM2 minne. Släpps väll nästa år som ett vapen mot AMD VEGA.

Förklara hur GDDR5X håller tillbaka beräkningskapaciteten hos GPU'n?

Permalänk

Nu är inte jag så värsta insatt i nya grafikkretsarna, någon som kanske kan hjälpa mig?
Ska under hösten gå speldesign på universitetet och kommer rendera rätt mycket i Zbrush,Maya,Blender,3Dmax etc.
Rent tidsmässigt och ekonomiskt, är det bättre att satsa på ett titan eller ett GTX 1070/80 och ett Quadro/Firepro?

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Varför skulle nya Titan X vara GTX 1080 Ti istället? Finns ingen logik i de. Då skulle NVIDIA behöva utveckla en ytterligare krets på Pascal. GTX 1080 Ti lär få samma kärna som nya Titan X. Och precis som med tidigare generationer kommer även GTX 1080 Ti få ett gäng kluster avstängda. Om nu GTX 1080 Ti släpps.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Googla tillverkningsprocess kontra produktionskostnad.

Menar du att jag skulle hitta fakta om Nvidias kostnader för produktion och tillverkning då eller va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Väldigt dyrt för ett grafikkort som inte ens har HBM2 utan GDDR5X.

AMD har sagt redan från början att de riktar in sig på mellanklassen först. De kommer utmana Nvidias toppkort när Vega släpps.

Vet vad amds PR avdelning sagt, men inte vad som är orsaken. Kan ju vara pengabrist eller väntan på hbm lika gärna.

Få se om deras strategi fungerar och amd får in kulor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om Titan X har 12GB så kommer 1080Ti ha 6GB? För dom har ju alltid bantat ner hälften av toppkortets minne på varje kort. Så 6GB av 1080Ti men GTX 1080 har 8GB....?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Avbeställer mitt Gtx 1080 FTW och köper Titan istället.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av awe m:

Undrar om det finns någon som helst risk med att någon plockar upp old-Titan X

Märkligt kort men ändå inte? Det verkar vara en update/refresh av numera gamla Titan X. Detta är ju inte GP100 som skulle komma 2017?

Pci-e varianten av gp100 ska komma Q4 2016 och Nvlink varianten tror jag skulle börja levereras nu i sommar. GP100 lär nog för den delen aldrig komma som konsumentkort, kretsen är väl tänkt att ersätta GK110 som beräkningskort (för HPC, vilket inget Maxwell kort gjorde), de extra transistorererna mot gp102 är väl inget som ger mer spelprestanda så ingen poäng att sälja det för spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Vet vad amds PR avdelning sagt, men inte vad som är orsaken. Kan ju vara pengabrist eller väntan på hbm lika gärna.

Få se om deras strategi fungerar och amd får in kulor.

Skickades från m.sweclockers.com

HBM2 är inte klart för masstillverkning ännu vilket drar ut på tiden. Jag har för mig det talats om att HBM2 bör vara klart i höst såvida inte nya problem uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

HBM2 är inte klart för masstillverkning ännu vilket drar ut på tiden. Jag har för mig det talats om att HBM2 bör vara klart i höst såvida inte nya problem uppstår.

inte bara det... Nvidia kommer nog tillåta amd gå ut me det först och ta smällen ifall det skiter sig..

Ifall det ser bra ut så kommer de nog att ta ut deras kort med hbm2 väldigt kort därefter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

HBM2 är inte klart för masstillverkning ännu vilket drar ut på tiden. Jag har för mig det talats om att HBM2 bör vara klart i höst såvida inte nya problem uppstår.

Det jag menar är finns det en chans att 490 kommer få hbm? Eller vad är orsaken till fördröjningen annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Digital fyndjägare

Nvidia har gjort allting rätt från start med 10-serien "Pascal" (2016).
Maj: Nvidia Geforce GTX 1080
Juni: Nvidia Geforce GTX 1070
Juli: Nvidia Geforce GTX 1060
Augusti: Nvidia Titan X

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_10_series

Man undrar hur det kommer bli med Volta och om AMD kommer sitta på latsidan nästa omgång? Tycker mest synd om våra plånböcker om det kommer fortsätta sådär, utan en stark konkurrent, uschh uschh o blääää.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emilushen:

Jag har svårt att tro att det är tillverkningskostnaden som styr detta, snarare kostnaden för utvecklingsprocessen samt marknadsföring, löner osv osv...

Tilverkningskostnaden har ytterst lite att göra med hur man prissätter. Snarare så att man följer en värdebaserad prisstrategi. Kostnadsbaserad prissättning är ett rätt så förlegat koncept bortsett från marknader där det råder hög konkurrens.

Man tar det priset som optimerar förtjänsten helt enkelt. Med tanke på avsaknad av konkurrens mm. Så har Nvidia stora möjligheter att själv bestämma pris.

T.ex så är skillnaden i produktionskostnad för ett 1070 och 1080 garanterat inte så stor som prisskillnaden i butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nu börjar det märkas att Nvidia mer eller mindre har ett större monopol...

Grafikkort för 13k..
Folk satte i halsen över 10k bara för 1-2 år sedan, och sist jag kollade så har knappast inflationen gjort att priset ökat 3000...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av criscros:

inte bara det... Nvidia kommer nog tillåta amd gå ut me det först och ta smällen ifall det skiter sig..

Ifall det ser bra ut så kommer de nog att ta ut deras kort med hbm2 väldigt kort därefter..

Antingen det eller så vill Nvidia inte vänta och accepterar användningen av GDDR5 och GDDR5X istället. Nu har iofs Nvidia ett HPC-kort som använder HBM2 men det är ju inte direkt ett kort som masstillverkas och är heller inget som konsumenter använder. Med tanke på att det kortet kostar över 100 000kr så spelar det ingen större roll om HBM2 kostar då det ändå försvinner i priset.

Skrivet av Broken-arrow:

Det jag menar är finns det en chans att 490 kommer få hbm? Eller vad är orsaken till fördröjningen annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Vega lär köra med HBM2 då den lär vara designad att använda just HBM2. Det går troligen inte bara byta till en annan minnestyp utan att behöva designa om delar av kretsen så istället hoppas man på att HBM2 blir klart för masstillverkning snarast. Lite riskabelt IMHO, Vega-baserade kort med GDDR5X hade nog fungerat fint med. Om det nu inte är så att Vega kommer använda olika minnestyper beroende på produktsegment och liknande. Vi vet ju rätt lite om Vega fortfarande.

Permalänk
Skrivet av Fantastic88:

Tilverkningskostnaden har ytterst lite att göra med hur man prissätter. Snarare så att man följer en värdebaserad prisstrategi. Kostnadsbaserad prissättning är ett rätt så förlegat koncept bortsett från marknader där det råder hög konkurrens.

Man tar det priset som optimerar förtjänsten helt enkelt. Med tanke på avsaknad av konkurrens mm. Så har Nvidia stora möjligheter att själv bestämma pris.

T.ex så är skillnaden i produktionskostnad för ett 1070 och 1080 garanterat inte så stor som prisskillnaden i butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jo, jag är medveten om att det inte är just tillverkningskostnad som bestämmer pris. Jag flikade bara in med några tankar gällande prissättningen för de andra som poängterade det motsatta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B450-F || Ryzen 3700X med Noctua NH-D15 || Gigabyte WF OC RTX 2060 Rev 2.0 || Corsair Vengeance 16GB @3200MHz || Corsair CX650M || Samsung 860 EVO 500GB || Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Jag överväger att avbeställa mitt GTX 1080.. men alltså.. det luktar en GTX 780Ti reprisering här. Snart får vi reda på att det finns ett eller två strypta beräkningskluster i GP102 och sen när Vega kommer så kontrar Nvidia med "fulla" GP102. Bättre binnade, högre frekvenser och fler CUDA-kärnor till ett lägre pris.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Toasterlovin:

Nu är inte jag så värsta insatt i nya grafikkretsarna, någon som kanske kan hjälpa mig?
Ska under hösten gå speldesign på universitetet och kommer rendera rätt mycket i Zbrush,Maya,Blender,3Dmax etc.
Rent tidsmässigt och ekonomiskt, är det bättre att satsa på ett titan eller ett GTX 1070/80 och ett Quadro/Firepro?

Du kommer inte ha någon användning av DP prestanda så quadro/firepro skulle vara bortkastade pengar.

Sen generellt så är starkare kort bättre men ett titan skulle jag säga är lagom overkill. Mycket av programmen du kommer att använda dig av tycker om starka processorer och mycket ram så Intel,s E-serie är att rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

1080Ti med HBM2 kommer förmodligen som det var tänkt. Dvs nov/dec för att konkurrera med AMD:s Vega. Att Titan lanseras så här tidigt var oväntat. Betyder att de är tillräckligt nöjda med tillverkningstekniken för att kunna sälja i mindre kvantiteter. Därav försäljning enbart genom Nvidias sida.

Om det kommer med HBM2 eller inte beror nog helt på tillgång och prisnivå på HMB2 tekniken. Detta kan ju vara en av anledningarna till att AMD Vega inte är redo att lanseras ännu. Och frågan är om HBM överhuvudtaget behövs på konsument kort idagsläget.

Skrivet av ante9224:

Avbeställer mitt Gtx 1080 FTW och köper Titan istället.

Återkom med lite benchmarks när du fått det för jag antar att Swec inte kommer att testa detta kort.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vet vad amds PR avdelning sagt, men inte vad som är orsaken. Kan ju vara pengabrist eller väntan på hbm lika gärna.

Få se om deras strategi fungerar och amd får in kulor.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Broken-arrow:

Det jag menar är finns det en chans att 490 kommer få hbm? Eller vad är orsaken till fördröjningen annars?

Skickades från m.sweclockers.com

AMD har väl snarare sagt att det viktiga sortimentet med stora volymer är det som RX 480 ligger i och därför satsar man där först medans Nvidia börjat med toppkort och gått neråt.

SK Hynix har själva gått ut med att HBM2 ska komma i tredje kvartalet så tidigare än så får vi nog inte se Vega baserade grafikkort.

https://www.techpowerup.com/224149/sk-hynix-to-ship-hbm2-memo...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Varför inte Titan kommer med HBM2 är nog pga följande:

1: Mass produktion är inte riktigt där än.
2: AMD har prioritet på mass producerat. Se länk.

Jag skulle gissa nummer 2 är nog varför Nvidia endast har det på deras server kort då de inte producerat de kortet i mängder.

http://wccftech.com/amd-working-entire-range-hbm-gpus-follow-...

Mvh
Jonatan

Visa signatur

Dator: AMD FX-8350 BLK Edition | 12 GB RAM 1600 Mhz | Gigabyte GA-990FX-GAMING | Sapphire Nitro+ RX 480 GB | EVGA Supernova G2 750W |

Inofficiell Facebook sida för AMD: https://www.facebook.com/AMDsverige/

Inofficiell webbsida för AMD: https://amd-sverige.se/

Permalänk
99:e percentilen

Vad ska vi kalla de identiskt namngivna korten för att undvika ambiguitet?

  • Titan X "Maxwell" och Titan X "Pascal"?

  • Titan XM och Titan XP?

  • Titan X 2015 och Titan X 2016?

  • EDIT: Titan X9 och Titan X10?

("Gamla Titan X" och "nya Titan X" är ej särskilt bra eftersom Nvidia kanske fortsätter på samma spår.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad ska vi kalla de identiskt namngivna korten för att undvika ambiguitet?

  • Titan X "Maxwell" och Titan X "Pascal"?

  • Titan XM och Titan XP?

  • Titan X 2015 och Titan X 2016?

("Gamla Titan X" och "nya Titan X" är ej särskilt bra eftersom Nvidia kanske fortsätter på samma spår.)

Kanske Titan X Gen 1, Titan X Gen 2....

Permalänk
Medlem

Finns det egentligen någon fördel rent prestandamässigt med HBM2 jämfört med GDDR5X? Att det är bra mycket snabbare på papper vet vi ju, men hur ser det ut i praktiken? Den främsta fördelen med HBM2 i mina ögon är att man kan göra PCB:n så mycket mindre.

Med tanke på att HBM2 mest troligt kommer bli en bristvara, och ännu mer så i fall Nvidia skulle ha satsat på det, så kanske det ändå är ett smart drag att satsa på minnen med bättre tillgänglighet?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Utan någon som helst data för att stödja det, så känns det lite nerfat.
Skulle gissa på att en fullskalig krets lurar runt hörnet sen i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Kan ju vara att Nvidia valde GDDR5X framför HBM2 då man inte behöver göra några större arkitekturändringar mot GDDR5 därav sparar man in pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

De sparar... ja... men du betalar lika mycket ändå verkar det som.

Skrivet av SweMerlin:

Många saker som känns direkt fel här. Men det som mest stör är väl att NVidia har snålat in på nästan precis allt (inklusive ÅF-ledet) och ändå tar mer betalt.

Typ min tanke också, vf är det som pågår.

Varför försvarar folk detta tänk?
Om de nu "snålar" och sätter billigare VRAM, okej... men varför på en värsting krets för så mycket pengar, och var i tusan är de besparingarna för oss? Enda de gör är att sälja ett sämre kort, för lika mycket pengar till er, och ni tycker detta är en bra ide???

Enda vettiga förklaringen jag kan tänka mig är @Denied87 tolkning. Vilket skulle i teorin ge AMD fördelar, om de kan få en kraftfull nog krets att använda det dvs.