Hur kommer 10-serien påverka marknadsvärdet?

Permalänk

Hur kommer 10-serien påverka marknadsvärdet?

Hej!
Jag håller på att kolla efter en ny laptop och är framför allt inriktad på den begagnade marknaden för att kunna få så mycket kräm som möjligt för min begränsade budget. Idag slog dock tanken mig att ett köp nu kanske är ren idioti, med tanke på att nvidias 10-serie troligtvis letar sig in i laptopsen mycket snart (1 augusti gör många rykten gällande).
Tror ni att marknadsvärdet för begagnade laptops med 9xxm-kort kommer att sjunka nämnvärt vid lanseringen av 10-seriens kort? Är det klokt att avvakta med ett köp tills efter lanseringen?
Undrar dessutom om affärer vanligtvis sänker priserna på laptopsen med förra generationens grafikkort när en ny generation anländer, så att jag alltså skulle kunna köpa en ny med ett 9xxm till pangpris?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid göra fynd. Men generellt sett så vill folk alltid sälja beggat dyrt, så att de har råd med att köpa nytt.

Klart det kommer komma reor i butik, men det kan ju dröja till jul. Min tanke när jag köper bil/dator, jag köper det jag har råd med/vill ha - sen är det värt 0 - får jag något för det sen, så är det ett +

// LZ

Permalänk
Medlem

Asus har fortfarande inte släppt sin 15'' (GL502) med 980m eller deras G700? med 980 och har beräknat släppdatum nu till hösten. Det har fortfarande inte kommit några visnings objekt eller artiklar om någon 10-serie från någon tillverkare vad jag vet förutom teknisk data.
Om något släpp sker så tror jag det kommer ske 1-kvartalet 2017. Visst, någon kanske hinner med julmarknaden men den kommer med stor sannolikhet bli väldigt dyr.

Priserna för 15'' datorer har ju gått ner en bra bit. Bedömt var marknaden inte så sugen på en 15'' med 970/960m när 10-serien nyss släppts. Om man dock planerar att uppgradera till en med 10-serien så är det nog läge att sälja sin 9-serie dator nu innan priserna rasar.